Harrastaako teidän 3-vuotiaat jotakin? Tarvitseeko 3v harrastuksia?

• Viestiketjun aloittaja 8
  • Ensimmäinen viesti
8
Omani ei, mutta olen alkanut ulkopuolisten paineiden takia miettiä, että tosiaanko jo pitäisi?!?

Hän on arkipäivät perhepäivähoitajalla, jossa on hänen lisäkseen 1- ja 2-vuotiaat lapset. Tuo 2v on hänen serkkupoikansa ja näkevät hoitopäivien lisäksi myös ainakin 2 x viikossa, samoin näkee sitten 4v serkku-tyttöään jne, että lapsia ja leikkikavereita kyllä tapaa muutenkin. Silloin tällöin on varahoidossa ryhmiksessä jossa enempi lapsia. Tyttö on luonteeltaan ujo ja tuntuu että hänen olisi varmasti vaikea jäädä yksin esim. muskariin tai johonkin liikuntakerhoon tms..

Perheenä alamme uimahallin auettua harrastaa uintia ainakin kerran kahdessa viikossa.

Tarvitseeko perhepäivähoidossa oleva 3-vuotias teistä harrastusta?!

halipupu harmaana
3v:lle riittää ihan hyvin perheen yhteiset harrastukset kuten juuri tuo uinti yms. Hoitopäivät on usein myös pph:lla sen verran vauhdikkaita ja täynnä toimintaa, että pieni lapsi ei sen lisäksi muuta ohjattua toimintaa tarvitse vaan aikaa on hyvä jäädä vapaalle leikille ja ulkoilulle.

Ei tarvii! Meillä poika täyttää lokakuussa 4 ja ensi viikolla aloitetaan tenavafutis pojan pyynnöstä. On kerran viikossa sunnuntaisin. Sekin on hyvä, ettei ole arkena päiväkotipäivän päälle. Mun mielestä alle kouluikäinen ei tarvii mitään erityisiä harrastuksia, normaali puuhastelu perheen kanssa puistoiluineen ja uimahallikäynteineen ym. riittää.

liisa lapamato
Joulukuussa 4 täyttävä aloittaa koriksen, on nyt mammalla ja papalla hoidossa ja kohta minä jään ä.lomalle. Kerhossa käy 2xviikossa.
Vuosi sitten olisi aloittanut sählyn mutta se ei ollutkaan vielä hyvä.
Eli siis minusta 3v:n ei välttis tarvi harrastaa :)

En usko että tarvitsee.

Omat kolmi (ja nelivuotiaani) ovat kotihoidossa ja heidän kanssaan käymme 2 x viikossa seurakunnan kielikerhossa, kerran viikossa uimassa, kerran viikossa ratsastamassa ja kerran viikossa muskarissa.

Se kuulostaa omiinkin korviini paljolta, mutta ovatko perheen yhteiset uimiset tai tallireissut esim. mikään varsinainen harrastus? Enemmän sanoisin niitä yhdeksi nimenomaan meille sopivaksi yhdessäolon muodoksi.

ei tarvitse
meillä täytti juuri 3v ja on 3kertaaa viikossa päiväkodissa, ei todellakaan aloiteta harrastuksia enää tuon lisäksi. Ennen päiväkotielämää kävi kerran viikossa muskarissa 1.5v-tähän asti

En minäkään ole sitä mieltä että varsinaisesti tarvitsisi (eikä sillä ole mitään tekemistä muuten että missä on hoidossa, huom) mutta itse teen erittäin mielelläni oman lapseni kanssa kaikenlaisia juttuja ,samoin isänsä, että kai ne periaatteessa voi laskea "harrastuksiksi"....

ap
Alkuperäinen kirjoittaja HäläpätiHämmää;21934786:
En minäkään ole sitä mieltä että varsinaisesti tarvitsisi (eikä sillä ole mitään tekemistä muuten että missä on hoidossa, huom) mutta itse teen erittäin mielelläni oman lapseni kanssa kaikenlaisia juttuja ,samoin isänsä, että kai ne periaatteessa voi laskea "harrastuksiksi"....
Joo siis toki mekin tehdään perheenä, mutta oikeastaan tarkoitan harrastusta johon lapsi jäisi yksin.

km
meidän 3v käy päiväkerhossa kahdesti viikossa (muuten on kotihoidossa kun oon ite äitiyslomalla). siinäpä ne sen viikon menot. joskus käydään avoimessa pk:ssa. ensi syksynä aattelin laittaa muskariin.

"Tea"
Ei tarvitse harrastuksia. Ei isommankaan (alle kouluikäisen) tarvitse vielä jäädä yksin harrastuksiin jos on arka. Jotkut tietysti ovat valmiita jäämään jo aiemmin. Me käydään 4-v lapsen kans lapsi-vanhempi -jumpassa, sit perheen yhteiset uinnit sun muut päälle. 4v ei halua vielä yksin jäädä, on vähän arka. Harrastuksen on kai tarkoitus olla ensisijaisesti jotain mistä lapsi tykkää, ei jotain, mikä valmentaa lasta tulevaan elämään.
Jos 3v on kotihoidossa, hän tietysti tarvitsee vähän enemmän lapsikontakteja esim. harrastusten kautta kuin päivähoidossa olevat.

Minusta ei missään nimessä tarvitse. Omista lapsistani kaksi isompaa ovat aloittaneet satujumpan kolmevuotiaana, mutta ovat olleet kotihoidossa silloin (ja kerho 2krt/vko). Kuopus aloitti päiväkodin vähän alle kaksivuotiaana, ja nyt kolmevuotiaana tykkäisi varmasti kovasti käydä jumpassakin. Mutta saa nyt "kärsiä" nuorimman asemastaan, sillä en jaksa ainakaan vielä kuskata lapsia harrastuksiin kolmena iltana viikossa hoitopäivän jälkeen. Riittäköön päiväkoti ja päiväkotipäivän jälkeinen ulkoilu 3v kuopukselle vielä.

Yhteistyössä