Harmittaako teitä että ette voi säästää lapsilisiä lapsen tilille?

  • Viestiketjun aloittaja tiukka
  • Ensimmäinen viesti
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
Mutta mitä tulee itse kysymykseen, niin ei säästetä millekään erilliselle kultapossutilille jotain lapsilisää. Olemme mieheni kanssa niin varakkaita, että voimme sitten aikanaan lapselle asunnon yms ostaa, joten ei tarvitse mitään naurettavaa lapsilisäsäästötiliä.
Hmmm... Raha ja fiksuus ei taida asua samoissa taskuissa. Kyllä järkevä rahastosuunnittelu kannattaa, vaikka olisi varakkaampikin ja nimenomaan silloin. Lapsilisien (tai niitä vastaavan summan) säästäminen kuukausittain ja sijoittaminen järkevästi tuottaa 18-vuodessa summan, jolla sen asunnon voi sitten ostaa. Ja jos on varaa, niin ostaa sitten kaksi kertaa kalliimman asunnon...
 
vitsi tää kai olikin
Alkuperäinen kirjoittaja tupu:
Alkuperäinen kirjoittaja tiukka:
lapset varmasti ovat sitten isona onnellisia kun lähtevät opiskelemaan ja vanhemmat eivät ole laittaneet mitään heille säästöön opiskeluja varten?
Turhuuteen se lapsella menee, jos liian helpolla saa tukun rahaa. Voi sitä lapsen itsenäistymistä avustaa muutenkin kuin jollain lapsilisätilillä :)))
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Siellä metsässä on sitten kiva opiskella.
Ainakin vielä nykyään opiskelu on Suomessa ilmaista. En oikein ymmärrä, miksi vanhempien pitäisi niin kauheesti lapsilleen säästää opiskeluja varten. Mihin se opiskeleva nuori niin kauheesti sitä rahaa tarttee?
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja tiukka:
lapset varmasti ovat sitten isona onnellisia kun lähtevät opiskelemaan ja vanhemmat eivät ole laittaneet mitään heille säästöön opiskeluja varten?
No, mun lapseni ei ainakaan tule oppimaan että raha kasvaa puissa.
 
suski
Alkuperäinen kirjoittaja Löysä:
tuttavani vanhemmat säästivät jokaisen lapsilisän lapselleen joka 18v täytettyään sai rahat ja käytti tämän "lottopotin" tiukkaan viinaan ja muuhun yhtä älykkääseen, oli siinä kavereitakin joille tarjosi niin kauan kuin rahat riitti. Niillä muilla ei kai ollu säästelty lapsilisiä :D
Omassa tuttavapiirissä on samantapainen tapaus.

Mä en aio säästää mun lapselleni yhtään mitään, vaan itselleni. Lasta voi tukea opiskellessa myös niistä omissa nimissä olevista säästöistä ;) .
 
nakku
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
Mutta mitä tulee itse kysymykseen, niin ei säästetä millekään erilliselle kultapossutilille jotain lapsilisää. Olemme mieheni kanssa niin varakkaita, että voimme sitten aikanaan lapselle asunnon yms ostaa, joten ei tarvitse mitään naurettavaa lapsilisäsäästötiliä.
Hmmm... Raha ja fiksuus ei taida asua samoissa taskuissa. Kyllä järkevä rahastosuunnittelu kannattaa, vaikka olisi varakkaampikin ja nimenomaan silloin. Lapsilisien (tai niitä vastaavan summan) säästäminen kuukausittain ja sijoittaminen järkevästi tuottaa 18-vuodessa summan, jolla sen asunnon voi sitten ostaa. Ja jos on varaa, niin ostaa sitten kaksi kertaa kalliimman asunnon...
Mitähän tarkoittaa rahastosuunnittelu? Olen koulutukseltani ekonomi ja en tuota termiä tunne. Siis viittaatko rahastoihin säästämiseen, mikä on hölmöintä mahdollista hommaa (osinkotulot jäävät rahaston hoitajalle ja kulut ylimitoitetu) vai mihin? Ja siis toki varallisuutemme on hoidossa, mutta ei todellakaan millään naurettavalla pankkitilillä (jonka korko ei usein edes riitä inflaation kattamiseen) tai rahastoissa.
 
tiukka
Tarvitseehan sitä opiskelupaikkakunnalla vuokra-asunnon. Meillä tietenkin lapsi asuu ylioppilaaksi asti mutta sitten jos ja kun jatkaa esim.ammattikorkeaan niin pitää muutama vuosi asua toisella paikkakunnalla. Ja onhan lapselle helpompi että saa keskittyä opiskeluihin eikä tarvitse töitä tehdä samalla.
 
varakas mutta köyhä
Ei. Lapsella on säästötili, johon talletetaan muuten vaan rahaa. Ei siellä tule kahtakymmentätuhatta olemaan, kun lapsi on 18, mutta kymmentuhatta varmaankin. Käytän lapsilisiä elämiseen nyt, kun vastavalmistuneena palkka ei ole niin huima ja äitiyslomat ym. rasittavat taloudenpitoa...

Lisäksi tulemme auttamaan lasta ensiasunnon ostossa (tai luultavasti ostamaan sellaisen valmiiksi) + lapsi tulee perimään aikanaan huvilan, suuren kesämökin, talon ja ehkä jotain muuta. Eiköhän se niillä pärjää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiukka:
lapset varmasti ovat sitten isona onnellisia kun lähtevät opiskelemaan ja vanhemmat eivät ole laittaneet mitään heille säästöön opiskeluja varten?
No enpä itsekään saanut mitään säästöjä kun kotoa muutin.
Aika amerikkalainen toimintamalli tämän "säästän-lapselleni-opiskelurahat"-malli.
 
Käyttöön vaan
Kyllä ne rahat kannattaa käyttää näinä vuosina. Jos joku on niin tyhmä, että ajatellen lapsen parasta, säästää esim kunnes lapsi 15- tai 18-vuotias, niin inflaatio on syönyt suuren osan eikä rahalla saa enää läheskään niin paljoa kuin tällä hetkellä.
 
4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tiukka:
Siksipä olenkin itse miettinyt asiat tarkkaan kun en kotoa mitään saanut kun lähdin maailmalle.
minusta ei ole lapsen etu saada kaikkea valmiina. pieni ponnistelu pitää ihmisen virkeänä ja tekee ihmisestä ylpeään kun saa itse tienata rahansa.
 
se joku
Toivottavasti sinä et ole nostanut mitään ylimmääräistä rahaa yhteiskunnalta kuten ä-rahaa, kotihoidontukea, etkä lapsilisiä ja olethan muistanut maksaa ph-maksun ihan oikean suuruisena. Sillä kuten sanoit jokaisen pitäisi pystyä elättää lapset ilman lisiä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja Löysä:
tuttavani vanhemmat säästivät jokaisen lapsilisän lapselleen joka 18v täytettyään sai rahat ja käytti tämän "lottopotin" tiukkaan viinaan ja muuhun yhtä älykkääseen, oli siinä kavereitakin joille tarjosi niin kauan kuin rahat riitti. Niillä muilla ei kai ollu säästelty lapsilisiä :D
Omassa tuttavapiirissä on samantapainen tapaus.

Mä en aio säästää mun lapselleni yhtään mitään, vaan itselleni. Lasta voi tukea opiskellessa myös niistä omissa nimissä olevista säästöistä ;) .
Näin. Tämän lisäksi tosiaan opiskelijat elävät vieläkin kesäkuukaudet sossun tuella, jos eivät onnistu saamaan kesätöitä tai tekemään tarpeeksi opintoja kesäkuukausina (mikä ei ole edes mahdollista kaikissa oppilaitoksissa). Tällöin kaikki lapsen nimissä olevat varat tulee käyttää vuokraan ja ruokaan jne. Ei siinä mitään, tulen varmasti tukemaan lastani, mutta minusta on iljettävää että esim. mummon keräämä ajokorttirahasto tms. täytyy käyttää vuokraan, kun valtio ei tarjoa mitään vaihtoehtoa rahansaannille noina kesäkuukausina.
 

Yhteistyössä