Harmittaako ketään muuta koko joulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mua alkaa vähän rasittaa tää joulun laittaminen. Juttu on siis niin että miehen puolen suku tulee meille jouluaterialle. Minä laitan ruoat, miehen äiti tuo osan joululaatikoista. Aikuisten kesken ei lahjoja vaihdeta. Huominen päivä menee vielä aika lailla kokonaan ruoanlaittoon vaikka kinkun olen jo ehtinyt paistaa.

Minua on vaan alkanut riepoa se että itse maksan ja järjestän kaiken, toiset tulee valmiille ja esim. oma ukko on äidiltään saanut rahaa lasten joululahjoihin. Tosiasiassa kuitenkin minä olen se joka nuo lahjat on ostanut ja maksanut.

Samoin ostan opettajalle ja hoitotädille joulukukat, lähetän joulukortit, siivoan, ostan jouluruoat, paistan kinkun, paketoin lahjat jne.

Miksi hemmetissä tää nyt on näin mennyt että mun pitää tästä kaikesta yksin maksaa?

Vähän tulee sellainen olo että ensi vuonna varaan jouluna äkkilähdön etelään itselleni ja ihan yksin.

No se on mennyt niin koska sä annat sen mennä niin. Tästä lähtien ehdotat muuta, esim vuorot tai sitten ette mene mihinkään vaan olette keskenään. Sopii se suvulle tai ei. Älä jää jalkoihin.

Jos teillä kerran on eri rahat, etkö voi pyytää miestä osallistumaan kuluihin? Ja miksi siivoat ja laitat kaiken yksin? Tee puolet valmisteluista ja jätä miehelle puolet, jos jättää tekemättä niin omapahan on häpeänsä jos sukulaiset joutuvat käymään vaikkapa likaisessa vessassa kun mies ei ole sitä pessyt... :D

Miksi suostut tohon? Miksi ostat kaikenmaailman opettajille ja hoitotädeillekin kukat? Ja lähetät joulukortteja? Ja sitten valitat, että kun on vaikeaa. Kyllä varmaan onkin, kun itse tekee siitä noin vaikeaa.

[QUOTE="vieras";25289071]Jos teillä kerran on eri rahat, etkö voi pyytää miestä osallistumaan kuluihin? Ja miksi siivoat ja laitat kaiken yksin? Tee puolet valmisteluista ja jätä miehelle puolet, jos jättää tekemättä niin omapahan on häpeänsä jos sukulaiset joutuvat käymään vaikkapa likaisessa vessassa kun mies ei ole sitä pessyt... :D[/QUOTE]

Luuletko että miestä ollenkaan haittaisi vaikka vessoja ei pesisikään? Minä saan sitten hävetä silmät päästäni kun on sotkuista.

Kun tähän järjestelyyn aloin, kuvittelin että muut toisivat sitten jouluruokia tai toisi meille jotain joulumuistamisia. Tai että oma mies edes ostaisi mulle jotakin.

Olen suoraan sanoen tosi pettynyt tähän miten tämä meni, ja melkein halvemmaksikin tulisi mennä jonnekin reissuun kun järjestää tämä joulu kaikille.

Itte oot kyllä kuoppas kaivanu. Ei ne vieraat vissiin kutsumatta tuu eli se kuka on ne kutsunu niin vastaa tarjoiluista. Tai sitte sovitte reilusti että kukin tuo jonkun ruoan.

Tähän kuuluu vissiin sanoa että jätä se sika! Mutta siis miksi suostut maksamaan ruoat ja lahjat jne?

[QUOTE="vieras";25289039]Mua alkaa vähän rasittaa tää joulun laittaminen. Juttu on siis niin että miehen puolen suku tulee meille jouluaterialle. Minä laitan ruoat, miehen äiti tuo osan joululaatikoista. Aikuisten kesken ei lahjoja vaihdeta. Huominen päivä menee vielä aika lailla kokonaan ruoanlaittoon vaikka kinkun olen jo ehtinyt paistaa.

Minua on vaan alkanut riepoa se että itse maksan ja järjestän kaiken, toiset tulee valmiille ja esim. oma ukko on äidiltään saanut rahaa lasten joululahjoihin. Tosiasiassa kuitenkin minä olen se joka nuo lahjat on ostanut ja maksanut.

Samoin ostan opettajalle ja hoitotädille joulukukat, lähetän joulukortit, siivoan, ostan jouluruoat, paistan kinkun, paketoin lahjat jne.

Miksi hemmetissä tää nyt on näin mennyt että mun pitää tästä kaikesta yksin maksaa?

Vähän tulee sellainen olo että ensi vuonna varaan jouluna äkkilähdön etelään itselleni ja ihan yksin.[/QUOTE]
Helppoa.
1) sanotte, että vietätte ensi vuonna perheen kesken vaan joulua
2) et osta joulukukkia, jos eimieskin maksa
3)et lähetä joulukortteja, jos mieskin ei osallistu
4) siivoat miehen ja lasten kanssa yhdessä tai sitten ei ollenkaan
5) loput jouluvalmistelut hoidatte yhdessä ja yhteisillä rahoilla tai sitten ei ollenkaan

Eikö tosiaan vieraat tuo teille edes lahjoja? Lopeta ihmeessä moinen passaaminen tämän joulun jälkeen.

Anoppi ehdotti että aikuisten kesken ei vaihdettaisi lahjoja ja miehen mielestä se oli ollut hyvä idea. Minulta ei kysytty. Eikä oikein kehtaa jälkikäteen mennä niille sanomaan että tahtoisin lahjoja. Miehelle olen kyllä kertonut mutta en tiedä mikä sitä vaivaa kun se ei siitä huolimatta mitään osta. Tai jos ostaa niin mulle jonkun konvehtirasian, huomenna kun niitä saa kaupasta jo puoleen hintaan.

Siis eihän tossa tietenkään ole kuin omien lasten joululahjat ja miehelle jokunen vaate, koska se ei itselleen sellaisia muuten osta. Taustalla on ajatus että toivoisin että minäkin saisin jonkin joulumuistamisen. Opettajille jne olen ymmärtänyt että on ihan tapana viedä joku pieni joulumuistaminen.

Tavallaan surettaa se että kuitenkin olisi kiva että lapset näkisi jouluna myös mummoa ja pappaa ja setäänsä. Mutta jossain kohdalla tää nyt meni minulta pieleen enkä enää oikein tiedä miten se korjataan. Ilmeisesti mun pitäisi ostaa itse itselleni joululahjat jos sellaisia haluan.

Mutta olis kiva jos noi sukulaiset toisi vaikka jotain joulukalaa, tai muuta herkkua joulupöytään. Jouluruoka isolle sakille ei kuitenkaan ole ihan ilmaista ja tosiaan siihen ruoanlaittoonkin saa menemään aikaa melko kiitettävästi vaikka miten yrittäisi oikaista mutkia.

[QUOTE="vieras";25289103]Ihme marttyyrialoitus.[/QUOTE]

Niin tää onkin, en sentään suoraan päin naamaa niille ala avautua. Yritän vain keksiä miten järjestäisin asiat jatkossa paremmin. Ei tämä minusta nyt tällä hetkellä mene kovin reilulla tavalla.

Kuka vieraat on kutsunut? Jos mies, niin ensi kerralla kun mies ilmoittaa kutsuneensa vieraita, niin sovitte heti, miten hoidatte työnjaon ja sanot esim. että sinä voi hoitaa shoppailun heti kun mies pistää ne lahjarahat tilillesi. Jos asiasta tulee ongelmia, niin voit soittaa sukulaisille ja sanoa että valitettavasti aikasi ja rahasi eivät riitä kaiken järjestämiseen yksin. Jos itse kutsut vieraat, niin etkö voisi kutsun yhteydessä ehdottaa jokaiselle, mitä kukin voisi tuoda. Monista ihmisistä on varmaan kivakin, että voi kantaa kortensa kekoon, eikä esim. yksi ruoka/talous ole kellekään edes vaivaksi.

Mitä tulee kortteihin ja kukkiin ja muutenkin yleiseen hössötykseen: jos haluat sen tehdä, niin tee, et voi vaatia toista osallistumaan tuollaisiin "pakkovelvollisuuksin", jotka nimenomaan tekevät sen joulustressin. Oma mieheni ei hirveästi välitä joulusta, jeesaa kyllä jos pyydän ja "johdan" järjestelyitä. Teen sitten just sen verran mitä itse haluan ja jaksan. En ehtinyt (eikä rahaakaan ollut enää hirveästi ylimääräistä) hakea hoitotädeille kukkia ja lahjoja, sanoin vilpittömät kiitokset vuodesta ja uskon että se riittää. Joulukortteja en jaksanut askarrella kuin lapsen isovanhemmille ja kummeille. Jos joku purnaa puuttuvaa joulukortiaan niin pitäköön pienen sielunsa. Meillä on ihana joulu, sopu seinien sisällä ja jokainen on nähnyt vaivaa omien halujensa ja jaksamisensa rajoissa. Sano EI joulustressille :)

[QUOTE="vieras";25289103]Ihme marttyyrialoitus.[/QUOTE]

Näitä vastaavia saamme lukea seuraavat kolme päivää;
- kuinka olin siivonnut
- kuinka olin laittanut joulua
- mies ei kaatunut polvilleen huutaen: "oiiih miten ihahan joulun olet loihtinut"
- kukaan sukulainen ei huomannut, että olin siivonnut kaapit
- anoppi ei joulupöydässä yhtään arvostanut tekemiäni pöperöitä
- jne

Meillä vietettiin lapsuudessa jouluaatto perheen kesken. Joulupäivänä nähtiin sitten sukulaisia kahvittelun merkeissä. Minull aon siitä ihanat muistot, kun mukaan sai valita aina yhden mieluisimman lahjan ja niitä sitten vertailtiin serkkujen kanssa :D

Ehdota tulevaisuudessa tuollaista. Lapset saa nähdä jouluna sukulaisiaan ja sinä pääset helpommalla.

Tämä taas vahvistaa mun ajatusta siitä, miten hyvä on kun rahat on yhteiset. Siis omilla tileillään, mutta molempien rahoja käytetään tasapuolisesti (lue: kaikki mitä tileille tuleekin...). Vaikka mä ostaisin kaikki mahdolliset lahjat ja ruuat, voin siirrellä mielin määrin miehen tililtä itselleni rahaa menetettyjen tilalle.

Mutta kyllä sun nyt oikeasti täytyy sille miehelle tehdä selväksi, että hänenkin pitää osallistua. Sitä paitsi kyseessä on vielä hänen sukulaisensakin..

Me vietämme joulua oman perheen kesken, omille vanhemmilleni olen sanonut, että meille saa tulla, jos haluavat. Mutta yleensä viettävät joulun mökillä. Minusta ei ole isoa eroa siinä kuinka monelle joulusapuskat tekee.

Joululahjat olen itse pääasiassa hankkinut, koska miehen rahatilanne on todella heikko. Viime yönä, kun yhdessä kävimme lahjat läpi, ja katsoimme, pitääkö vielä ostaa jotakin. Mies kiitti minua, kuinka hienot lahjat olen lapsillemme saanut hankituksi.

Mutta mun ja ap:n ero lienee siinä, että minä rakastan joulua ja teen sitä mielelläni. Tänään on ostettu kuusi ja joulukukat sekä jouluruuat ja muutama viimeinen lahja. Lasten kanssa on leivottu pipareita ja kinkku on nyt uunissa.

Mä rakastan joulua. Sitä laitteluu, koristeluu, kinkun paistoo ja monia eri tuoksuja, ihanaa :). Tänä vuonna innostuin sen verran paljon, että koristeita on joka puolella :D. Huomenna leivon tyttären kanssa pipareita ja nautitaan yhteisestä tekemisestä. Mennään miehen äitille koko perhe varmaan joskus iltapäivästä ja loppu illasta nautitaan perheen kesken kotona joulusta. Mutta kyllä jouluna on ihana olla läheisten ihmisten kanssa ja nauttia kaikesta suurella joukolla ja aina voi ojentaa auttavaa kättään, jos joku ei jotakin jaksa tehdä :).

Pyydä apua valmisteluihin, jokainen tuo mukanaan jotain. Muista ens vuonna ja älä ressaa turhaan, valmistelujen ohessa voi aina vähän huilata. Mä huilaan yleensä kahvikupin ääressä tai leikin tyttären kanssa :). Näin ei tuu liikaa ressattua. Aloita ajoissa valmistelemaan, joka päivälle yks tai kaks askaretta, näin ei pääse liikaa rasittumaan ja eikä iske joulu ressi :D.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;25290347:
Ihmeen röyhkeä suku miehellä. miten kukaan edes kehtaa tulla vaan tuomatta mitään? kai nyt kuuluu edes vinipullo viedä ruokapöytään.

Eivät käytä alkoholia joten sikäli ymmärrän että viinipulloa eivät ole tuoneet. Mutta tosiaan joku joulukakku vaikka tai jotain muuta herkkua olis ollut mukavaa. Nyt oon saanut kaikki jouluruoat valmiiksi joten ei enää harmita eikä kiukuta mutta meinaa aina vähän joulustressi tulla tästä. En ole kovin kätevä keittiöihminen, ja siksi onkin hankalaa se että suurin vastuu näistä laittamisista on minulla.

Meillä on pieni pakastin ja jääkaappi ja kovin aikaisin ei voi ruokia tehdä kun ne ei sitten mahdu mihinkään.

Ensi vuonna täytyy osata pyytää etukäteen että toisivat jotain syötävää, ei se liene kovin törkeää vaikka suoraan pyytäisi?

[QUOTE="vieras";25291449]Eivät käytä alkoholia joten sikäli ymmärrän että viinipulloa eivät ole tuoneet. Mutta tosiaan joku joulukakku vaikka tai jotain muuta herkkua olis ollut mukavaa. Nyt oon saanut kaikki jouluruoat valmiiksi joten ei enää harmita eikä kiukuta mutta meinaa aina vähän joulustressi tulla tästä. En ole kovin kätevä keittiöihminen, ja siksi onkin hankalaa se että suurin vastuu näistä laittamisista on minulla.

Meillä on pieni pakastin ja jääkaappi ja kovin aikaisin ei voi ruokia tehdä kun ne ei sitten mahdu mihinkään.

Ensi vuonna täytyy osata pyytää etukäteen että toisivat jotain syötävää, ei se liene kovin törkeää vaikka suoraan pyytäisi?[/QUOTE]

Aiot siis edelleen joulun yksin kaikille järjestää?? Mitä, jos eivät tuo mitään, vaikka pyydät? Itse en suostuisi tuohon, että joka vuosi joutuisin raatamaan ja muut vain tulee syömään. Eri asia, jos haluaa järjestää ja tykkää ottaa vieraita vastaan, mutta olet ilmeisesti aika tympääntynyt hommaan.

En voi käsittää ettei aikuiset ihmiset pysty tekemään joulua mieleisekseen. Aina sama narina miten kauheeta on sukujoulut, hössötys ja puuduttava kiire valmisteluiden kanssa. Mitä jos teette nyt sellasen päätöksen, että ensi joulu on erilainen. Teette oman mielenne nukaan ja huomaatte että joulu onkin pirun kivaa aikaa! :)

Ensi kerralla todellakin pyydät kaikkia tuomaan jotain, ei se ole yhtään törkeää. Joulumieli se on oltava emännälläkin.
Kävin ostamassa jouluruuat itselleni ja kolmelle lapselle, ja rahaa meni ihan vain ruokiin yli 100 euroa. Mitenkähän paljon menisi jos järjestäisi joulua isolle porukalle...

Lahjojen saamisesta vielä sen verran, että ostan nykyään itselleni lahjan/lahjoja joka joulu, ja täytyy sanoa että yhtä onnistuneita lahjoja en saanut koskaan avioliittoni aikana ;)

Yhteistyössä