Harmittaa, kun lapsi ei osaa puhua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Typerä harmituksen aihe, mutta kun poika 1v10kk ei puhu kunnolla mitään. Muutamia sanoja on, esim. äiti mutta se tarkoittaa sekä miestä että minua. Vain se oma kieli jota "puhuu". Sormikin menee suuhun vähän väliä eikä pottailusta tule mitään.

Ihan surkea olo, että olen huono äiti vaikka kuinka yritän parhaani. Kommentit ei ole kivoja: eikö hän puhu mitään? Meidän Aadamiinasofia puhui jo lauseita tuon ikäisenä". Mitähän siihen vastaisi sitten?

Mun poika alkoi puhumaan vasta 2,5 v iässä. Ei mua harmittanut se, että hän ei puhunut, mutta se harmitti etten ymmärtänyt lastani aina. Tukiviittomat toi siihen muutoksen.

Mulla esikoinen oli lapsi, joka puhui pitkiä selkeitä lauseita 1,5 v iässä (ja jo 1-vuotiaana hirmuisesti sanoja & sanapareja, ja 1 v 3 kk iässä tuli noin 5-sanaisia lauseita). Siksi kuopuksen puheen kehityksen viivästyminen tuntui tosi oudolta, esikoinen kun puhui vaikka mitä siinä vaiheessa kun toinen sanoi vasta äää, ööö, auto ja äiti. Sama ihmetytti myös neuvolantätiä ja siksipä lähdimme tutkimuksiin kun poika oli 1 v 10 kk ja sanoi vain kymmenkunta sanaa suomeksi & muutaman sanan isän kielellä.

No, 2½ v iässä sälli sitten alkoi puhumaan ja oppi niin nopsaan että 3 v synttäreihin mennessä oli ikätaso saavutettu, ja 4 v & 5 v tarkastuksissa on sanavarastoa kehuttu erittäin laajaksi ja kieli on kuulemma rikasta.

Eiköhän teidänkin poika ala puhumaan sitten, kun aika on hänelle oikea :). Jos joku kertoo että meidän Aadamiinasofia puhui jo kohdussa, niin anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, tai totea että "Ai, tosi kiva teille" tms latteaa. Teidän poika voi 3-4 v iässä puhua paljon paremmin kuin Aadamiinasofia... :)

Jokainen lapsi on erilainen. Meillä poika aloitti puheterapian 2,5v kun tuli vain ensimmäisiä tavuja. 2 vuotiaana ei vielä niitäkään. 3 vuotiaana alkoi tulemaan helpohkoja lyhyitä lauseita. Nyt 4 vuotiaana kirjaimia vielä uupuu ja innostuessaan puhe puuroutuu. Mutta niin kyllä sieltä puhetta tulee sitten kun on sen aika.
Meillä säännöllisen pottailun vuoksi tenava oli 1,4v päiväkuiva ja yökuiva(melkein vuosikkaana). Eli rauhassa odotellen vaan,jos ymmärtää puheen niin eipä hätää.

Älä vielä huolestu. Jos lapsi ymmärtää puhetta ja on kuitenkin muutamia sanoja, lapsi on ihan normaali kehityksessään vaikkakin keskimääräistä hitaampi. Mulla on saman ikäinen poika ja pari kuukautta sitten puhui tosiaan ihan vain muutamia sanoja, mutta sitten alkoi yhtäkkiä matkimaan meitä ja parissa kuukaudessa sanoja on tullut uusia monta päivässä. Voi olla, että lapsi oppii äkkiäkin puhumaan, kun innostuu opettelemaan.

Typerä harmituksen aihe, mutta kun poika 1v10kk ei puhu kunnolla mitään. Muutamia sanoja on, esim. äiti mutta se tarkoittaa sekä miestä että minua. Vain se oma kieli jota "puhuu". Sormikin menee suuhun vähän väliä eikä pottailusta tule mitään.

Ihan surkea olo, että olen huono äiti vaikka kuinka yritän parhaani. Kommentit ei ole kivoja: eikö hän puhu mitään? Meidän Aadamiinasofia puhui jo lauseita tuon ikäisenä". Mitähän siihen vastaisi sitten?

Että hän on aivan normaali lapsi ja ehtii vallan vielä. Mun poika alko puhua vähän yli 2v ja nyt 3v täysin puhuva, ei oo hiljaa koskaan. Potasta se ei tajunnu tuon taivaallista 1v10kk mut täytettyään 2v heivas vaipan ja oppi potalle tosi nopsaa. Se on rasittavaa ku muut tulee selittämään miten se lapsi osas jo sillon ja tällön ja miten tuo ei vieläkään...Sun lapsi on aivan aikataulussaan. Ei mittää aihetta harmitella.

Totea vaan, että lapset kehittyvät eri tahtiin.

Odottele tuonne 2½ vuotiaaksi saakka, se puhe voi tulla ihan hetkessä. Sen jälkeen sitten voi huolestua. Meiltä löytyy niin Aadamiinasofiaakin nopeampi puhuja, puheviiveinen, joka käy puheterapiassa kouluikäisenäkin sekä yksi, joka alkoi kerralla puhumaan vähän päälle 2 vuotiaana. Ja kuiviksikin nuo ovat kaikki oppineet, vaikka vasta kolmen vuoden tienoilla ollen saman tien yökuiviakin. Täällä olen huomannut, että kuivuudellekin on niin eri mittareita, jotkut kehuvat lapsensa olevan kuiva, mutta vahinkoja vaan sattuu päivittäin.

Ymmärrän harmistuksen siltä kantilta, että noi "hyvää tarkottavat" kommentit ovat tosi inhottavia. Luulisi jokaisen ymmärtävän, että jokainen kehittyy omaan tahtiinsa. Ei se ole vanhempien yrittämisestä kiinni (ainakaan läheskään aina). Meilläkin on luettu kirjoja paljon ja juteltu lapsen kanssa paljon, siitä huolimatta lapsukainen on vasta viime aikoina kiinnostunut itse puhumaan. Pottailuakin on harjoiteltu melkoisen pienestä pitäen, mutta kun ei nappaa vielä niin ei nappaa. Enkä ala pakottamaan, kun lapsi ei vain ole vielä valmis. Meillä siis saman ikäinen poika.

Sanon nyt rumasti suoraan, että paranna itsetuntoasi ja lopeta turha vertailu muihin. Arvosta lastasi omana itsenään ja anna hänen kehittyä omaa tahtiaan, koska tuollainen hoppuilu on lyhytnäköistä ja itsekästä. Joo tiedän, että aina on niitä joilla menee huonommin, mutta ihan oikeasti kannattaa joskus miettiä, kannattaako valittaa turhasta.

Meillä 1v 1kk ja alkoi vasta jokeltelee... Kaikki kehittyy niin eri tahtia. Kyllä hän ehtii vielä puhua! Ota neuvolassa asia puheeksi, jos se harmittaa ja vaivaa! Lue lapselle paljon kirjoja, nimeä asioita ja esineitä, älä kuitenkaan pakota puhumaan. Yritä ymmärtää sen omaa kieltäkin. Ei mitään painostusta, lempeää opastusta vain. Kerro aina kun puet, että mitä puet ja aina kun teet jotain, että mitä teet. Jos lapsi sanoo isää äidiksi, nyökyttele päätä ja sano: "niin, isä kyllä auttaa tms.." Älä korjaa lapsen sanomisia. Kyllä lapsesi vielä ehtii puhua, usko pois! :)

Meillä poika sanoi parisenkymmentä sanaa siinä yhden vuoden iässä, sitten syntyi pikkusisko ja sen jälkeen ainoa sana varmaan puoleen vuoteen oli "lamppu". Suunnilleen 2-vuotiaana alkoi sitten hölötellä ja nyt 2v4kk puhuu jo neljän-viiden sanan lauseita ainakin, tosin harva sana on selkeä.. Tiedän tunteen kun turhautuu siihen ettei pysty jotenkin kommunikoimaan lapsen kanssa sanoin, nytkin turhaudun välillä kun en tajua mitä poika selittää vaikka selvästi tärkeää asiaa hällä on. Olen kuitenkin tyytyväinen että suurimmaksi osaksi kommunikointi sujuu jo tosi hienosti ja hänen kanssaan pystyy jutella.

[QUOTE="otsoemo";22721570]Ymmärrän harmistuksen siltä kantilta, että noi "hyvää tarkottavat" kommentit ovat tosi inhottavia. Luulisi jokaisen ymmärtävän, että jokainen kehittyy omaan tahtiinsa. Ei se ole vanhempien yrittämisestä kiinni (ainakaan läheskään aina). Meilläkin on luettu kirjoja paljon ja juteltu lapsen kanssa paljon, siitä huolimatta lapsukainen on vasta viime aikoina kiinnostunut itse puhumaan. Pottailuakin on harjoiteltu melkoisen pienestä pitäen, mutta kun ei nappaa vielä niin ei nappaa. Enkä ala pakottamaan, kun lapsi ei vain ole vielä valmis. Meillä siis saman ikäinen poika.[/QUOTE]

Sama meillä että ei se potasta tajunnu ennenkun itse sen hokasi 2v. Vaikka sai potan alle 1v ja sillä kävi, oli vaipatta jne. Mut ei kun ei. Mitään ei sinne ikinä tehny eikä koskaan menny omatoimisesti sinnepäin.

Poitsulla on nyt ikää 2v4kk ja yhden sanan lauseita vasta tulee ja suurin osa puheesta vielä ihan omaa kieltä, tosin paljon on alkanut sanoja tulemaan ja osa vähän sinnepäin. Itse en ole yhtään ollut huolestunut, kun kuitenkin poika ymmärtää ja kovasti matkii.

Puhuu edes sitä omaa kieltä! Täällä ollaan huolissaan eräästä lähes parivuotiaasta sukulaislapsesta, joka ei sano MITÄÄN. Välillä örähtää jotain, mutta se liittyy enemmän nauramiseen tai itkemiseen kuin varsinaiseen itsensäilmaisuun.

Yhteistyössä