harmaana häpeästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nolo aihe pakottaa kirjoittamaan harmaana... Viime yönä meillä tanssittiin vaakamamboa ja menon ollessa kovimmillaan jotenkin havahduin siihen, että joku tuijottaa. 6-v tytär oli herännyt (siis ei niihin ääniin vaan muuten vaan, ei ole tapana kiljua suoraa huutoa) enkä tiiä yhtään kuinka kauan oli siinä ovenraossa seissyt. En kuitenkaan usko että kauaa koska paiskasi oven kiinni ja juoksi omaan sänkyynsä itkemään. Menin tietysti perässä ja yritin kaikenmaailman "niskanhieronta"- ym selityksiä koska likka ei ole koskaan aiemmin nähnyt tota hommaa. Hän nyt kuitenkin suuttui (?!) ihan sairaasti tosta hommasta eikä vielä aamullakaan suostunut puhumaan isälleen tai mulle juuri mitään. Ei kysele mitään joten en sit alkanut enää asiasta minäkään puhumaan. Miten teillä on vastaavasta tilanteesta selitelty jos lapsi on sattunut yllättämään? Vahingosta viisastuneena makkarimme oveen tulee lukko tai ainakin hakanen.

Luultavasti lapsi luulee, että toinen teistä satutti toista eikä ymmärrä miksi rakas äiti ja rakas isä ovat pahoja toisilleen ja on loukkaantunut ainakin toisella siitä, että hän on satuttanut toista.

Minä menisin kirjastoon etsimään jonkun Babette Colen lastenkirjan (lastenosaston kirjastonhoitaja auttaa mielellään) ja kertoisin avoimesti siitä, että äidin ja isän, kuten yleensäkin aikuisten elämään kuuluu tällainenkin ihana asia.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja hehheh:
Pentu on mustasukkanen kun teillä on jotain yhteistä kivaa. Jos ihan suuttui asiasta, niin mustis on! :)

Ai että ihan hehheh. Ei tarvitse olla kummoinenkaan valopää tajutakseen että mustis on, kyse olikin siitä että miten asiasta hänelle puhuis ja mitä selittäis. En viitsi mitään vauvantekojutuista vielä puhua, mun henk.koht mielipiteeni on että 6-v on siihen liian nuori.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Pentu on mustasukkanen kun teillä on jotain yhteistä kivaa. Jos ihan suuttui asiasta, niin mustis on! :)

Ai että ihan hehheh. Ei tarvitse olla kummoinenkaan valopää tajutakseen että mustis on, kyse olikin siitä että miten asiasta hänelle puhuis ja mitä selittäis. En viitsi mitään vauvantekojutuista vielä puhua, mun henk.koht mielipiteeni on että 6-v on siihen liian nuori.

No omapa on ongelmasi.

Sun pitää kertoa vaan, että mitä se oli. sano, että haluatte välillä olla iskän kanssa ihan lähekkäin, koska teillä on erityinen romanttinen rakkaussuhde. Kerro, että teillä on hänetkin siksi, koska te niin kovasti rakastitte toisianne, että hän sai siitä rakkaudesta alkunsa.

Kerro, ettei se satu ja kerro, että te rakastatte häntä eritavalla, kuin toisianne ja että lapsia rakastetaan ihan erityisellä rakkaudella.

No omapa on ongelmasi.

Jep.

Piika-äidin neuvot on hyvät. Ei tarvitse niin yksityiskohtaisesti, mutta ei mielestäni 6v ole liian nuori tietämään mistä on kyse. Valehtelu pahentaa asiaa.

miksi et kerro tytölle rehellisesti mitä tapahtu? meilläki 5v tyttö yllätti joku aika sitte ja me kerrottiin sille. kannattaa kertoa että kyse on mukavasta aikusten jutusta. muuta ei tarvi kertoa jos lapsi ei kysy, mutta jos kysyy kannattaa vastata totuudenmukaisesti. tarkkoja yksityiskohtia ei tietenkään tarvi kertoa.

Yhteistyössä