Harkitsen ekan kerran pikavippiä, onko se aina huono juttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietoutta kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietoutta kiitos

Vieras
Ollaan oltu taloudellisesti ahtaassa tilanteessa jo useampi kuukausi. Kesällä ei pystytty reissaamaan mihinkään ja syksy on ollut erityisen tiukkaa. Olen saamassa Kelalta rahaa vihdoin ja viimein ja joulukuussa saan veronpalautuksia.
Haluttais tehdä koko perheellä pieni reissu syyslomalla, ollaan varattu jo mutta on ollut epävarmaa riittääkö budjetti. Muitakin menoja on. Toisaalta tässä on tapahtunut niin paljon asioita että henkisesti tuo reissu tekisi hyvää niin meille aikuisille kuin lapsillekin!

Olisiko hullua ottaa joku pienehkö pikavippi ja maksaa se pois joulukuun veronpalautuksista. Silloin kun pitäisi jo muutenkin olla paremmat tulot.

Onko kenelläkään hyviä kokemuksia tällaisesta lainaamisesta? Mikä olisi hyvä pikavippi jossa ei ole ihan älyttömät korot? Kai lainan voi kerralla maksaa pois kun pystyy?

Olen joutunut kaksi kertaa ottamaan 500e pikavipin jotta saan liiketilani vuokran maksettua.
Sai hoidettua vipit kuntoon mutta todellakin toivon että en joudu enää koskaan sellaista ottamaan.

En osaisi kuvitella tilannetta, hossa ottaisin pikavipin "huvimenoihin".

Ei saatana nyt eukko järki käteen. Siis oletko iihan tosissasi harkitsemassa, että otat pikavipin matkailua varten?:O

Mulle ei tule yhtäkään sellaista tilannetta mieleen, jossa ihmisen pitää turvautua pikavippiin. tuillakin on mahdollista elää niin, että ei ruoka lopu. Ideanahan onkin se, että ihmisten pitää elää tulojensa mukaan. Jos ei ole varaa lähteä reissuun, ette helvetti lähde! Pysytte kotona kunnes rahatilanne paranee. Pikavipillä se ei ainakaan parane, voit olla varma.

Mikä siinä on niin vaikeaa sopeutua tulotason edellyttämään elintasoon?

Siinä on muuten asia, joka ei missään tilanteessa ole hyvä juttu, ja aina löytyy sille parempi vaihtoehto.

Eli ÄLÄ ota vippejä. Säästä, niin tuntuu reissukin ansaitummalta.

Eikö laki jotenkin muuttunut niin ettei perinteisiä pikavippejä voi edes ottaa enää?

Jos voi, niin älä ota pikavippiä. Niissä on törkeät korot. Ota mieluummin pieni laina, esim. halens myöntää melko edullisella korolla.

Ja kyllä, olen itse joutunut turvautumaan pikavippeihin lapsen yllättävien menojen vuoksi. Liittyivät osittain terveyteen. Ja kyllä, selvisin vipeistäni nopeasti, koska ne eivät olleet suuria ja saan ihan kohtalaista (monen mielestä varmaankin hyvää) palkkaa.

Jos otat pikavipin, sun on parasta suhtautua takaisinmaksuun todella vakavasti. Mitään vippisumaa ei kannata kerryttää.

Eikö laki jotenkin muuttunut niin ettei perinteisiä pikavippejä voi edes ottaa enää?

Jos voi, niin älä ota pikavippiä. Niissä on törkeät korot. Ota mieluummin pieni laina, esim. halens myöntää melko edullisella korolla.

Ja kyllä, olen itse joutunut turvautumaan pikavippeihin lapsen yllättävien menojen vuoksi. Liittyivät osittain terveyteen. Ja kyllä, selvisin vipeistäni nopeasti, koska ne eivät olleet suuria ja saan ihan kohtalaista (monen mielestä varmaankin hyvää) palkkaa.

Jos otat pikavipin, sun on parasta suhtautua takaisinmaksuun todella vakavasti. Mitään vippisumaa ei kannata kerryttää.

Jotain muutosta kai näihin vippeihin tuli ja en ole koskaan sen paremmin perehtynyt, mutta siis pikavippi-sanaa nyt käytin. En tiedä onko sama asia kuin mitä nuo kulutusluotto-nimikkeellä käyttävät.

Vielä en saa mitään tukea Kelalta koska siinä kestää. Siksi ottaisin pikahelpotuksen koska meillä todellakin on tiukkaa! ja olen sitä mieltä että koko perhe on ansainnut pienen hengähdystauon tästä kaikesta, olkoot se sitten muiden mielestä miten kauheaa tahansa. Todellakin ollaan totuttu elintasoomme ja siihen ettei meidän tuloilla matkustella koskaan ulkomaille. Vanhempieni avulla ollaan sentään päästy kerran vuodessa jonnekin pikku reissulle Suomeen, suuri kiitos siitä heille! Tilanteen ei ole tarkoitus jatkua näin vaan todellakin on suunnitelmat sellaiset ettei tartte jatkossa olla millään tuella eikä käydä vanhempien kukkarolla. Mutta elämä ei kaikille mene ihan niin helposti.

Enkä edes tiedä myönnettäisiinkö minulle kulutusluotto koska en ole töissä? En tiedä mitä tietoja sinne tarvitsevat. Ja sen verta ottaisin että saisin viimeistään joulukuussa maksettua pois koko roskan. Joulukuussa pitäisi tulojen olla paremmat jo muutenkin.

Mutta kiitos varoituksista, mietin asiaa todella huolella. Edelleen otan kommentteja vastaan että jos tietäviä löytyy.

Jotain muutosta kai näihin vippeihin tuli ja en ole koskaan sen paremmin perehtynyt, mutta siis pikavippi-sanaa nyt käytin. En tiedä onko sama asia kuin mitä nuo kulutusluotto-nimikkeellä käyttävät.

Vielä en saa mitään tukea Kelalta koska siinä kestää. Siksi ottaisin pikahelpotuksen koska meillä todellakin on tiukkaa! ja olen sitä mieltä että koko perhe on ansainnut pienen hengähdystauon tästä kaikesta, olkoot se sitten muiden mielestä miten kauheaa tahansa. Todellakin ollaan totuttu elintasoomme ja siihen ettei meidän tuloilla matkustella koskaan ulkomaille. Vanhempieni avulla ollaan sentään päästy kerran vuodessa jonnekin pikku reissulle Suomeen, suuri kiitos siitä heille! Tilanteen ei ole tarkoitus jatkua näin vaan todellakin on suunnitelmat sellaiset ettei tartte jatkossa olla millään tuella eikä käydä vanhempien kukkarolla. Mutta elämä ei kaikille mene ihan niin helposti.

Enkä edes tiedä myönnettäisiinkö minulle kulutusluotto koska en ole töissä? En tiedä mitä tietoja sinne tarvitsevat. Ja sen verta ottaisin että saisin viimeistään joulukuussa maksettua pois koko roskan. Joulukuussa pitäisi tulojen olla paremmat jo muutenkin.

Mutta kiitos varoituksista, mietin asiaa todella huolella. Edelleen otan kommentteja vastaan että jos tietäviä löytyy.

Jokaisen oma päätös. Kyllä ne tuloja kysyvät aika tarkastikin (poikkeuksena taisi olla Vivus), guuglailemalla ja kokeilemalla kannattaa etsiä se sopivin vaihtoehto. Muistaakseni nykyään monesta paikasta voi ottaa "pienlainan", josta maksaa kuukausittain takaisin min. 50 e. Se onkin ihan hyvä systeemi. Kannattaa katsoa, ettet ota pikavippiä, joka pitää maksaa kuukauden sisään takaisin ja korko on kamala. Sillä tavalla saa kyllä taloutensa sekaisin hetkessä.

Entäpä pieni pankkilaina? Verkkopankkitunnuksilla sellaisen saa helposti.

Sitä en osaa sanoa, millaisia ehtoja lainojen myöntäjillä on. Tulotietoja kysytään, mutta jotakin tuloja sinulla varmaankin on.

Ymmärrän kyllä, että ei elämä aina mene niin, ettei mitään yllättävää tule eteen. Lapsen menoja olen joutunut paikkailemaan vipeillä - sairaalakuluista lähtien. Semmoista se on tässä hyvinvointiyhteiskunnassa välillä.

Jos olet ]u]satavarma maksaaksesi[/u] vipin pois heti kuukauden päästä JA elämään kuukauden normaalisti tinkimättä, niin laina on hyvä vaihtoehto. Mikäli et taas voi maksaa lainaa JA elää koko kuukautta, ajat itsesi ongelmiin pikavippailulla.

Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että malta vielä niihin lisärahoihin saakka. Ihan sama saatko maksettua sen takaisin vai et, niin vippaajille maksettavat ylimääräiset kympit (vai sataset) pistävät vihaiseksi.

Puhut siitä, että perheenne "ansaitsee hengähdystauon". Tuo ansaitsemisasenne on juuri yleisin syy miksi ihmiset velkaantuvat. Keksi muu tapa rentoutua ja menette hyvällä omallatunnolla sitten kun on oikeasti varaa.

Kyllä se on hullua. Sitten kun tulee maksun aika ja veronpalautukset, niin ne veronpalautukset kuluvat johonkin muuhun, kuten jouluun. Sitten tarvitsette taas vippiä ja kohta olette helvetillisessä vippikierteessä.

Yhteistyössä