harjoitussupistukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja newmom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

newmom

Uusi jäsen
18.03.2015
5
0
1
onko täällä muita jatkuvia stressaajia? mulla alkanut jo rv 16 mukavat harjoitussupistukset ja ne stressaa. mietin koko ajan onko normaalia ja eikai vauva synny liian aikaisin. neuvolassa toitotetaan ettei mitään hätää. ainoo vaan et tosiaan en usko et normaalia viel täs vaihees. onko muilla missä vaiheessa alkanu kohtu kovettumaan useamman kerran päivässä? tulehdukseen olen syönyt ja syön lääkkettä ja siiis neukku sano ettei noi supparit välttämättä lopu ennen synnytystä.

ITsellä alkoi nyt tässä toisessa raskaudessa tulemaan noita harkkasupistuksia varmaankin noihin aikoihin ja nyt (rv27) niitä tulee päivittäin, usein myös levossakin. Juuri oli lääkäri joka tarkisti, etteivät ne ole mitään tehneet. Niin kauan kun niihin ei liity kipua ja ne ei jää ns. päälle niin ei huolta! Olo toki tuntuu hieman tukalalta, mutta selkeää kipua niihin ei tulisi liittyä.

Joten yritä vain ottaa rauhallisesti ja rennosti :) helpommin sanottu kuin tehty....

Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa rv 17+ alkaen harkkasupistuksia. Mitään eivät tehneet ja vauva syntyi suunnitellulla sektiolla rv 38. Tässä toisessa raskaudessa sain supistukset riesakseni jo rv 14+ ja kyllähän ne on stressanneet. Neuvolalääkärissä rv 21+ mitään ei kuitenkaan ollut kohdunsuulla tapahtunut ja kontrolliultrassa rv 28+ edelleen paikat kiinni, kiinteät ja kaulaa jäljellä n. 5cm. Supistaa useita kertoja päivässä ja nimenomaan eniten tuntuu levossa.

Kannattaa juoda mahdollisimman paljon vettä, koska kehon kuivuminen lisää supistelua. Myös magnesiumista saattaa olla apua. Ensimmäisessä raskaudessa popsin magnesiumia hullun lailla noiden supistelujen takia :D tässä toisessa olen tyytynyt juomaan paljon vettä ja magnesiumia menee se, mikä äitiysvitamiinissa on. Tällä kertaa olen enemmän uskaltanut luottaa siihen, ettei nuo kivuttomat supparit saa mulla mitään aikaiseksi, kun eivät saaneet ensimmäisessäkään raskaudessa. Toki, jos paljon supistelee, kannattaa ottaa rauhallisemmin. Ja muutenkin välttää kaikkea, mikä provosoi supistuksia.

Toisilla vaan on supistusherkkä kohtu, eikä harkkasupparit tee yhtään mitään. Sitten on tietysti myös se osa, joilla jo kivuttomat supistukset aiheuttaa paikkojen kypsymistä. Jos kovasti huolettaa, niin aina kannattaa käydä vaikka neuvolalääkärillä tarkistuttamassa oman mielenrauhan takia :)

Tsemppiä! Täällä ollaan melko runsaasta supistelusta huolimatta jo 31. raskausviikolla :) ja lupa on ollut elää ihan normaalia elämää. Epämukaviltahan nuo supistukset tuntuu, mutta se jo helpottaa, jos tietää, että ovat ihan harmittomia :)

Toisilla kohtu on herkempi supistelemaan. Itselläni on harjoitussupisteluja tullut kaikissa kolmessa raskaudessa noin rv 14 alkaen. Nykyisessä raskaudessa huoletti, että onko vaikuttanut paikkojen kypsymiseen ja kävin tarkastuksessa rv 27. Paikat olivat kiinteät, kiinni ja kohdunkaulan pituus 5 cm eli eivät olleet vaikuttaneet mitenkään :D
Eli niitä voi tulla paljonkin ja pitkin päivää, ja yleensä ei ole aihetta huoleen mikäli eivät ole kipeitä. Napakoita voivat olla, mutta kipeä tarkoittaa sellaista ettei pysty keskittymään kuin itse supistukseen. Kipu säteilee usein selkään, vatsaan tai reisiin.

kiitos. voin huokaista helpotuksesta. perjantaina onneksi lääkäri. ei ne kivuliaita ole vaan lähiinnä tuntuu vaan kädellä kokeiltaessa että alamaha on kova. vähän epämukavia juu. tosta juomisesta, mulla kun on aina kuivumisen merkkejä vaikka joisin koko ajan. naurattaakin välillä kun kehoitetaan juomaan lisää.

Yhteistyössä