Harjoittelusupistuksia(ko)?

  • Viestiketjun aloittaja Äitikarhu vm84
  • Ensimmäinen viesti
Äitikarhu vm84
Alkoivat 16+6. Tämä on kolmas raskaus, mutta ensimmäinen monikkoraskaus. Edellisissä raskauksissa harjoittelusupistuksia ei ole edes ollut.
Aluksi niitä tuli vain tuon yhden kerran, mutta muutaman päivän päästä tuli jo seuraava, ja ovat muuttuneet melkein päivittäisiksi.

Kivuttomia ovat, vuotoja ei ole, mutta voimat menee aina supistusten jälkeen.
Enkä muuten olisi tämänkään vertaa huolissani, mutta kun ne tulevat joka kerta ku vähäkään joutuu ponnistelemaan eli esim. kävelemään vähänkään pidemmän matkan, nostamaan patjaa, lihaskuntoharjoitusten jälkeen (pulssi ei nouse edes yli 90). Että ihan normaaliako?
 
Hei,
mulla tuntui supistuksia suurin piirtein samoilla viikoilla ekan kerran. Itselläni on ensimmäinen raskaus, ja vähän säikähdinkin, kun noin aikaisin tuntuivat. Neuvolasta kuitenkin sanoivat, et niin pitkään kun ovat kivuttomia eivätkä tule jatkuvasti, ei ole vaaraa. Pitää vaan sit hellittää tahtia tuntemusten mukaan. Kohtu on kuitenkin n. 10 vkoa edellä verrattuna yksösraskauteen, eli aika kovilla se on.

Mulla supistuksia tuntuu edelleen säännöllisesti etenkin iltaisin työpäivän jälkeen ja/tai reippaan kävelyn myötä. Helpottaa kun hiljentää vauhtia. Kovasti odotan jo lomaa...

Raitanen ja kaverit 22+2
 
Ollaan juteltu aiheesta Porin ja lähikuntien kaksosodottajien kanssa (ollaan tutustuttu ja pidetään säännöllisesti yhteyttä lähes 10:n kaksosodottajan kanssa, kaksi on jo synnyttänytkin) ja tultu siihen tulokseen, että neuvolasta saa tuon(kin) asian suhteen yksisikiöistä raskautta koskevaa tietoa. :/

Eli kaksoisraskaudessa harjoitussupistuksetkin tulee ottaa vakavasti, ja välttää niitä aiheuttavaa toimintaa, koska kohdunkanava voi lyhentyä, vaikkei kivuliaita supistuksia olisi ollenkaan. Tässä meidän "ryhmässä" on siis kokemusta asiasta ja kolme on joutunut siitä syystä myös pakkolepoon osastolle paria kuukautta ennen laskettua aikaa (ja joutuneet pysymään siellä 2vrk-2vkoa) ja sen jälkeen jatkaneet/jatkavat vuodelepoa kotona viikkoon 34 asti, jota yleisesti pidetään rajana sille, että kaksoset saavat syntyä, mikäli niin välttämättä haluavat.

Äitiyspolilla meille kaksosodottajille annetaan yleensä erikoislääkärin aika (Porissa yleensä osaston johtava lääkäri tai ylilääkäri) ja nämä harjoitussupistuksiin liittyvät varoitukset ovat tulleet heiltä.

Ottakaa siis rauhallisesti, etenkin jos massu kovettuu useamman kerran päivässä!



 
Äitikarhu vm84
Lilliputit-80 kiitos arvokkaasta tiedosta. Totta on, että neuvolan tiedot koskevat normiraskautta. Ja senkin takia oon siis vähän huolissani ku vuoden välein raskaana ollut ja taas vain vuosi väliä. Oon käyny ä-polilla jo 2 kertaa, ja 4pv päästä taas. Ja joka kerran jälkeen oma neukkutäti kysyy että joko ne katto kohdunsuun tilanteen. Eli hänkin asiasta vähän "huolissaan". Jospa siellä nyt sais asiaan selkoa.

Ja kyllä oon ajatellu että esim kävellessä het ku alkaa supisteleen / sattumaan vatsaan niin ihan pysähdyn kunnes on taas "turvallista" jatkaa.
 
Toki, millään lailla lainkaan vähättelemättä supistustuntemuksia, vaikka omassa neuvolassa kommentti olikin tuollainen. Kyl supistukset selkeesti merkki aina siitä on, et vauhtia pitää hiljentää ja ottaa rauhallisemmin. Nykyään kävely onkin melko hitaanlaista... mulla supistuksetkin menevät kyllä ohi kun vähän hellittää tahtia ja lepäilee.

Kohdunsuun ja -kanavan tilanne on mulla katsottu aina äitiyspkl:lla, ja viime kerralla n. kk sitten supistukset eivät sitä olleet lyhentäneet ja kanavakin oli kiinteä. Ensi viikolla taas pkl-käynti, ja tilanne taas vamaan katsotaan, ja ainakin sitä tulee mun pyytää katsomaan taas supistusten takia.

Liliputit, onko näillä vuodelepoon joutuneilla sitten tullut muutoksia kohdunsuulle/kanavaan, onko se ollut se syy pakkolepoon?

Miten teillä muuten eri kaupungeissa toimitaan synnytysvalmennusten kanssa? Onko kaksosodottajille järjestetty erikseen vai osalistutteko (jos siis osallistutte ylipäätään) "tavallisiin" valmennuksiin?

Mietin vain tilannetta meidän kohdalla - täällä kaksosodotus/synnytysvalmennuksia järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Olenpa melko varma et me ei ehditä käymään, seuraavan kerran järjestetään syyskuun lopussa, kun meidän pienokaiseten LA on lokakuun alussa.
 
Äitikarhu vm84
Täällä ei tietääkseni oo "tuplavalmennusta". Menisimme jos olis. Tavalliseen en mee. Enkä varmaan pääsiskään ku en päässy edelliseltäkään ku ne on kuulemma täällä vaan ensisynnyttäjille tai jos edellisestä synnytyksestä enemmän aikaa, esim. 5-7v. En nää mitään järkeä mennä sinne valmennukseen ku kuitenki vuoden välein poksuttu.

Lähin mahdollinen mitä itelle tulee mieleen siis synnytysvalmennus monikkovanhemmille niin ois 130km päässä...
 
Mullakin noita suppareita oli aika alusta asti ja äitipolilta sanottiin että jos eivät ole säännöllisiä tai kivuliaita niin ei tarvitse kovin huolestua MUTTA kannattaa aina ottaa rauhallisesti kun niitä tulee ja levätä. Näillä eväillä itse menin, ja olen vahvasti sitä mieltä että liika hermoilu on pahasta, joten en pahemmin stressannut noita suppareita, vaan lepäilin ja vältin tilanteita joissa tiesin niitä tulevan. Toki tilanne on eri jos tosiaan sattuvat jne mutta minulla eivät edes aiheuttaneet muutoksia missään.. Ja kaksosraskaushan on muutenkin rankempaa joten se lepääminen on ilman supistuksiakin aika olennaista! :)
 
Äitikarhu vm84
Mulla on nyt muuttuneet silleen että supistelee jatkuvasti. Eilen supisteli koko päivän eikä tänään oo ollu yhtään sen rauhallisempaa. Onneks huomenna saa tietää kohdunsuun tilanteen niin loppuu tää pähkäily. Tai sit alkaa. :eek:
P.S. Tänään 20+0 :)
 
Toivottavasti sulla Äitikarhu vm84 oli kaikki kunnossa tarkastuksessa. Mulla nimittäin supisteli jatkuvasti rv 17 lähtien, kivuttomasti mutta runsaasti. Lepo ei vaikuttanut. Kaikki oli kunnossa rv 27 saakka kunnes jatkuvien suppareiden takia menin päivystykseen ja huomattiin että kohdunkaula oli pehmentynyt ja lyhentynyt. Kivuliaita suppareita ei ollut ollut kuin muutama koko aikana. Siitä jäinkin suoraan osastolle, laitettiin kortisonipiikit vauvojen keuhkojen kypsyttämiseksi ja suppareiden estolääkitys. Sairaalassa olinkin (viiden päivän kotona oloa lukuunottamatta) rv 34 saakka levossa. Tytöt syntyvät rv 36+3. Eli peesaan muita täällä kirjoittaneita että ottakaa kivuttomatkin supparit tosissaan, saattavat tehdä tuhoja kohdunsuulla ja mitä pidemmälle vauvat pysyvät mahassa sen parempi!
 
Äitikarhu vm84
juu eli kohdunkaula oli 5,1cm eli täysin kiinni, ei mitään hätää. Olis laittanu saikulle jos töissä olisin ollu. Mutta ku oon kotona lasten kans niin sano vaan et ei saa tehdä mitään raskasta esim. puutarhahommia ymym. Lapset ku on pakko hoitaa. :D

Mutta sen oon huomannu jo kuukaus sitte, etten voi nostaa leluja lattialta + imuroida + pestä lattiaa. Niin tänään ku mies oli töissä ja vieras tulossa niin täti tuli imuroimaan, mä tein muut. Rauhalliseen tahtiin. Ja tosiaan lasten kans peuhata välillä. Niin kyllähän niitä supistuksia sitte tuli siivouksen jälkeen ku lasten kans päikkäreille mentiin. Kivuttomia.

Sitte kauppareissulla tuli kans supistuksia ja jatkuivat vielä kotonakin. Ja mähän makasin edellisessäki raskaudessa kuukauden. Kotona, mutta kuitenki. En hermoile asiasta niin kauan ku paikat ovat kiinni, mutta tietenki otan niin rauhassa ku vaan voin.
 
Hyvä juttu että kaikki oli hyvin. Sitä sanotaan että suppareiden kannalta imurointi on kaikkein pahinta. En sitten tiedä miksi, olisko se edestakainen liike. Meidän tytöt on jo puolitoistavuotiaita mutta silti on odotusajat tuoreena mielessä :) Ihanaa ja samalla pelottavaa aikaa kun koko ajan toivoi etteivät syntyisi vielä. Ja loppuvaiheessa toivoi että syntyisivät jo :) Hyvää loppuraskautta!
 

Yhteistyössä