Harhaluuloja listeriasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kannattaa lukea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kannattaa lukea

Vieras
Näyttää olevan useammassakin ketjussa täällä infoa että Suomessa ei saisi myydä pastöroimattomia maitotuotteita jne.

Muun muassa Ingman ja Valio kuumentavat tuotteensa eli pastöroivat ne tai käyttävät muuta vastaavaa tapaa jolla tuo listeria bakteeri ruuista tuhoutuu. Ja Suomessa on laki pastöroinnista jonka mukaan Suomessa valmistetut maitotuotteet täytyisi olla listeria vapaita. Mutta tämä ei siis tarkoita todellakaan sitä että kaupassa ei saisi myydä pastöroimattomia tuotteita tai että jokin Suomessa valmistettu tuote, joka sisältää maitoa, on pastöroitu ja näin ollen turvallinen. Tuontituotteissa on erittäin vähän pastöroituja tuotteita. Esimerkiksi Lidlin tuotteet, tai missä tahansa muualla myytävät ulkomaalaiset jogurtit, juustot, rahkat jne eivät _yleensä_ ole pastöroituja. Lidlin suomalaiset tuotteet kyllä on, mutta esim saksalaiset rahkat, jogurtit ja juustot eivät ole, ainakaan kaikki. Ingman ja Valio tuovat maahan myös virolaisia tuotteita suomalaisten tuotemerkkien alla, jolloin on kyllä syytä tarkistaa onko tuote pastöroitu vai ei. Valmisruuat on yleensä valmistettu kokonaisuudessaan Suomessa, mutta raaka-aineet eivät aina välttämättä olekaan suomalaisia!!! Joutsenlippu on merkki suomalaisista raaka-aineista. Näin ollen esim. joku valmis mikroateria voi olla vaikka esim Saarioisten tuotemerkin alla, mutta raaka-aineet (esim. kastikkeissa kerma) on tuotu vaikkapa virosta tai saksasta, ja ei ole pastöroitua.

Syön itse paljon ulkona, ja olen nyt joutunut selvittämään myös noiden ravintolatuotteiden turvallisuutta. Tiedän useamman ravintolaketjun, jolla osa tuotteista on pastöroitu osa ei. Esimerkkinä mainittakoon eräs Länsi-Suomessa toimiva ravintolaketju joka ilmoitti että heidän mm. heidän juustonsa ja maitonsa eivät ole pastöroituja. Kuin myöskään jäätelö ei ole. Heidän käyttämänsä kerma ja kermaviilit taas on pästöroitu. Eli esimerkiksi pastan päällä käytettävää juustoa tulee välttää (kuumennetaan vain nopeasti, ei yli 70 asteen) samoin maitoa heillä ei voisi juoda (lounasbuffet). Eli te jotka olette tästä asiasta oikeasti huolissaan, niin muistakaa kysellä käyttämistänne paikoista mikä on tuotteiden tilanne. Itse paljon tukusta tavaraa ostaneena, voin sanoa että harva ravintola käyttää joka asiassa ainoastaan kotimaisia elintarvikkeita, ulkomaiset kun ovat halvempia ja niitä on tukut täynnä. Helpommin löytää niitä halpoja isoja ulkolaisia pakkauksia kuin suomalaisia. (ja osa syynä halvempaan hintaan on juuri se että kuumennusosio tuotteiden valmistuksessa on jätetty pois).

Kiitos tästä tiedosta! Tosiaan moneen kertaan olen saanut lukea, että suomessa ei saisi myydä pastöroimattomia maitotuotteita. Miten on pastöroidun tuorejuuston laita, onko siinä listeria vaara? Itse olen ymmärtänyt että pastöroimattomia maitotuotteita SEKÄ tuorejuustoja pitäisi välttää, vaikka olisi siis pastöroitu. Listeria bakteeri voi tulla tuorejuustoon pastöroinnin jälkeen vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Maija:
Listeria bakteeri voi tulla tuorejuustoon pastöroinnin jälkeen vai?
Listeriabakteeri voi tulla mihin tahansa tuotteeseen pastöroinnin jälkeenkin, kyse on siitä kuinka tuote on säilytetty sen jälkeen. Ei se pastörointi ole mikään ehdoton tae sille, että tuote olis puhdas.

Niissä maissa missä pastörointia ei tehdä maitotuotteille, on äiti erittäin todennäköisesti sairastanut tietämättään listerian. Sehän ei välttämättä aiheuta terveillä aikuisilla mitään oireita. Näin ollen ulkomaalaiset voivat syödä omia tuotteitaan huoletta. On siis taas hyvin todennäköistä että me suomalaiset emme ole listeriaa sairastanut, jonka vuoksi niitä tuotteita pitäisi välttää. Toisaalta taas yleensä ihmiset jotka syövät paljon esim. medium-lihaa ovat listerialle vastustuskykyisiä, nimenomaan aikaisemman altistuksen vuoksi.

H.Moilaselle: Niinpä. Jokainenhan saa ja voi päättää asian ihan itse että mitä syö, mitä ei, mitä riskejä ottaa ja mitä ei. Tärkeintä kuitenkin on että tietoa on tarjolla, jotta jokainen voi sitten tehdä oman valintansa.

Nimimerkille "Saa", viesti "Ranskassa asuvalle":

nyt taisi mennä listeria ja toksoplasmoosi vähän sekaisin. Ja vähän tuo pastörointitietokin on vinksallaan. Länsi-Euroopan maissa, kuten Ranskassa, toki pastöroidaan maitotuotteita. Saatavilla on kylläkin tuore- ja muita juustoja, joita ei ole vamistettu pastöroidusta maidosta. Pastöroimaton maito on rankaksi "lait cru".

Listeria on Suomen tapaan myös Länsi-Euroopassa erittäin harvinainen, noita pastöroimattomia maitotuotteita on silti vältettävä raskauden aikana. Toksoplasmoosi puolestaan on erittäin yleinen loistauti (Belgiassa 80 % väestöstä sairastaa sen lapsuudessa). Sen kun on kerran saanut, on immuuni. Listeriaan tällaista immunitettia ei käsittääkseni tule, vaikka sen joutuisikin sairastamaan (korjatkaa viisaammat).

Tämän vuoksi raskaaksi tulevilta tarkistetaan ehti ensimmäisessä verikokeessa onko sairastanut toksoplasmoosin vai ei. Jos ei ole, verikoe tehdään uudestaan kuukauden välein. Itselläni on meneillään toinen raskaus Belgiassa, olen asunut täällä nyt vähän yli 10 vuotta. Toivoin saaneeni immuniteetin näiden raskauksien välissä, mutta no such luck. Nyt on siis vältettävä kaikkia raakoja vihanneksia, joita ei ole itse pessyt hyvin, ja raakaa lihaa. Onneksi vain 9 kuukautta...

Yst. terv. Jamblinne

Yhteistyössä