Happohyökkäys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asdfr"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"asdfr"

Vieras
Mua jotenkin huvittaa nää happohyökkäysuhkailut tuossa kfkfk:n keskustelussa. Meillä ei aikoinaan ollut kotona purkkaa ja syötiin iltapala ja sitten hampaanpesu siihen päälle ja mulla on vissiin yksi reikä ollut koko elämäni aikana. Että jos pesee kaksi kertaa hampaat, aamulla aamupalan jälkeen ja illalla iltapalan jälkeen niin lopputulos on sellainen. Väliä ehkä vartti syömisellä ja pesulla. Miehellä sama juttu. Eli en oikein usko koko happohyökkäykseen, sori vaan hammasammattilaiset. Karkkipäivä lauantaisin koko elämän ajan. Purkkaa en syö kun vatsa ei kestä sitä edes pientä hetkeä.

Oon kyllä samaa mieltä. Monet pesee aamulla heti herättyään ja sitten painuvat aamupalalle= sama asia kuin pestä illalla ja mennä sitten iltapalalle. Pääasia minusta että kaksi kertaa päivässä pestään, kaikki ei todellakaan pese.

Se plakki sieltä hampaista pestään pois, ei niitä leivänmuruja

Illalla pestään hampaat iltapalan jälkeen, että saadaan mahdollisimman paljon bakteereja pois, ettei ne jää yöksi muhimaan. Yöllä nimittäin ei erity niin tehokkaasti sylkea (kuin päivällä), joka huuhtoisi bakteerit pois. Aamulla pestään nää yön bakteerit pois ennen aamupalaa, ettei aamupalalla tuleva happohyökkäys ole niin voimakas.

Illalla pestään hampaat iltapalan jälkeen, että saadaan mahdollisimman paljon bakteereja pois, ettei ne jää yöksi muhimaan. Yöllä nimittäin ei erity niin tehokkaasti sylkea (kuin päivällä), joka huuhtoisi bakteerit pois. Aamulla pestään nää yön bakteerit pois ennen aamupalaa, ettei aamupalalla tuleva happohyökkäys ole niin voimakas.

Saako aamiaisen jälkeen pestä hampaat? - Mikä vikana? - Hyvä Terveys

"5. Hampaat kannattaa pestä aamulla vasta aamiaisen jälkeen.

Periaatteessa totta. Näin tehden saadaan pois sekä hampaille yön aikana kertyneet bakteeripeitteet eli hammasplakki että mahdolliset ruuantähteet aamiaisateriasta. Suuhun jää myös aamiaisen jälkeen raikas tunne.

Kuitenkin, jos aamiainen sisältää paljon hapanta (greippipuolikas, tuoremehua), niin pitäisi odottaa puolisen tuntia ennen kuin hampaat saa harjata koska happamuus pehmentää hampaan pintaa joksikin aikaa ja harjaamalla tuo pehmentynyt hampaan pintakerros voidaan kuluttaa pois. Jos aamiainen ei ole hapan, niin harjatakin voi saman tien."

Niin ne leivänmuruthan jää sit yöksi sinne ruuaksi bakteereille -> karies. Varmaan kannattaisi pestä vasta aamupalan jälkeen, mut mun suussa on ainakin niin paha maku herätessä, et pakko pestä heti hampaat. Ja usein en edes syö aamupalaa, koska en saa kiinteää alas aamulla ja jugurttia/tuoremehua ei aina ole. Mistähän tuo paha maku suussa johtuu?? Mulla ei edes ole yhtään reikää eli hampaat hyvässä kunnossa ja tupakoinnin olen lopettanut yli vuosi sitten.

Yhteistyössä