Hankintoja esikoiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna...

Vieras
Hei!

Meille syntyy esikoinen alkuvuodesta ja alennusmyyntien alkaessa aion ostaa vatteita ja muuta vauvatavaraa vauvalle. En kuitenkaan tiedä mitä vaatteita vauvalle kannattaa ostaa ja millaisia kokoja. tarvitaanko eniten bodeja ja kuinka paljon niitä tarvitaan? Entä mitä kaikkea muuta vauvalle kannattaa ostaa? Pumpulipuikkoja, vaippoja, liivinsuojuksia?
Auttaisitteko kokemeemmat ensikertalaista?

Kiitos.

Vaikeushan on siinä, että tietääkö sitä etukäteen mimmosia vaatteita haluaa lopulta käyttää??
Mä inhosin esikoisella potkareita, käytin mieluiten verkkareita (trikoita tms) & sukkia.

Bodyjä varmaan kaikkia kokoja kokoon 74 asti ja housuja kanssa (verkkareita) ja sukkia. Parit housut per koko & 4-5 bodyä jokaista kokoa. Riippuu tietty siitä, miten saa pestyä & kuivattua..

Hänkrämatto, jos halvalla saa ja unipussi on ihana. Liivinsuojat yms tuskin on alessa eikä sitä tiedä, tuleeko sitä maitoa hulluna...

Niin, vaatteiden määrä riippuu kuivatusnopeudesta, jo peset vauvanvaatteet usein ja ne kuivuvat nopeasti, et tarvitse kovin montaa bodya tai housuja / koko, mutta jos pyykkäät kerran viikossa, ei kymmenenkään kappaletta ehkä riitä. Kannattaa ostaa vaatteita 56 senttisiä muutama, 60 senttisiä vähän useampi ja 70-74 senttisiä myös joitakin. Kannattaa käyttää ensin vähän väljinä, jotta käyttöajasta tulee mahdollisimman pitkä. Paitoja en suosittele, kun eivät oikein pysy aloillaan, mieluummin juuri noita bodyja ja just jotain puolipotkareita tai verkkareita tms kannattaa ostaa. Potkuhousuissa (siis henkselillisissä) on vähän ongelmana se, että ne saattavat jäädä body-osasta pieniksi, vaikka lahjetta riittäisikin. Jos on noita ylipitkiä potkareita, joissa ei saa jalkoja pysymään paikallaan, voi niiden päällä käyttää sukkia tai sellaisia pehmeitä pörröisiä ponnareita nilkan ympärillä (tää oli meidän terkkarin neuvo). Neppareita selässä kannattaa välttää, selälläänhän vauva eniten on ja ne voivat painaa ikävästi. Ja ne ihanat velourpotkupuvut ja kaikki...kannattaa olla tarkkana mallin kanssa, ne on jäänyt meillä melkein kaikki käyttämättä, kun ei oikein istu (etenkin siis jalat ei pysy paikoillaan, ja niissä on niin paksut saumat niissä varvasosissa, ettei oikein sukkia saa päälle puettua niin, että olisivat mukavat.

Vaippoja ei kauheasti kannata ostaa, kun ei sitä tiedä mikä malli sopii. Jos otat äp:n, siinä saa kivasti näytteitä ja liittymällä vaippafirmojen kerhoihin voit saada lisää. Yksi paketti kannattaa ehkä ostaa valmiiksi kotiin (noita pienten vaippoja saa onneksi pienissäkin paketeissa).

Liivinsuojat KANNATTAA ostaa (ainakin yksi vaikka sellainen Ainun paketti ruokakaupasta, suosittelen muuten pestäviä, ovat mukavampia, tulee vähemmän jätettä jne). Ne eivät niin kauheasti maksa ja sitten JOS sitä maitoa yhtäkkiä alkaakin herua kovasti niin ei ole pulassa.

Unipussia suosittelen. Pumpulipuikkoja ja vanulappuja on hyvä varata.

Mitähän sitä ei itse tullut ajatelleeksi...no oli melkein kaikkea, kun koitin varautua mahd. hyvin. Ai niin, vaatteissa kannattaa tsekata, ettei kaula-aukko ole liian pieni.

Ei noita vaatteita nyt heti kannata ostaa 62:ta isompia... Sehän hukkuu niihin isompiin luultavasti vielä pitkän aikaa.
Bodyt tosiaan parhaita ja puolipotkarit/housut. Meillä kävi potkareitten kanssa niinpäin että jaloista jäi lyhyeks kun muuten ois mahtunut.

Vaippoja kannattaa ostaa ihan vaan yks paketti alkuun, niitä saa sitte kyllä lisää kun huomaa että onko merkki hyvä.

Liivinsuojia suosittelen otettavaks mukaan jo synnärille, mä ainakin tarvin jo siellä. Pumpulipuikkoja ja vanulappuja kantsii ostaa kans.

Tuttipullo vois olla hyvä olla varalla ainaki yksi kappale ja tutti. Ja pukluliinojakin kannattaa ostaa jos ei ole kovin ahkera pyykkääjä, meinaan meillä ei ne pakkauksen 6kpl riittäny mihinkään.

Ja sitä korviketta esim. tuttelia kotiin pari purkkia odottamaan. Se maito ei välttämättä ole kotiutuessa noussut rintoihin ja itse olin lisäksi niin kipeä synnytyksen jäliltä että ei paljon imetystä jaksanut harjoitella. Ja jos alesta löytyy niin edestä avattavia kietaisubodeja, kaikkein helpoimpia pukea!!Ainakin Lindexillä ja Henkkamaukalla.

rintapumppu kannattaa käydä kattomassa valmiiksi että mieskin osaa tarvittaessa ostaa. mulla pakkautu rinnat tokana maitopäivänä niin kipeästi ja nosti vielä kuumeen päälle että miehen oli lähdettävä pumppu hakemaan että sai lypsettyä enimmät pois. mutta siis etukäteen ei kannata ostaa kun ei tiedä tarviiko.

varuiksi ehkä paketti tuttelia tms.

viltti.

itsellesi imetys- tai avarakaulaisia paitoja. imetysliivit.

toppapuku. kannattaa ottaa vähän isompi (74cm?) että menee jokusen aikaa kun on hinnakkaampi ostos.

Makuasioitakin nuo paita ja body valinnat. Itseni mielestä kietaisubody oli tosi hankala, ainakin se malli mitä minä kokeilin. Meillä oli ihan pienenä kietaisupaitoja ja sitten 56 eteenpäin tavallisia nepparibodyja. Tavalliset napit on hankalia siellä kauluksessa. Sukat pysyi hyvin jalassa vain silloin pikkuisena ja sen jälkeen on käytetty meidän talossa puolipotkareita.

Sinuna hankkisin vauvalle myös sitterin alesta, meillä ainakin on ollut paljon käyttöä sille. Ja bodyjen ja potkareiden lisäksi kannattaa ostaa jokin lämmin haalari, sillä äp:n toppapuku on vastasyntyneelle tosi iso ja keväämmällä lämpöpukuja ei välttämättä enään kaupoista saa... Myös pipo, kypärämyssy, tumput ja villasukat ovat vauvalle kevättalvella tarpeen!

Kannattaa myös varautua siihen, että kaikki sukulaiset, ystävät ja tuttavat haluavat muistaa vastasyntynyttä. Me saimme kasoittain vaatteita, joista osa oli jo alkuun liian pieniä. Ei siis ehkä kannata ostaa alkuun kovin paljoa ihan pikkiriikkisiä vaatteita, sillä ei niitä niin älyttömästi tarvita.

Omasta mielestäni vastasyntyneelle oli helpointa pukea neppari-kietaisubodyja. Myös puolipotkarit ja sukkahousut olivat käteviä. Potkupuvuista toimivia ovat ne, joissa on henkselit. Hihalliset kokopotkarit toimivat lähinnä yö-pukuna. Samettiset hörselö-potkarit on ainakin meillä jääneet käyttämättä.

Ei tosiaan kovin isoja vaatteita kannata ostaa etukäteen 62 cm olisi suurin koko. Kuitenkin vaatteet on suunnattu joko tytölle tai pojalle, että helpmpi sitten ostaa, kun tietää kumpi tuli. Paitsi jos tiedät jo etukäteen:). Itse ostin 62 cm aika paljon ja muutaman 56 cm vaatteet etukäteen, ettei tule ostettua liian pieniä. Vauva oliki sitten pieni, että sai kiiruhtaa ostamaan 50 cm vaatteita (jotka olivat nekin vähän isoja :).
Mutta mieluummin liian isoja, kun pieniä tosiaan. Tosi nopeesti vauva kasvaa alussa, mutta ei nyt kuitenkaan ole kiva, jos hukkuu vaatteisiin.

Mustakin bodyt ja puoliporkarit kätevimpiä. Kietaisubodyt mustakin helpoimpia pukea.
ihan pienelle. Meillä varsinkin mies tykkäsi pukea niitä, kun ei tarvinnut kaula-aukon kanssa taistella.

Kannattaa käydä katselemassa imetysliivejä etukäteen ja ostaa ehkä yhdet. Sitten, kun pääset sairaalasta voit käydä sovittamassa oikean koon eikä tarvitse pähkäillä enää, että mistä niitä hyviä löytyy.

Varmaan tosiaan kannattaa ostaa pienempi toppapuku, kun äitiyspakkauksen on ihan liian iso vastasyntyneelle. Meidän 7-kuisellekin se haalari on tosi iso, toki käyttökelpoinen, kun käärii hihoja.

Liivinsuojia ja rintapumppu myös ehdottomasti ostaa etukäteen. Tai ainakin mulle ne valmiina olivat pelastus, kun vauva ei jaksanut aluksi imeä pelkkää rintaa. Sain pumpattua maidot talteen ja syötettyä pullosta, niin ei tarvinnut korvikkeisiin siirtyä.

Tietysti vastasyntynyt peiton tarvitsee. Jos et ole ottanut äp:tä jossa peitto on, niitä saa vuodevaatteita myyvistä liikkeistä tai lastentarvikeliikkeistä. Tyyny tarvitaan sitten joskus myöhemmin. Kannattaa myös ostaa/ käydä katsomassa liikkeestä valmiiksi maidonkerääjät. mulle ne ainakin olivat ehdottomat ( sekä maidonkeräyksessä että rintojen päiden suojelemisessa).

Liivinsuojia (sekä kankaisia että kertakäyttöisiä) ja maidonkerääjiä saa ihan marketeista esim. prisma ja cittari. Ovat siellä vauvatarvikehyllyssä. Kankaiset ei mulla alussa riittäneet mihinkään, tuli koko ajan maito läpi. Kertakäyttöiset imi enemmän ja niitä oli helpompi vaihdellakin monta kertaa päivässä, kun ei tarvinut olla koko ajan pesemässä.
Minä pidin vauvan pään alla muuten pelkkää tyynyliinaa. Ei tarvinut jatkuvasti lakanaa vaihtaa, kun pulautteli maitoa. Riitti kun vaihtoi tyynyliinan.

Meillekin syntyi talvivauva ja se äippäpakkauksen toppapuku olis ollu aivan liian suuri. Synnärillä pari huonekaveria koetti saada vauvaa siihen ja sit turvakaukaloon... Ei onnistuneet, piti sit miehen käydä ostamassa oikean kokoinen toppapuku.

Äitiyspakkauksessa oli ihan liian iso kypärälakki ja toppalakki, ei tuntunut oikein suojaavalta, mut pidin kylläl niitä. Ostin vasta kotiin päästyäni paremmat vermeet....

Vaippoja meni heti kun ei sopinut kuin vain ne liberon näytteet äitiyspakkauksesta. Kannattee heti kokeilla erilaisia että näkee mikä niistä sopii ja sit vasta ostaa paketillinen niitä.

Turvakaukalo, tosiaan, pitää olla laitokselta lähtiessä.

Itsellesi tarvit superimukykyisiä siteitä ja sit normaalivuotoon sopivia, mikäli vuodat kuten minä... Kesti kuutisen viikkoa se vuoto, niin siteitä meni monen monta paketillista. Kukaan ei kertonut mulle tästä ja oli ihan viime hetken ostos sit.....;D *tyhmä äiti*

Tuttipullo varalle ja tutti. Liivinsuojuksista ainu oli parhain, muut tarttui nänniin kiinni. Lansinohia kannattaa ostaa apteekista heti, vaikket imettäisikään, se auttaa jos nännit menee verille. Mulla meni, ekaa kertaa kun imetin. Muut ei auttanut ku toi Lansinoh.

Onnea uudelle tulokkaalle ja onnellista loppuodotusta!

Riippuu ihan vauvan koosta, millaisia vaatteita kannattaa ostaa. Minulla kumpikin vauva on syntynyt yliaikaisena, joten kumpikin on ollut yli 50 cm pitkiä ja näinollen 50 cm kokoiset vaatteet jäivät kokonaan käyttämättä, kun ne oli heti liian pieniä. Oman kokemukseni mukaan siis kannattaa panostaa 60 cm kokoisiin vaatteisiin, jotka normaalikokoisella vauvalla menee ainakin 3 kk.

Itse tykkäsin esikoista odotellessa kierrellä kirpputorien vauvan vaatteita, koska alle 90 cm kokoiset vaatteet eivät juuri ehdi kulua. Kirppiksiltä tuli ostettua paljon vaatteita, jotka olivat lähes käyttämättömiä ja selvisin varmasti murto-osalla hinnasta uusiin verrattuna. Sieltä tuli ostettua myös hyvin monen tyyppistä vaatetta, jota ei ehkä muuten olisi uskaltanut kokeilla.

Totesin käytännöllisimmäksi vaatteeksi pitkähihaisen bodyn ja puolipotkuhousut (ne ikäänkuin väljien sukkahousujen näköiset). Sillä tavalla erityisesti talvivauva sai kaikki kohdat varmasti lämpimäksi sillä monissa vaatteissa on riski, että vyötärö tai nilkat palelevat.

Talvivauvalle ostaisin myös 60 cm talvipuvun, villahaalarin sekä käsiin sekä jalkoihin laitettavat töppöset sekä kunnollisen alusmyssyn ja toppahatun (tarpeeksi pieni, jottei ole silmillä).

Vaunut tai yhdistelmärattaat on pakollinen hankinta. Talvivauvalla pitää olla myös lämmikettä vaunuissa eli esim. makuupussi tai vaikka lampaantalja + peitto. Lampaantaljaa tai makuupussia voi isommalla lapsella seuraavana talvena käyttää myös rattaissa tai pulkassa.

Jos teillä on auto, niin turvakaukalo on pakollinen ostos.

Jotkut tykkäävät babysitteristä, mutta itse en ole sitä käyttänyt, sillä minusta lapsi sai olla makaavassa asennossa ihan tarpeeksi sylissä ja autossa, joten olen alusta asti pitänyt lapsiani lattialla huovan päällä.

Joku vaipan vaihtosysteemi pitäisi olla ellet sitten halua opetella vaihtamaan vaippaa sylissä (= perinteinen vaipanvaihtotapa). Helpoimmillaan vaipanvaihtopiste voi olla esim. pyykinpesukoneen tai sängyn päällä irrallinen topattu muovinen vaipanvaihtoalusta. Vaippoja ei juuri kannata ostaa vielä, koska niitä ei juuri saa tarjouksesta ja muutoinkin vasta kokeilemalla selviää vauvalle sopiva merkki. Omilla vauvoillani olen käyttänyt Natusanin peppurasvaa, talkkia nivusia kuivattamaan ja sinkkipastaa vaippa-alueen näppylöiden hoitoon. Tarvitset myös vannan pesetystä varten, pari pyyhettä (itse asiassa alussa helpompi kuivausvälinen on mielestäni sideharso, jota on näppärämpi myös pestä, jos pissat lirahtaa siihen jne) ja jos vauva on kuivaihoinen, niin kylpyöljyä estämään ihon kuivumista. Myös pehmeä hiusharja on tarpeen. Kylpylämpömittari voi olla alussa hyödyllinen.

Jos haluat imettää, niin imetysrintaliivejä tarvitset 2-3 riippuen pesutiheydestä. Myös liivinsuojuksia kannattaa hankkia. Niitä on olemassa kertakäyttöisinä tai pestävinä. Minä suosin kertakäyttöisiä, koska pestävät jättivät rinnat kylmiksi ja näkyivät ikävästi paidan läpi. Jos rinnat ärtyvät, niitä voi hoitaa Bepanthen-rasvalla (apteekista) tai esim. sitruunalla. Rintapumpun voi hankkia jos haluaa, mutta itse en saanut sillä kunnolla rintaa tyhjäksi, joten opettelin lypsämään sormilla. Hermoja helpottamaan isä voi ostaa äidin ollessa laitoksella muutaman purkin tuttelia, mikäli imetys ei ihan lähde käyntiin. Jos ostat sideharsoliinoja, ne toimivat myös "pulautusrätteinä" suojaamaan vaatteitasi, kun röyhtäytät vauvaa olkapäällä.

Herkän ihon hajustamatonta pyykinpesuainetta kannattaa ostaa, koska vauvan pyykki pestään erillään aikuisten pyykistä.

Jotkut ostavat myös hoitolaukun, jossa voi kuljettaa vaippoja, tuttipulloja, vastiketta, varavaatteita, varatuttia yms, jota pitää aina rattaissa mukana, kun lähtee ulos. Itselläni esikoisen aikana oli rahat tiukoilla, joten saman asian ajaa mikä tahansa laukku, jossa voi pitää "reissuvarustusta" mukana. Joissakin rattaissa laukkua saa samaa sarjaa.

Jotkut vannovat rintarepun nimiin, mutta en kyllä ainakaan talviliukkailla uskaltautuisi sen kanssa ulos. Minulle kävi niin, että vauvaa on saanut aina muutenkin kantaa ihan riittämiin, joten en voinut kuvitellakaan, että olisin jaksanut vielä vauvaa kantaa rintarepussa.

Kannattaa tosiaan miettiä sitä, että onko kummit, isovanhemmat ja omat sisarukset innokkaita ostamaan jotain hyödyllistä lapselle. He voivat esim. kimpassa ostaa jotain tarpeellista. Omilta vanhemmiltani en juuri ole rahaa saanut, mutta kylläkin vauvalle Emmaljungan vaunut ja Stokken syöttötuolin, joista olin tosi kiitollinen. Myöhemmin sain myös polkupyörään lapselle turvaistuimen, joka olikin käytössä jo 8 kk:n iästä saakka, kun esikoinen oppi jo 6 kk:n iässä istumaan.

Ei kait sitä sitruunaa herranjestas ärtyneisiin nänneihin voi laittaa....??? Mulla ainakin meni aluksi ihan verille rinnat, siis ihan verta tuli kun vauva imi. Siihen jos oisin vielä siruunaa sivellyt, niin HUI!!!!

Lansinoh on se voide mitä silloin laitetaan. Sitruuna ymmärtääkseni vain jos on sammas.....?

Joo se on ihan totta, että kirppareita kannattaa kierrellä, jos vaan mitenkään jaksaa ja on aikaa. Sieltä saa pikkuvauvojen vaatteita pilkkahintaan, eikä niitä oikeastaan kannata kaupasta juuri ostaa kun ovat kirppareilla yleensä niin hyväkuntoisia lyhyen käyttöiän takia. Itse olen ostanut hyvin vähän uusia vauvanvaatteita juuri tästä syystä. Kirpparilta saa usein esim bodyn 20-50 sentillä, housut ym. ovat usein n. euron-pari.

Mielestäni nuo kietaisubodit ovat myös käteviä. Myös sellaiset bodyt, joissa kaula-aukko venyy niin paljon että vauvan saa helposti puettua. Vauvat nimittäin inhoavat usein sitä kun kaula-aukko vedetään pään ympäri! Ei siis todellakaan kannata ostaa esim poolokauluksisia bodeja!

Bodeja tarvitaan ehkä eniten. Niitä siis ehdottomasti, eikä paitoja. Paidan helma nousee jatkuvasti kun vauvaa nostelllaan tai hän makaa esim mahallaan lattialla sitten vanhempana. Itse ostaisin eniten varmaan aluksi kokoa 56 ja 60/62. Riippuu tietysti vauvan koosta, mutta meillä poika olis syntyessään 51 cm ja olin tyytyväinen etten ostanut ainuttakaan 50 kokoista vaatetta, kun olisivat menneet jo varmaan kuukaudessa pieniksi. Ei noita 56 sentinkään kokoisia vaatteita kauaa ehtinyt pitää. Terälliset puolipotkarit on käteviä, koska yhdistelmä sukat-verkkarit saattaa olla vähän hankala. Tosin kyllähän sukat voi laittaa lahkeiden päälle sitten kun niistä alkaa pituus olla vähän vähissä.

Ei kannata välttämättä ostaa rintapumppua eikä maidonkerääjiä valmiiksi kotiin. Voit lähettää miehen ostamaan sitten jos niitä tarvitset. Imetysliivit olisi kyllä hyvä ostaa etukäteen. Samoin varaa kotiin pumpulipuikkoja, vanulappuja, vauvan hajusteettomia puhdistuspyyhkeitä vaipanvaihtoon, yksi paketillinen vaippoja. Ja harsot ovat tärkeitä ja monikäyttöisiä, niitä tulee äitiyspakkauksessakin kyllä.

Sitteriä ei mielestäni kannata ostaa, auton turvakaukalo ajoi ainakin meillä ihan saman asian ja sitteri jäi käyttämättä.

Mukavaa loppuodotusta!

Minusta rintapumppu on hyvä olla valmiina, vaikkapa joku halpis-versio. Sitä voi tarvita jo sairaalassa ja siellä onkin hyvä opetella ja totutella omaan. Me asutaan lisäksi niin syrjässä, että rintapumppua ei heti pistäydytä ostamaan. Kuten ei muutakaan tavaraa. Ihan vain tuohon edelliseen viestiin kommentoidakseni.

No, minulla taas oli rintapumppu valmiina enkä käyttänyt sitä koskaan. Myöskään kukaan tuttavani ei ole pumpannut maitoa. Lypsämällä saa ihan hyvin maitoa jos sitä nyt tarvitsee muuten rinnasta saada kun että vauva imee. Mutta tietty joskus kai rintapumppukin on välttämätön, itse en kyllä silti sitä valmiiksi ostaisi...

liivinsuojiksi kannattaa hankkia sellaiset, joissa on kosteussulkukangas toisella puolella, samalla tavalla kuin kestovaipoissa. Itselläni ei riittänyt imuteho kertakäyttöisissä eikä kankaisissa. Aina oli paita märkänä. Noita löytyy kestovaippoja myyvistä kaupoista ja netistä tilaamalla.

Rintapumppu kannattaa ostaa, esim. Ainu, on tietääkseni halvin. Joillakin naisilla on suuri tarve alussa pumpata maito pois täysistä rinnoista. Se myös estää rintatulehduksen. Itse inhoan käsin lypsämistä. Ja jos tosiaan asuu syrjässä, niin kyllä se valmiina kannattaa olla. Voi kyllä osoittautua tarpeettomaksi ostokseksi, mutta mieluummin iloisin rinnoin kuin pakahtumispisteessä. Ja jatkossahan sitä voi tarvita kun pumppaa äidinmaitoa vauvalle omien reissujen ajaksi - kaikkihan niitä eivät tosin tee.

Sairaalassa et tarvitse omaa pumppua, siellä on talon puolesta loistavat värkit.

Alkuperäinen kirjoittaja ellut:
Minusta rintapumppu on hyvä olla valmiina, vaikkapa joku halpis-versio. Sitä voi tarvita jo sairaalassa ja siellä onkin hyvä opetella ja totutella omaan. Me asutaan lisäksi niin syrjässä, että rintapumppua ei heti pistäydytä ostamaan. Kuten ei muutakaan tavaraa. Ihan vain tuohon edelliseen viestiin kommentoidakseni.

Niin, siis sairaalassa on omat pumput, mutta omaankin voi totutella, jos haluaa. Voihan käyttää myös sairaalan pumppuja, ei siinä mitään. Itselle tuo pumppaus oli vaan niin iso homma ja pumput rasittavia, että olis pitäny heti sairaalassa olla se oma ja ois tullu tottumus siihen.

Meillä ne tarpeellisimmat ja käytetyimmät, vaatteiden koko 56-62cm,
- kietaisubodeja 5kpl (tosi kätsyjä käyttää)
- puolipotkareita tms. bodejen kanssa käytettäväksi 5kpl,
- pari yöpotkupukua,
- pieni 50cm kypärämyssy,
- omatekoinen vastasyntyneelle sopiva lämmin villapipo ja tumput sekä villatöppöset,
- toppahaalari 60cm (ä.pakkauksen puku on liian reilu vastasyntyneelle)
- sideharsoja (pukluräteiksi ja ovat myös käteviä pienen pepun kuivaamiseen sekä sängyssä pään alla pidettäväksi).
- Vaippapaketti
- Peppurasvaa ja sinkkivoidetta mahd. vaippaihottumaan
- Pumpulipuikkoja
- Kylpyamme ja kylpyöljyä
- Sitteri
- Turvaistuin
- Vaunut
- Itkuhälytin
- Pari pussilakanaa ja aluslakanaa
- 2 muovitettua froteealustaa vauvan sängyn suojaksi
- Rintapumppu (meillä mies joutui lähtemään apteekkiin keskellä yötä r.pumppua hakemaan)
- Liivinsuojat
- 2 imetysliivit
- Yösiteitä (tosin itse olen ottanut niitä sairaalasta mukaani)
Ja tietysti peitto, kynsisakset sekä kylpylämpömittari jollet ota äitiyspakkausta
Siinä kai ne oleellisimmat mitkä muistui mieleeni:)

Yhteistyössä