Riippuu ihan vauvan koosta, millaisia vaatteita kannattaa ostaa. Minulla kumpikin vauva on syntynyt yliaikaisena, joten kumpikin on ollut yli 50 cm pitkiä ja näinollen 50 cm kokoiset vaatteet jäivät kokonaan käyttämättä, kun ne oli heti liian pieniä. Oman kokemukseni mukaan siis kannattaa panostaa 60 cm kokoisiin vaatteisiin, jotka normaalikokoisella vauvalla menee ainakin 3 kk.
Itse tykkäsin esikoista odotellessa kierrellä kirpputorien vauvan vaatteita, koska alle 90 cm kokoiset vaatteet eivät juuri ehdi kulua. Kirppiksiltä tuli ostettua paljon vaatteita, jotka olivat lähes käyttämättömiä ja selvisin varmasti murto-osalla hinnasta uusiin verrattuna. Sieltä tuli ostettua myös hyvin monen tyyppistä vaatetta, jota ei ehkä muuten olisi uskaltanut kokeilla.
Totesin käytännöllisimmäksi vaatteeksi pitkähihaisen bodyn ja puolipotkuhousut (ne ikäänkuin väljien sukkahousujen näköiset). Sillä tavalla erityisesti talvivauva sai kaikki kohdat varmasti lämpimäksi sillä monissa vaatteissa on riski, että vyötärö tai nilkat palelevat.
Talvivauvalle ostaisin myös 60 cm talvipuvun, villahaalarin sekä käsiin sekä jalkoihin laitettavat töppöset sekä kunnollisen alusmyssyn ja toppahatun (tarpeeksi pieni, jottei ole silmillä).
Vaunut tai yhdistelmärattaat on pakollinen hankinta. Talvivauvalla pitää olla myös lämmikettä vaunuissa eli esim. makuupussi tai vaikka lampaantalja + peitto. Lampaantaljaa tai makuupussia voi isommalla lapsella seuraavana talvena käyttää myös rattaissa tai pulkassa.
Jos teillä on auto, niin turvakaukalo on pakollinen ostos.
Jotkut tykkäävät babysitteristä, mutta itse en ole sitä käyttänyt, sillä minusta lapsi sai olla makaavassa asennossa ihan tarpeeksi sylissä ja autossa, joten olen alusta asti pitänyt lapsiani lattialla huovan päällä.
Joku vaipan vaihtosysteemi pitäisi olla ellet sitten halua opetella vaihtamaan vaippaa sylissä (= perinteinen vaipanvaihtotapa). Helpoimmillaan vaipanvaihtopiste voi olla esim. pyykinpesukoneen tai sängyn päällä irrallinen topattu muovinen vaipanvaihtoalusta. Vaippoja ei juuri kannata ostaa vielä, koska niitä ei juuri saa tarjouksesta ja muutoinkin vasta kokeilemalla selviää vauvalle sopiva merkki. Omilla vauvoillani olen käyttänyt Natusanin peppurasvaa, talkkia nivusia kuivattamaan ja sinkkipastaa vaippa-alueen näppylöiden hoitoon. Tarvitset myös vannan pesetystä varten, pari pyyhettä (itse asiassa alussa helpompi kuivausvälinen on mielestäni sideharso, jota on näppärämpi myös pestä, jos pissat lirahtaa siihen jne) ja jos vauva on kuivaihoinen, niin kylpyöljyä estämään ihon kuivumista. Myös pehmeä hiusharja on tarpeen. Kylpylämpömittari voi olla alussa hyödyllinen.
Jos haluat imettää, niin imetysrintaliivejä tarvitset 2-3 riippuen pesutiheydestä. Myös liivinsuojuksia kannattaa hankkia. Niitä on olemassa kertakäyttöisinä tai pestävinä. Minä suosin kertakäyttöisiä, koska pestävät jättivät rinnat kylmiksi ja näkyivät ikävästi paidan läpi. Jos rinnat ärtyvät, niitä voi hoitaa Bepanthen-rasvalla (apteekista) tai esim. sitruunalla. Rintapumpun voi hankkia jos haluaa, mutta itse en saanut sillä kunnolla rintaa tyhjäksi, joten opettelin lypsämään sormilla. Hermoja helpottamaan isä voi ostaa äidin ollessa laitoksella muutaman purkin tuttelia, mikäli imetys ei ihan lähde käyntiin. Jos ostat sideharsoliinoja, ne toimivat myös "pulautusrätteinä" suojaamaan vaatteitasi, kun röyhtäytät vauvaa olkapäällä.
Herkän ihon hajustamatonta pyykinpesuainetta kannattaa ostaa, koska vauvan pyykki pestään erillään aikuisten pyykistä.
Jotkut ostavat myös hoitolaukun, jossa voi kuljettaa vaippoja, tuttipulloja, vastiketta, varavaatteita, varatuttia yms, jota pitää aina rattaissa mukana, kun lähtee ulos. Itselläni esikoisen aikana oli rahat tiukoilla, joten saman asian ajaa mikä tahansa laukku, jossa voi pitää "reissuvarustusta" mukana. Joissakin rattaissa laukkua saa samaa sarjaa.
Jotkut vannovat rintarepun nimiin, mutta en kyllä ainakaan talviliukkailla uskaltautuisi sen kanssa ulos. Minulle kävi niin, että vauvaa on saanut aina muutenkin kantaa ihan riittämiin, joten en voinut kuvitellakaan, että olisin jaksanut vielä vauvaa kantaa rintarepussa.
Kannattaa tosiaan miettiä sitä, että onko kummit, isovanhemmat ja omat sisarukset innokkaita ostamaan jotain hyödyllistä lapselle. He voivat esim. kimpassa ostaa jotain tarpeellista. Omilta vanhemmiltani en juuri ole rahaa saanut, mutta kylläkin vauvalle Emmaljungan vaunut ja Stokken syöttötuolin, joista olin tosi kiitollinen. Myöhemmin sain myös polkupyörään lapselle turvaistuimen, joka olikin käytössä jo 8 kk:n iästä saakka, kun esikoinen oppi jo 6 kk:n iässä istumaan.