Hankala raskauspahoinvointi,vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja Apua :(
  • Ensimmäinen viesti
Apua :(
Erilainen pahoinvointi nyt kuin ennen, tämä jo neljäs raskaus. RV vasta 8+5. Aiemmissakin pahoinvointia on ollut,muttei tällaista.

Elämä pyörii ruuan ympärillä. Syön n.1,5 tunnin välein. Muuten alan tuntea ihan fyysistä kipua,siis kovaa nälkää,ja tulee myös huono olo.
Jos syön salaattia,nälkä ei katoa. Syön viimeistään puolen tunnin kuluttua reilummin.

Pahoinvointi pysyy kyllä kurissa jotenkuten, mutta tuo syöpöttely aiheuttaa ongelmia illaksi ja yöksi; ilmavaivoja on niin paljon,etten pysty nukkumaan! Vatsa on kipeä,turvotusta runsaasti. Vatsa toiii kyllä hyvin,koska juon todella paljon vettä (johtuu pahoinvoinnista tuo juominenkin). Tälläkin hetkellä istun koneella ilmavaivojen takia, vaikka univelkaa on runsaasti.
Paino nousee runsaasti. Raskautta ei voi edes peitellä enää,vaikka viikkoja on noin vähän.

Lisänä tässä vielä mahdollinen RD, arvoja mittailen kotona ja yksi paastoarvo mennyt jo yli. Eli fiksusti pitäisi syödä.

Onkohan tässä nyt jotain mitä en tajua??
Mitä ihmettä teen??
Olen huomannut hiilihydraattipitoisten ruokien pitävän pahoinvoinnin paremmin kurissa.
 
"V ieras"
Pitää varmaan kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä syöt. Välttelet kaikkea mikä voisi aiheuttaa kaasuja.
Onko muuten väliä sillä, onko ruoka lämmintä vai kylmää?

Voisit hakea apteekista cuplaton tabletteja, auttaa niihin kaasuihin. Voi käyttää myös raskausaikana. Voit myös rauhallisesti ja liikaa painamatta hieroa vatsaa pyörivällä liikkeellä myötäpäivään.
 
"aapee"
Tuntuu ettei ole mitään rajaa sillä,mitä syön...Tämän päivän mielitekona jauhelihapihvit, piti sitten käydä ainekset kaupasta hakemassa....Vaikka sitä salaattia kaapissa olisi ollut!
Mietin tässä että pitäisikö varata aika neuvolaan,jotain outoa tässä nyt on. Olen normaalipainoinen,ja hyvä kontrolli ollut syömisen kanssa aiemmin.
 
"anni"
oikeesti on ihan normaalia että raskausaikana elimistö vaatii "kunnon ruokaa" ja ainakin itselle salaatti ei sitä ruokaisanakaan nyt ensisijaisesti ole. eli kuuntele elimistöäsi, syö hyvin ja monipuolisesti. apteekeissa on myynnissä seaband-rannekkeita joita voi käyttää kans, mutta eniten sanoisin että syö perunaa ja kastiketta, risottoja, pastaa jne...
 
"Nessi"
Syö täysjyvää, kasviksia, proteiinia, maitotuotteita, hyviä rasvoja. Kannattaa noudattaa rd-dieettiohjeita ja mittailla huolella sokereita. Heittelevät sokerit saavat aikaan mielitekoja ja ei-niin-fiksua syömistä.
 
uskomatonta tuo "syön 1,5h välein"-juttu. kannattaisiko miettiä raskauskilojen kartuttamista jo alussa. Ja mieliteot on ihan päässä tapahtuva juttu, hallitse mielesi, ei mitään eineksiä! Ajattele "parasta vauvalle". Liikaakaan ei kannata juoda.

Pahoinvointiin auttaa aika! Eli pari viikkoa vielä, ja luulisi helpottavan. pahimmat 6-9viikot.
 
uskomatonta tuo "syön 1,5h välein"-juttu. kannattaisiko miettiä raskauskilojen kartuttamista jo alussa. Ja mieliteot on ihan päässä tapahtuva juttu, hallitse mielesi, ei mitään eineksiä! Ajattele "parasta vauvalle". Liikaakaan ei kannata juoda.

Pahoinvointiin auttaa aika! Eli pari viikkoa vielä, ja luulisi helpottavan. pahimmat 6-9viikot.
Ei välttämättä auta aikakaan :whistle: Täällä viikkoja 24 ja edelleen kärsin ihan tajuttomasta pahoinvoinnista.

Ja ap:lle, jos ei oikeasti muu auta niin sitten kannattaa mennä niiden mielitekojen mukaan ja syödä just niin usein kun siltä tuntuu. Meinaan mielummin mä ottaisin ekstrakiloja kuin olisin koko ajan tiputusriskin alla...
 
yrjö-leena
Justiinsa tuohon mäkin tukeuduin, että ajan myötä helpottaa! Helpotti se, synnytyssalissa. ;) mulla pahoinvointia aiheutti se etten syö ja etenkin se, ku söin. :p Hyi mikä muisto. Synnytyksen jälkeen tarjottiin välipalaa ja eka aattelin et en syö, mut sitten söin ja tadaa, ei tehnyt yhtään huonoa! :D

Voimia ja helpompaa oloa toivon minä sinulle.
 
"aapee"
Kun tämä ei ole päästä kiinni,vaan elimistö oikeasti huutaa ruokaa :O Tulee huono olo,heikottaa, sappi alkaa maistua suussa....PAKKO syödä!
Ja nimenomaan en mitään hirveää määrää raskauskiloja haluaisi, joudun liikkumaan paljon eikä se ole helppoa jos on 20 kiloa ylimääräistä..

Aamut alkaa hyvin,näkkärillä ja ruisleivällä...Parin tunnin päästä tulee todella huono olo, ja jääkaappi tyhjenee.
Maitotuotteita en voi syödä ollenkaan,siis maitoa,piimää,jäätelöä...Olo menee tosi huonoksi ja alkaa närästää.

KIITOS vinkeistä! Pitänee yrittää skarpata. Olo on kyllä iltaisin kauhea,ja aamulla maha löysällä..
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja yrjö-leena;29822393:
Justiinsa tuohon mäkin tukeuduin, että ajan myötä helpottaa! Helpotti se, synnytyssalissa. ;) mulla pahoinvointia aiheutti se etten syö ja etenkin se, ku söin. :p Hyi mikä muisto. Synnytyksen jälkeen tarjottiin välipalaa ja eka aattelin et en syö, mut sitten söin ja tadaa, ei tehnyt yhtään huonoa! :D

Voimia ja helpompaa oloa toivon minä sinulle.
Veikkaan että kestää koko raskausajan mullakin,niinkuin ennenkin....Pelkkä hampaidenpesu saa huonon olon aikaiseksi moneksi tunniksi!
 
Tuttava antoi itselleni vinkin (mulla alkoi siis pahoinvointi heti herättyä ja kesti iltaan saakka, thänk kaad vaan muutama viikko!)
Mutta siis kuiva näkkäri ja lasi vettä illalla yöpöydälle, ja aamulla ne huiviin...
 

Yhteistyössä