N
neuvoja kaivataan
Vieras
En tiedä miten pitäisi toimia meidän 3v tytön kanssa, joka on ihan mahdoton lähinnä mua kohtaan. Meillä on kotona 1,3v vanha pikkuveli ja mietinkin voiko tämä nyt vielä vaan olla sitä mustasukkaisuutta vai pitäisiko mun olla huolissaan. Isosisko on mustasukkainen keikesta mitä teen veikan kanssa. Lisäksi hän ei osaa yhtään olla itsekseen vaan kärttää mua koko ajan leikkimään kanssaan tai tekemään sitä tai tätä. Kun sitten annan hänelle huomiota ja ryhdymme johonkin hommaan hän jaksaa ehkä 5 minuuttia tehdä sitä ja taas pitäisi olla tekemässä jotain uutta. Pikkuveikan käsistä viedään kaikki lelut ja isosisko on nykyään kovin innokas leikkimään myös vauvan leluilla. Tänään itki ja raivosi ja kiukutteli kaikesta mahdollisesta eikä totellut yhtään mitään. Hän myös todella usein on kovakourainen pikkuveikkaa kohtaan ja joudun puuttumaan siihen (eli tyttö saa negatiivista palautetta paljon). Olen vaikka miten koittanut antaa positiivista palautetta hyvästä käytöksestä ja antaa aikaa ja teen kaikkeni, että hänellä olisi hyvä olla, mutta ei. Tänään menetin ihan hermot ja sanoin (melkein huusin!), että hän käyttäytyy todella huonosti, äiti ei pidä siitä ja että mulla on tosi pahamieli (oikein avauduin 3 vuotiaalle...) ja siitä on nyt syyllinen olo. Miten tällaista mustasukkaisuutta pitäisi käsitellä? Mä olen jo tosi väsynytkin ja en olisi ikinä uskonut, että elämä muuttuu tällaiseksi kun on kaksi lasta. Onko kenelläkään muulla tällaista. Mä olen ihan rikki ja varma, että esikoinen on jotenkin häiriintynyt. Olisin kiitollinen neuvoista ja kokemuksista!