Hampaista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiina

Jäsen
01.06.2004
546
1
16
Mies käytti tyttöämme 2-vuotis hammastarkastuksessa. Oltiin itsekkin huomattu että tytön etuhampaasta on lohjenut pieni pala pois. Hoitaja sitten valotti miehelle mistä johtuu. Maitopullo ollut käytössä ja hampaat voi "mureta" ajan saatossa. No, pulloilut jäi sen siliän tien mutta eihän se enää auta, vai. Muuten hampaita on hoidettu normaalisti ja nyt lisäksi fluoritabletti. Ruokatavat on normaalit eli silloin tällöin herkkuja niinkuin varmaan aika useissa perheissä. Ite oon ihan järkyttyny ja suren tytön puolesta jos etuhampaista tulee kamalan näköiset :ashamed: Meilkein yöunet menee..harmittaa niin.
Onko muiden lapsilla ollut tällaista vai olenko ainut äiti maan päällä joka on pilannut lapsensa hampaat :headwall:

Meillä esikosella 2v4kk kans lohkesi tuossa muutama päivä sit etuhampaasta palanen ja muutenkin ihmeellisen näköiset.
Meillä hampaita kyllä pestään,mut yläetuhampaita ku pesee niin ääni on sellainen ku sikaa tapettaisiin. Odottelen aina välillä,et milloin lastensuojelijat on oven takana.
Pojalla on ollut pienestä asti etuhampaiden välissä rako ja siksi sitä ei saa kunnolla pestä tai siis ei pysty ku se on sit huutoa ja rimpuilua. Joten yleensä ku yksin olen ollut kotona niin olen pessyt sen mitä olen pystynyt,mut silloin ku isäntä kotona niin isäntä pitää poikaa sylissä ja pitää kiinni jaloista ja käsistä ja minä sit pidän päästä kiinni ja toisella kädellä harjaa. Joten hankalaa se on. MUt kaikki tehty mitä pystytty.
Meillä vasta edessä hammastarkastus saa nähdä mitä sanoo.
Tehtiikös teillä mitää hampaille?

Ei tehty mitään. Oli sanottu et ei vielä ainakaan hammaslääkärille laiteta. Kai ne pahas tapaukses poistetaan tms. Mut en tiiä paheneeko tuo välttämättä..Mut on meilläkin kaikki tehty mikä tehtävissä on hampaiden suhteen. Turha väitää et meil ei koskaan karkkia syödä jne. Tuntuu et tääl palstailee vain hyviä äitejä jotka eivät koskaan syötä lapselle kuin yltiöterveelistä ruokaa. Mut kohtuus meilläkin kaikessa.
No, toivotaan et tyttö sais pitää etuhampaansa viel pitkään.

No ollaanhan mekin varmasti pienenä syöty karkkia ja ym. hyvää ja silti minulla oli 9luokkaan asti reiättömät hampaat.
Mie juuri tuossa lueskelin vanhasta kaksplussasta,et jos joutuu korjaa hampaita niin potilas nukutetaan. Saa nähdä mitä sanovat hammaslääkärissä ku mennään sinne vuosi tarkastukseen.

Sitä nukutusta minäkin epäilin...mut meillä seuraava tarkastus vasta 3-vuotiaana. Tsemppiä teille sinne reissulle! Osaavat olla kyllä tylyjä vanhemmillekkin...et varauduhan siihen =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 14:28 tiina kirjoitti:
Sitä nukutusta minäkin epäilin...mut meillä seuraava tarkastus vasta 3-vuotiaana. Tsemppiä teille sinne reissulle! Osaavat olla kyllä tylyjä vanhemmillekkin...et varauduhan siihen =)
Jos korjattavaa löytyy hampaista, harvemissa paikoissa nukutetaan. Ensin koitetaan ilman mitään, jos ei onnistu, annetaan lapsille rauhoittavia. jos tämäkään ei auta, saa lähetteen hammasklinikalle, missä koitetaan ilokaasun avulla. Sillä harvemmissa terveyskeskuksen h-hoitoloissa on ilokaasuvehkeet, joissain kyllä. Luulisin, että nukutus on viimeinen vaihtoehto, jos muuten ei onnistu.
Eipä lapsesi hampaat kovin "pahassa" kunnossa voi olla, kun vasta vuoden päähän saitte seuraavan ajan.

Yhteistyössä