Hampaiden pois vetäminen rautojen takia. Kenelle tehty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Talttahammas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Talttahammas

Vieras
Elikkäs, mulla on nyt tilanne että pitäisi päättää jätänkö raudat ottamatta, vaiko poistetaanko kulmahampaat jotta raudat saa laitettua. Eli, kauan ne rei´ät näkyy, kun hampaita puuttuu? JA kuinka pian raudat voidaan laittaa hampaiden pois vetämisen jälkeen? Kuinkahan huvittavalta se näyttää..
Pelkään hammaslääkäriä todella paljon, sekä en edes tiedä paljon se maksaa, hammaspoliklinikan asiakkaana olen nyt. Eli jos ne siellä laitetaan, onko se kunnallinen vaiko yksityinen paikka?! Kunnallisessahan paljon halvempaa. Leukaongelmia on ollut näiden takia, eli ei ole pelkkä ulkonäöllinen seikka.

En kehtaa tehdä tätä omalla nimimerkilläni, koska ylä etuhampaani ovat ulkonevat sen takia, että olin "koukussa" peukalon imemiseen 17vuotta. Nyt siitä on lähemmäs jo 10vuotta kun pääsin VIHDOIN siitä eroon, joten pitkään olen halunnut hampaat kuntoon. Hampaat on kyllä nätit ja suorat, mutta ulkonevat (tasaisesti luojan kiitos) eikä etuhampaat ole lähelläkään toisiansa.

ps. Koittakaa saada lapsi irti peukusta mahdollisimman pian, tosin mullakaan ei mikään kikka auttanut..

Mulle taidettiin laittaa raudat samantien suuhun, kun kulmahampaat oli kiskottu. Sen lisäksi laitettiin vielä tapit taaimmaisiin hampaisiin, joista lähti kuminauhavedot erillisiin yörautoihin. Olisiko mennyt 1,5 v että raot oli ummessa..

Minulta on poistettu kulmahampaista seuraavat hampaat ja ei ongelmaa. Noin radikaalissa tilanteessa ottaisin rtg kuvat mukaan (saa ainakin lainaksi) ja marssisin yksityiselle oikojalle hakemaan toisen mielipiteen. Kulmahampaat vaikuttavat niin paljon jo lopputulokseen. Muuten ei olisi pelkoa hetkellisen harvahampaisuuden vuoksi. Puhuu silloin suu kiinni ja ei naureskele julkisesti.

[QUOTE="vii";29585515]Minulta on poistettu kulmahampaista seuraavat hampaat ja ei ongelmaa. Noin radikaalissa tilanteessa ottaisin rtg kuvat mukaan (saa ainakin lainaksi) ja marssisin yksityiselle oikojalle hakemaan toisen mielipiteen. Kulmahampaat vaikuttavat niin paljon jo lopputulokseen. Muuten ei olisi pelkoa hetkellisen harvahampaisuuden vuoksi. Puhuu silloin suu kiinni ja ei naureskele julkisesti.[/QUOTE]

Eli jos poliklinikan kautta saan raudat niin se ei ole yksityinen? Tosiaan en usko että mulla on varaa yksityisellä laittaa.. Pari lasta, oon itse kuntouttavassa työtoiminnassa ja mies työkkärin kautta töissä ollut vuoden. Eli rahaa ei ihan hirmuisesti ole, joten toivon että kunnallisella (Jos poliklinikka on kunnallinen ja halvempi?!) saisi ne.

[QUOTE="hmm";29585555]Kulmahampaita ei kyllä poisteta kun erikoistilanteessa.. tarkoitatte varmaan nelosia..?[/QUOTE]

Viimeviikolla oli aika, ja kulmahampaista puhuivat koko ajan. :)

Multa on napattu neloset sekä ylhäältä että alhaalta. En ihan tarkkaan muista miten nopeasti raudat sen jälkeen laitettiin, vajaan vuoden niitä pidin. Mutta tästä aikaa päälle 15 vuotta, nykyään voi olla jo erilaiset systeemit.

Ylhäällä hampaat nätisti, ja alhaallakin, joskin mulla on alahampaiden takana sellanen kisko kulmahampaasta toiseen, jottei hampaat ala liikkua. Aikoinaan sanoivat, että pari vuotta tarvii kiskoa pitää, mutta kävinpä siinä sitten yksityisellä tarkistuksessa ja hän totesi, että eipä tätä täältä voi pois ottaa. Ja niin on kyllä sit kunnallisellakin sanottu (eri kunnassa kuin oikomishoito).

Kulmurit kuulostaa kyllä aika hurjalta, että ne poistettaisiin..?

Se kanssa hieman pelottaa että kuinka pitkään prosessiin ajallisesti olen lähtemässä mukaan. Se kun tietysti on kaikilla yksilöllistä. Mahtavaahan se olis jos vuodessa olis hampaat kauniit, mutta enpähän usko että ihan niin nopeasti..

Yhteistyössä