hampaiden pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uutta taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uutta taas

Vieras
mä nyt kysyn täältä vaikka ei ihan vauvoista olekkaan kysymys..
eli me kävimme eilen hammaslääkärissä puolitoisvuotiaan kanssa ja kun nyt on poskihampaatkin jo (aikoja sitten..) puhjennut niin saa sitä lasten hammastahnaa käyttää pikkuriikkisen. mutta tää oli aivan uusi juttu että tahnaa ei enää purskutella pois vaan syljetään vaahdot pois suusta ja hammastahna jätetään "vaikuttamaan" hampaisiin... siis koska tälläinen on tullut voimaan? mä meinaan kävin vanhemman lapsen kanssa loppukesällä hampaiden tarkistuksessa eikä silloin puhuttu vielä mitään tälläisestä? ja se koskee tietenkin kaikkia.. mä oon itsekkin purskuttanut kaikki tahnat pois suusta.

Alkuperäinen kirjoittaja uutta taas:
mä nyt kysyn täältä vaikka ei ihan vauvoista olekkaan kysymys..
eli me kävimme eilen hammaslääkärissä puolitoisvuotiaan kanssa ja kun nyt on poskihampaatkin jo (aikoja sitten..) puhjennut niin saa sitä lasten hammastahnaa käyttää pikkuriikkisen. mutta tää oli aivan uusi juttu että tahnaa ei enää purskutella pois vaan syljetään vaahdot pois suusta ja hammastahna jätetään "vaikuttamaan" hampaisiin... siis koska tälläinen on tullut voimaan? mä meinaan kävin vanhemman lapsen kanssa loppukesällä hampaiden tarkistuksessa eikä silloin puhuttu vielä mitään tälläisestä? ja se koskee tietenkin kaikkia.. mä oon itsekkin purskuttanut kaikki tahnat pois suusta.

Meille sanottiin 1,5v hammastarkastuksessa elokuussa, että hammastahnaa ei tarvitse sylkeä pois, ellei lapsi osaa sylkeä. Siis että kun tahnaa laitetaan vähän, ei sen määrä haittaa, vaikka sen nielisikin. Meille ei siten sanottu, että tahna nimenomaan pitäisi jättää suuhun vaikuttamaan vielä harjauksen jälkeen. Mutta jos siis osaa sylkeä ja purskutella, se on hyvä juttu. Näin meitä ohjeistettiin - eli pieni vivahde-ero noissa ohjeissa. Miten muilla?

Minulle on opetettu, että hammastahna jätetään suuhun, eikä sitä kuulu vedellä pest' pois. Tämä siis ihan aikuiselle ohjeeksi. Nyt kysyin miten lapsen kanssa, sanottiin, että sama ohje.

Joo minäkin luin jonkun hammaslääkärin haastattelun jossa mainitsi että harjauksen jälkeen ei suuta huuhdota vedellä vaan syljetään ylimääräinen tahna pois,näin vaikuttaa pitempään hampaissa.Ja tämä siis kaiken ikäisille ihmisille suositus.

Niin, kyllä näyttää olevan eroa ohjeissa, siis teilläkö on vasta 1,5v sanottu että saa ihan vähän laittaa tahnaa? Meillä neuvottiin jo 6kk neuvolassa käyttämään lasten hammastahnaa, tosin ihan pikkuriikkisen vaan. Ja se pieni määrä ei tosiaan haittaa, jos ei osaa sylkeä. Mutta mä ainakin käsitin niin, että isompana sitten kyllä purskutetaan ja huuhdotaan suu.

Kyllä nykyohjeistus ainakin aikuisille on, ettei suuta saa huuhtoa vedellä harjauksen jälkeen. Mitä pikkulapsiin tulee, niin tottakai he nielevät hammastahnaa, ei ainakaan meidän 1v 9kk ymmärrä sylkeä sitä pois. Muutenkinhan tuo pikkulasten hampaiden pesu on vähän semmoista sinne päin sohimista. En minä ainakaan saa kunnolla pestyä taaperoni hampaita mitenkään.

Hmm... minä olen itsekin koko "pienen" ikäni vaan sylkenyt tahnan pois enkä ole koskaan suuta huuhdellut. Ei ole kukaan käskenyt:) (enpä muista, miten minut on kotona opetettu hampaita pesemään, mutta ilmeisesti siis ihan oikeaoppisesti jo kasikytluvulla, hih)

näköjään suurimmalla osalla on ohjeena se että hammastahnaa ei tarvitse purskuttaa pois. mutta löytyy täältä myös niitä jotka tekevät hampaidenpesun niinkuin minäkin...
meille sanottiin silloin kun ensimmäisen kerran käytiin hammaslääkärissä että hammastahnaa tulee käyttää joko silloin kun poskihampaita tulee tai sitten noin 1,5vuotiaana. ja tuosta hampaiden pesusta annettiin silloin (kuten myös silloin kun kävin esikoisen kanssa loppukesästä) vielä ohjeena että pienen pieni, lapsen pikkurillipään kynnen kokoinen, määrä hammastahnaa ja lopuksi harjaamisen jälkeen purskutetaan. mutta nyt siis tilanne on toinen... vai onkos tääkin nyt EU-direktiivien mukaista hampaidenpesua.. ;-)

ap, meillä annettu ihan samat ohjeet täällä tampereella. Viikko sitten käytiin hammashoitajalla ja kyllä hän neuvoi juuri niin, että kun poskihampaat tulee tai 1,5vuotiaana aletaan hammastahnaa käyttämään ihan pikkuriikkisen ja purskutellaan. Niin minullekin on opetettu, enkä itseasiassa ole kuullukaan kun vasta täällä, ettei hammastahnaa huuhdeltaisi! Miten ne harjatessa irtoavat mahdolliset ruuanjämät ym sitten lähtee pois jos ei suuta huuhdella?

Alkuperäinen kirjoittaja sumala:
ap, meillä annettu ihan samat ohjeet täällä tampereella. Viikko sitten käytiin hammashoitajalla ja kyllä hän neuvoi juuri niin, että kun poskihampaat tulee tai 1,5vuotiaana aletaan hammastahnaa käyttämään ihan pikkuriikkisen ja purskutellaan. Niin minullekin on opetettu, enkä itseasiassa ole kuullukaan kun vasta täällä, ettei hammastahnaa huuhdeltaisi! Miten ne harjatessa irtoavat mahdolliset ruuanjämät ym sitten lähtee pois jos ei suuta huuhdella?

tottakai ylimääräiset tahnat (vaahto) syljetään suusta pois, ja siinähän ne liatkin menee mukana, mutta siis erikseen ei sen jälkeen enää vedellä huuhdella.

joo niin on erikäytännöt ja ohjeistukset... Vähän sama kun tuon fluorin kanssa. Meille sanottiin, ettei enää suositella fluoritabletteja (ei kyllä perustellut sitä sen kummemmin???) Kun taas esim Lahdessa annetaan fluoritabletteja jo 6kk lähtien...

fluoritabletteja ei meilläkään ole suositeltu tai siis kun jo vanhimman lapsen (4,5v) olessa ekaa kertaa hammaslääkärissä kysyin niistä niin silloin jo sanottiin ettei niitä käytetä. mutta olen kyllä kuullut että jotkut niitä käyttää.
mä olen nyt itsekin koittanut pestä hampaitani tuon uuden ohjeen mukaan mutta musta tuntuu että mulle jää kaiken sen vaahdon sylkemisen jälkeenkin suuhun jotain ja näin ollen "pakko" huuhdella vielä vedellä. ei taida "vanha koira" uutta oppia =)
no pääasia kai on että hampaat puhtaat...
toisaalta outoa että toiset on käyttänyt tätä "uutta" tahnan jättöä jo kauan kun taas toisille tää tulee nyt vasta vastaan..

Itse aloin jossain vaiheessa omatoimisesti jättämään tahnan suuhun vaikuttamaan eli en enää purskuttanut vaikka näin olin aikaisemmin tehnyt. Meillä ei esikoinen ole myöskään purskuttanut koskaan kun niihin aikoihin kun tuon tavan oppi niin suositeltiinkin ettei purskuteta =)

Ihan samoin kuin Elina1 niin meidän neuvolassa suositteli tälle kuopukselle aloitettavan lasten hammastahnan käytön heti kun eka hammas puhkesi. Esikoisen vauva-aikana sanottiin että 1,5-vuotiaana... Määrä on kuitenkin ihan sipaisu vaan joten eipä siitä haittaa ole!

meillä 2v ja ekasta hampaasta lähtien ohjattu käyttämään tahnaa. lasten tahnat on fluorimäärältään niin pieniä, että sen nieleminen ei haittaa...
en kyllä ole itse kuullut, että aikuiset ei saisi huuhtoa suutaan vedellä hammaspesun jälkeen...

Yhteistyössä