Hampaiden pesu 1v 4kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hampulit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hampulit

Vieras
Eli käytättekö jo hammastahnaa reilun vuoden ikäiselle? Jos, niin kuinka paljon? Kun meidän lapsi ei ainakaan osaa vielä sylkeä. Onko siis vaarallista, kun lapsi nielee tahnan? Me siis ei olla vielä käytetty tahnaa, pelkällä vedellä olemme pesseet.

Me alettiin käyttämään tahnaa joskus 1,5-vuotiaana muistaakseni. Ihan toooosi pieni määrä laitetaan, lasten hammastahnaa. Meillä nyt 2 v 3 kk ikäinen lapsi, eikä edelleenkään sylje tahnaa, vaan se minimaalinen määrä jää suuhun, tai saattaahan tuo ihan hieman sitä nielaista, mutta apteekissa sanottiin ettei niin pienestä määrästä ole mitään haittaa. Sanoivat, että on hyväkin että tahnaa jää suuhun eikä kaikkea huuhdella pois, vaikuttaa sitten paremmin. Jossain vaiheessa täytyisi kyllä harjoitella sitä purskuttelua ja sylkemistäkin...

Meilläkin lapsi 1v 4kk. Olemme käyttäneet lasten Muumi-hammastahnaa alusta asti, vaikkei vielä sylje pois. Hammastarkastuksessa suosittellivat.

(Sitäpaitsi sehän tekee aikuisellekin hyvää että vain sylkee tahnat pois eikä huuhtele suuta sen enempää. Fluori jää vaikuttamaan.)

Pojalle tuli hampaat 6,5kk (kokonaiset 2kpl). Ensin totuteltiin n. 1kk ja sen jälkeen ollaan käytetty "ripaus" tahnaa joka kerta. Suuhunhan ne jäävät, mutta näin hammashoitaja suositteli...

Pojalle tuli hampaat 6,5kk (kokonaiset 2kpl). Ensin totuteltiin n. 1kk ja sen jälkeen ollaan käytetty "ripaus" tahnaa joka kerta. Suuhunhan ne jäävät, mutta näin hammashoitaja suositteli...

Kyllä hammastahnaa käytämme, hampaat pestään kahdesti päivässä ja lisäksi käytetään ksylitolpastilleja.

Etkö ole saanut kuntasi hammashoitajalta neuvoja? Me kävimme ihan määrätyllä vuosikkaan hammastarkastuksella ja siellä kuulimme tämän kaiken.

Hammastahnana paras ei ole Oxygenolin Muumi vaan fluorin lisäksi ksylitolia sisältävä "Herra Hakkarainen".

Viimeksi muokattu:
Jännää, kun meillä 1vee-tarkastuksessa sanottiin joulukuussa, kuten esikoisenkin kohdalla aikoinaan, että ripaus hammastahnaa vasta, kun poskihampaat puhkeaa...Ksylitolipastillia kyllä on napsittu jo kauan ruokailujen perään.

Jännää, kun meillä 1vee-tarkastuksessa sanottiin joulukuussa, kuten esikoisenkin kohdalla aikoinaan, että ripaus hammastahnaa vasta, kun poskihampaat puhkeaa...Ksylitolipastillia kyllä on napsittu jo kauan ruokailujen perään.

Neuvolassasi ei sitten olla ihan nykyohjeiden tasalla. Me saimme 1v. hammastarkastuksesta kopion virallisesta hammaslääkäreiden tekemän hampaiden karieksen ehkäisyn käypä hoito -suosituksen lyhennelmästä. Siinä sanotaan että hammastahnaa voi alkaa käyttää heti ekojen hampaiden puhjettua (kunhan lapsi on 8kg painoinen), 0-2 vuotiaille sitä tahnaa jossa fluoria 500ppm.

Viimeksi muokattu:
Meillä tyttö 1v3kk. Ollaan käytetty lasten tahnoja, Hakkaraista ja Muumia pienenpieni ripaus ekoista hampaista asti.

Jatkokysymys:
Meillä täälläpäin ei ole olemassa xylitol-pastilleja, mutta voisin niitäkin kyllä Suomesta tilata. Olen vaan kuvitellut, että vielä on liian aikaista. Pelkään, että vetää henkeen tms. Minkä ikäiselle niitä kannattaa alkaa antaa ja kuinka usein? Onko pastilleja erilaisia/erimerkkisiä? Vähän myöskin tuo "karkkimaisuus" arveluttaa; opetanko niillä lapsen turhan aikaisin karkinsyöntiin?.. Vinkkejä, suosituksia?

Meillä aloiteltiin xylitol-pastillit n. 1,5-vuotiaalle, karkkia meidän yli 2-vuotias ei ole saanut. (Joskus juhlapäivinä kyllä suklaata on saanut maistaa.) En pidä xylitol-pastilleja mitenkään karkkimaisina, niitähän annetaan nimenomaan hampaiden hyväksi, kun taas karkki on pahasta. Ja ei kai siinä mitään pahaa ole, jos lapsi tykkää niistä. :) Me annettiin aina 1 pastilli, purkissa kyllä lukee että 2 pastillia syömisen jälkeen. Nykyään meillä lapsi saa purkan syömisen jälkeen, ja se on hänen suurta herkkuaan. Pastilleja annettiin (kuten nyt purkkaa) aina ruuan jälkeen, eli aamupalan, lounaan, välipalan ja päivällisen jälkeen. Iltapalan jälkeen pestään hampaat (ja aamulla ennen aamupalaa). Meillä on ollut kaksia eri pillereitä, toiset on Pikku Kakkosen pastilleja, toiset jotain Kattimatikaisen pastilleja. Muita en ole kaupoissa nähnytkään.

Meillä aloiteltiin xylitol-pastillit n. 1,5-vuotiaalle, karkkia meidän yli 2-vuotias ei ole saanut. (Joskus juhlapäivinä kyllä suklaata on saanut maistaa.) En pidä xylitol-pastilleja mitenkään karkkimaisina, niitähän annetaan nimenomaan hampaiden hyväksi, kun taas karkki on pahasta. Ja ei kai siinä mitään pahaa ole, jos lapsi tykkää niistä. :) Me annettiin aina 1 pastilli, purkissa kyllä lukee että 2 pastillia syömisen jälkeen. Nykyään meillä lapsi saa purkan syömisen jälkeen, ja se on hänen suurta herkkuaan. Pastilleja annettiin (kuten nyt purkkaa) aina ruuan jälkeen, eli aamupalan, lounaan, välipalan ja päivällisen jälkeen. Iltapalan jälkeen pestään hampaat (ja aamulla ennen aamupalaa). Meillä on ollut kaksia eri pillereitä, toiset on Pikku Kakkosen pastilleja, toiset jotain Kattimatikaisen pastilleja. Muita en ole kaupoissa nähnytkään.

Okei, kiitos vastauksesta! En siis itse edes tiedä, minkä näköisistä pastilleista/pillereistä on kyse, mutta jotenkin mielsin ne "sokerittomiksi karkeiksi" ja se vähän tökki. Mistä noita kattimatikaisia ja pikkukakkosia voi ostaa, kaupastako karkkihyllyltä, apteekista? Olen kohta tulossa matkalle Suomeen ja ajattelin ostaa varastoon.

Purkkaan suhtaudun erityisellä varauksella varmaan vielä pitkään, siihen vaikuttaa tutun pojan (2v) tukehtuminen viime kesänä. Itse asiassa tuon tapahtuneen takia olen varmaan vähän liiankin ylivarovainen kaiken pienen suuhunpantavan kanssa. :(

Viimeksi muokattu:
Okei, kiitos vastauksesta! En siis itse edes tiedä, minkä näköisistä pastilleista/pillereistä on kyse, mutta jotenkin mielsin ne "sokerittomiksi karkeiksi" ja se vähän tökki. Mistä noita kattimatikaisia ja pikkukakkosia voi ostaa, kaupastako karkkihyllyltä, apteekista? Olen kohta tulossa matkalle Suomeen ja ajattelin ostaa varastoon.

Purkkaan suhtaudun erityisellä varauksella varmaan vielä pitkään, siihen vaikuttaa tutun pojan (2v) tukehtuminen viime kesänä. Itse asiassa tuon tapahtuneen takia olen varmaan vähän liiankin ylivarovainen kaiken pienen suuhunpantavan kanssa. :(

Hei,

ne ksylitolipastillit ovat oikeasti ksylitolia ja hammaslääkäreiden suosittelemia, ei siis karkkeja ollenkaan. Maistuvat kyllä makealle päärynälle tai vadelmalle, mutta onhan ksylitolikin sokerin muoto.

Kaupasta saa ostaa, olisiko nelisen euroa pieni purkki. Itse murustelen vielä pastillit pienemmiksi ja annan lapselle aina vain murun. Mutta ne ovat sellaisia helposti rikkoutuvia, joten kyllä sen joko imee tai pureskelee ihan helposti. Siihen ei kyllä kovin helposti voi tukehtua, hieman siis sellainen marenkimainen koostumus.

Muistaakseni joillakin merimieskirkoilla on tällaisia myynnissä ulkomailla, ja tilata varmasti voi? Osta nyt ainakin kotiin, pussita vaikka niin ei paina ne rasiat erikseen.

Tässä vielä yksi merkki:

Katti Matikaisen vattupastilli 100 kpl. - 3,90EUR - Verkkoapteekki.fi

Viimeksi muokattu:
Meillä tyttö 1v3kk. Ollaan käytetty lasten tahnoja, Hakkaraista ja Muumia pienenpieni ripaus ekoista hampaista asti.

Jatkokysymys:
Meillä täälläpäin ei ole olemassa xylitol-pastilleja, mutta voisin niitäkin kyllä Suomesta tilata. Olen vaan kuvitellut, että vielä on liian aikaista. Pelkään, että vetää henkeen tms. Minkä ikäiselle niitä kannattaa alkaa antaa ja kuinka usein? Onko pastilleja erilaisia/erimerkkisiä? Vähän myöskin tuo "karkkimaisuus" arveluttaa; opetanko niillä lapsen turhan aikaisin karkinsyöntiin?.. Vinkkejä, suosituksia?

Mä olen antanut meidän pienimmäiselle xylitol-pastilleja ihan 1-vuotiaasta alkaen, saa samalla kun isovelikin. Mutustelee niitä suussaan ja ilmeisesti kovasti tykkää mausta. Alkuun se välillä otti itse pastillin pois suusta, tutki sitä ja laittoi takaisin suuhun. Koskaan en huomannut, että olisi ollut vaaraa tukehtumisesta. Ovat ilmeisesti niin hyvän makuisia, että lapsi tykkää pitää suussaan. Nyt menee jo muutaman kuukauden kokemuksella ihan hyvin (lapsi nyt siis 1v2kk). Meillä on ollut käytössä sekä Pikku Kakkosen päärynät että Katti Matikaisen vadelmat.

Viimeksi muokattu:
Ainakin Pirkka-tuoteperheestä löytyy askeissa olevia edullisempia xylitolpastilleja.
Myös XyliBon merkkisiä pastilleja (linkissä tuote nettikaupassa, mutta löytyy ihan tavallisistakin ruokakaupoista esim. Prismoista) on pahvirasioissa ja nekin ovat kilohinnaltaan halvempia kuin esim. pikkukakkosen pastillit. Noita löytyy myös useampaa makua, piparminttu, vadelma ja sitruuna.
Yleensä nuo pastillit on ruokakaupoissa karkkihyllyssä siinä kohtaa missä ovat myös purkat.

Pirkka - Pirkka-tuotehaku | Pirkka.fi

Suomikauppa.fi - Ulkosuomalaisen paratiisi! - XyliBon täysksylitolipastillit, Vadelma 43 g/n. 70 pastillia

Yhteistyössä