hampaiden paikkaus nukutuksessa!?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaslääkäriä pelkäävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammaslääkäriä pelkäävä

Vieras
Mä en oo käyny hammaslääkärissä pitkästi yli 10vuoteen. Nyt hampaat on ihan hajalla, tiedän kun särkee ja vanhoista paikoista puuttuu palasia samoin hampaista... Mutta kun mua pelottaa hammaslääkärille meno niin paljon että en vaan uskalla mennä. Onko täällä ketään kellä olis nukutuksessa hoidettu hampaat kuntoon? Jos niin miten sinne pääsit, minkälaiset pitää olla perustelut?

mul poistettiin 4 viisauden hammasta nukutuksessa vantaalla ja samalla paikkas ison reiän. oli hankalasti poistettavia mm poikittain alaleuassa ja ku oli tullu reikä viereiseen hampaaseen oli pakko poistaa. muuten ei aiheuttanu oireita mut ku ei pystyny muuten paikkaamaan että otti viisauden hampaan pois tieltä.
: varasin siis ajan tavalliselle hammaslääkärille ja ekaks se tietty maanitteli että olisin saanu rauhoittavaa lääkettä mut sanoin ettei käy missään nimessä että pelkään niin paljon ja että muuten jää tekemättä. selvitin yksityisetkin mut se olis tullu niin kalliiksi... jotain tonnin luokkaa. h-lääk teki sit kumminkin lähetteen anestesiahoitoon ja se maksoi jotain 170e se nukutussysteemin kanssa tms.
oot vaan ihan tiukkana ette pysty menemään ja haluat hampaat kuntoon ja tyyliin et saa nukutuksi kun ahdistaa niin paljon... mulla oli aika 8lta ja kotiin pääsin joskus 12-13 aikaan ku olin virkistynyt ja kivut hallinnassa

Varaat vaan ajan hampulääkäristä ja meet. Yksityiseltä siis. Nelinumeroinen lasku sieltä tulee mutta jos on pätäkkää niin eiköhän ole sen arvosta. Ite oon kanssa ihan hysteerinen noitten juttujen kanssa ja tapana on viivytellä ja peruilla aikoja. Torstaina pitäis taas mennä mutta tällä kertaa reippain mielin kun on raskaudesta tullu se hemmetin ientulehdus. Toivottavasti pääsen helpolla :)
Eiköhän se niin ole että jos julkisen puolelta yritätä päästä nukutukseen pitää olla tyyliin alle 10 tai sellasesta kunnasta että pääsee "itkemällä"
tsemppiä remonttiin!

Hei, itsellä kanssa sama edessä. Tosin edellisestä hammaslääkäri käynnistä noin vuosi vain aikaa. Useampi hammas on lohjennut ja reikiäkin taitaa taas olla. Ei paljon naurata kun tuntuu että teki mitä vain niin reikiä tulee, ihan kamala tilanne :/ Ajattelin alkaa googlettaa yksityisiä hammaslääkäreitä missä saisi nukutuksen. Missä yksityisillä olette muut käyneet? Oliko seuraavana päivänä jo ok olo? Nukuttuminenkin pelottaa mutta ei auta, pakko on jo jotain tehdä.

Näköjään mulla on paljon kohtalontovereita ;)

Kävin 3,5v sitten viimeeks hammaslääkärissä, poistamassa viisaudenhammasta (rikki ja särki)
kerroin hammaslääkärille että mulla on paha hamläk. kauhu :) Oli niin ihana hammaslääkäri, kannusti ja kehui ja yritti kaikin keinoin lohduttaa :)

Olen nyt yrittänyt päästä hammaslääkäriin, mutta vapaita aikoja/paikkoja ei meidän kaupungista löydy :( Ainut mahdollisuus on jos menee päivystykseen :/ joten mun hampaat taitavat tippua suusta ennen kuin "sopiva" lääkäri löytyy :((

Mistä teidän pelot on peräisin???

Minulla oli kanssa kauhea hammaslääkäripelko ja häpesin huonoja hampaitani. Kärsin myös pahanhajuisesta hengityksestä joka rajoitti jo sosiaalista elämää. Minulla ei ollut varaa mennä yksityiselle ja pakotin itseni soittamaan ajan hammaslääkäriin ( siirsin soittopäivää useasti ) Sydän pamppaillen soitin ja sain kuulla että karmeat jonot. Jäin jonoon noin 4 kuukaudeksi. Sitten se aika tuli ja menin paniikissa sinne. Kerroin heti että pelkään ja hampaani ovat huonossa kunnossa. Hammasl. oli ymmärtäväinen ja kannustava , ei haukkunut tai saarnannut. Silloin ei tehty muuta kuin tarkastus. Sain ajan röntgeniin ja hammashoitajalle hammaskiven poitoon. Hammaslääkärini kertoi että on mukava hoitaja ei kannata jännittää jne. Yllätyin taas positiivisesti kun menin hammashoitajalle. Kertoi tarkkaan mitä tekee ja puheli muutenkin mukavasti ja kannustavasti. Näiden käyntien ansiosta en pelkää enään mennä hammaslääkäriin ja aijon käydä usein , niin ei ole kerralla niin paljon tehtävää. Ihmettelen että minulla ei ollut yhtään reikää , vaikka viimeisestä käynnistä oli yli kymmenen vuotta. Tsemppiä vaan sinulle ja ei kannata pelätä. Pelkopotilaat ovat tuttuja juttuja hammaslääkäreille ja he osaavat hyvin suhtautua potilaan pelkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Kävin 3,5v sitten viimeeks hammaslääkärissä, poistamassa viisaudenhammasta (rikki ja särki)
kerroin hammaslääkärille että mulla on paha hamläk. kauhu :) Oli niin ihana hammaslääkäri, kannusti ja kehui ja yritti kaikin keinoin lohduttaa :)

Olen nyt yrittänyt päästä hammaslääkäriin, mutta vapaita aikoja/paikkoja ei meidän kaupungista löydy :( Ainut mahdollisuus on jos menee päivystykseen :/ joten mun hampaat taitavat tippua suusta ennen kuin "sopiva" lääkäri löytyy :((

Mulla on taustalla mm tapaus missä hammaslääkäri paikkasi väkäsin ja kaksi muuta hoitajaa piti minusta kiinni. Olin alle kuoluikäinen. Nykyään pelkään niin paljon ettei puudutusaineet vaikuta. Paljon mahtuu tälle välille :/

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Mulla on taustalla mm tapaus missä hammaslääkäri paikkasi väkäsin ja kaksi muuta hoitajaa piti minusta kiinni. Olin alle kuoluikäinen. Nykyään pelkään niin paljon ettei puudutusaineet vaikuta. Paljon mahtuu tälle välille :/

Pelkäsin ihan sen vuoksi,että miulla ei se tavallinen puudute tehoa. Eli hamapita on penskana porattu ja positettu oikeastaan ilman puudutusta... Nyt hammaslääkärillä on toista puudutetta,ja ette voi uskao kuinka ihanaa oli kun puutui puol päätä ekaa kertaa hammaslääkärissä!

kuule..tuttua tuttua, tuo pelko homma..itekki lykkäsin ja lykkäsin sitä hammaslääkäriin menoa, kunnes oli ihan pakko mennä kun oli jo niin kipee hammas.. no, nyt alettiin juurihoitoa tekeen siihen hampaaseen ja harmittaa ihan vietävästi kun päästin meneen niin pahaksi tuon! mutta tosiaan, jos saat mukavan ja yhteistyö kykyisen hammaslääkärin ni ei mitään huolta!!! :hug:

Mulla on ollut pelko lapsesta saakka ja koko ajan pahentunut. Joka ikinen kerta on tarkastuksessa ollut reikiä, vaikka yritän hoitaa! :'(
Hampaat oli viis vuotta lukion jälkeen ilman lääkäriä. Monta reikää ja kamalat tuskat. Kerran yritin mennä paikkauttamaan, mutta puudutus ei tehonnut lainkaan tulehduksen vuoksi ja luulin että kuolen sinne :(. Olin aivan hysteerinen kivusta. Sit menikin vielä hetki ennenkuin uskaltauduin ottaan selvää nukutuksesta... Puhelimessa oltiin tosi "ystävällisiä", täti siellä ohjeisti että kyllä aikuisen ihmisen tulee hallita pelkonsa. Nice mitä palvelua. Kävin haastattelussa ja pienessä tarkistuksessa mitä kantsis tehdä, ja pääsin julkisen puolen nukutukseen, koska lääkäri totesi että millään muulla keinolla mua ei pystytä hoitaan, oon niin sekaisin siinä penkissä :(. Sekin kyllä totesi että "yleensä me otetaan tänne vain lapset ja kehitysvammaiset". (Mulle ei oo vieläkään selvinnyt kumpaan kuulun.) Tämä siis Helsingissä. Klinikalla oltiin hyvin ystävällisiä :flower: ja hoito oli hyvää!
Yksityiselle ei ollut toivoakaan, nehän maksaa aivan tolkuttomasti, ei ois yhtään hammasta suussa jos olisin ruvennut säästämään. Mutta kannattaa sinnikkäästi yrittää puskea julkista kautta.

Mulla kans ihan hirvee hammaslääkäripelko. Lisäks ku mulla on joku ahdistus/paniikkihäiriö ni mua rupee ahdistaan siinä hammaslääkärin penkissä jo pelkästään se että en voi lähtee siitä pois sillonku haluan.. Pienenä oon purru hammaslääkäriä (niinku varmaan aika moni) ja välillä tarkastuksissa ja muissa en vaan yksinkertasesti avannu suutani. Sit ku tuli ekat kaks reikää ni en olis mitenkään pystyny meneen tavallisee hammaslääkäriin poraukseen. Reikää särki ja se hammas oli lohjennu nii pahasti että mua sattu ihan hemmetisti ku se hammas viilsi mun kielen auki aina ku puhuin tai söin. Mun äiti sai sit yksityiseltä nukutukseen ajan ja se meni ihan putkeen (vaikka olin kyl ihan paniikissa ku ne rupes piikittää kaiken maailman aineita). Siä oli ystävällistä henkilökuntaa ja tosiaa kaikki meni hienosti. :)

Sen jälkeen en uskaltanu mennä kuitenkaa tarkastuksiin, tänää menin ekaa kertaa about 5 vuoteen tarkastukseen. Tuomio: 12 hampaassa reikä + aika hammaskiven poistoon. Ei helvetti, en ees tienny et on mahollista olla noin monta reikää samaan aikaan..
Sanoin sille hammaslääkärille että viime kerralla ku multa porattiin ni mut nukutettiin. Hammaslääkäri vastas tylysti: "Aha, no meillä ei toimita niin."
Saa nyt nähä mitä kehittelen, koska meinasin jo pyörtyä pelkästään siinä tarkastuksessa ku ahdisti ja pelotti niin paljon. Ja paniikilla odotan sitä ku viisaudenhampaat puhkee ja niitä päästään repimään. Oikeestaan kuolen mielummin ku hoidan nää hampaani kuntoon, en vaan tuu kestämään tätä.

Nukutuksessa on myös riskinsä, toki on tärkeää saada hampaat kuntoon . Hampaasta lähtevä tulehdus joka leviää ja aiheuttaa sepsiksen eli verenmyrkytykseen on erittäin vaarallinen ja jopa henkeä uhkaava tilanne.
Voimakkaasta pelosta kärsivä voi useilla hammaslääkäriasemilla hoitaa hampaita sedaatiossa jota kutsutaan myös kevyt nukutukseksi, useimmiten potilas nukkuu lääkkeiden vaikutuksesta samalla annetaan vahva kipulääkitys, erona varsinaiseen nukutukseen on se ettei tarvitse laittaa hengitysputkea , tämä on siksi myös edullisempi vaihtoehto.
Kannattaa etsiä itselleen sopiva hammaslääkäri johon oppii luottamaan ja joka itselle sopii.
Kunnallisella puolella voidaan antaa useimmiten esilääkitys joka rentouttaa ja ja siten helpottaa lääkärissä käyntiä , kannattaa varata aika vaikka niin että lääkäri soittaa ja kertoo mitä olisi tarjolla , paikanpäällä puhuminen kun saattaa mennä ihan ohi kun vaan pelkää.
Itse alkaisin vaikka hammaslääkäriin tukihenkilöksi jos sellaisia olisi : ) tai joku sellaista kaipaisi.

on se kumma ku hammasharja, tahna ja lanka, on niin kalliita, että ei oo niihinkään ihmisellä varaa.. kyllä se olis niin helppoa ja halpaa pitää hampaista huolta, se on vaan viitseliäisyydestä kiinni!

korjaan sen verran, että jos on kariesbakteeri, niin silloin tietenkin tulee herkemmin reikiä, vaikka suht hyvin huolehtisikin hampaista, ja tästä ei voi syyttää itseä vaan tod näk vanhempiaan.. mutta siihen aikaan kun isä lampun osti ei niin tiedetty hammashuollosta ym..
on se kumma ku hammasharja, tahna ja lanka, on niin kalliita, että ei oo niihinkään ihmisellä varaa.. kyllä se olis niin helppoa ja halpaa pitää hampaista huolta, se on vaan viitseliäisyydestä kiinni!

Teetin remontin Helsingissä Erottajan Oralissa.

Hommaa tehtiin n. 2,5 tuntia ja kokonaislasku oli jotakuinkin 2500 €.
Osan nukutusmaksusta sai vielä KELAsta takaisin, hammashoidon suorakorvaus oli huomioitu jo tuossa summassa.

Kokemuksena hyvä ja miellyttävä.

Voi kun olisikin noin yksinkertaista.Meillä suvussa kulkeva vika,jolloin hampaat reikiintyy helposti,maitohampaat eivät lähde suusta jne..Tädilläni oli yli 40v vielä maitohampaita suussa,kun kasvanut uusia hampaita silloin kun olisi pitänyt jne..

Juuri tämä asenne ketuttaa. Harmittaahaan se, että ei ole heti (rauta)hampaiden puhjettua osannut ja viitsinyt hoitaa hampaitaan niin hyvin kuin mahdollista. Kun niitä reikiä alkaa tulla, se jää harvoin yhteen. Minulla on mm. kaksi serkkua, joista kummankaan en ole nähnyt ainakaan minun luona yökylässä ollessaan käyttävän hammaslankaa (hampaat ovat toki pesseet), molemmat syövät karkkia ja välillä napostelevat muutenkin makeea - ja reikiä nolla.

Itse yritän nyt 35-veenä tehdä parhaani hampaiden kanssa (nytkin suussa Läkerol Dents, hammaharjana sähköhammasharja, on hyvät tahnat ja hammaslangat ja apteekin suuvedet) ja silti hampaat reikiintyvät edelleen. Ja ne reiät ovat heti havaitsemishetkellä melko syviä. Vanhojen paikkojen alla on ollut reikiä ja vanhat paikat lohkeilleet. Hammaskiveä minulle on tullut niin kauan kuin muistan. Tähän kun lisätään hammaslääkäripelko, ei ole mukavaa.

Nyt on minulla viitisen vuotta koko suun tarkastuksesta. Kaksi vanhan paikan alla ollutta reikää on sen jälkeen paikattu yksityisellä. Sanoin viimeksi hll:lle, että en vain pysty tällä hgetkellä suostumaan koko suun tarkastukseen. Hammasröntgen ihan poissuljettu. Katsotaan kerrallaan vain sitä hammasta, johon annan luvan. Tuntuisi liian ahdistavalta se "täällä reikä ja täällä ja täällä ja täällä". Tekisi kyllä mieli luovuttaa.