Hampaiden oikomisesta aikuisiällä ja rahattomuudesta, auttakaa joku joka tietää :(

  • Viestiketjun aloittaja "Toivoton"
  • Ensimmäinen viesti
"Toivoton"
Tulee sekavaa ja pitkää tekstiä, olen väsynyt tilanteeseen.

Eli siis, hampaani on lapsena oiottu, huonoin tuloksin sillä nyt aikuisena hampaat ovat vuosien varrella palanneet ennalleen ja pahenevat koko ajan, ovat jo oikeastaan pahemmat kuin koskaan. Minulla on väärä purenta, ylähampaat ovat liian takana ja hampaat kieroilevat ja sojottavat mihin sattuu.
Viisaudenhampaat pahensivat tilannetta entisestään.

Olen 18 täytettyäni ollut koko ajan opiskelija tai työtön, työttömyyden takia joutunut pakosta lähtemään uudelleen opiskelemaan, joten rahaa hammaslääkäriin ei todellakaan ole ollut.

Nyt tilanne alkaa olla mahdottomassa pisteessä, hampaita särkee jatkuvasti, pää on kipeänä tai sitten leuat. Puhumattakaan ulkonäöllisestä puolesta, en kehtaa enää hymyillä :(

Tietääkö kukaan onko tähän asiaan mitään ratkaisua, onko köyhänä opiskelijana mitään mahdollisuuksia saada apua tilanteeseen, kun rahaa ei ole kalliiseen oikomiseen? Kun tämä kuitenkin vaikuttaa jo terveyteen jatkuvan kivun muodossa, pystyisikö esim. lääkärin kautta saamaan apua/lähetettä johonkin? Alan olla niin väsynyt näihin hampaisiin että revin kohta ne omakätisesti irti, pääsisi niistäkin :'(
 
"vieras"
Kunnallisella puolen onnistuu ainakin hoidattaminen, jos siitä on oikeasti terveydellistä haittaa, kuten sulla. Ilmaista se ei tietenkään ole, mutta paljon halvempaa kuin yksityisellä. Ehkä sosiaalitoimi voi jotenkin auttaa. Sinun täytyy varata aika hammaslääkäriin ja lääkäri katsoo mitä on tehtävä ja hinta. Sitten sosiaalitoimistoon. Hammaslääkäriltä varmaankin pitää olla joku lausunto, että terveyden takia välttämätöntä oikominen.
 
Sosiaalitoimisto maksaa hammashoidon julkisella puolella. Osa vaatii arviolaskelman ennakkoon, osa ei. Kannattaa kysyä paikallisesta sossusta ja varmistaa samalla että olet oikeutettu toimeentulotukeen tai sinulla on mahdollisuus saada edes tuohon hoitoon rahoitus.
 

Yhteistyössä