HAMPAATON

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 11kuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

11kuinen

Vieras
Meillä ei ole hampaan hammasta vielä vaikka ikää on 11kk ja viikko! Onko täällä muita myöhäisiä? Onko tietoa kuinka myöhäiseks yleensä VOI mennä? Ja onko mahdollista että jotain on vialla, siis onko mahdollista että hampaat ovat esim. niin ahtaasti kasvavat että eivät pääse puhkeamaan ilman jotain toimenpiteitä? Lapsen isällä on nimittäin jouduttu tekemään suussa tilaa kiskomalla kulmahampaat pikkupoikana irti ja tiukassa on minunkin purukalustoni, hammaslankaa on pakko käyttää....

Tietoa kaipailen myös minä..
Täällä siis 11kk tyttö ja 8kk ikäisenä tuli kaksi alaetuhammasta, sitten ei mitään.
Taitaa jäädä kaksi hampaiseksi tuo tyttö =)

Meillä tuli ensimmäinen hammas viikkoa ennen kun täytti 1 vuoden! Ja sekin hammas ylhäällä kulmahammas. Eka hammaslääkärikäyntikin oli sellainen, ettei ollut yhtään hammasta ;). Silloin epäiltiin, että lapsi on jossain vaiheessa kaatunut niin, että ikenet ovat osuneet maahan. Meillä ainakin on muutama sellainen tapaus ollut, että on kunnolla tärskähtänyt maahan. Tämä voi kuulema hidastaa hampaiden puhkeamista. Kuulema jos hampaita ei kuulu 1,5 vuoteen mennessä, aletaan tutkia. Meille sitten tuon ekan hampaan jälkeen tulikin niitä hampaita tahdilla viikko per hammas...

Myöhäistestä puhkeamisesta ei kannata murhetta kantaa. Parempi vaan mitä myöhemmin maitohampaat puhkeaa, ennättävät kunnolla kovettua. Jos maitohampaat tulevat myöhään niin todennäköisesti myös pysyvät hampaat vaihtuvat tavallista myöhemmin. Hampaiden puhkeamisiässä on suuria vaihteluja, yleensä kuitenkin ennen 2-vuotissyntymäpäivää edes muutama hammas on puhjennut. Maitohampaistollle, mikäli hampaiden puutoksia on, ei kyllä tehdä mitään. Vasta jos pysyviä hampaita puuttuu tulee mahdollisesti oikomishoitoja, eikä niitäkään läheskään aina.

Meillä neiti on jo yli 1-vuotias, mutta hampaista ei täälläkään tietoakaan. Ikeniä on kyllä kutittanut jo kuukausikaupalla. Itse en ole asiaa kovinkaan ihmetellyt, sillä itselleni hampaat ovat myös puhjenneet myöhään. Ja kuten hampilääkärikin edellä totesi, myöhään puhjenneet hampaat ovat kovat. Lisäksi myös tiukassa, eli eivät pienistä muksahduksista ole millänsäkään.

Meillä tytölle tuli ensimmäiset hampaat(2, alas)8 kk ikäisenä.Sitten tulikin pitkä tauko.Ylä etuhampaat ilmestyivät tytön ollessa vuoden.Ja heti perään puhkesi lisää 4 hammasta ylös(viikossa).

mulle itselleni on tullut hampaat kanssa tosi myöhään, lähellä 1-vuoden ikää. isovanhemmille se oli valtava kauhistus -luulivat että pitää ostaa tekarit... ja kaiken kukkuraksi mulla ei kovin ollut silloin tukkaakaan, joten peruukkikin oli tilauksessa... :D

itestään kaikki tulivat sit nopeeseen tahtiin, alku vaan oli hitaampaa

Mulle ja miehelleni tullut ekat hampaat vasta 11kk iässä. Ihan normaalia on, että puhkeavat jopa päälle vuoden ikäisenä.

Ja ihan tiedoksi, että hammasrivin ei tartte olla erityisen tiukka, että hammaslankaa tulee käyttää. Sitä pitäisi käyttää ihan jokaisen ja hampiden kuuluukin olla kontakstissa toisiinsa. Toisilla hampaat tosin voivat olla ahtaammaassa kuin toisilla, mutta kuitenki......

Hampaita(maito) voidaan joutua poistamaan pysyvien tieltä, jotta pääsevät puhkeamaan, mutta harvoin kai maitohampaille tehdään ""tilaa"". En ole ainakaan koskaan kuullut.

Yhteistyössä