Hampaat murenee suuhun,en voi enää syödä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nälkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nälkä

Vieras
Pelon vuoksi käyn vain kunnallisella,ja sinnehän ei meinaa saada aikoja..
Pari viikkoa sitten lohkesi hammas johon on tehty juurihoito loppuun kuukausi sitten. Eli montaa viikkoa ei kestänyt...En pysty syömään tuolla puolella ollenkaan, kun hammas on siinä niin pahasti lohjennut.
Äsken lohkesi sitten toiselta puolelta hammas jossa juurihoito on KESKEN! Eli akuutti tilanne,ettei pääse pöpöjä verenkiertoon.Onneksi lohkesi vain pieni pala toisesta reunasta,mutta nyt loppui sitten syöminen kokonaan.

Olen ihan poikki.
Onneksi maanantaina on heti aamulla hammaslääkäri, pitäisikö vaan pyytää poistamaan molemmat???? Huominen menee syömättä, että ei lohkea enempää.

Ja ettei ole liian helppoa,olen raskaana viikolla 30 ja sairastan raskausajan diabetestä...

On mutta eri laitoksessa.
Kyllä tuo maanantaihin asti voi odottaa varmaan jos ei enempää murene. Mutta ärsyttää aivan suunnattomasti! Olen jo pidempään oirehtinut ja taidan tässä lopulta sairastua johonkin syömishäiriöön. En uskalla syödä,ettei hampaat lohkea...

Ei ihme että murenee kun et selvästikkään hoida hampaita juurihoidoista päätellen.

Et selvästikään tiedä hampaista. Hammasta voi joutua juurihoitamaan vaikka kuinka niitä hoitaisi.

Olen aina hoitanut hampaani hyvin. En pidä karkista. Silti reikiä iso pino,juurihoidettujs hampaita. Kysyin syytä tähän hammaslääkäriltä. Ei se hoito vaikuta kaikkeen vaan myös hampaan koostumus. Mulla on pehmeä hammasrakenne joka edesauttaa reikiä yms. Ja sille en voi itse mitään

Et selvästikään tiedä hampaista. Hammasta voi joutua juurihoitamaan vaikka kuinka niitä hoitaisi.

Olen aina hoitanut hampaani hyvin. En pidä karkista. Silti reikiä iso pino,juurihoidettujs hampaita. Kysyin syytä tähän hammaslääkäriltä. Ei se hoito vaikuta kaikkeen vaan myös hampaan koostumus. Mulla on pehmeä hammasrakenne joka edesauttaa reikiä yms. Ja sille en voi itse mitään
Eli harjaat 2 kertaa päivässä ja käytät hammaslankaa päivittäin, sitten ei voi mitään jos reikiä tulee.
Tietysti voi rajoittaa syömisen max 5x päivässä.

Mulla on yhteensä jo 3 juurihoitoa tehty (tai kesken), ja ikää reilun 30 v.
Raskauksien jälkeen nämä ovat tulleet. Esikoisen raskausaikana suu oli täysin puhdas. Sitten alkoi alamäki ja lujaa! :(
Hammaskiveä ja ientulehduksia tulee niin paljon että hammaslääkäri määräsi verikokeisiin,niissä ei ollut mitään.

Taidan pyytää toisen hampaan poistoa...Se ei tietenkään sitten kokonaisena lähde vaan joutuu tönkämään niitä juuria pois..Yäk..

Eli harjaat 2 kertaa päivässä ja käytät hammaslankaa päivittäin, sitten ei voi mitään jos reikiä tulee.
Tietysti voi rajoittaa syömisen max 5x päivässä.

Mä myös vuosittain joudun hammaslääkärille paikkauttamaan hampaitani.

Pesen hampaat aamuin illoin, usein vielä kerran keskellä päivääkin. Käytän hammaslankainta sekä ruoan jälkeen otanvpurkan. Syön viidesti päivässä, en napostele ruoka-aikojen välillä.

Että niinpä. Paljon on kiinni hammasluustakin että kuinka reikiintyy.

I feel you, mulla hampaat alkoivat reikiintyä ala-asteella kun kotona sai syödä mitä vaan (kaapeissa aina limsaa, karkkia yms. herkkuja) ja kukaan ei valvonut, että hampaat tuli pestyä huolellisesti. Eka juurihoito 16-vuotiaana, juurihoidettuja hampaita nyt 4, joista yksi yläetuhammas. Yksi poskihammas poistettu, pari noista juurihoidetuista hampaista on sellaisia että jos alkavat vielä oireilemaan niin pois vaan ja nasta-hammasta ja siltaa tilalle.

Mulla on reilu pari tonnia säästetty ihan hampaita varten. Oon loppuvuodesta menossa erikoishammaslääkärille arvioon, miten tämän purukaluston kanssa kannattaisi edetä, eli mitä tehdä millekin paikatulle/juurihoidetulle hampaalle: kruunuttaako vai nypätäänkö pois ja laitetaan keinohammasta tilalle. Erityisesti tuo etuhammas tietysti mietityttää.

Mulla hammasluu erittäin valkoinen ja pehmeä, eli se reikiintyvin sortti. Mutta pääsyy on huono ateriarytmi ja -koostumus sekä huono hampaiden hoito lapsuudessa. Nykyään pesen hampaat kahdesti päivässä sähköhammasharjalla ja Elmexillä, putsaan hammasvälit langalla ja sellaisella sähköhammasharjan näköisellä vempeleellä joka purskuttaa vettä hammasväleihin. Yöksi elmex-suuvedellä purskutan. Xylitol-tuotteita ei vatsa oikein kestä, joskus niitäkin käytän. Uusia reikiä ei ole tullut vuosiin.

I feel you, mulla hampaat alkoivat reikiintyä ala-asteella kun kotona sai syödä mitä vaan (kaapeissa aina limsaa, karkkia yms. herkkuja) ja kukaan ei valvonut, että hampaat tuli pestyä huolellisesti. Eka juurihoito 16-vuotiaana, juurihoidettuja hampaita nyt 4, joista yksi yläetuhammas. Yksi poskihammas poistettu, pari noista juurihoidetuista hampaista on sellaisia että jos alkavat vielä oireilemaan niin pois vaan ja nasta-hammasta ja siltaa tilalle.

Mulla on reilu pari tonnia säästetty ihan hampaita varten. Oon loppuvuodesta menossa erikoishammaslääkärille arvioon, miten tämän purukaluston kanssa kannattaisi edetä, eli mitä tehdä millekin paikatulle/juurihoidetulle hampaalle: kruunuttaako vai nypätäänkö pois ja laitetaan keinohammasta tilalle. Erityisesti tuo etuhammas tietysti mietityttää.

Mulla hammasluu erittäin valkoinen ja pehmeä, eli se reikiintyvin sortti. Mutta pääsyy on huono ateriarytmi ja -koostumus sekä huono hampaiden hoito lapsuudessa. Nykyään pesen hampaat kahdesti päivässä sähköhammasharjalla ja Elmexillä, putsaan hammasvälit langalla ja sellaisella sähköhammasharjan näköisellä vempeleellä joka purskuttaa vettä hammasväleihin. Yöksi elmex-suuvedellä purskutan. Xylitol-tuotteita ei vatsa oikein kestä, joskus niitäkin käytän. Uusia reikiä ei ole tullut vuosiin.

Niin ja meillä lapsen hampaiden hoitoon panostettu erityisesti, hänellä myös sähköhammasharja ja apteekin tahna, säännöllinen ateriarytmi, ei mehuja/limsaa, karkkipäivä käytössä jne. En halua hänelle perintönä huonoja hampaita!

Suosittelen kyllä omien lapsienne kohdalla karies-bakteerin välttämistä kaikin keinoin. Akuutti vaihe on 0-3vee, tämän jälkeen bakteeri ei tartu niin helpolla, mutta mahdollista on.

Ja itsellä on kaksi lasta bakteerittomia, vanhempi 7v. Mitään erityistä ei ole tarvinnut tehdä:ei pusuja suulle, ruuan lämpötilan kokeileminen muulla kuin omalla suulla, omat juomaplot ym.

Itse muuten hammashoitolassa töissä olleena en ole koskaan tavannut henkilöä, jolla olisi kaikki hoitoon liittyvät asiat kunnossa, mutta hampaat reikiintyvät silti. Mutta ehkä ennen eläkeikää sekin tulee vastaan :)

Yhteistyössä