Hampaassa outo tunne, ikään kuin paineen tunne tms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hanna";29166825]nyt aamulla on edelleen etuhampaassa hassu tunne ja nyt hammasta edestä päin painaessa sattuu vähäsen. Pelottaa, että se on nyt niin tulehtunut, että pitää koko hammas poistaa..
voinko mä odottaa maanantaihin vai pitäskö jo soittaa keskussairaalaan ku siellä on viikonloppu päivystys?[/QUOTE]

voit odottaa maanantaihin ihan rauhassa, panikoimatta

[QUOTE="hanna";29166825]nyt aamulla on edelleen etuhampaassa hassu tunne ja nyt hammasta edestä päin painaessa sattuu vähäsen. Pelottaa, että se on nyt niin tulehtunut, että pitää koko hammas poistaa..
voinko mä odottaa maanantaihin vai pitäskö jo soittaa keskussairaalaan ku siellä on viikonloppu päivystys?[/QUOTE]

Mulla oli samat oireet kuin sinulla, välittömästi käskivät silloin päivystävälle h.lääkärille.
Pitkään jatkuvana, hampaan tulehdus voi olla todellinen terveyshaitta, voi mm. olla huonoksi sydämelle.

kävin päivystyksessä, mun hammas on luultavasti kolahtanut joskus lapsena pahasti tai sitten oikomishoito on päässy vautioittamaan juuria. Joka tapauksessa ne on vaurioitunut ja sen takia hammasluuta on alkanut kasvaa sisäänpäin. Juurihoito tuli sen takia..

Aloittivat juurihoidon ja käskivät maanantaina varaamaan jatkoajan tai jos tulee kipeäksi niin sitten aiemmin päivystykseen. Nyt hammasta alko jomottamaan tosi kovasti ku söin :(
Otin buranan n. 15min sitten. Koska pitäs helpottaa? En tiedä pitääkö tässä mennä heti tänään uutta päivystykseen.. Miksei sitä juurihoitoa tehdä heti loppuun? Kertokaas viisaammat?

juurihoito tehdään mun käsittääkseni aina useammassa osassa.

Itsellä samalla tapaa oireili kysta hampaanjuuressa, ensin tehtiin juurihoito, joka ei tepsinyt. Sitten tehtiin juurenpäänleikkaus (ja kysta poistettiin). Jos vielä onongelmia niin kai repivät hampaan pois.

Jos on kovin kipeä niin kannattaa vaikka oittaa päivystykseen ja kysyä ohjeita. Jos on tulehdus ja nousee kuumetta niin heti päivystykseen mars.

[QUOTE="hanna";29167495]Miksei sitä juurihoitoa tehdä heti loppuun? Kertokaas viisaammat?[/QUOTE]

Juurihoitoa annetaan osissa. Joillekin riittää kerta tai pari, jotkut käy useammin. Jomotus on tietysti normaalia, kun juuria on ronkittu. Joudut vielä käymään uudelleen. Sitten kun hoidot on ohi niin tuntemuksia ei juuri ole. Pienen pientä tuntemusta voi olla mutta kyllä se hiljalleen paranee.

Minulle annettiin juurihoitoa kaksi kertaa. Sitä ihmettelen kun sanotaan että se on aivan kamalaa ja hirveää, no minä en paljon edes tuntenut sitä hoitoa, eikä ole mielestäni iso juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuntemukset ei hyvä;29167901:
Juurihoitoa annetaan osissa. Joillekin riittää kerta tai pari, jotkut käy useammin. Jomotus on tietysti normaalia, kun juuria on ronkittu. Joudut vielä käymään uudelleen. Sitten kun hoidot on ohi niin tuntemuksia ei juuri ole. Pienen pientä tuntemusta voi olla mutta kyllä se hiljalleen paranee.

Minulle annettiin juurihoitoa kaksi kertaa. Sitä ihmettelen kun sanotaan että se on aivan kamalaa ja hirveää, no minä en paljon edes tuntenut sitä hoitoa, eikä ole mielestäni iso juttu.

Joo ei tämä eka kertakaan kyllä kamala ollut. Kipeää otti ihan sen takia, että oli kosketusarka hammas mutta ei vihlonutkaan yhtään. Toinen asia tietty olis varmaan ollut jos ois iso reikä ollut hampaassa..

Mulla oli outoa tunnetta myös ja joskus kun imaisi suulla ilmaa vihloi silleen hassusti. Sitten yhtäkkiä alkoi olemaan todella kipeä. Hammaslääkäri sitten sanoi, että siellä on pieni reikä, mutta mennyt jo syvälle. Laitettiin joku lääkepaikka ja katsellaan muutama kuukausi muuten juurihoitoa. Onneksi ei tarvinnut loppujenlopuksi, mutta nyt olen paniikissa jo pienestä särystä! Kannattaa mieluummin tarkistuttaa, voi muuten päästä liian pitkälle...

Jos käsketään ottamaan yhteyttä öisin keskussairaalan ensiapuun jos on kova hammassärky niin onko siellä sitten öisin joku hoitamassa? Vai saako sieltä vaan vahvempia lääkkeitä? Mä oon nyt vetäny sen verran panadolia+buranaa, että yöllä saa enää ottaa yhet kumpaakin.. sit on maksimiannos otettu. Ja ei oo kokonaan kipu lähteny missään vaiheessa.. tää on karmeeta :(

On se kumma minulla on hoidettu taka hammas aikaa sit nyt on turvoksissa vasen poski vähän outo on mulla on lähete suu polille ei säre hammasta pieni turvotus vain ikenet kipeät..

Yhteistyössä