hampaan poisto ja se kolo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
johon menee ruokaa koko ajan,miten sen voi pitää puhtaana ruuasta?
viisaudenhammas poistettiin alhaalta pari päivää sitten ja koko ajan sinne monttuun menee ruokaa,leipää yms.
onko se vaarallista?
yritän cedellä purskutella mutta ei ne lähde sieltä.
oon kokeillu jugurtit yms mutta niistä jää vaan nälkä joten pakkohan tässä on jotain syödä :p
montussa on se verijuttu kyllä eli ei ole lähteny vuotamaan,vuoti vaan vähän kun vedettiin niin joku tunti ja loppui.

Mää oon kyl syönyt normaalisti hampaan poiston jälkeen. Siis varoen puremasta just sillä kohdalla. Ei mulla ainakaan oo tullut mitään tulehdusta tms. Sitä verilönttiä ei saa mennä "repiin"

Ei kannata purskutella niin, että tulppa lähtee. Ite söin muutaman päivän nestemäistä ruokaa ja sitten aloin varovasti syödä toisella puolella kiinteämpää.

oon syönny toisella puolella ainoastaan mutta silti niitä murusia menee sinne monttuun..enkä saa vedellä niitä pois.
corsodyl on kaapissa mutta en ole vielä uskaltanut sillä purskutella.
enkä hampaitakaan pestä,alkaa tuntuu inhottavalta hampaat kun ei uskalla harjata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oon syönny toisella puolella ainoastaan mutta silti niitä murusia menee sinne monttuun..enkä saa vedellä niitä pois.
enkä hampaitakaan pestä,alkaa tuntuu inhottavalta hampaat kun ei uskalla harjata.

Heti seuraavana päivänä voi purskutella, olen hammaslääkäri =) Ja pitääkin,koska kun hampaita ei voi kunnolla pestä auttaa suuvesi myös pitämään pöpöt poissa.Kolosta ei pidä vielä mennä kaivelemaan mitään, mutta myöhemmin kun poistosta kuukausia voi kolosta kaivella hellävaroen jämiä pois..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Heti seuraavana päivänä voi purskutella, olen hammaslääkäri =) Ja pitääkin,koska kun hampaita ei voi kunnolla pestä auttaa suuvesi myös pitämään pöpöt poissa.Kolosta ei pidä vielä mennä kaivelemaan mitään, mutta myöhemmin kun poistosta kuukausia voi kolosta kaivella hellävaroen jämiä pois..

Jaa mistä kolosta? Itellä kolo oli ummessa 3 viikkoa viisaudenhampaan poiston jälkeen. Purskutella voi, mutta ei niin voimakkaasti, että hyytymä irtoaa. Niin ja en ole hammaslääkäri.

Jaa mistä kolosta? Itellä kolo oli ummessa 3 viikkoa viisaudenhampaan poiston jälkeen. Purskutella voi, mutta ei niin voimakkaasti, että hyytymä irtoaa. Niin ja en ole hammaslääkäri.

Mäkin ihmettelin tämän hammaslääkärin kommenttejä. "kuukausia" ei siellä todellakaan mitään koloa ole.

poikkean vähän asiasta, mutta tuo corsodyl jättää sitten tosi ikävän jälkimaun suuhun :P

juu,tiedetään..oon käyttäny sitä ennenkin joten tiedän :p
mut pakkohan se vaan on käyttää kun hammaslääkäris suositteli kanssa tota corsodyl huuhdetta.

poikkean vähän asiasta, mutta tuo corsodyl jättää sitten tosi ikävän jälkimaun suuhun :P

juu,tiedetään..oon käyttäny sitä ennenkin joten tiedän :p
mut pakkohan se vaan on käyttää kun hammaslääkäris suositteli kanssa tota corsodyl huuhdetta.

juu hyvähän sitä on käyttää tosiaan ettei tule niitä ikäviä pöpöjä :) itse purskuttelin päälle vielä paremman makuisella suuvedellä ettei tulisi sitä kauheaa jälkimakua ;)

Riippunee varmaan kuinka iso operaatio oli ja kuinka isot juuret hampaassa oli. Kyllä mulla ainakin vielä reikä on poistokohdassa, vaikka kirurgisesti leikattiinkin ja tikattiin vielä päälle. Tämä kaikki siis pitkälti ennen joulua. Alkupäivinä kannattaa varoa koskemasta kuoppaan, eikä kannata jättää hammasharjan harjaksiakaan tikkien väliin, sattuu nimittäin se :D ja hammastikulla olen itse varovasti kuoppaa putsaillut ja purskutellut heti päälle.

tiedän että olette kirjoitellut täällä viimeksi 2010... minulta otettiin 12 päivää sitten hammas pois.... kolo on vielä jäljellä ja sinne meni noin viikko sitten ruokaa.. tänään suihkussa purskuttelin vettä suussa niin lähti jotain.... äiti kyllä sanoi että se oli se ruoka kun lähti,, tosin minusta tuntui että se "veritulppa" lähti... voiko se vielä lähteä 12 päivän jälkeen?

mulla otettii tnää hammas pois niin sit kun söin nii sinne jäi ruokaa ja hammaslääkäri sanoi että älä mee kaivaa ruokaa sieltä pois, mutta koskas sen ruuan saa sieltä pois? eikai seki "hyydy" sinne? AUTTAKAA!!!

Alaviisurini leikattiin lähes 2 kk sitten ja kyllä siellä syvä kolo on vieläkin :). Toiset 2 vedettiin kerralla, ei tarvittu leikkausta. Siitä nyt 2 viikkoa ja kolot on syvät edelleen. Vuosia sitten kun yläviisuri vedettiin, ien parani tasaiseksi vasta yli vuoden kuluttua... joten nou hätä!

Tuleeko sanonta "Olla jotain hampaankolossa" tästä ienkraaterista? Meinaan eihän sitä edes huomaa, jos hampaankolossa, siellä hammasluun päällä kuopassa, on jotain. Sen saa helposti poiskin. Mutta jos ikenen kolossa on jotain, niin se laittaa hermostuttaman, kuten tästäkin ketjusta nähdään. Ja onhan se ikenenkin kolo nimenomaan hampaan kolo. Se on vähän niin kun hammasta varten, sen kolo. Jos siellä ei sitten ole hammasta vaan sen sijaan "jotain", niin tästä ikävästä fiiliksestä voisi kyllä tulla vertauskuvauksellinen sanonta "olla jotain hampaankolossa". Eli oikeammin ikenen kolossa. Eli tarkoitetaanko sanonalla hampaan vai ikenen koloa?

Mulla poistettiin alhaalta kulma hammas Maanantaina, Edelleen on kolo mutta se verihyytymä on alkanut pienentyä ja parantua mun mielestä tosi hyvin. Ruoan jämiä sinne koloon on menny mutten ole niitä poistanut ettei hyytymä irtoa tai ala vuotamaan, varovasti purskuttelemalla ruoan jämät eivät ole myöskään irronneet.