Hämmentävä lääkärikäynti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vm-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vm-73

Vieras
Kävinpä neuvolalääkärin tarkastuksessa viikolla 29 ennenaikaisten supistusten takia. Jo ennen tutkimusta lääkäri kysyi haluanko sairaslomaa ja sanoi että voi kyllä hyvin kirjoittaa lomaa äitiysloman alkuun asti(?? )Kieltäydyin, koska en tietystikään halua jäädä pois töistä ellei tilanne sitä selkeästi vaadi

Tutkimus itse kesti n. 20 s ja lopputulos oli että ei juuri mitään tapahtunut kohdunsuulla. Normaalisti voi kuulemma olla kunhan ei ikkunoita rupea pesemään. Kuitenkin jo sadan metrin kävely aiheuttaa supisteluja joiden takia pitää pysähtyä. Pari kertaa on myös tullut hivenen ruskeaa vuotoa kovien supistelujen jälkeen. Synnytyssairaalan lääkärin neuvo (puhelimessa) oli mennä ensitilassa neuvolalääkärin kontrolliin ja välttää kaikkea mikä aiheuttaa supisteluja. Neuvolakorttiin tuli merkintä kohdunsuu pehmeä ja n. 2 cm pitkä.

Raskaus on minulle kolmas ja kaksi aikaisempaa lasta ovat syntyneet viikoilla 34-35 . Samanmoisia oireita ja supisteluja oli myös tuolloin. Kyseisen lääkärin pitäisi olla kyllä ammattitaitoinen ja pätevä, mutta jotenkin ei kyllä vakuuta moinen käytös. Pitäisikö tässä mennä yksityiselle tarkempaan syyniin vai mitä mokomasta pitäisi oikein ajatella. Hämmentää olisiko pitänyt ottaa sairasloma vastaan ja toisaalta jos nyt normaalisti voi olla, niin eikö silloin kuitenkin voi töissäkin käydä??

Mää olen sitä mieltä, että sun olisi ollut tarpeellista jäädä saikulle.
Itse olen ollut supisteluherkkä ja kaikista kolmesta olen saikulla ollut noilta viikoilta. Silti viimeinen syntyi viikolla 36. Ei ole kiva kun vaavi on pieni ja keskolassa.
Jos noin vähäinen kävely supistelee niin ei se ihan normia ole.

Taisi jäädä vähän vajaaksi tuo aikaisempi..
Lääkäri oli siis sitä mieltä ettei kevyestä työstä ole mitään vaaraa, mutta hän kuulemma aina kirjoittaa kyllä sairaslomaa jos äiti sitä haluaa..

siispä aina soitankin suoraan synnärille ja juttelen kätilön kanssa... kätilö monesti pyytänyt näytille synnärille ja asiat selvittänyt ihan synnärin oma lääkäri... ja aina ollut asiat "pahemmin" mitä neuvolalääkärikäynneillä vaikka käynti olisi ollut saman päivänä...

Alkuperäinen kirjoittaja sama ongelma:
siispä aina soitankin suoraan synnärille ja juttelen kätilön kanssa... kätilö monesti pyytänyt näytille synnärille ja asiat selvittänyt ihan synnärin oma lääkäri... ja aina ollut asiat "pahemmin" mitä neuvolalääkärikäynneillä vaikka käynti olisi ollut saman päivänä...

Synnärin lääkäriin en luota noissa asioissa vaan ainoastaan kätilöön.
Kätilö sen synnytyksen hoitaa ja parhaiten tietää.

Aika vaihtelevia tuntuu olevan lääkärien mielipiteet :/ Itse ihmettelin täälä eilen kun kävin neuvolalääkärissä myöskin supistelujen ja kipujen takia, hänen mielestä kaikki kivut mitä tulee on normaaleja ja tässä vaiheessa raskautta ei voi oikeasti supistella vaan on "jotain sen kaltaista tunnetta". Viikkoja 18 ja risat. Lepäilystä kun puhuin, hän sanoi ettei sitä voi paikallaankaan maata. Tuntui, ettei oikeen ottanu mua tosissaan ja mietinnässä yksityiselle meno.

En osaa sitten paremmin sanoa mikä on oikein, mutta monilla muilla tuntuu olevan jo kivuttomistakin supisteluista sairaslomaa ja lepo kehotusta. Jos olisin sinä niin lepäisin, niin teen itsekkin (siis vältän raskaampia kotitöitä ja sellaista kävelyä yms. mikä aiheuttaa supistelua), vaikka se ei kai mun neuvola lääkärin mielestä oikein olekkaan? :headwall: lueskelin eilen netistä että jos oot synnyttänyt aijemmin ennenaikasesti sulla on nelinkertainen mahdollisuus että se toistuu, joten ehkä sun kannattaisi ainakin soittaa äitipolille ja kysyä että pitäisikö jäädä saikulle?

Ei se lääkäri turhaan sitä saikkua ehdottanut . Itse jäisin saikulle en haluaisi ottaa riskiä että lapsi syntyy viikoilla 29-34 :(
Järki hoi vai oletko ehkä Porvoosta?

Yhteistyössä