Hammastarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jahvetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jahvetti

Aktiivinen jäsen
09.02.2007
19 398
0
36
Eli millä viikoilla ootte käyny raskausajan hammastarkastuksessa? Onko sillä sinänsä mitään väliä?
En yhtään muista miten oon edellisistä käyny (vai kävinkö edes!!!) ja jotenkin vielä yököttää, jos ylimääräsitä pitäs kuvitella suuhunsa tungettavan :/ :whistle:
Viikkoja nyt 17+0, että josko kohta varailisi vaikka kuukauden päähän...? :x

Minulle terveydenhoitaja sanoi asiasta ekalla käyntikerralla neuvolassa. Olisi kuulema hyvä käydä tarkistuttamassa hampaat/suut, koska raskauden aikana ilmenee kuulema enemmän ien- yms. tulehduksia. Täällä päin ainakin pääsi jonon ohi, kun ilmoitti olevansa raskaana. Itse taisin käydä eka kerran hammaslääkärillä rv 15 ja nyt kävin paikkauttamassa pienen reiän, tällä hetkellä rv.25+3.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
En oo käyny enkä oo kyllä kuullutkaan että varta vasten pitäisi raskaudenaikana mennä... :ashamed: Nyt menossa rv 29+6.

Ainakin täällä (jo 4 kertaa ;) ) jo ekassa neuvolassa kehotetaan menemään =) Ilmainen se ei toki ole, mutta saa kai helpommin aikaa sinne, kun "normaalioloissa" voi ajan saaminen kestää kuukausia... =)

Tampereella ei saa aikaa helpommin vaikka kuinka olisi raskaana. esikoista kun odotin, luvattiin aika kuukausi ennen laskettua aikaa. tuumasin että ei kiitos, ei silloin enää pysty olemaan selällään kauaa.

yksityiselle pääsee tietty ja saa Kelan korvauksen.

Mullekin ekalla neuvola käynnillä terkkari suositteli hammaslääkärillä käyntiä. Varasin tossa sitten aikaa ja ennen päässyt raskaana olevat jonon ohi, mutta vantaalla niin paljon jonossa ettei enää pääse. Puolen vuoden jonosta puhuivat, että saas nähä ehtiikö sinne ennen vauvan tuloa. Nyt viikkoja 20+1.

Jos hammaslääkärille haluaa, kantsii soittaa aikaa heti kun vaan tietää olevansa raskaana. Näin ainakin Espoossa, jossa raskaana olevat eivät enää olekaan erityisasemassa. Yritin saada aikaa ainoastaan tarkastukseen. Hoitotakuu velvoittaa että sinne pitää päästä 6 kk sisällä. Aikaa ei voitu minulle antaa vaan luvattiin että 6 kk sisällä joku soittaa mulle vieraasta numerosta ja ilmoittaa, milloin olisi vapaa aika. Nyt on kulunut 4 kk ja laskettu aika on kuukauden päästä. Eikä soittoa ole tullut. Eipä tässä enää mihinkään pääsisikään tai pystyisi olemaan tuolissa.

Hammastarkastusta suositellaan raskauden aikana siksi, että yleensä hampaiden kunto raskauden aikana huononee: pahoinvointi ja närästys sekä jatkuva napostelu lisäävät suun happamuutta ja siten eroosiota ja reikiintymistä. Lisäksi ientulehduksien todennäköisyys lisääntyy, tämä näkyy verenvuotona hampaita pestessä tai langatessa. Hampaiden hoitoon kantsii siis panostaa nimenomaan raskausaikana, voi tulla myöhemmin kallis lasku. Lisäksihän on niin, että lapsi oppii hampaidenhoitotavat kotoa. Siksi on järkevää panostaa juuri odottaviin, sekä isiin että äiteihin. On tosi typerää ja lyhytnäköistä miltään kunnalta siirtää odottavat vanhemmat jonon hännille. Kyllähän lasten suun terveys on jo nyt huonontunut hälyyttävästi. Kyllä pistikin taas vihaksi tää Espoon touhu.. :kieh:

Liäsyksenä vielä edelliseen.. Olisi halunnut oikeasti vain suuhygienistille, että poistettaisiin hammaskiveä. Kaiken huippu oli, että täti puhelimessa sanoi, että kyllä suuhygienistin konsultaatio onnistuu. MUTTA, tämä tarkoittaa sitä että suuhygienisti vain opastaa, miten hampaat pitää harjata. Eli se ei voi poistaa hammaskiveä näillä vapaana olevilla ajoilla. Justiin näin! Tosi pelleilyä.

Hei,
minä olen vasta viikolla 11+6 ja olen jo näin anivarhaisessa vaiheessa varannut ajan (kun pelkäsin puolen vuoden jonoja). Kunnassani sattui hyvä tilanne, ja sain ajan tuonne lokakuun alkupuolelle: olen silloin rv:lla 18 menossa. En edes maininnut olevani raskaana, pitänee kertoa sitten ajan aluksi (jos ei heti huomaa..). Nimenomaan hammaskiven poistoa ja muutakin kuntotarkastusta itse toivon, alkaa edellisestä käynnistä olla jo aikaa.

Jep, soitimpa ajan...ei enää kuulemma raskaanaolevat pääsekään jonon ohi, kuten viimeksi, 5 vuotta sitten :/ No höh...sain ajan vasta joulukuun vikalle viikolle!! N. kk ennen la:ta...no parempi myöhään kuin ei millonkaan =)
Tosin jos jokin alkaa vaivaamaan, niin sit pääsee aikasemmin tietty, vaikka seuraavana päivänä =)

Mä olin hammaslääkärin tarkastuksella noin reilu kuukausi sitten. Täällä maalla neuvolassa antoivat lapun heti ekalla tapaamisella ja kehottivat menemään. Tarkastus oli ilmainen, jos olis tullut jotain toimenpiteitä, ne ois pitänyt ite maksaa. Jonoistakaan ei ollu tietoakaan, mutta tosiaan maalla kun ollaan, hyviä asioita jotain täälläkin :whistle:

Margaret 24+0

Täällä Turussa ainakin pääsee jonon ohi, kun on raskaana, ja siitä kerrottiin ainakin minulle jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä (ja näin myös edellisessä raskaudessani 2v. sitten). Kuinka nopeasti sitten saa ajan riippuu siitä, mihin hammashoitolaan menee, mutta minulla taisi mennä 1-2 kk:n päähän varauksesta. Aika on silloin hammashoitajalle, joka tarkistaa hampaat, poistaa hammaskiveä ja puhdistaa hampaat (ja tietysti antaa yleistä neuvontaa) ja lähettää sitten eteenpäin hammaslääkärille, mikäli hampaissa on jotain erityistä, esim. hän epäilee reikiä. Ja ainakin täällä Turussa tätä kannattaa ehdottomasti hyödyntää, koska normaalisti jono kunnalliseen hammashoitoon on lähemmäs vuosi. Täysin ilmainen se ei tietenkään ole, mutta minulle se maksoi 12 ?/käynti, eli kuitenkin aivan eri hintaluokkaa kuin yksiyisellä. Ja myös odottava isä pääsee jonon ohi!

olen myös Turusta ja Pipsin juttuun lisäisin vielä, että mulla kun oli enemmän korjattavaa, niin pääsin ihan parissa viikossa lääkärille. Hammaskiveäkin kävin poistamassa. Mulle sanottiin myös, että odottava äiti pääsee jonon ohi vielä puolivuotta lasketun ajan jälkeenkin. Mulla aika varattuna syyskuun loppuun kun LA on elokuussa. Silloin on parin pienen reiän paikkaus, mutta mulla on myös juurihoito tällähetkellä kesken. Hoitoa jatketaan synnytyksen jälkeen. Nyt hampaassa lääkepaikka. Suosittelen siis mahdollisimman aikaisin varaamaan niitä hammaslääkäriaikoja, koska siinä on siis myös se takaraja, että jonon ohi pääsee, varsinkin jos on paljon korjattavaa. Näin ainakin Turussa.

Oulussa raskaana olevien pitäisi päästä jonojen ohi, mutta kun itse soittelin aikaa kesäkuun alussa, sain ajan ensi viikolle eli elokuun loppuun, jolloin mulla on jo 35. viikko menossa.. Puoli vuotta synnytyksen jälkeen saa kuulemma sitten käydä kunnallisella puolella hoidossa, jos on tarvetta.

Piipa rv 34 tasan

Meillä täällä saa kanssa ekasta neuvolasta lapun missä kehotetaan varaamaan aika hammastarkastukseen. Vuosi sitten siinä vielä mainittiin että on äideille ilmanen, isien pitää maksaa normaalitaksa. Nyt siinä ei mainita maksuttomuudesta mitään. Ajan sain noin kuukauden päähän siitä kun varasin, tosin ei sillä oo mitään tekoa raskauden kanssa kun työkaverikin (joka ei todellakaan ole raskaana) sai suunnilleen samoille ajoille ajan. Tosiaan on näiden pienten kuntien etuja että pääsee niin helposti!

Epäilen, että Helsingissä tilanne on odottaville äidille yhtä kaoottinen kuin ei-raskaana oleville. En ole kysynyt pääsisikö jonojen ohi. Onko jollain kokemusta?
Itselläni ei enää hammashuoltoon vähään aikaan tarvetta. Minua alkoi ärsyttää jatkuva jonottaminen kunnalliselle, aikojen siirtäminen (vaikka sanoin, että olen raskaana) ja pitkät hoitovälit ja menin yksityiselle. Maksoi maltaita...
Yksityisellä kysyin tästä raskauden ja hammashoidon suhteesta, ja heidän näkemyksensä oli, että raskauden alkuvaiheessa kannattaa hoitaa hampaat kuntoon. Sain sellaisen käsityksen, että imettämisen aikana ei mielellään puudutusainetta käytetä. Korjatkaa jos muistan väärin! Ja tämän takia ei synnyttämisen jälkeen heti pääse hampaitaan hoidattamaan.

Kävin tänään hoidattamassa juurihoidon loppuun. Koska röntgeniä ei voitu ottaa, on se otatettava synnyttämisen jälkeen ja katsottava että hoito onnistui varmasti. Ei onneksi ole hammas mitenkään oirehtinut.

Onneksi on kuitenkin nuo akuuttiajat jos tulee ongelmia. Sinne sitten suuntaan, jos alkaa kolottaa. Kyllä on täällä pääkaupunkiseudulla hammashoito asiat aika retuperällä. Jos erehtyy yhtään akuuttiajanvarauksessa epäilemään onko hammasta särkenyt, ei sinne pääse... Ja kuka järkevä odottaa siihen pisteeseen, että kipu on ihan sietämätöntä ja tulehdukset levinneet.
mur mur :kieh:

Eli olkaamme lujia ja erityisesti hammaskiilteelle lujuutta!
;)

Mulla on aika varattuna parin viikon päähän tutulle yksityiselle hammaslääkärille. tuolloin olen rv 18. En ole itse koskaan käynyt täällä Helsingissä asuessani kunnallisella puolella, mutta olen kuullut noista puolen vuoden tarkastusaikajonoista, joten olen katsonut parhaaksi käydä yksityisellä. Voipi valita minne ja milloin menee ja ainakin mulla on jotenkin luottavaisempi olo... :/ Kävin tarkastuttamassa ja putsauttamassa kaluston viimeksi n. vuosi sitten, ja maksettavaa jäi itselle muistaakseni n. 100-150e... Onhan se iso raha, mutta toisaalta kerran vuodessa sijoitettuna voisi hullumpaankin asiaan mennä... :)

Minäkin varasin ajan hammastarkastukseen täällä Tampereella. Olin ihan varautunut puolen vuoden jonotusaikaan mutta yllättäen pääsinkin suuhygienistille kahden viikon päähän, hän ohjaa sitten tarvittaessa hammaslääkärille. En edes maininnut aikaa varatessani raskaudesta, olisikohan se näkynyt jostain rekisteristä tai sitten täällä on kiitettävän lyhyet odotusajat nykyään!

Minä kävin suuhygienistillä tarkastuksessa ja sylkitestissä viikon 20 tienoilla. Lahdessa sekä isä että äiti pääsevät jonon ohi, molemmat kuitenkin maksavat.

Tuo sylkitesti on mielestäni se tärkeä asia, eli katsotaan löytyykö äidiltä ja isältä karies-bakteeri syljestä. Jos löytyy, pitää kahteen ikävuoteen ikävuoteen saakka välttää syljen pääsyä lapsen suuhun. Pienellä lapsella ei siis ole vastustuskykyä ko. bakteeria vastaan, ja tuo bakteerihan aiheuttaa hampaiden reikiintymistä.

Ja tuosta hammashoidon mahdollisuudesta tiedotetaan Lahdessa ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä.

Yhteistyössä