Hammasraudat teinille ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja telaketjut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

telaketjut

Vieras
Tytölle (13 v.) laitettiin tänään telaketjut alas ja kk:den päästä pitäisi laittaa ylös. Varsinaisia rautoja ei ole voitu laittaa aikaisemmin koska tytöltä puuttuu synnynnäisesti hampaita ja piti odottaa että kaikki pysyvät ovat puhjenneet, ym. Pitkä juttu mutta pointti on tämä että nyt kun tyttö näki kuinka rumat ne raudat oikein onkaan niin ei halua niitä pitää. Kuulemma repii ne vaikka itse pois ellen soita oikojalle ja pyydä ottamaan pois. Häntä ei kuulemma haittaa yhtään vaikka ylähampaisiin jäisi on raot (jotka siis oikomalla piti poistaa tai ainakin pienentää).

Muutenkin tämä oikomishoito tuli pahinpaan mahdolliseen ajankohtaan, tytön murkkuikä on siis ihan JÄRKYTTÄVÄ - tytön mieli myllertää ja ovet paukkuu. Yläaste alkoi myös nyt syksyllä ja sekin tuo painetta elämään. Tytön sanojen mukaan raudat pilaavat hänen sosiaalisen elämänsä kokonaan. On nyt saanut paljon uusia kavereita yläasteelta ja taitaa olla siellä aika suosittukin ja luultavasti pelkää kavereiden kommentteja raudoista. Kenelläkään yläasteella ei kuulemma rautoja ole vaan ne ovat pikkulapsien juttuja. Noh, varmaan muillakin on mutta kieltämättä tämä meidän oikomishoito alkoi hänen kohdallaan aika myöhään.

Annanko olla, olkoon sitten korjaamatta hampaitaan tai korjatkoon aikuisena ja maksakoon hoidon sitten itse. En minä tyttöä pysty sinne oikojalle käsiradoissa raahaamaankaan, ei meinaan varmasti mene ellei häntä viedä. Katsoin netistä että on olemassa myös sellaiset huomaamattomammat "telaketjut" jotka olisivatkin paremmat juuri tuonne ylös. Onko jollain kokemusta näistä ? Kieltämättä nuo alhaalla olevan ovat kyllä minunkin mielestä aika rumat... toki tytölle sitä en tietenkään sanonut :)

Mäkään en halunnut rautoja teininä ja tuloksena "kissanhammas", eli vasuri kulmahammas nousee ylemmäs. Vielä jokunen vuosi sitten inhosin sitä, mutta nyt se on musta persoonallinen ja osa mua :D

aikanaan tappelin samasta asiasta äitini kanssa, mutta nyt olen tyytyväinen siihen että äiti otti ja pakotti käymään ne hoidot. Voisit kertoa sille tytölles että mitä hyötyä siitä hoidosta on, kuten esim. että nätti suora valkoinen hammasrivi tuo bonusta sosiaaliseen elämään etc.

Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
aikanaan tappelin samasta asiasta äitini kanssa, mutta nyt olen tyytyväinen siihen että äiti otti ja pakotti käymään ne hoidot. Voisit kertoa sille tytölles että mitä hyötyä siitä hoidosta on, kuten esim. että nätti suora valkoinen hammasrivi tuo bonusta sosiaaliseen elämään etc.

Itselläni sama.Taistelin äitini kanssa ja voin sanoa, että olen niiiiiin onnellinen nykypäivänä, että äiti pakotti. ihana valkoinen ja tasainen hammasrivistö!

minäkin 8lk sain raudat ja kova järkystyshän se oli kouluun mennä. Kyllä se muutama kuukausi menee totutellessa ja sitten niitä ei enää muistakkaan. Olen tosin nähnyt aikuisiakin joilla raudat hampaissa. Minusta ne vaan on mukavampi hoitaa aikaisessa vaiheessa loppuun asti, eikä sitten vanhemmalla iällä. Koetahan saada tsempattua tytärtäs, jospa se muuttaisi mielensä ja saisi isompana nauttia upeista suorista hampaista. :wave:

Minulle olisi kasilla laitettu raudat ja niistä kieltäydyin. Vanhemmat antoi itse tehdä päätöksen ja nyt toivoisin, että olisivat minut patistaneet rautojen ottoon...

Mulla oli yläasteella telaketjut suussa ja onneks olikin. Mulle laitettiin sellasia värillisiä lenkkejä niihin, oli kivamman näköinen.

Äläkä ainakaan anna ottaa niitä pois, itse likkas ei niitä hevillä saa irti.

Sanoin tytölle että jos annetaan asian "hautua" vähän aikaa ja katsotaan sitten. Hänen mielensä ei kuulemma muutu; rautoja ei halua pitää. Nuo alhaalla olevat on kieltämättä aika järkyt (sinertävät) ja ymmärrän kyllä tyttöä että häntä harmittaa. Mutta jos nyt hoito jätetään kesken heti alkutekijoihinsä ja sitten aikuisena kuitenkin miettii että olisinpa silloin aikoikaan hoitanut asian kuntoon. Oikomishoito aikuisena kun ei ole mitään halpaa lystiä. Luulenpa nyt että tyttö pelkää eniten uuden kaveripiirin kommentteja ... voihan se olla että kukaan ei niistä edes mitään sano. Eikä tuo neiti muutenkaan mikään herkkänahkainen ole toisten kommenteille aiakisemmin ollut mutta tämä hammasrauta juttu nyt vaan ottaa koville.

Meillä tulee olemaan aikanaan sama ongelma edessä. Tyttö kaatui viime talvena ja toinen pysyvistä etuhampaista katkesi ja juuri vijoittuu. Ja hammas jouduttiin poistamaan kokonaan. Nyt 8 vuotiaana asialle ei voida tehdä mitään ja nyt odotellaan että tytön leukojen kasvu loppuu ja sitten aloitetaan hampaiden siirtely rautojen avulla että saadaan puuttuvan etuhampaan kolo piiloon. Toinen vaihtoehto sitten teini-iässä olisi ollut hammasproteesin teko, mutta se olisi vaatinut ison luunsiirtoleikkauksen ja leikkauksella lopputulos olisi lääkärin mukaan paljon huonompi/ ei luonnollinen ien. Kieltämättä asia jännittää ja mietityttää jo nyt...

Kysyit huomaamattomista raudoista: Helsingin hymyklinikalta saa valkoiset melkein huomaamattomat raudat ("kaaren") jota ei välimatk,anpäästä huomaa vaikka kuinka irvistäisi. Mukavammat olisi tytölle ainakin tuonne ylös, tosin itse täytyy maksaa eikä olekkaan ihan halpaa :(

minulla itselläni on raudat ylhäällä että alhaalla......sain alas tänään.
ylä-rautoja ei huomaa mutta ala-raudat huomaa ja ne ovat minusta aika kamalat,,pelkään mitä minulle koulussa sanotaan. Minulla raudat ovat purennan takia. Kun sain ylä-raudat, niin edellisenä päivänä poika,josta tykkäsin kysyi minua ja vastasin joo ja sitten sanoin ett saan seuraavana päivänä raudat ja sitten hän jätti minut:(:(:(:(:( ihan kamalalta tuntui!!!! ja nyt taas tuntuu ett moni tykkää minusta mutta nyt sain alaskin raudat ja ne ovat rumat ! niin että.......

No tänäpäivänähän päin vastoin, noita rautoja on todella monella.
Niitä saa myös laitettua erivärisiksi.

Koita nyt vaan saada muuttamaan mielipiteensä, puhumalla rautojen hyvästä puolesta ja myöskin tulevista haitoista.

Ja aivan varmalla huomaa, että muillakin rautoja on, ei ehkä vaan ole niihin kiinnittänyt huomiota aiemmin.

Yhteistyössä