hammaspesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milja

Vieras
Meidän 1 vuotiaan kanssa ei meinaa sujua hampaiden pesu millään. Ei aukaise kunnolla suutaan, joten hampaiden juuret jää heikolle pesulle. Tapana on lähinnä imeä hammasharjaa. Olen huomannut viime aikoina hengityksessä hajua ja ainakin osittain se johtunee tuosta ongelmasta.
Onko vinkkejä miten hammaspesu onnistuisi paremmin?

Meillä onnistuu niin, että annan harjan tytön omaan käteen. Menee automaattisesti suuhun. Sitten vaan otan itse kiinni harjasta ja jynssään niin kauan kunnes tyttö taas tajuaa tulleensa huijatuksi ja sulkee suunsa.

Samasta ongelmasta kärsittiin meilläkin tuossa iässä. Se vähän helpotti, kun annoin pojalle oman harjan käteen, jota hän sai samanaikaisesti kastella hammasmukissa ja minä harjasin toisella pojan hampaita. Toisinaan onnistui hyvin, toisinaan taas ei, mutta samat konstit on edelleen käytössä ja nyt lähes kaksivuotiaana poika antaa harjata jo tosi hyvin.

Sama juttu täällä. Mekin annetiin toinen hammasharja käteen ja se jo helpotti kun laitettiin pikku tilkka hammastahnaa harjalle. Samalla katsotaan yleensä peilistä ja vähän ilveillään. Homma hoituu aika kivasti, mutta en kyllä ole aina sata varma, että jokainen hampaan kolo on pesty. Poika nyt 1,8 v.

Minkä ikäisenä hampaita pitää alkaa pestä? En muista enää mitä hammaslääkärissä sanottiin... tyttö on nyt 9 kk ja kaksi hammasta on vasta alhaalla. En ole koskaan pessyt, tosin imeskelee, puree tms. hammasharjaa joka päivä huvikseen kun tykkää. Entä milloin hammastahnat kehiin?

Hammastahnaa sitten kun tulee ekat poskihampaat. Meillä tuli juuri (1v3kk) joten ollaan nyt harjoiteltu hammastahnaa. Samoiten olen alkanut antaan kerran päivässä 1/4 palan Xylisuuta. Se ainakin menee mainiosti :)