Hammaspesu yhtä tappelua

• Viestiketjun aloittaja Me05
  • Ensimmäinen viesti
Me05
Eli siis meidän 1.6 v tytterö ei anna enää pestä hampaitansa. Ennen anto sentään vähä, mutta nyt ei anna. Olen antanu hälle itelle käteen kaksi harjaa ja kolmannella yrittänyt harjata, mutta työntää kielellä harjaa pois ja kääntää päätään pois ja huutaa. En ole sitten väkisin viittiny, ettei tule mitään traumoja, mut hampaita ei ole pesty sitten ties koska viimeks. Tahnaa on menny suuhun ku olen laittanu sen omiin harjoihin.

VINKKEJÄ KAIVATAAN, miten taas saatais hamput pestyy.

Meillä onnistuu parhaiten leikin varjolla, kun saa itse osallistua... pidetään molemmat harjasta kiinni. Mitä jos kokeilisit eri aikaan päivästä (varmaan pesette illalla?) kun lapsi on virkeä ja haluaa leikkiä, jospa sujuisi silloin?

Me05
Joo, illalla aina ollaan yritetty pestä. Olen yrittänyt tota et molemmat pidetään harjasta kiinni, mutta ei ole onnistunut, hermostuu ja suuttuu vaan. Mutta yritetään päivällä h-pesua.

Meillä on useampi harja. Lapsella oma ja sitten vanhemmilla oma, jolla harjataan... Se että saa rauhassa itsekin tunkea harjaa suuhunsa, helpottaa. Ei tosin aina, joskus sitten pannaan ns. väkisin selälleen ja harjataan, mutta eipä tuo "kidutus" kovin kauaa kestä... ;)

nMeillä kans sama homma..ja nyt oon huomannu, et kahteen hampaaseen on jääny plakkia joka ei enää lähdekään pois! :eek: Tosiaan vinkkejä kaivataan, ajattelin kyllä soittaa jo hammashoitajallekin asiasta. Lapsi vaan puree harjaa, kun harja laitetaan suuhun..aukaisee suuta tasan kaksi sekuntia ja sit suu napsahtaakin kiinni :/ :ashamed:

eva
Meillä aamupesu sujuu helpoiten istuttamalla neiti katsomaan videota. Iltaisin sitä ei valitettavasti voi käyttää, kun nukahtaminen on muutenkin ihan riittävän vaikeaa. Lastenlaulujen rallattelu harjaamisen ohessa on myös ollut ihan toimiva keino.

Jos tuntuu, ettei mikään auta, niin sitten varmaan kannattaa pitää vähän taukoa, ettei yritä pestä hampaita ollenkaan. Sitten lasta voi totutella pesuajatukseen pesemällä omat hampaansa niin että hän näkee. Ja lopulta voi ottaa esiin kasvatuskeinoista parhaimman, lahjonnan, eli tarjota heti hammaspesun jälkeen (riippumatta siitä, kuinka moneen hampaaseen harja on osunut) jotain mukavaa.

Tietysti kannattaa myös katsoa omaa pesutapaa, jos vaikka painat vahingossa harjalla liian kovaa niin ei ole ihmekään jos lapsi kiljuu kauhusta heti harjan nähdessään.

rapeksi
Meillä yritettiin ja yritettiin jossain vaiheessa hammaspesua (noin vuoden ikäisenä ehkä).. Ei tahtonut oikein sujua. Sitten pidin monen kuukauden tauon ja yritin uudelleen, alkoi mennä jo vähän paremmin.. Nyt pojat on 1v9kk ja vasta viime viikolla aloin käyttää hammastahnaa, ja nykyään iltaisin lähdetään ihan mielellään hammaspesulle.. Tarvii vain kysyä "mennäänkö pesemään hampaat", ja leikki loppuu siihen: "joo, tahnaa!" :)

Toivottavasti se siitä alkaa muillakin sujumaan!

Meillä kanssa välillä ja joskus useinkin tyttö kiemurtelee pois eikä anna pestä hampaita.

Lääke:selitä, että jos ei pestä, niin tulee reikiä hampaisiin. Kysyn haluatko reikiä? Tyttö vastaa en. Minä:no sitten tässä ei ole mitään ongelmaa, pestään hampaat.

Jos ei vieläkään suostu, niin sanon, että en sitten pese hampaita, tulkoon hampaat kipeeksi ja reikiä ja lähden pois WC:stä. Yleensä silloin tyttö mankuu ihna pesemään hampaita. Ja sitten se onnistuu ja kauheesti kehuja työtlle, miten reipas tyttö ja miten nätit ja puhtaat hampaat on. :heart:

Kommentoikaa vaan, olenko liian kiero kiristämällä kipeistä hampaista...

ja vielä lisäys:minä pesen ne hampaat. Menee vain leikkimiseksi koko toimitus, jos tytölle annan harjan ja sitten en saa sitä itelle, jotta vois pestä oikeesti ne hampaat. Sanonkin tytölle, että sitten kun menet kouluun, saat pestä itse, mutta silloinkin äiti tarkkoo(eli tarkista ja pesen, jos on jäänyt likainen kohta).

:flower:

Näin meillä
Minä ratkaisin asian niin, että annan pojan "pestä" mun hampaat mun harjalla ja pesen sit pojan hampaat hänen harjallaan samaan aikaan :)
Periaatteessa se menee niin että poika tökkii harjaa mun suussa vähän sinne tänne ja nauraa ja pääsen samalla harjaaman hänen hampaansa edes vähän.

Meillä hampaidenpesu muuttui siedettäväksi, kun alettiin puhumaan hammaspeikoista.

Joku voi tietenkin ajatella tämän olevan pelottelua, mutta tepsi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, etta noin 2-v. poika otetaan syliin ja sanotaan että ajetaanpas hammaspeikot pois. Suunkin saa paremmin auki välillä, kun sanotaan että avataanpas suuta, niin hammaspeikot pääsee juoksemaan karkuun. ja että harjataanpas vielä takaa, sinne jäi vielä yksi. Hammastahnakin maistuu hyvältä, ei sen vähäiseen syömiseen varmaankaan kuole.

Joulupukki toi sähköisen hammasharjan, ja poika tuntuu tykkäävän siitä. Itse harjaan sillä ensin, ja hän saa leikkiä sillä jälkikäteen vähän.

Näitä juttuja ennen meilläkin hammaspesu oli yhteä kiemurtelua ja pakkosidontaa välillä...

Meilläkin on aika heikkoa tuo hampaiden pesu... Tosin en ole vielä ottanut hirveetä stressiä asiasta (poikamme on 1 v 8 kk).

Tutulta kuulin että heillä auttoi suunnattomasti kun hankkivat sähköhammasharjan myös lapselle. Tätä olen myös nyt suunnitellut, koska meillä vanhemmillakin on sellainen ja tyypillisesti pikku tuleva insinööri on aina ihan haltioissaan siitä.

En vain ihan itse usko että hänelle menisi läpi hammaspeikko jutut - ainakaan ihan vielä. Pitäisi varmaan silloin hankkia joku satukirja aiheesta?

Mutta tosiaan itsekin olisin kiinnostunut kuulemaan lisää vinkkejä, kun hammaspesu alkaa olla aika tärkeä kun hän juo laimennettua tuoremehua päivittäin (tropiikissa kun asutaan). Muita sokerituotteita vielä vältellään tai ainakin kohtuudella.

Meidän tyttö 2,5v ja yhä edelleen hampaiden pesu ihan kauheaa. Joka ilta ja aamu huudolla (lue kiljuen) pestään:( Välillä annoin itse pestä mutta ei sohaissut kun kerran ja heti harja pois suusta.
Sitten päätetttiin miehen kanssa että hampaat on pestävä ja pestään vaikka väkisin huudon kanssa. Kaikki keinot koitetttu paitsi ei sähköharjaa, pitäisiköhän semmoinen hommata.
Ei ole kiva mennä 3v hammaslääkäriin jos hampaat jo täynnä reikiä. Mikä siinä pesussa voi olla niin vaikeaa...

Meillä löytyi loistava keino 2 vuotialle ongelmatapaukselle. Luulin, että meidän lapsi ei anna ikinä hampaita pestä (yli vuosi yritettiin). Avuksi otimme tarrat. Aina kun hampaat on saatu pestyä saa poika valita mieleisensä tarran, jonka liimaa huoneessaa olevaan julisteeseen. Ensimmäisen tarran saa liimata ihan ilman hampaidenpesua. Aluksi voi antaa vaikka kaksi tarraa, jos hyvin onnistuu ja sitten vielä kehut ja aplodit päälle. Siis uskomatonta, mutta tämä toimii... Tarrat on niin jänskiä juttuja tuon ikäiselle, että pieni muistutus hampaiden pesunyhteydessä saa aina suun sepposen selälleen. Kokeilkaa ihmeessä. Samalla menetelmällä sai kaveri poikansa kuivaksi!

Meillä toimii parhaiten se että olen itse polvillaan lattialla ja lapsi makaa pää minun polvien päällä = lapsi on "hammaslääkärissä". Kehut, ihastelut, juttelu ihan muusta toimivat myös ja lapsi saa lopuksi harjata vielä itse hampaansa. Tyttö 1v6kk

Mun on pakko kamalana ihmisenä tunnustaa,että vasta tänään alotettiin pojan kanssa kunnolla hammaspesut. Aikasemmin on siis saanu harjan omaan käteensä ja vedelleä sohinu suuhunsa. Lähinnä vaan leikkiny sen kanssa ja imeny vettä harjasta. Kuitenki pelkäsin jo valmiiks millanen riita meille tulee kun äiti ottaaki harjan ja laittaa vielä hammastahnaaki! Hyvin sujui. Poika avas nätisti suutaan ko sanoin aaaaaauki ja availin omaa suutani. Kikatti siinä samalla, että suht kauan siinä menee että saa koko suun pestyä. Nyt odotan jo innolla taas huomis iltaa (tai vissiinki jo void sanoa tätä iltaa) että päästään taas hammaspesulle.

Oon ajatellut,että jos se sitte josain vaiheessa ei toimikaan ni kokeilen sitä, et annan pojan harjata mun hampaat ja mä sen. Ja myös sitä, et antaa pesun jälkeen jos on ollu kiltisti ni yhen sellasen xylitol karkin..Joo se ei välttämättä oo paras mahollinen ratkasu,mut tottuu ainaki ajatukseen et hampaat pestään.

Niin joo ja poika nyt 1v10kk...<br><br>

Meillä auttaa lasten hammastahna.Ja hammaslääkäri serkkuni sanoi,että äärimmäinen keino on ottaa nenästä kiinni,niin johan aukaisee suunsa.En kyllä tee niin.Antaa pikkanen sutia hampaansa,kun näkee,että pesen isojen veljienkin hampaat

Yhteistyössä