Hammaslaminaateista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amanda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Amanda

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta hammaslaminaateista? Itse teetin sellaiset neljään etummaiseen hampaaseen vuosi sitten, syynä puuttuvat kulmahampaat jonka vuoksi hampaiden välissä olisi luonnostaan liian suuret raot. Aiemmin raot oli peitetty muovipaikoilla. Lopputulos on kaunis ja tasainen, mutta ongelmana on se että puren hampaita yöllä ja koko ajan on tunne että laminaatit irtoavat tai hajoavat milloin tahansa. Herätessä ensimmäisenä kokeilen ovatko hampaat ehjät...rasittavaa. En uskalla myöskään syödä vapaasti kovaa leipää tms. En tiedä kuvittelenko ja pelkäänkö turhaan. Kuinka kestäviä laminaatit ovat ja kuinka tiukasti ne ovat kiinni. Osaako joku kertoa? Omakohtaisia kokemuksia?

Hei, tuohon varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, mutta sitä vastoin haluaisin kysyä oli ko. toimenpide kallis? teetitkö sen suomessa?
Itseltäni puuttuu myöskin kulmahampaat ja hammasvälit on isot.. Olisi mukva tietää toimenpiteestä ja hinnoista kun olen vuosikaudet siitä haaveillut!
Kiitos jo etukäteen!

Joo, teetin Suomessa. Käsittääkseni lähes kaikki yksityiset hammaslääkäriasemat tekevät esteettistä hammashoitoa. Hinta oli 500 e/laminaatti eli noin 2000 e yhteensä. Sori, itseasiassa puuttuvat hampaat oli etuhampaiden viereiset mut jokatapauksessa asia on sama. Jos rako hampaiden välillä on suuri, silloin laitetaan kruunu, joka on hieman kalliimpi. Suosittelen laminaatteja kyllä ulkonäön kannalta, mutta kuten kirjoitin olen huolissani kuinka paljon nämä kestävät...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siis häh? Puuttuu kulmahampaat? Ai et ne on revitty joskus pois, vai?

No ei kai sentään!!! Ei elämä ole täydellistä, onhan niitä monenlaisia puutteita ja jopa vammoja, miksei sitten puuttuvia hampaita...

Mulla puuttuu alakakkoset ja lapsena tehtiin oikomishoito niin että ykköset tuli ihan vierekkäin ja sit sit puutuvien hampaiden tilalla nyt kevytsillalla kiinni olevat tekarit. Pitäis miettiä vaihtoehtoja (tuo kevytsilta ei ole ikuinen ja nyt ollut jo yli 15 vuotta) ja kiinnostuin nyt näistä laminaateista mutta eikö siis onnistu kun on hampaankokoiset nuo välit? Miten nämä sun laminaatit on kiinni? Kerääkö tuo systeemi hammaskiveä?

Mulla on toinen kulmahammas revitty ku joku nero hammaslääkäri päätti antaa vähän kasvutilaa.. ja toiselle puolelle ei koskaan sitä kulmahammasta tullu, eli molemmat yläkulma hampaat on veks.. Täl hetkellä on vaan muovi kuoret ja niissä ainakin on "sääntönä" ettei alahampaat saa koskettaa niihin purressa kun niin helposti särkyvät..

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mulla puuttuu alakakkoset ja lapsena tehtiin oikomishoito niin että ykköset tuli ihan vierekkäin ja sit sit puutuvien hampaiden tilalla nyt kevytsillalla kiinni olevat tekarit. Pitäis miettiä vaihtoehtoja (tuo kevytsilta ei ole ikuinen ja nyt ollut jo yli 15 vuotta) ja kiinnostuin nyt näistä laminaateista mutta eikö siis onnistu kun on hampaankokoiset nuo välit? Miten nämä sun laminaatit on kiinni? Kerääkö tuo systeemi hammaskiveä?

En ole asiantuntija, mutta jos rako on hampaan kokoinen niin silloin laitetaan joko implantti tai silta. Itselläni raot oli sen verran pienet että hampaita "levennettiin" laminaateilla. Laminaattikuori teetetään omien hampaiden mukaan ja liimataan hampaan etupintaan niin että alaosa menee myös hampaan takapuolelle. Ei ollut ainakaan vuoden aikana tullut hammaskiveä. Väri ei myöskään muutu, laminaatit ei kellastu eikä tummu kuten omat hampaat.

Yhteistyössä