Hammaslääkäri hetken paikalla, kysy mitä vain!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaslääkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juurihoito kesken, väliaikainen paikka, aika lopulliseen paikkaukseen viikon kuluttua. Paikasta lohkesi pala pois, pitääkö mennä aikaisemmin vai voinko odottaa ensi viikkoon? Pääseekö aukon kautta bakteereja?

olen käynyt viimeksi ehkä 15v sitten hammaslääkärillä ja nyt en uskalla mennä, kun pelkään että on vaikka mitä...!!! Mitä teen??? En kehtaa enää mennä kun on varmaan hammaskiveä, reikää, tied mitä....! Olen 29v, hampaita ei kyllä särje mutta silti varmaan ei voi olla kovin hyvässä kunnossa kun en ole käynyt niitä tarkistuttamassakaan :(

Voinko oikeesti kuolla, kun mulla on ikenessä kaks mätäpaisetta. Niistä tulee mätää, kun niitä painaa...
Pitääkö niihin tehdä juurihoito?
Kiitos vastauksesta.

[QUOTE="apua";26220181]Juurihoito kesken, väliaikainen paikka, aika lopulliseen paikkaukseen viikon kuluttua. Paikasta lohkesi pala pois, pitääkö mennä aikaisemmin vai voinko odottaa ensi viikkoon? Pääseekö aukon kautta bakteereja?[/QUOTE]

En oikeastaan voi sanoa näkemättä kuvaa. Jos on vain pieni lohkeama, niin voi odotella.

Mulla on huomenna hammaslääkäri. Takimmainen poskihammas alhaalta poistettiin helmikuun lopussa mutta yksi juuri jäi. Sen jälkeen olen syönyt 3 ab-kuuria, paketin panacodia ja muita särkylääkkeitä. Tarviiko mun maksaa tuosta hampaanpoistosta, koska hoito näköjään jäi kesken.. (olen maksanut kyllä laskun jo). Huomenna siis juuri leikataan pois. Mitä on odotettavissa?

Me pestään 3v hampaat kahdesti päivässä sähköharjalla ja fluori+ksylitolitahnalla, saa iltaisin myös ksylitolipastillit. Hampaissa ei näy mitään pilkkuja tms, mutta lapsi valittaa että sattuu kun harjataan ienrajoja. Voiko silti olla reikiä vaikkei silmällä näe muutoksia?

Miksei kunnallisella puolella anneta suosiolla niitä puudutteita?? Miksi vähätellään kipua ja todetaan, ettei nyt sentään paikkauksen takia tarvitse puuduttaa? Vaikka potilas itse toivoisi puudutusta.

Miksi minulla on yhä 34-vuotiaana lähes täydelliset hampaat, vaikka 11 vuoden ikään en pessyt hampaita kuin ehkä pari kertaa viikossa ja söin makeaa miten sattuu, ja nykyäänkin kahdesti päivässä tapahtuvassa hampaiden pesussa harjaan hampaita hätäisesti vain noin 30sek/pesu? Syön makeaa lähes päivittäin (karkkia, suklaata, tai leivonnaisia). Ei ole yhtään ainutta reikää, ei haise henki, ja hampaani ovat valkoiset, vaikken koskaan ole käyttänyt valkaisua. En käytä xylitol-tuotteita - en ole koskaan käyttänyt. Onko tässä kyse pelkästään hyvästä tuurista vai mitkä kaikki asiat voivat vaikuttaa hampaiden kuntoon?

olen käynyt viimeksi ehkä 15v sitten hammaslääkärillä ja nyt en uskalla mennä, kun pelkään että on vaikka mitä...!!! Mitä teen??? En kehtaa enää mennä kun on varmaan hammaskiveä, reikää, tied mitä....! Olen 29v, hampaita ei kyllä särje mutta silti varmaan ei voi olla kovin hyvässä kunnossa kun en ole käynyt niitä tarkistuttamassakaan :(

Sinänsä se aikaväli ei kerro, kuinka huonossa kuosissa hampaat ovat. Hammaskiveä saattaa olla ja jos sinulla on paikattuja hampaita, niin voi olla, että joku paikka vuotaa tai sitten siellä on ihan reikä, jos jomotusta tuntuu. Kannattaa varata aika hammashuoltoon, sillä hammasongelmat eivät parane itsestään, ja mitä varhaisemmassa vaiheessa reiät huomataan, niin sen parempi sinulle itsellesi. Me hammashuollon ihmiset olemme nähneet jos jonkinlaisia suita, että emme me oikeastaan ajattele huonokuntoisista hampaista yhtään mitään. Se on meille ihan vaan työtä.

Mikä siinä on ettei hammaslääkärit ja suuhygienistit ole vielä tänä päivänäkään perillä siitä, että imetys ei todellakaan ole mikään tappotuomio hampaille? Kaikki muu katsotaan läpi sormien, mutta auta armias jos imetät taaperoa.

[QUOTE="Äiti";26220250]Me pestään 3v hampaat kahdesti päivässä sähköharjalla ja fluori+ksylitolitahnalla, saa iltaisin myös ksylitolipastillit. Hampaissa ei näy mitään pilkkuja tms, mutta lapsi valittaa että sattuu kun harjataan ienrajoja. Voiko silti olla reikiä vaikkei silmällä näe muutoksia?[/QUOTE]

No tähän ei tarvitse olla hammaslääkäri vaan normaaliälyinen... Pesetteköhän liian kovakouraisesti? Niitä ienrajoja ei ole tarkoitus hinkata niin, että hammaskaulat tulevat esille. Ne ovat herkkiä ja niitä sitten aikuisenakin vihloo, kun on pesty liian innolla ne pilalle.

mistä johtuu että 1,4vuotiaalla lapsella on ylähampaat jatkuvasti keltaiset? ovat siis kauttaaltaan plakissa.. hampaat harjataan joka päivä hammastahnalla.. iltamaitoa ei juo enää harjauksen jälkeen tms.. enteileekö tuo helposti reikiintyviä hampaita tms?

Mitä maksaisi, ja kuinka paljon veisi aikaa saada nuo lähentyvät alaleuan etuhampaat uudelleen nättiin riviin?

Voiko reikä korjaantua itsekseen? ksylitolpastilli kyllä ollu reiän päällä melkosen usein kun koski eikä ehtinyt lääkärille...

[QUOTE="Emma";26220212]Voinko oikeesti kuolla, kun mulla on ikenessä kaks mätäpaisetta. Niistä tulee mätää, kun niitä painaa...
Pitääkö niihin tehdä juurihoito?
Kiitos vastauksesta.[/QUOTE]

Aivan viimeinen niitti on se verenmyrkytys johon sitten hoitamattomana voi kyllä kuolla. Kannattaa varata aika hammaslääkärille, joka sitten arvioi, miten paiseita lähdetään hoitamaan. Jos tulehdus on edennyt hampaan juureen, niin kyllä siellä vähintään juurihoito on edessä. Sinänsä simppeli operaatio, vaikka vaatiikiin useamman käyntikerran, mutta terve suu on pääasia!

No tähän ei tarvitse olla hammaslääkäri vaan normaaliälyinen... Pesetteköhän liian kovakouraisesti? Niitä ienrajoja ei ole tarkoitus hinkata niin, että hammaskaulat tulevat esille. Ne ovat herkkiä ja niitä sitten aikuisenakin vihloo, kun on pesty liian innolla ne pilalle.

Kiitos vaan, mutta olen normaaliälyinen ja siksi tiedänkin ettei ienrajoja saa hinkuttaa piloille. Mm. tästä syystä meillä on lapsella sähköharja pehmeällä harjalla käytössä, eikä paineta. En kaivannut tähän mitään hoitsua pätemään, kiitos.

[QUOTE="lisko";26220219]Onko posliinipaikka parempi vaihtoehto? Ja voiko sellaista toivoa julkisella puolella?[/QUOTE]

Kyllä posliinipaikalla on etunsa muovipaikkaan verrattuna, esim. juurikin se, ettei se kutistu hampaaseen kiinnityksen yhteydessä. Meillä ei ainakaan saa posliinipaikkoja, että yksityiseltä sitten kannattaa lähteä kyselemään.

Yhteistyössä