Hammaslääkäreitä/hoitajia tai muita hoitajia paikalla? Onko tämä hoitovirhe???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipeä hammas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipeä hammas

Vieras
Eli mulla oli reikä hampaassa viime kesänä. Se paikattiin ja sanoin jo silloin että tuntuu että se paikka jäi jotenkin koholle. Ne poraili sitä alemmas ja sovittiin että tulen uudelleen käymään jos paikka tuntuu olevan koholla. No, kävin sitä parin viikon päästä porauttamassa alemmas, koska paikka tuntui olevan koholla. Meni joitain kuukausia ja hammasta alkoi särkemään. Hammaslääkäri totesi kyseisen paikan olevan ehkä huonosti (ei osannut sitä varmuudella sanoa) ja laittoi siihen uuden paikan taas. Sanoin taas, että paikka tuntuu olevan ylhäällä ja ne poraili sitä aikansa alaspäin. Sanoin niille, ettei vieläkään tunnu hyvältä ja että vieläkin tuntuu olevan koholla. Mutta hammaslääkärin mielestä paikan ei pitäisi olla koholla.

Nyt on aikaa hieman ja en oikein ole pysynyt tuolla puolen puremaan ollenkaan (kyseessä poskihammas) ja veikkaan että hammas menee jo juurihoitoon, koska se on vaivannut minua koko ajan. Hammasta särkee aika ajoin (ei mikään paha kipu mutta tietää että kaikki ei ole ok).

Kyseessä kunnallinen hammashuolto. Olen joutunut noilta korjauskäynneiltä maksamaan vain sen käyntimaksun (10-20 euroa) koska hammaslääkäri on myöntänyt vähän siihen suuntaan että vika ei ole ollut minussa.

Mutta joo, nyt olen soittelemassa hammaslääkäriin taas. Jos juurihoito tulee, en tule suostumaan siihen kuin nukutuksessa. Osaako joku sanoa, kuulostaako tämä siltä että vika on hammaslääkärin, vai meneeköhän tämä minun omaan piikkiin? Vaikka siihen vaidettaisiin vain paikka, niin voinko jo alkaa vaatimaan, että en maksa edes käyntimaksua?

Aika outoa, että hammas on jätetty koholle vaikka olet sanonut siitä. Kyllä tossa on virhe tehty en sitten hoitovirheestä tiedä. Miksi et suostu juurihoitoon ilman nukutusta. Onko sulle aiemmin tehty juurihoitoa? Mielestäni se ei ole mitenkään kauheaa niinkuin yleensä annetaan ymmärtää.. Juurihoito vaatii myös monta hoitokertaa, joten nukutus kaikilla kerroilla tulee erittäin kalliiksi ja kunnallisella tuohon tuskin suostutaan.

Minullekin on laitettu paikkka hampaaseen, se on alkanut särkemään 6kk- vuoden kuluttua ja sitten olikin juurihoidon aika, koska pohjaa ei oltu alunperin putsattu kunnolla ja juuri pääsi tulehtumaan paikan alla.
Soitin silloin asiasta kaupungin valituslautakuntaan ( vai mikä sen nimi olikaan ) niin sieltä vaan sanoivat että ei ole hoitovirhe ja käyntimaksut pitää maksaa.

Itse juuurihoitoa ei tarvitse pelätä- ei tuntunut missään. Kunhan vaan muistaa sanoa että pelkää kipua kovasti ja haluaa kunnon puudutteet :)

Pelkään sitä juurihoitoa tajuttomasti, ei ole koskaan tehty. Mutta olen kuullut kauhutarinoita. Ja nyt kun tuo paikka jo kertaalleen vaihdettiin, niin se hammas oli ärtynyt silloin jotenkin niin, että se porauskipu oli jotain ihan tajuttoman kipeää! Tähän saakka olen suhtautunut hammaslääkäriin ilman pelkoja, mutta se paikanvaihdon poraus oli joku niin järkyttävä kipu, että aloin pelkäämään kaiken maailman hoitoja.

Ajattelin soittaa kyllä jollekin potilasasiamiehelle, mutta toivoisin saavani etukäteen mielipiteitä asiasta.

Tosiaan yhteen väliin hammaslääkäri jo sanoi, että ottaa vaan sen peruskäyntimaksun (alle 20 euroa) näistä toimenpiteistä, koska tämä paikan koholle jäänti oli vähän niinkuin heidän vika. Että silloin ovat myöntäneet sen, mutta nyt mietin kun aikaa on kulunut jo muutama kuukausi, että ottavatkohan vielä vastuuta.

Ei se juurihoito oikeasti ole yhtään hampaan paikkausta kummempaa touhua, ei tunne mitään, kestää vain kauan ja on tylsää maata suu auki.:D
Mulla on nyt toinen juurihoito menossa ja se on vain helpotus, hammas ei särje enää.

Pyydät vaan puudutusta niin paljon kun tarviit ja sanot jos sattuu. Ei se juurihoito oikeasti ole mitään hirveää. En ymmärrä miksi ihmiset pelottelevat sillä asialla. Itsellä on yksi hammas juurihoidettu ja kaikkien kauhutarinoiden jälkeen itseäkin siinä tuolissa pelotti ja kokoajan odotin milloin se kauheus alkaa. Olinkin sitten ihan yllättynyt kun mitään hirveää ei tapahtunut ja hammaslääkäri totesi työn valmiiksi :)'
Nukutukseen ei kyllä kunnallisella suostuta saatika että sen ilmaiseksi saisit..

Vähän veikkaan myös että nukutus on mahdoton ellet sitten yksityiselle mene. Minäkin olen monet kauhutarinat juurihoidosta kuullut ja paniikissa sinne menin. Ainoastaan eka kerta sattui mutta ei sekään paljoa verrattuna siihen että oli tosiaan kipeä kun sinne menin. Itseasiassa mulle on tehty isompi hammaskivenpoistokin mikä sattui paljon enemmän.

En ole hammaslääkäri, mutta juurihoitoja pari olen potilaana käynyt läpi. Kertomasi perusteella voi hyvinkin olla mahdollista, että hampaan alla on alun perinkin ollut tulehtunut juuri; sellaista on aika vaikea diagnosoida; ja tästä syystä paikka on tuntunut sinusta koko ajan korkealta, vaikka hammaslääkärin testauspaperin mukaan se näyttää aivan sopivalta.

Minusta ei kyse ole varsinainen hoitovirhe, vaan hankalasti diagnosoitavissa oleva vaiva. Mahdollisesti julkisilla sektoreilla on mahdollista päästä juurihoitoon anestesiassa - en ole tästä ihan varma, itse kun en ole koskaan anestesiaa tarvinnut. Hoito on ollut paljon vähemmän tuskallista kuin se juuren särky.

Huomauttaisin, että yleensä juurihoito ei ole kivulias, mutta itselläni ei viimeksi saatu puutumaan ollenkaan, kun juuri oli niin pahasti tulehtunut. Yli tunti yritettiin puuduttaa, jonka jälkeen jouduttiin koko hammas vetämään pois, ilman, että se oli puutunut. Ja oli kivuliainta, mitä olen koskaan kokenut.

Älä nyt sen juurihoidon takia mitään nukutusta vaadi! Ei nukutus ole mikään pikkujuttu! Itsekin jännitin juurihoitoon joutumista tajuttomasti juuri noiden kauhutarinoiden takia, mutta voin rehellisesti sanoa, etten tuntenut kipua missään vaiheessa. Puudutteet toimivat eikä hammas ollut jälkeenpäin juuri kipeä - hiukan arka vain. Mutta siis juurihoidossa ei ole mitään pelättävää - enemmän minä sitä nukutusta pelkäisin.

Tuskin saat ilmaiseksi tuota korjausta, mutta ainahan voit yrittää. Näitä virheitä nyt sattuu kun ihmisiä ollaan kaikki.

[QUOTE="vieras";26216213]Älä nyt sen juurihoidon takia mitään nukutusta vaadi! Ei nukutus ole mikään pikkujuttu! Itsekin jännitin juurihoitoon joutumista tajuttomasti juuri noiden kauhutarinoiden takia, mutta voin rehellisesti sanoa, etten tuntenut kipua missään vaiheessa. Puudutteet toimivat eikä hammas ollut jälkeenpäin juuri kipeä - hiukan arka vain. Mutta siis juurihoidossa ei ole mitään pelättävää - enemmän minä sitä nukutusta pelkäisin.

Tuskin saat ilmaiseksi tuota korjausta, mutta ainahan voit yrittää. Näitä virheitä nyt sattuu kun ihmisiä ollaan kaikki.[/QUOTE]

Lisään vielä, että hammas oli hoitoon mennessä niin kipeä, että itkin kivusta. En sitten tiedä miten tulehtunut hammas oli, mutta kahteen kertaan kävin hoidattamassa.

Kuulostaa siltä, että hampaan juuri on tulehtunut, ja paineentunne on saanut sinut luulemaan, että paikka on korkea. Olet myös saattanut saada tulehduksen aikaan jatkuvalla puremisella ja hampaiden kiristelyllä. Rtg-kuvat ja sen mukaan miltä näyttää niin hoidetaan. Voi olla että juurihoito on edessä tai sitten kyseessä on viereinen hammas. Nukutus nyt on juurijoidossa aivan tarpeeton, kun et hermon puuduttamisen jälkeen tunne mitään, ellei ole pahasti tulehtunut.

Yhteistyössä