hammashuolto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti83

Vieras
joskus oon kuullu et raskaana ollessa hammashuolto on ilmaista..

kävin hammaslekurilla ja sain kuitenkin laskun.. mites muualla..?? onko ollu ilmaista? onko joku pieni omavastuu osa ja loput ilmainen vai kaiken joutuu maksamaan?

joo samaa hämmästelin itse tänä aamuna. Menin hampilääkärille tarkastukseen ja samalla paikkasivat sen ainoan reiän, ja sain laskun. Olin kuvitellut että ois ilmaista, eikä ollut edes sen halvempaa kuin normaalistikkaan?!

tänää ois parin tunnin pääst mahdollisesti viisaudenhampaan poisto.. hiuka pelottaa et kuinkas iso lasku mahtaa tulla..
ja sit se kipu siihen päälle.. muutenkin olen huono puutumaan (8piikkiä-normaali paikkaus) kyllä raskaanakin voi puuduttaa mutta saas nähdä..
APUA! viimeks mulla hiuka tasotettii hammasta ja se makso 12€ viide minuutin käynti.. kiva..

Hesalainen ainakin vastaa, että ensinnäkään sinne lääkäriin ei pääse odotusaikana, korkeintaan tarkastukseen jossa sit itse toimenpideaika annetaan 6kk päähän. Niin ja maksaa tosiaan ihan sen "normaalin", et ei todellakaan ole ilmaista!!!

Ylöjärvellä raskaanaolevilla puolisoineen on ilmainen tarkastus, mutta hoidosta joutuu maksamaan normaalisti, jonojen ohi vissiin pääsee. Ja sitten kun vauvalla on ensimmäinen hammaslääkäri (8kk iässä, miustaakseni), niin silloin äidille voidaan tehdä ilmainen kariesbakteeritesti.

Tampereella ainakin odottajat joutuu samaan jonoon kun kaikki muutkin, ja itse odotin tarkastusta yli sen luvatun 6kk. Kun tarkastukseen vihdoin pääsi, sitä seuraavat toimenpideajat sai helposti n. viikon päähän toisistaan. Jännä aina lukea, kuinka kunnan on järjestettävä odottajalle hammashoitoa, kun todellisuudessa hoitoon pääsee vasta odotusajan loppumetreillä, jolloin raskausajan hampaidenhoitoneuvonta on jo ns. liian myöhäistä:)

jonojen ohitse täällä turun lähistöllä ainakin ilmeisesti pääsee..

multa poistettiin se viisaudenhammas ja ihanuus se ei sattunut yhtään.. niin paljon sitä pelkäsin mut osas puuduttaa niin hyvin.. koko homma oli vartissa ohi.. lasku 23€

Vantaalla ei pääse jonojen ohi ja maksaa normaalisti.
Odottaja voi halutessaan osallistua kariesbakteeri testiin ilmaiseksi. Itse menen kuukautta ennen LA.
Mulla oli reikä ja hammasta särki, soitin ajanvaraukseen ja kysyin, että voinko raskaana ollessa saada yhtään akuuttiaikaa tuohon paikkaukseen. Sanoi, että ihan normaalisti joudun jonottaan ellen mene päivystykseen, mutta puhelumme aikana tuli juuri yksi peruutus viereiselle ajanvaraajalle ja sain sen ajan samalle päivälle.

voihan olla että sen takia pääsin niin nopeasti kun mulla on laskettu aika 28.12 että aikast myöhäseen olen menemisen jättänyt mutta ennen ei ollut tarvetta.. toivottavasti ei enä tulekkaan..

Mulle sanottiin neuvolassa, että ihan raskauden alussa ei pitäisi mitään puudutteita käyttää, koska voivat vaikuttaa sikiöön. kun raskaus on yli puolenvälin, niin sitten taas voi olla hankalaa maata selällään hammaslääkärillä. Aika vaikea ajoittaa siis juuri oikeaan aikaan tarkastus....itse olen rv 15 ja puoli vuotta jonossa ollut, Tampereella...

Mä kävin tässä viime viikolla hammaslääkärissä ja pystyin kyllä makaamaan selälläni sen ajan (ehkä 30min) mutta sen jälkeen supisteli.. Lääkäri kyllä sanoi, että noustaan sit välillä istumaan jos tuntuu pahalta, mutta mä ajattelin vaan että kaippa se menee. Multa otettiin hammaskiveä pois ja se sattu aika paljon, kun ikenet oli vissiin vähän tulehtuneet. Puudutetta tarjosi, mutta kun kysyin onko se vaaratonta vauvalle, niin ei osannut sanoa (!) joten kärsin sitten ilman. Täällä Turussa tosiaan pääsee jonojen ohi, mutta maksaa normaalisti.

Viikkoja siis 37+5 täällä

jeps, eli ei edes lääkärit tiedä onko puudutteet turvallisia vauvalle vai ei ja noin loppuvaiheessa raskauttakaan. Henk koht en voisi esim. antaa paikata hammasta ilman että puudutetaan, eli taitaa jäädä hampilääkäri ensi kesälle....

mulle ainakin vakuutettiin että ihan turvallista se puudutus on.. muuten en olisi siihen suostunut.. ja sehän on paikallista se puudutus.. ymmärtääkseni (korjatkaa jos oon vääräs) ei mene verenkiertoon toi puudutusaine niin miten ihmeessä se sinne vauvaan kulkeutuisi?

näin mun on annettu ymmärtää.. saa tosiaan korjata jos oon vääräs..

Mä en ottanut puudutetta, kun en sitä koskaan normaalistikaan ota. Ei kyllä sanonut mitään haittaa olevan vaan sanoi, että ois parempi jos pystyt oleen sen hetken, kun porataan ilman.

Mun terveydenhoitaja suositteli hoitamaan hampaat kuntoon heti alku raskaudesta ja näin myös tein. Mulla oli juurihoito kesken kun sain tietää olevani raskaana. Tämä siis helsingissä. Sain ajan parin viikon sisällä (Yksityiselle) Mun ymmärtääkseni puudutus on vaaratonta. Röntgen kuvia eivät kyllä raskauden aikana ota. Maksu oli sama kuin muillakin. Mitään alennuksia ei herunut.

Mulle lääkäri totesi kun menin luomenpoistoon, että ai olet raskaana, no sitten ei tehdä luomenpoistoa, koska voi vaikuttaa haitallisesti sikiöön. Ja paikallispuudutushan tuo luomenpoistoonkin tehtävä puudutus on. En nyt halua ketään pelotella, mutta kyllä ihmetyttää miten monenkirjavia käsityksiä lääkäreilläkin on asiasta.

josko olis eri aineet ku vaikuttaa eri tavalla.. meinaa et jos toisia voi käyttää ja toisia ei..

kyllä ihmetyttää ku sanotaan eri asioita.. mutta kai sitten toiset lääkärit ovat varovaisempia kun eivät halua mitään haastetta oikeuteen jos on sanonut toista ja jotain mennytkin vikaan?

no tehty mitä tehty.. en usko että enää lekurille tarvitsee mennä.. onneksi.. mutta vannomatta paras..

Yhteistyössä