hammashoito nukutuksessa, riittääköhän 3000€ mihinkään?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ölkd;24637892:
Tai miten joku voi pelätä lentämistä niin paljon, että jättää lomareissut väliin tai ajaa Euroopan halki autolla?

Tai miten joku pelkää ahtaita paikkoja niin paljon, että kävelee viisitoista kerrosta portaita?

Tai pelätä busseja niin paljon, että oksentaa kun näkee sellaisen? (Jep, tositarina).

Ei ne pelot niin rationaalisia ole. Ole onnellinen, jos et pelkää mitään ainakaan niin paljoa, että se haittaisi ns. normaalia elämää.

Olen itse pahasti hammaslääkäripelkoinen. Noin kymmenen vuoden välein on ollut jotain remppaa suussa (paikkausta, hammaskiven poistoa), aina nukutuksessa tehty julkisella puolella. Sen verran hyvä veronmaksaja olen, etten viitsi hävetä pelkoani.

Lentäminen, portaiden käyttö ja bussien näkeminen eivät kuinkaan ole samalla tavalla henkilökohtaisia tai tärkeitä kuin omat hampaat.

[QUOTE="vieras";24638023]Lentäminen, portaiden käyttö ja bussien näkeminen eivät kuinkaan ole samalla tavalla henkilökohtaisia tai tärkeitä kuin omat hampaat.[/QUOTE]

Juu ei, mutta lähinnä vain toin esiin sen, että jotkut pelkäävät aivan karmeasti. Tuskin kukaan nauttii rikkinäisistä hampaista, mutta pelko estää hammaslääkäriin menemisen.

Onneksi on se nukutusvaihtoehto, kannattaa tietysti ensin kokeilla esilääkityksessä ja ilokaasulla. Kevytnukutus (iv-sedaatio) on myös monille toimiva vaihtoehto, ja maksaa n. kolmasosan oikean nukutuksen hinnasta.

Hei, kàvàiseppà tutustumassa nukutushammasoidon sivuilla :http://www.unexi.net/fi/
Hinta mààrytyy hammashoidosta ja nukutuksesta ( muistaakseni tuntiveloitus) Kannataa harkita vakavasti jos pelko on suuri, niin saat kerralla kaikki kuntoon.

3000 voi riittàà hyvinkin .. riippuu siittà paljonko suusa on tehtàvàà, siksi pitàà kàydà ensin hammaslààkàrille, jossa tehdààn perustarkastus, otetaan bwt- kuvat sekà ortopantomo kuva ja niiden persuteella làhdetàn yhdessà potilaan kanssa suunnitelemaan hoitoa ja tehdààn hintaarvio hoidosta. :)

mä en tän pelon takia ole 10vuoteen pystynyt käymään hammaslääkärissä. hampaita on lohjennut, on reikiä, ientulehdusta, henki haisee... :ashamed:
kärsin tästä joka päivä ja jokaikinen minuutti.
nyt olen saanut kokoon 3000€ säästöön, mutta pelkään että se ei riitä.
mulla on ihan kammottavia kokemuksia hammaslääkäreistä, että mä en uskalla soittaa ja kysyä kun pelkään et mut nauretaan linjoilta...

olen äärettömän kiitollinen asiallisista vastauksista!!!

Vanha aihe, mutta... Ei hammaslääkärit naura pelkopotilaille. Ja jos nauravat, niin ovat väärässä ammatissa... Kannattaa heti ajanvarauksen yhteydessä mainita pelosta, viimeistään esitietolomakkeeseen kannattaa kirjoittaa. Itse olen saanut itkua tiristävänä pelkopotilaana oikein lempeää ja ymmärtäväistä käsittelyä.

Itselläni oli sama homma: 12 vuotta meni väliä pelkojen takia. Tai se pelko oli viisaudenhampaiden takia, koska tiesin, että ne otetaan pois - liikaa kauhutarinoita kuultuani viisureiden poisto pelotti ihan liikaa. Vasta sitten menin hammaslääkäriin, kun oli pakko: alaviisurit olivat mustuneet ja kipeät. Siinä vaiheessa ei enää voinut vältellä niiden poistamista.

3000e riittävyys riippuu siitä, mitä joudutaan tekemään. Itseltäni poistettiin nukutuksessa kaikki viisaudenhampaat, paikattiin 2 reikää, päivitettiin yksi ikivanha paikka ja putsattiin hammaskivi. Nukutus kesti vajaat 1,5h ja hintaa tuli 1800e (yksityisellä). Iso raha, mutta jos viisureita ei muuten saada suusta pois, niin pakko mikä pakko...

Olen yllättynyt siitä, että pitkän tauon aikana selvittiin näinkin vähällä ja ilman juurihoitoa!!! Senpä vuoksi en enää koskaan pidä tämmöisiä taukoja, vaan jatkossa vuosittain tarkastus ja/tai hampaiden putsaus!!!!

Tytölle tehtiin perusteellinen hampaiden hoito nukutuksessa 2v. sitten. Maksoi n. 2000e, nukutus maksoi noin puolet ko. summasta. Paikattiin toistakymmentä reikää ja hammaskivet poistettiin, onneksi ei ollut mitään isompaa. Olen yrittänyt rohkaista menemään suuhygienistille vähän niinkuin harjoittelemaan hammaslääkärikäyntiä, ei ole vielä mennyt. Syynä yksityiseen nukutushoitoon myös järjetön hammaslääkäripelko, ei käynyt h-lääkärillä 9 vuoteen.