Oli kulunut kolme viikkoa siittä kun olin päätynyt pehkuihin kaverini kanssa, viinanhuuruisen illan jälkeen. Istuin vessassa pelonsekaisin tuntein kun testiin ilmestyi kaksi viivaa. Testi tippui kädestäni ja päällimäiseksi tunteeksi nousi kauhu, viha ja ahdistus. Paiskasin testin roskikseen enkä halunnut aluksi uskoa sen tulosta. Kolmen testin jälkee totuus alkoi porautua tajuntaani.
Kerroin kuitenkin lapsen tulevalle isälle, hän otti uutiset melko raskaasti vastaan sanomalla ettei halua olla lapsen kanssa missään tekemisissä. Päiviä kuitenkin kului ja ahdistus muuttui onneksi, myös isänpuolelta. Päällimäisiksi ajatuksiksi nousivat 'Minä pärjään, minusta tulee äiti'. Raskauden edettyä viidennelle viikolle heräsin yöllä kuitenkin viiltävään kipuun keskellä yötä, nousuani huomasin sängyn olevan yltäpäältä veressä. Sen yön vietin sängyn vieressä lattialla istuen ja itkien yksin sitä kipua, tiesin että lapsi oli mennyttä. Se hetki kun tuijotin sitä vuodetta kummittelee edelleen unissani. Vuotoa jatkui jonkin verran yliviikon siinä ajassa kaikki ne viimeisetkin haaveet lapsesta pirskoutuivat.
Seuraavat päivät juoksin terveyskeskuksissa, lääkäreissä ja gynellä. Ultrassa sitten selvisi että kohtu oli puhdistunut eikä kaavintaa tarvittu. Lapsen isä oli koko sen ajan tukenani ja piti minut jotenkuten kasassa painottamalla kuitenki tutkimusten tärkeyttä. Samalla ollen ainoa kuka uskoi keskenmenooni, vasta vietyäni paperit ystävät lakkasivat nauramasta asialle.
Nyt, kun tutkimukset on tehty ja asia viety päätökseen, jää vain tyhjä olo. Vaikka vauva oli vasta viiden viikon ikäinen, oli hän jo minulle vauva. Vielä ei ollut vain hänen aikansa tulla, uskon kaikella olevan tarkoituksensa, niin epäreilulta kun se joskus tuntuukin. Edelleenkin menen usein tuttuun meren rantaan istuskelemaan ja miettimään. En huomaa ajan kulkua mutta havahdun lempeään tuulenvireeseen, siellä hän on, minun pienenpieni vauvan alkuni.
Jaksamista muille, samankokeneille!
"Nyt olen vapaa ja mukana tuulen,
saan kulkea rajalla ajattomuuden.
Olen henkäys tuulen, tähdenlento,
olen kasteisen aamun pisara hento.
En ole poissa, vaan luoksenne saavun
mukana jokaisen nousevan aamun.
Ja jokaisen tummuvan illan myötä,
toivotan teille hyvää yötä."
-Eino Leino-