haluatteko tuomita minut?

• Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
Olen 22v, minulla on 5 lasta, joista toisiksi nuorimmalla on vakava sairaus. Vanhin lapseni on 5v. Seuraavat 3v, 2v 1v ja vastasyntynyt. Olen naimisissa ja meillä on (velkarahalla ostettu) omakotitalo. Mieheni on 26. Innokkaasti minua ollaan ihan naamatustenkin tuomitsemassa, niin mitähän sitten täällä..

"Pikkuinen Jättiläinen"
Oho, noin nuoreksi sinulla on kyllä yllättävän monta lasta :) Mutta en siis tuomitse! Tuntuu vaan jotenkin uskomattomalle, että 22-vuotiaalla todella voi olla jo viisi lasta! Onko teillä suunnitelmissa vielä tehdä lapsia vai onko lapsiluku täynnä? (ei ole pakko vastata :) )

Millä perusteella sinulle on kasvotusten sanottu ja mitä on sanottu..?

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Ei tuomittavaa.
Sen sijaan "tuomitsen" rumasti sanojat.

Millainen vakava sairaus?
Saatteko kylliksi oikeanlaista tukea?

(Ja tämä ei ole kysymys, jonka esittäisin vain "nuorelle" äidille vaan jokaiselle. Lapsen sairaus usein niin voimiavievää, että ei jää moisia siihen, että etsisi kaikki tarjolla olevat avun-ja tuen lähteet.)

:)

"a p"
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";24819054]Oho, noin nuoreksi sinulla on kyllä yllättävän monta lasta :) Mutta en siis tuomitse! Tuntuu vaan jotenkin uskomattomalle, että 22-vuotiaalla todella voi olla jo viisi lasta! Onko teillä suunnitelmissa vielä tehdä lapsia vai onko lapsiluku täynnä? (ei ole pakko vastata :) )

Millä perusteella sinulle on kasvotusten sanottu ja mitä on sanottu..?[/QUOTE]

Esim. kun käytän sairasta lasta lääkärissä ja joudun pyytämään mll-hoitajan lapsille kun sukulaisista ei apua ole niin supistaan selän takana että pakkoko lapsia on tehdä, jos niitä ei voi itse hoitaa. Moniko ottaisi oikeasti kolme isompaa mukaan, kun matkassa on 1v ja vauva ja 1-vuotiaalle jos tehdään tutkimuksia, niin siitä on pidettävä kiinni. Tai jos käyn kirpputorilla, niin kylämummo voi ihan avoimesti jupista, että täytyykö tehdä lapsia, jos niitä ei ole varaa vaatettaa. Kaikkei tuollaista pientä ilkeää. Lapsiluku lienee tässä, ehkä vielä joskus yksi, mutta ei nyt heti perään. Hoidan nyt ensin tämän katraan järkevään ikään ja opiskelen loppuun.

"a p"
Ei tuomittavaa.
Sen sijaan "tuomitsen" rumasti sanojat.

Millainen vakava sairaus?
Saatteko kylliksi oikeanlaista tukea?

(Ja tämä ei ole kysymys, jonka esittäisin vain "nuorelle" äidille vaan jokaiselle. Lapsen sairaus usein niin voimiavievää, että ei jää moisia siihen, että etsisi kaikki tarjolla olevat avun-ja tuen lähteet.)

Kasvain päässä. Tällä hetkellä ei poistettavissa ja aiheuttaa esim. motorisen kehityksen hitautta. Tyttö oppi juuri istumaan ja harjoittelee konttausta. Tämä selvisi kolmen kuukauden iässä, samana päivänä kun sain tietää odottavani kuopusta.

Emme juuri saa apua, kun olen nuori äiti jolla on monta lasta. Asenne tuntuu olevan se, että itse täytyy jaksaa kun on lapset kerran hankkinut. Olisiko tilanne sama, jos olisin 5 ja minulla olisi vain 3 lasta?

"vieras"
[QUOTE="a p";24819097]Esim. kun käytän sairasta lasta lääkärissä ja joudun pyytämään mll-hoitajan lapsille kun sukulaisista ei apua ole niin supistaan selän takana että pakkoko lapsia on tehdä, jos niitä ei voi itse hoitaa. Moniko ottaisi oikeasti kolme isompaa mukaan, kun matkassa on 1v ja vauva ja 1-vuotiaalle jos tehdään tutkimuksia, niin siitä on pidettävä kiinni. Tai jos käyn kirpputorilla, niin kylämummo voi ihan avoimesti jupista, että täytyykö tehdä lapsia, jos niitä ei ole varaa vaatettaa. Kaikkei tuollaista pientä ilkeää. Lapsiluku lienee tässä, ehkä vielä joskus yksi, mutta ei nyt heti perään. Hoidan nyt ensin tämän katraan järkevään ikään ja opiskelen loppuun.[/QUOTE]

Taidatte asua aika pienellä paikkakunnalla...

Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja jos jää kuuntelemaan toisten mielipiteitä ei koskaan voi tehdä mitään, kun aina tekee jonkun mielestä väärin!

Aika kurjia kommentteja olet saanut siellä missä asut. Älä välitä niistä. Toivottavasti 1-vuotiaan kasvain on jossain vaiheessa poistettavissa/hoidettavissa. Pyydä apua kun tarvitset, älä mieti sitä, mitä muut siitä sanovat. Tsemppiä ja siis tohon sun kysymykseen, ei sua kukaan tuomitse, ei ole pienintäkään syytä.

"a p"
[QUOTE="a p";24819132]Kasvain päässä. Tällä hetkellä ei poistettavissa ja aiheuttaa esim. motorisen kehityksen hitautta. Tyttö oppi juuri istumaan ja harjoittelee konttausta. Tämä selvisi kolmen kuukauden iässä, samana päivänä kun sain tietää odottavani kuopusta.

Emme juuri saa apua, kun olen nuori äiti jolla on monta lasta. Asenne tuntuu olevan se, että itse täytyy jaksaa kun on lapset kerran hankkinut. Olisiko tilanne sama, jos olisin 5 ja minulla olisi vain 3 lasta?[/QUOTE]

Siis olisiko suhtautuminen samanlaista, jos olisin 35 ja minulla olisi vain 3 lasta.

"vieras"
Sun olis pitänyt lisätä tohon, että saatte toimeentulotukea lapsen lääkkeisiin. Sitten täällä olis voinu alkaa kuhina käymään... Hirveitä pummeja, kun olisitte. Täällä ei isolla osalla ihmisiä ole minkäännäköistä empatiakykyä juurikin esimerkiksi tuilla pakosta eläville ihmisille. Ei sen väliä, kuinka sairas, tai työkyvytön tai vaikka mitä olisi. Ihmiset haluavat mieluummin syytää verorahansa esim. politikkojen palkkoihin, kuin tukea tarvitseville. Ei mistään älyttömistä monitoimihallien rakentamisista purnata koskaan, kyllä suurin epäkohta tässä nyky-yhteiskunnassa on heikompien auttaminen.

"a p"
[QUOTE="vieras";24819314]Sun olis pitänyt lisätä tohon, että saatte toimeentulotukea lapsen lääkkeisiin. Sitten täällä olis voinu alkaa kuhina käymään... Hirveitä pummeja, kun olisitte. Täällä ei isolla osalla ihmisiä ole minkäännäköistä empatiakykyä juurikin esimerkiksi tuilla pakosta eläville ihmisille. Ei sen väliä, kuinka sairas, tai työkyvytön tai vaikka mitä olisi. Ihmiset haluavat mieluummin syytää verorahansa esim. politikkojen palkkoihin, kuin tukea tarvitseville. Ei mistään älyttömistä monitoimihallien rakentamisista purnata koskaan, kyllä suurin epäkohta tässä nyky-yhteiskunnassa on heikompien auttaminen.[/QUOTE]

Ei saada toimeentulotukea, enkä ole hakenut sairaan lapsen hoitotukea. Kelakorvaukset saadaan lääkkeistä. Miehen palkalla eletään, itse teen ompeluksia myyntiin ja jaan kahtena iltana viikossa mainoksia.

"vieras"
[QUOTE="a p";24819223]Siis olisiko suhtautuminen samanlaista, jos olisin 35 ja minulla olisi vain 3 lasta.[/QUOTE]

Jos olisit korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä vielä tuohon päälle, niin ehkä sitten ei niiiiin paljon arvosteltais...

"vieras"
[QUOTE="a p";24819339]Ei saada toimeentulotukea, enkä ole hakenut sairaan lapsen hoitotukea. Kelakorvaukset saadaan lääkkeistä. Miehen palkalla eletään, itse teen ompeluksia myyntiin ja jaan kahtena iltana viikossa mainoksia.[/QUOTE]

Jep, en ajatellutkaan, että saisitte välttämättä, mutta jos haluat että sinut tuomitaan tällä palstalla, niin toimeentulotuesta mainitseminen on aina varma nakki.

"vieras"
[QUOTE="a p";24819339]Ei saada toimeentulotukea, enkä ole hakenut sairaan lapsen hoitotukea. Kelakorvaukset saadaan lääkkeistä. Miehen palkalla eletään, itse teen ompeluksia myyntiin ja jaan kahtena iltana viikossa mainoksia.[/QUOTE]

Hatunnosto tästä ja kaikesta muustakin.

Voin ihan suoraan sanoa, etten itse pystyisi moiseen.. Itse 26-vuotias yhden lapsen äiti, ja välillä tuntuu että pää hajoaa jo tästä.

Älä välitä muista. Oot ainakin mun idoli :)

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Jokaisella on oikeus elää elämäänsä kuten parhaaksi näkee, olla jotain tiettyä mieltä toisten tavasta elää elämäänsä, ja olla välittämättä muiden mielipiteistä jos ne eivät miellytä.

Tottakai massasta poikkeavat ratkaisut herättävät keskustelua ja selän takana supattelua. So what? Ei siitä kannata välittää pätkän vertaa, jos itse on valintojensa kanssa sinut ja elämäänsä tyytyväinen.

kannattaa hakea

Anteeksi, mutta miksi ihmeessä ette hae sairaan lapsen hoitotukea eli vammaistukea!? Sehän on kuitenkin hyvä lisä, kun lapsia on monta ja vain toinen tienaa. Mekin saadaan yhdestä lapsesta se minimi, n.80e/kk. Meillä on neljä lasta.

Sen hoitotuen saa puolelta vuodelta takautuvasti, laita ihmeessä paperit vetämään. Se on mukava summa, joka sieltä kerralla tulee. :)

Hae sitä hoitotukea.
Ja unohda ns. yleiset vanhemmuuspalstat, joissa 75% on katkeruuslapsettomia tai yhden vahinkolapsen vanhempia.
Etsi oikeita vertaistukipalstoja tai -blogeja.

• Tykkää
Reactions: maximillianna
"Vieras"
Olen sinua parisenkymmentä vuotta vanhempi ja minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta. Tekemistä riittää töiden ja lasten hoidossa. Voin siis vain vaivoin kuvitella, mikä urakka sinulla on! Olet todella urhea ja tosiaan, niitä tuomitsijoita tuntuu välillä riittävän, seisoit miten päin vain. Mutta haethan apua, ettet aivan väsähdä. Kovasti voimia perheellenne! Toivon sydämestäni, että pikkuisenne toipuu vakavasta sairaudesta.

"a p"
[QUOTE="Vieras";24819397]Olen sinua parisenkymmentä vuotta vanhempi ja minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta. Tekemistä riittää töiden ja lasten hoidossa. Voin siis vain vaivoin kuvitella, mikä urakka sinulla on! Olet todella urhea ja tosiaan, niitä tuomitsijoita tuntuu välillä riittävän, seisoit miten päin vain. Mutta haethan apua, ettet aivan väsähdä. Kovasti voimia perheellenne! Toivon sydämestäni, että pikkuisenne toipuu vakavasta sairaudesta.[/QUOTE]

Kiitos! Tällä hetkellä tilanne on parempaan päin. Kasvain pienentynyt hieman ja lapsen kehitys mennyt eteenpäin.

Saraldo
Mä en tuomitse, vaan nostan hattua sille, että lapsen sairaudesta, isosta lapsiluvusta ja nuoresta iästä huolimatta olette edelleen naimisissa. Oman lähipiirin ja palstan perusteella etenkin nuorilla vanhemmilla tuntuu olevan matalampi kynnys lähteä eri teille, kun alka tulla vaikeuksia ja paljon pieniä lapsia. Omassa lähipiirissä on kolme perhettä, joissa isä ei ole jaksanut härdelliä, vaan luikkinut pakoon ja jättänyt lapset yksin äidille. Näistä isistä vanhin oli 26, kun päätti ettei jaksa enää "leikkiä kotia".

Mun sisko teki molemmat lapset kakskymppisenä, lapset syntyivät vuoden välein ja olisi varmaan tehnyt lisääkin, jos kohtu olisi kestänyt. Mutta ei ottanut enää sitä riskiä, että seuraavasta synnytyksestä selviäisi vain vauva :(. Mun mielestäni jokainen tekee lapsia niin paljon kuin haluaa ja niin nuorena kuin tykkää, kunhan niistä pystyy pitämään huolta.

"a p"
[QUOTE="vieras";24819785]sääliksi käy..todella
sait kuitenkin peruskoulunloppuun?
kerro pois mistä/keneltä se elatus tulee????????????[/QUOTE]

Kerroinkin jo. Miehen tulot 3000e netto, mun äitiyspäiväraha, lapsilisät ja noista minun lisätöistä muutama satanen kuussa. Lainanhoito + asumiskulut reilu 1000e, loput elämiseen, ruokaan, lääkkeisiin, vakuutuksiin, laskuihin. jne. Mielestäni pärjätään kivasti. Peruskoulu on käytynä ja iltaopiskeluna lukio. Aloitin iltakoulussa ammattikorkeakoulu-opinnot, mutta nyt pidän välivuotta.

Yhteistyössä