Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Romanitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos Romanittarelle rohkeudesta kertoa täällä romanikulttuurista. Olen lukenut koko ketjun läpi ja huomannut, etten ole aiemmin tiennyt lähes mitään romanien tavoista ja arvoista.

Itseäni kiinnostaisi kuulla ennakkoluuloista, joita romanit kohtaavat maassamme. Mitkä ovat yleisimpiä ennakkoluuloja? Kokevatko romanit, että me valkolaiset kohtelemme teitä huonosti? Mikä on pahinta, mitä itsellesi tai läheisillesi on tapahtunut?

Saavatko romanien lapset leikkiä ihan vapaasti valkolaisten lasten kanssa ja käydä heidän luona kylässä? Liittyykö romanilasten kasvuun muita "kypsyysriittejä" kuin suoriin vaatteisiin ja hameisiin siirtyminen? Tulevatko omat lapsenne pukeutumaan romanivaatteisiin?

Mitä romanit ajattelevat valkolaisten naisten pukeutumisesta noin yleisesti, pidättekö meitä epäsiveellisinä ja tyrkkyinä?

Entä mistä arvelet sen johtuvan, että romanit eivät yleensä kouluttaudu kovin pitkälle? Eikö juuri koulutus auttaisi saavuttamaan varallisuutta, jota romanit tuntuvat arvostavan kovasti?

Viimeksi muokattu:
Ei siinä ajassa nyt niin kovin kauas tarvitse mennä. Jos isäni puheisiin on uskomista, niin isoisoäidilläni ei sellaisia ollut. Hän kun kuulemma saattoi tehdä tarpeitaan kesken ihmisten kanssa keskustelun levittämällä jalkojaan hieman (mekkonsa piiloissa) ja sitten vain lorotteli menemään.

Nyt sitten koko ikäni mieltäni vaivanneeseen asiaan. En ole koskaan nähnyt miehen ajavan autoa, jos joukossa on yksikin nainen. Tällöin nainen on aina ollut kuskin paikalla miehen istuessa pelkääjän paikalla. Miksi näin? Tuota olen nähnyt siis yli 30 vuoden ajan niin pohjoisessa kuin etelässäkin.

Aika jännä. Mutta kyllä tuossa varmasti perää on :)

Monesti nainen laitetaan sellaiseen "kuskin virkaan", mutta kyllä mies voi ihan yhtä hyvin ajaa autoa (ja monessa tapauksessa ajaakin), vaikka nainen tai naisia olisi kyydissäkin. Mekin kun pakkaudutaan autoon, niin kyllä se useimmiten on mies joka sitä autoa ajaa... :) Se on kai vähän niin, että kuka mitenkin tykkää.

[QUOTE="Sienna";27561283]Kiitos Romanittarelle rohkeudesta kertoa täällä romanikulttuurista. Olen lukenut koko ketjun läpi ja huomannut, etten ole aiemmin tiennyt lähes mitään romanien tavoista ja arvoista.

Itseäni kiinnostaisi kuulla ennakkoluuloista, joita romanit kohtaavat maassamme. Mitkä ovat yleisimpiä ennakkoluuloja? Kokevatko romanit, että me valkolaiset kohtelemme teitä huonosti? Mikä on pahinta, mitä itsellesi tai läheisillesi on tapahtunut?

Saavatko romanien lapset leikkiä ihan vapaasti valkolaisten lasten kanssa ja käydä heidän luona kylässä? Liittyykö romanilasten kasvuun muita "kypsyysriittejä" kuin suoriin vaatteisiin ja hameisiin siirtyminen? Tulevatko omat lapsenne pukeutumaan romanivaatteisiin?

Mitä romanit ajattelevat valkolaisten naisten pukeutumisesta noin yleisesti, pidättekö meitä epäsiveellisinä ja tyrkkyinä?

Entä mistä arvelet sen johtuvan, että romanit eivät yleensä kouluttaudu kovin pitkälle? Eikö juuri koulutus auttaisi saavuttamaan varallisuutta, jota romanit tuntuvat arvostavan kovasti?[/QUOTE]

Ole hyvä vain :) Hyvä, että olet löytänyt täältä uusia asioita... oppia ikä kaikki, itse kullekin :) Se onkin monesti niin, että vaikka tuntuu, että medioissa toitetetaan vähän väliä romanikulttuurista ja pyritään tuomaan sitä jollain tavalla esille, niin ne esitykset ovat kovin pintapuolisia eivätkä kerro juuri mitään.

Hmm... Onhan ennakkoluuloja tietysti monenlaisia, mutta mitäs mä nyt tähän sitten sanoisin. Yleisimmät ennakkoluulot ja väärät käsitykset lienevät ne, että romanit automaattisesti huijaavat kaupanteossa, kaikki romaninaiset varastelevat kaupoista eivätkä millään muotoa voi kuljeskella kaupassa vain katselemassa, mustalaisuus on syy eläkkeeseen, ja että sossu oikein syytää rahaa romaneille - varsinkin se avustus, joka naisella on mahdollisuus hamettaan varten saada. Yksi hyvin yleinen ennakkoluulo on myös nähdäkseni se, että romanit eivät tee - tai eivät halua tehdä - töitä.

Kyllähän mullakin on huonoja kokemuksia joistakin valtaväestön edustajista, mutta en todellakaan ajattele, että kaikki olisivat samanlaisia. Minulla on paljon valkolaisystäviä, ja mielestäni onkin niin, että tätä ns. ikävämpää väkeä on jokaisen kulttuurin keskellä. Mutta siis osaahan romanitkin olla ennakkoluuloisia ja epäileviä valtaväestön suhteen, juurikin niiden huonojen kokemusten takia. Eli kaipa nuo ennakkoluulot kukoistavat sitten kumpaankin suuntaan.

Kysyit, mikä on pahinta mitä itselleni tai läheisilleni on tapahtunut. Tarkoitatko siis valtaväestön toimesta vai ihan noin yleisestikin? Jos tarkoitit ensiksimainittua, niin omalla kohdallani kokemukset eivät ole olleet kovinkaan pahoja. Siis pahinta on ollut ehkä juuri se, että vartija on kävellyt metrin säteellä minusta koko asiointini ajan, vaikka ko. kaupassa olin asioinut jo likemmäs vuoden, enkä koskaan tehnyt muuta kuin suorittanut ostokseni yleisesti hyväksyttyyn tapaan. Tuo oli siis todella, todella noloa, ja tuli tunne siitä, että on jotenkin huonompi. Yksi läheiseni pahoinpideltiin yhden valkolaismiehen (ei kyllä ollut ihan tavallinen kansalainen) toimesta, ja yksi iäkkäämpi sukulaispariskunta tapettiin useita vuosia sitten. Muuten nuo huonot kokemukset rajoittuvat vain yleisesti siihen suhtautumiseen ja ennakkoluuloihin, joista maitsinkin, ja niistä kumpuavaan käytökseen arjessa. Enemmän hyviä kokemuksia mulla kuitenkin on, kuin huonoja :)

Kaikkien lapset eivät saa valita kavereitaan. On vanhempia, jotka haluavat lastensa leikkivän vain ja ainoastaan muiden romanien kanssa, koska muuten voi tulla "kaajeenmoiseksi" eli valkolaismaiseksi. Nämä samaiset vanhemmat kuuluvat myös siihen porukkaan, jotka eivät arjessaan halua juurikaan ottaa kontaktia valtaväestöön. Mutta useimpien tuttavieni lapset kyllä saavat - ja näin myös meillä. Kyläänkin ovat tervetulleita ihan samalla tavalla.

Hmm... No tietysti romanilapset alkavat kasvaessaan omaksua enemmän kulttuurisidonnaisia tapoja ja opetella aikuisuutta - tytöt naisille enemmän kuuluvia ja pojat miehille kuuluvia.

Olemme mieheni kanssa ajatelleet, että lapset saavat isompina itse valita, miten pukeutuvat. Mutta että jos kylään menevät vanhempien ihmisten luokse tai muiden romanien koteihin, niin silloin pukeutuvat tavan mukaan ja asiallisesti.

Lähinnä sellaiset tiukat ja oikeasti paljastavat vaatteet koetaan epäsiveellisiksi ja niiden kantajat tyrkyiksi. Ajatellaan, että monen naisen vaatteet paljastavat enemmän, kuin on tarkoituskaan.

Kyllähän se totta on, koulutushan se on yksi avain elämään ja sanoisinko nyt että jos ei ihan "menestykseen" niin ainakin sellaiseen pärjäämiseen, että tulisi omillaan toimeen.

Minusta se, että romanit eivät useinkaan kouluttaudu kovin pitkälle, on monen asian summa. Yksi tekijä on asenteet. Moni nuoremmankin polven mustalainen tolkuttaa vielä tänä päivänä, ettei koulunkäynti ole kaalon hommaa, ja jos toisten nuorten mielipiteet ja asenteet painavat paljon, niin lopputulos on arvattavissa. Yksi tekijä on myös ehkä siinä, että kun korkeakouluissa ei juurikaan romaneita ole, niin moni kokee vaikeaksi lähteä (kenties koko koulun) ainoana romanina opiskelemaan.

Mitäs muuta tässä nyt vielä voisi mainita. No, tietysti arvosanat ja ihan se, millaisia valintoja ihminen itse tekee. Nuoruudessa on paljon asioita, joiden sovittaminen opiskeluun voi olla haasteellista, ja usein käykin niin, että jos nuori ottaa itselleen puolison, jää opiskelu taka-alalle, koska oman paikan ja roolin hakeminen koetaan tärkeämmäksi. (Näinhän sen ei pitäisi olla, eli koulut olisi suotavaa käydä ensin, ja miettiä sitten vasta katsella muita asioita.)

Osaa porukasta taas ei sitten mikään opiskelu voisi vähempää kiinnostaakaan, eivätkä nämä kouluille piut paut antavat kai sitten mitään yritäkään.

Voiko sen sitten puhdistaa jollain symbolisella saippualla tai jollain?

Kuten kerroin, niin joissain kodeissa ihan heitetään se lattialle tippunut tavara (vaikkapa se lusikka, josta taisin aiemmin puhua) ihan kirjaimellisesti roskiin, ja joissakin kodeissa (esimerkiksi meillä) yksinkertaisesti pestään se lusikka ja otetaan taas käyttöön.

Jos nyt oikein tiukasti haluaa romanikulttuuria noudattaa, niin silloin ajatus on se, ettei vesi puhdista epäpuhtaaksi tullutta asiaa.

Se, etta romanit ovat taistelleet sodassa rinta rinnan savolaisten, hamalaisten, karjalaisten ja kaikkien muiden suomalaisten kanssa on jo osoitus sopeutumisesta Suomeen ja halusta puolustaa maataan.

Aina vedetään sotakortti. Tiedätkö se on ainakin tässä kohtaa erittäin hono esimerkki. Sotaan oli mentävä - halusi tai ei. Tiedätkö mitä tapahtui kieltäytyjille. Ne ammuttiin, vaikka olivat omia.

Romanit eivät ole sopeutuneet Suomeen, eivätkä kai minnekään muuallekaan. Missä muualla maailmassa näet naisten pukeutuvan tuohon asuunsa. Se on ihan suomalaisten romanien omintakeisuus. Kuka ottaa töihin romaniasuisen naisen? Pitäisi sopeutua edes työtilanteessa pukeutumaan työpaikan ohjesääntöjen mukaan.

Koulutkaaan ei juurikaan tunnu kiinnostavan. Itse muistan lapsuudessa kotipaikkakunnalla olleen romaneja. Heidän lapsensa olivat koulussa yleensä viikon pari ja taas häipyivät...

Opiskeluaikana olin karkkikaupassa töissä ja ihan takuulla, jos sinä tuli romani, hän tuli varastamaan. Minulla on niin pitkä kokemus tästä, että ei voi menna pieleen...

Minusta on rikkautta, että Suomessa on romaneja. Heillä monilla on kuitenkin vahva suomalainenkin identiteetti mustalaisuuden lisäksi.
Olen saanut ystävystyä heidän kanssaan ja itse asiassa ainut tuttavaperhe, minne tiedän olevani aina ja mihin aikaan vaan tervetullut, on romanipariskunta.
Olen saanut myös oppia vähäsen heidän kieltään ja muutenkin päässyt perille tavoistaan (joita eivät kyllä kovin tiukasti noudata).
Itse ainakin olen tästä tuttavuudesta iloinen.
Mitä tulee vaatteisiinsa niin nehän on naisilla hyvin kauniit ja miehillä komeat.
Kiva että katukuvassa näkyy heidänkin tyylinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja karkkitäti;27582452:
Aina vedetään sotakortti. Tiedätkö se on ainakin tässä kohtaa erittäin hono esimerkki. Sotaan oli mentävä - halusi tai ei. Tiedätkö mitä tapahtui kieltäytyjille. Ne ammuttiin, vaikka olivat omia.

Romanit eivät ole sopeutuneet Suomeen, eivätkä kai minnekään muuallekaan. Missä muualla maailmassa näet naisten pukeutuvan tuohon asuunsa. Se on ihan suomalaisten romanien omintakeisuus. Kuka ottaa töihin romaniasuisen naisen? Pitäisi sopeutua edes työtilanteessa pukeutumaan työpaikan ohjesääntöjen mukaan.

Koulutkaaan ei juurikaan tunnu kiinnostavan. Itse muistan lapsuudessa kotipaikkakunnalla olleen romaneja. Heidän lapsensa olivat koulussa yleensä viikon pari ja taas häipyivät...

Opiskeluaikana olin karkkikaupassa töissä ja ihan takuulla, jos sinä tuli romani, hän tuli varastamaan. Minulla on niin pitkä kokemus tästä, että ei voi menna pieleen...

No, sinulla on oikeus mielipiteeseesi, niin minullakin.

Sinun logiikkasi mukaan siis globaalistia katsottuna Suomen romanit eivat ole sopeutuneet yhteiskuntaan, mutta muualla romanit, jotka siis eivat pukeudu valtavaestosta eroavasti, ovat sopeutuneet? Enta vaikka rastafarit, amishit, ortodoksijuutalaiset, huivia kayttavat musliminaiset tai muut, jotka haluavat yllapitaa omia kulttuurillisia tapojaan ja pukeutua niiden mukaisesti?

Ja aika hankalaa on sopeutua yhteiskuntaan, jossa viela muutama sata vuotta sitten oli laillista tappaa romanimies ja ruoskia -nainen, jos osuivat omistamallesi maalle. Kestaa kauan, ennen kuin asenteen kummallakaan puolella muuttuvat.

Joka tapauksessa kaikissa etnisissa ryhmissa on sopeutumattomia ja sopeutuneita.

• Tykkää
Reactions: Sadana
Kiitoksia Romanittarelle vastauksista! Kyllä on tämän ketjun myötä tullut huomattua, että on niitä asiallisiakin romaneja olemassa. :) Paljon tullut uutta tietoa ja kiinnostus kasvanut, olen seuraillut ketjua jo jonkin aikaa. Ennakkoluuloja minullakin on ollut paljon, lähinnä juuri siksi että en ole juurikaan törmännyt muihin kuin näihin ennakkoluuloja ylläpitäviin tapauksiin. Kiitos vielä kerran! Vaikutat oikein mukavalta ihmiseltä! :)

Mutta kysymys: Harrastatteko millaista liikuntaa? Saatteko osallistua ryhmäliikuntaan tms. harrastusryhmiin? Käyvätkö lapset missään harrastuksissa? Mitä ylipäätään teette vapaa-ajallanne?

Entisen asuntoni alakerrassa asui romaniperhe, ja tuli usein mietittyä lenkille mennessäni, että käyköhän nämä koskaan kävelyllä/juoksemassa tai jossain jumpparyhmissä ym. En ole ainakaan koskaan nähnyt missään ainuttakaan "liikkuvaa" romania. Mietin vain, että pinkooko se romaninainen helmat hulmuten juoksulenkillä silloin kun en ole näkemässä... :D Eikä mihinkään harrastusryhmäänkään ole koskaan sattunut yhtään romania.

No, sinulla on oikeus mielipiteeseesi, niin minullakin.

Sinun logiikkasi mukaan siis globaalistia katsottuna Suomen romanit eivat ole sopeutuneet yhteiskuntaan, mutta muualla romanit, jotka siis eivat pukeudu valtavaestosta eroavasti, ovat sopeutuneet? Enta vaikka rastafarit, amishit, ortodoksijuutalaiset, huivia kayttavat musliminaiset tai muut, jotka haluavat yllapitaa omia kulttuurillisia tapojaan ja pukeutua niiden mukaisesti?

Ja aika hankalaa on sopeutua yhteiskuntaan, jossa viela muutama sata vuotta sitten oli laillista tappaa romanimies ja ruoskia -nainen, jos osuivat omistamallesi maalle. Kestaa kauan, ennen kuin asenteen kummallakaan puolella muuttuvat.

Joka tapauksessa kaikissa etnisissa ryhmissa on sopeutumattomia ja sopeutuneita.

Romanit ovat käsittääkseni lähteneet alun perin Intiasta tuhansia vuotta sitten kiertelemään ja kiertelevät yhä. Eivät he ole sopeutuneet minnekään, he ovat joka puolella niitä sorrettuja tai kerjäläisiä tai varkaita. Toksi syypää on aina valtaväestökin, mutta kyllä tuolla rodun edustajat ovat ihan itseki syypäitä olotilaansa. Yksittäiset romanit ovat nousseet alennuksestaan, mutta rotua säätelevät käsittämättömät tavat pitävät yleisesti heidät sorron tiellä. Jos haluaa pysyä mukana ja nousta on pakko sopeutua.

Alkuperäinen kirjoittaja karkkitäti;27584632:
Romanit ovat käsittääkseni lähteneet alun perin Intiasta tuhansia vuotta sitten kiertelemään ja kiertelevät yhä. Eivät he ole sopeutuneet minnekään, he ovat joka puolella niitä sorrettuja tai kerjäläisiä tai varkaita. Toksi syypää on aina valtaväestökin, mutta kyllä tuolla rodun edustajat ovat ihan itseki syypäitä olotilaansa. Yksittäiset romanit ovat nousseet alennuksestaan, mutta rotua säätelevät käsittämättömät tavat pitävät yleisesti heidät sorron tiellä. Jos haluaa pysyä mukana ja nousta on pakko sopeutua.

"Rotu"?

Eivat suomalaisetkaan sen paremmin ole sopeutuneet, eivat Suomeen tai muualle maailmaan. Uppiniskaisesti pitavat kiinni vanhoista tavoistaan ja uskomuksistaan ja ajautuvat muun yhteiskunnan ulkopuolelle. Katsopa vaikka Espanjan siirtolaisia tai aikoinaan Amerikkaan ja Kanadaan muuttaneita...

Ollaan puhuttu miehen kanssa, että ei opeteta heitä elämään täysin romanitapojen mukaan. Neuvotaan kyllä, miten käyttäydytään muiden romanien kotona, mutta noin niin kuin omassa elämässään myöhemmin ja tulevaisuudessa. Tietysti lasten murrosikään on vielä sen verran aikaa, että ajatukset toki saattavat muuttua... nyt ajatukset on jo pidempään olleet tällaiset :)

Opetatteko lapsenne ajattelemaan, että mies on aina perheen pää ja nainen on syntyjään jotenkin saastaisempi ja alempiarvoisempi? Että naisen kuuluu huolehtia kodista ja lapsista, ei miehen. Tämä nimittäin paistaa erittäin selvästi läpi näistä antamistasi vastauksista. Nainen ei saa tehdä sitä eikä nainen saa tehdä tätä, nainen on huora ja saman tekevä mies on ok jne. Minusta tällainen asenne tekee koko kulttuurin vastenmieliseksi (koskee siis muitakin samanlaisia arvoja sisältäviä kulttuureja, mukaan lukien perinteinen valkolaissuomalainen josta onneksi liikutaan koko ajan pois).

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkäs;27583376:
Kiitoksia Romanittarelle vastauksista! Kyllä on tämän ketjun myötä tullut huomattua, että on niitä asiallisiakin romaneja olemassa. :) Paljon tullut uutta tietoa ja kiinnostus kasvanut, olen seuraillut ketjua jo jonkin aikaa. Ennakkoluuloja minullakin on ollut paljon, lähinnä juuri siksi että en ole juurikaan törmännyt muihin kuin näihin ennakkoluuloja ylläpitäviin tapauksiin. Kiitos vielä kerran! Vaikutat oikein mukavalta ihmiseltä! :)

Mutta kysymys: Harrastatteko millaista liikuntaa? Saatteko osallistua ryhmäliikuntaan tms. harrastusryhmiin? Käyvätkö lapset missään harrastuksissa? Mitä ylipäätään teette vapaa-ajallanne?

Entisen asuntoni alakerrassa asui romaniperhe, ja tuli usein mietittyä lenkille mennessäni, että käyköhän nämä koskaan kävelyllä/juoksemassa tai jossain jumpparyhmissä ym. En ole ainakaan koskaan nähnyt missään ainuttakaan "liikkuvaa" romania. Mietin vain, että pinkooko se romaninainen helmat hulmuten juoksulenkillä silloin kun en ole näkemässä... :D Eikä mihinkään harrastusryhmäänkään ole koskaan sattunut yhtään romania.

Kyllähän me liikuntaakin harrastamme. Miehet ja naiset käyvät yhtälailla kuntosaleilla ja zumba varsinkin vetää monia romaninaisia mukaan, itsekin käyn juuri zumbassa :D

Joissakin perheissä lapsilla on harrastuksia ja joillakin ei, mutta ehdottomasti lapset voivat ja saavat harrastaa. Tanssi on suosittu harrastus niin tytöillä kuin pojillakin, samoin hevosharrastukset. Moni poika harrastaa myös nyrkkeilyä tai painia tms. lajia. Jotkut laulavat romanikuorossa :)

Jotkut naiset kyllä käy lenkillä ihan hameet päällä, mutta juokseminen näissä tamineissa on kyllä aika... ellei ole aivan pakko ;) Itse olen käynyt lenkillä tavallinen vekkihame päälläni, useimmiten kyllä verkkareissa :D

Mitä tarkoittaa nuorison "reissaaminen", jonka mainitsit?

Miten suhtaudutte homoihin?

Mitä jos olisit raskaana, yöllä heräisit hirveään janoon ja päättäisit äkkiä hilpaista vettä keittiöstä ilman isoa hametta, siellä ollessasi pääsisi aivastus ja lantionpohjanlihakset pettäisivät, tippa pissaa pääsisi keittiön lattialle. Siivoaisitko ja häpeäisit, vai muuttaisitko pois?

Entä jos joku on hirveässä vatsataudissa ja ripulissa? Jätetäänkö teini yksin kipeänä kotiin vessaa käyttämään, vai pitääkö hänen mennä lähimmälle huoltoasemalle ja toivoa, että se on auki ympäri vuorokauden? Entä jos koko perhe on sairaana?

Entä jos tytöllä alkaa yllättäen menkat, saako siteitä tms. pyytää äidiltä?

Juu, mukavahan se on ollut lukea näitä paria hassua asiallista ketjua. Hetken aikaa alan jopa ajattelemaan romaneista positiivisesti. Seuraavana päivän tapaan romanin, kokonaisen perheen tai pari naista/miestä ja AINA sama juttu; positiivinen, iloinen asenteeni pirstoutuu minuutissa tuhannen p****n päreiksi. Naamaltani ei kuitenkaan voi lukea näitä ärsytyksen ajatuksia vaan vedän hymyn korviin ja puristan itsestäni että saisin hillittyä kieleni! Miten jumalattoman vaikeaa on suoriutua normaalisti muutamasta arjen tavallisesta rutiinista? Aivan pakko sotkea, huutaa ja vetää överit sillä saakelin murteella. Siitä on kohteliaisuus ja kunnioitus kaukana. Ja lapset tietenkin näkyy seuraavan perässä :(

Yhteistyössä