Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Romanitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Romanitar

Jäsen
08.10.2010
194
0
16
Täällä on aiemmin ollut samantyyppisiä ketjuja, mutta aloitanpa taas uuden.

Vastaan jokaiseen kysymykseen, ja vastaukset tulevat järjestyksessä. En valitettavasti ehdi vastailemaan joka hetki, mutta vastaukset ovat mahdollisesta viivästyksestä huolimatta kuitenkin tulossa.

Toivon, että voimme puolin ja toisin pysyä asiallisina :)

-Onko Suomen romaneilla oma kieli?
-Onko teillä joku valtaväestöstä eriävä oma ruokakulttuuri, tai millaisia perinneruokia?
-Onko romaniperheissä paljon perheväkivaltaa?
-Juhlivatko romanit joulua, miten?

[QUOTE="hmmm";27513618]-Onko Suomen romaneilla oma kieli?
-Onko teillä joku valtaväestöstä eriävä oma ruokakulttuuri, tai millaisia perinneruokia?
-Onko romaniperheissä paljon perheväkivaltaa?
-Juhlivatko romanit joulua, miten?[/QUOTE]

Periaatteessa romanikieli on yksi ja sama, mutta murteet eroavat toisistaan. Täällä Suomessa me puhumme yhtä romanikielen murteista, kalo-murretta. Murteet kuitenkin eriävät toisistaan paljon, ja kun Suomessa monikaan romani ei kieltämme osaa kunnolla (=vain sanan sieltä ja toisen täältä), ei ymmärrys esim. ns. kansainvälistä romanikieltä puhuttaessa ole kovinkaan suuri.

Meillä ei ole mitenkään erilaisia ruokatottumuksia tai sen kummempia perinneruokia. Olet ehkä kuullut ns. romanosopasta, joka on oikeastaan tavallinen lihakeitto. Samoja ruokia syödään kuin valtaväestökin, ehkä kermaa ja rasvaa saatetaan käyttää enemmän :)

Kyllä joissakin perheissä väkivaltaa on. En osaa sanoa, mikä perheväkivallan osuus olisi esim. prosentuaalisesti. Paljon on niitäkin perheitä, joissa eletään väkivallatta.

Ihan samalla tavalla juhlitaan Joulua kuin valtaväestökin, tai kukin tietysti oman uskontonsa mukaan. Täällä Suomessa meistä suurin osa kuuluu ev.lut. seurakuntaan tai johonkin vapaaseurakuntaan. Joulukuusi laitetaan, leivotaan paljon, tehdään suursiivous, syödään perinteisiä jouluruokia, Joulupukkikin käy lapsiperheiden luona lahjoja jakamassa. Joulua vietetään usein porukalla, nuoremmat menevät vanhempien tai isovanhempien luokse ja Jouluksi samaan taloon saattaa kokoontua iso osa suvusta. Jouluna uskonnollisten asioiden merkitys korostuu, vaikkei sinänsä uskovaisesta henkilöstä olisikaan kysymys.

[QUOTE="vieras";27513641]Oletko töissä/ mitä kulttuuri on mieltä naisten töissäkäynnistä?[/QUOTE]

Olen tällä hetkellä sekä äitiyslomalla että hoitovapaalla, ts. meillä on siis vauvaikäinen ja isompia lapsia. Työelämässä olen kyllä ollut ja sinne myöhemmin palaankin. Ei romanikulttuuri mitenkään kiellä naisten työskentelyä. Se vain, että monesti kulttuurilla on osuutta siihen, millaisissa paikoissa naiset voivat työskennellä (työvaatetusta lähinnä tarkoitan). Tämäkin on kyllä paljon kiinni ihan omasta ajatusmaailmasta ja siitä, mihin itse pyrkii… Jonkun mielestä on ihan okei työskennellä hoitoasussa (kuten itse olen aiemmin tehnyt ja tulen tekemään vastakin, vaikka tosiaan työelämän ulkopuolella käytän romanivaatteita) ja jonkun mielestä tuosta ei voisi edes puhuakaan.

voiko valkolainen käydä kylässä teillä rikkomatta sääntöjä?? ja ohjeistetaanko häntä kuinka tulisi toimia, jottei loukkaa teitä?

tarkoitan näitä sääntöjä vaikkapa että haarukan tippuessa lattialle se on käyttäkelvoton ja laitettava roskiin jne. niitähän ei kulttuuria tuntematon voi tietää..

mikä mielestänne oikeuttaa pysäköimään aina invapaikoille?

miksi ette kunnioita suomalaisia ja silti teitä pitäisi kunnioittaa?

Tiedätkö, inhoan tällaista kysymyksenasettelua, koska tästä kuultaa läpi sellainen ajatus, että jokikinen romani pysäköi autonsa just prikulleen päin prinkkalaa eikä kunnioita valtaväestöä tippaakaan. Olisi hyvä muistaa, että ihmisiä on erilaisia, vaikka toki sinä fiksuna ihmisenä sen tiedätkin. Tarkoitan tällä nyt kuitenkin sitä, että on hankala vastata siihen, miksi joku Kyösti tekee rikoksia, ellei näe tuon henkilön ajatuksia.

Me muuten olemme myös suomalaisia :)

Väärinpysäköiminen tai huonot käytöstavat (=mm. epäkunnioittava käytös kanssaihmisiä kohtaan) eivät kuulu romanikulttuuriin, vaikka näitä molempia kohtaa myös romanien taholta. Kenties se, joka pysäköi väärin, on välinpitämätön, laiska, itsekäs tai ajelee kenties kortitta, hankala mun on sanella tuohon muita kuin näitä itsestäänselviä syitä, sillä en näe kenenkään pään sisälle. Samoin tietysti tuo käyttäytyminen - huono kasvatus, itsekkyys, välinpitämättömyys, näyttämisen halu, omat huonot kokemukset tms.?

Hankala sanoa, itse kyllä pysäköin autoni sinne mihin kuuluukin, ja käsittääkseni omaan normaalit käytöstavatkin...

voiko valkolainen käydä kylässä teillä rikkomatta sääntöjä?? ja ohjeistetaanko häntä kuinka tulisi toimia, jottei loukkaa teitä?

tarkoitan näitä sääntöjä vaikkapa että haarukan tippuessa lattialle se on käyttäkelvoton ja laitettava roskiin jne. niitähän ei kulttuuria tuntematon voi tietää..

Ellei ole vakavammin seurustellut romanin kanssa, niin sinun ei odoteta tietävän kulttuurillisesti oikeita toimintatapoja tai toimivan, kuten isäntäväki arkielämässään toimii.

Jos sinun halutaan tekevän tietyllä tavalla/olematta tekemättä jotakin, niin sinulle kyllä kerrotaan, miten tehdä. Isäntäväki järjestää asiat niin, ettei vieraan tarvitse niistä huolehtia. Tokihan voi kysellä, jos siltä tuntuu, mutta sanoisin, että se on oikeastaan turhaa, koska kyllä ne asiat aina lutviutuvat.

Isäntäväki itse tietää, mikä heillä kotona on sallittua ja mikä ei, ja se riittää :)

Useinkin tapahtuu niin, että romanikulttuurista juurikaan tietämätön ihminen tekee jotakin, joka periaatteessa on väärin, mutta ei siitä mitään katastrofia seuraa. Ajatellaan, ettei se haittaa, koska et ole romani.

Kysymykset lähtivät varmaan siihen suuntaan kuin toivoit :) Itse olen valtaväestöä mutta arvostan romanikulttuuria hirveästi, toki en kaikkia sen edustajia, mutta yleisesti ajateltuna. Mummo aina sanoi minulle pienenä lapsena että jos haluan kävellä kauniisti, katso miten romaninainen kävelee: isovarvas irtoaa viimeisenä maasta.

Saavatko romanit eläkettä sekä ruotsista että suomesta?

Mitä mieltä olet lausahduksesta "työnteko vaarantaa kulttuurimme"?

Romaneita koskee ihan samat säännökset eläke ym. tukiasioissa, kuin kaikkia muitakin kansalaisia. Käsittääkseni on olemassa omat säädökset siitä, millä perusteella eläkettä voi saada sekä Ruotsista että Suomesta. Jos ne perusteet (mitä ne ovatkaan, en osaa niistä sanoa, mutta luultavasti esim. Kela osaisi sitä asiaa selventää) täyttyvät, niin mikäpä ettei voisi saada.

Sillä perusteella ei kuitenkaan saa, että on romani.

Minusta tuo lausahdus on puuta heinää, enkä ainakaan omalta osaltani tunne vaarantaneeni romanikulttuuria. Ovathan romanit työskennelleet kautta aikojen, vaikka enää ne perinteiset ammatit eivät juurikaan kannata.

Viimevuosina on ollut paljon puhetta romanikerjäläisistä Suomessa, tunnetteko että he ovat teidän "sukuanne" ja onko halua auttaa?
Onko Suomessa vielä romaneja, jotka liikkuvat, eli ei vakituista osoitetta?

Yhteistyössä