Haluan suomeen! - kuka tietää suomen sosiaaliturvasta??

Seitsemän vuoden jälkeen olen tehnyt päätökseni - haluan muuttaa takaisin suomeen.
Suurin syy on se että haluan 2v 3 kk vanhan poikani saavan olla isänsä kanssa useammin kuin 2-3kk välein ja tavata isovanhempiaan ja muita sukulaisiaan useammin kuin 2x vuodessa. Mitä apuja ja avustuksia voin paluumuuttajana saada jos päätän palata?? Suomessa mulla ei ole mitään, ei kotia, ei töitä.... hirvittää ajatuskin - kannattaako....?
 
vieras
Mun isovanhemmat muutti 90-luvun alussa takaisin Suomeen. En kyllä muista että olisivat saaneet mitään avustuksia. En muista hirveästi muutenkaan koko prosesssista. Sen verran kuitenkin et myivät ensin ulkomaan asuntonsa ja asuivat muutaman kuukauden vuokralla ennen tänne muuttamista. Täältä oli ostettuna talo pari vuotta ja sit pikku hiljaa siirsivät muuttokuormissa tavaroita. Työeläkkeet maksetaan edelleen ruotsinpankkitilille, se pitäis viel jotenkin muuttaa.
 
Tipu Topakka
saat täyden sosiaaliturvan. Lapsilisät yms.. Me tehtiin paluumuutto (jaksettiin olla Suomessa vajaa 3v ja lähdettiin takas "ulkomaille" ).
Mutta siis mitään erikois avustuksia ei saa vain siksi, että muuttaa takaisin.
 
Olethan sä Suomen kansalainen, joten pääset takaisin myös Suomen sosiaaliturvan piiriin. Se pitää tosin hakea erikseen ja sillä aikaa kun sitä hakemusta käsitellään, kela ei maksa mitään sulle, ei asumistukia, työmarkkinatukea tms.
Mun hakemuksen käsittely takasin tullessa kesti 2kk ja oli muuten aika ankeaa aikaa :| Töitä kannattaa hommata valmiiksi, vaikka sitä puhelinmyyntiä tai jotain, ellei sitten ole säästöjä ja/tai sukulaisia jotka auttaa alkuun.
 
Soitin jo kerran kelaan, mutta kaikki oli "ympäripyöreetä" , eli loppupeleissä en tullut hullua hurskaammaksi. Mulla myös on oma asunto täällä espanjassa - ja se on myynnissä - jos saiskin myytyä niin ei olisi mitään ongelmaa, MUTTA kun täällä jyllää tämá pirun lama vielä paljon syvemmällä kuin siellá suomessa, niin ei toivoakaan ostajista - tarjontaa on yli äyräiden ja ihan ilmaiseksikaan ei viitsisi myydä.
Tiedän ettei mitään erikoisvaustuksia saa, mutta juuri kaikki nuo , lapsilisät, asumistuet, kotihoidontuet yms.yms. mitä kaikkea niitä onkaan??
 
Tipu Topakka
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Me saatiin heti kaikki mahdolliset, kun palattiin.. Taitaa riippua paikkakunnasta :whistle:
Jouduitteko te sitten alunperinkään Suomen sosiaaliturvan ulkopuolelle?
Jouduttiin. Suomen sosiaaliturva katkesi samoin tein, kun ilmotettiin "viimeinen oleskelupäivä".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Me saatiin heti kaikki mahdolliset, kun palattiin.. Taitaa riippua paikkakunnasta :whistle:
Jouduitteko te sitten alunperinkään Suomen sosiaaliturvan ulkopuolelle?
Jouduttiin. Suomen sosiaaliturva katkesi samoin tein, kun ilmotettiin "viimeinen oleskelupäivä".
Joo, sieltä kyllä potkitaan nopeaan pois :D
Mulla tosiaan kesti hakemuksen käsittely noinkin pitkään :| Kela-korttia ei oo vieläkään tullut takaisin. Jännä juttu, kai sitä kuvitteli että se on läpihuutojuttu mutta samaan jonoonhan se mun hakemus meni kuin muidenkin :D
 
Tipu Topakka
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Me saatiin heti kaikki mahdolliset, kun palattiin.. Taitaa riippua paikkakunnasta :whistle:
Jouduitteko te sitten alunperinkään Suomen sosiaaliturvan ulkopuolelle?
Jouduttiin. Suomen sosiaaliturva katkesi samoin tein, kun ilmotettiin "viimeinen oleskelupäivä".
Joo, sieltä kyllä potkitaan nopeaan pois :D
Mulla tosiaan kesti hakemuksen käsittely noinkin pitkään :| Kela-korttia ei oo vieläkään tullut takaisin. Jännä juttu, kai sitä kuvitteli että se on läpihuutojuttu mutta samaan jonoonhan se mun hakemus meni kuin muidenkin :D
Tai sitten meillä sattui hyvän ruuhkaton aika
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja etelän hetelmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Me saatiin heti kaikki mahdolliset, kun palattiin.. Taitaa riippua paikkakunnasta :whistle:
Stadiin takaisin.
Mulle muuten sanottiin että kaikki nuo sosiaaliturvaan pääsyn hakemukset käsitellään Vantaalla..joten liekö paikkakuntakohtasta kuitenkaan? Hätätapauksessa on sitten toimeentulotuki tietysti, jos kelalla kestää hakemusten käsittelyt eikä muita tuloja ole.
 
Kalle Kulkevainen
mutta tuli kuitenkin mieleen, että kannattaisko tehdä samoin kuin kaikki muutkin tänne tulijat. Maahan muuttajan pitää sanoa rajalla (satama, lentokenttä, maaraja-asema jne.) "turvapaikka" jollakin ymmärrettävällä kielellä. Sen taikasanan jälkeen avautuu taivaan portit ja maalliset toimeentulo-, asumis- yms. ongelmat ovat vain paha uni.
 

Yhteistyössä