Haluan ottaa lopputilin, olen raskaana, voisinko olla työttömänä 3kk ilman työkkärin ahdistelua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jenna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jenna"

Vieras
Mun töissä mättää niin moni asia etten niitä listaa tähän. Jos en olisi raskaana, olisin jo ottanut lopputilin mut nyt vaan mietin et mun on sinniteltävä nämä 3kk siellä koska kukaan ei ota mua enää tässä vaiheessa raskautta töihin.
Olen kuitenkin niin loppu tuohon työpaikkaani nyt että haluaisin todella ottaa lopputilin.
Jos sanon itseni irti ja jään työttömäksi, saanko mitään tukea tämän 3kk aikana työkkäristä vai miten pärjään taloudellisesti?
Tuleeko karenssia kun itse irtisanoudun?
Pakottaako ne johonkin keikkasijaisuuksiin ympäri lähikuntia vielä loppuraskaudesta vai antaisko ne mun olla kotona tän ajan..?
En ole ikinä ollut työtön joten kuviot on mulle ihan vieraat.. en vaan enää kestä tuolla töissä, mun on pakko päästä pois sieltä... 3kk on liian pitkä aika...

Kyllä, saat karenssin joka on muistaakseni 2kk, kai sillon soppalasta rahaa saa?Mutta työkkäri tuskin painostaa töihin, iteltä loppu määräaikainen sopimus 5kk ennen la:ta ja kun menin ilmoittautuu työttömäks tuumivat vaan et sä tuskin enää töihin lähet, ilmoita kun äitiysloma alkaa.

Senkun meet lääkäriin ja valitat vaikka mistä. Jos ei muusta niin mee itkemään lääkärille kuinka raskasta sun työ on henkisesti ja fyysisesti etkä saa nukuttua, ja sua stressaa koko ajan ja supisteleeki inhottavasti sen takia tms.... Koska jos irtisanoudut olet karenssissa eli nou mani... Tai sit puret hammasta yhteen ja oot sen 3 kk töis, mikä ei oo hirveen pitkä aika....

Kyllä, saat karenssin joka on muistaakseni 2kk, kai sillon soppalasta rahaa saa?Mutta työkkäri tuskin painostaa töihin, iteltä loppu määräaikainen sopimus 5kk ennen la:ta ja kun menin ilmoittautuu työttömäks tuumivat vaan et sä tuskin enää töihin lähet, ilmoita kun äitiysloma alkaa.

Varmasti katsovat hyvällä sossulla, suorastaan tulenevat kotiin rahaa tarjoamaan

Millä perusteella mä hakisin loppuajaks saikkua?
Mä voin hyvin, raskaus ei ole syy miks haluan sieltä pois vaan sillä mättää todella moni asia ja kovaa.. on mm. työpaikkakiusaamista yms. enkä mä enää vaan jaksais sitä p***aa...

Kyllä siitä karenssi tulee. Kakkosta kun odotin ni jäin raskauden aikana työttömäks eikä mua pakotettu mihinkään töihin, mut työkkärissä joutu ravaamaan silti. Jos sulla on noin hankalaa olla siellä töissä niin etkö vois hakea sairaslomaa? Varmaan saisit ihan noilla perusteilla lomaa kun kertoisit kuinka uupunut olet.

Mä voin hyvin, raskaus ei ole syy miks haluan sieltä pois vaan sillä mättää todella moni asia ja kovaa.. on mm. työpaikkakiusaamista yms. enkä mä enää vaan jaksais sitä p***aa...

Jaksamisen takia voi myös saada saikkua, jos vaan osaat olla vakuuttava, niin kyllä se lääkäri kirjoittaa sairaslomaa, tai riippuu tietysti lääkäristä.

töissä stressaa niin paljon että se häiritsee sun nukkumista ja sen takia vaikka supistelee tai jotain. ihan mitä vaan. raskaana ollessa on miljoona syytä.

Kai se on pakko sit tekaista vaivoja itselleen ja hakea saikkua... tuntuu vaan niin kierolta valehdella kun olen elämäni kunnossa.. mut en vaan jaksa enää tuolla töissä.. siellä on niin tukahduttava ilmapiiri ettei se tee hyvää kenellekään, ei mulle eikä vauvalle... menisin muualle töihin jos mut joku vielä ottais mut kuka ottaa tällä vartalolla.. ei kukaan.. joten lääkärille siis käy tieni..

Vilpittömästi: ÄLÄ IRTISANOUDU!

Koeta vaan kestää, päivä kerrallaan!

Olin ihan samassa tilanteessa ja sinnittelin - minut olisi taatusti irtisanottu jos en olisi ollut raskaana, niin paskana olin ja niin huonosti hoidin hommani, itkin joka päivä töiden jälkeen.

Mutta on oikeasti todella hyödyllistä pitää se työpaikka. Kaikella tavalla, siis tulevaisuutta ajatellen. Ei sun tarvitse sinne välttämättä ikinä enää palata, mutta äitiyspäivärahoja, lomakorvauksia ynnä muuta ajatellen kyllä siitä vaan on paljon hyötyä.

(Ja juu, ihan yksityisellä sektorilla ökyfirmassa olin töissä, että en ole veronmaksajien rahoja tuhlannut... )

Karenssi paukkuu ainakin jos irtisanot ittes. Raskaudesta taas... mä kun ilmotin työkkäriin olevani raskaana, niin täti pamautti että "no et sä mitään töitä edes saa sitten"?!?!?! Olin vähän että okkeiiii, kiitti kannustuksesta??? Kirjoitti vielä sinne oikein että "on ollut paljon sairauslomia edellisissä raskauksissa". En varmasti saakaan noilla teksteillä mitään :D

Suosittelen saikkua sulle ennemmin kuin irtisanoutumista.

Miten nuo tulot vakuttavat äitiyspäivärahaan ja lomakorvauksiin?
Kun mä haluan äitiyspäivärahan laskettavan sen mukaan mitä tienasin 2vuotta sitten..

Kiitos vinkeistä mut en taida vaan jaksaa.. 3kk on pitkä aika tuossa ilmapiirissä joka vain pahenee päivä päivältä.. siellä on nyt niin paljon kaikkea, ilmapiiri ei ole suinkaan se ainoa ongelma.. en vaan jaksa enää sinnitellä.. viikkokin on pitkä aika, saati sitten 3kk..

Miten nuo tulot vakuttavat äitiyspäivärahaan ja lomakorvauksiin?
Kun mä haluan äitiyspäivärahan laskettavan sen mukaan mitä tienasin 2vuotta sitten..

Kiitos vinkeistä mut en taida vaan jaksaa.. 3kk on pitkä aika tuossa ilmapiirissä joka vain pahenee päivä päivältä.. siellä on nyt niin paljon kaikkea, ilmapiiri ei ole suinkaan se ainoa ongelma.. en vaan jaksa enää sinnitellä.. viikkokin on pitkä aika, saati sitten 3kk..
Puhu nyt ensin työterveyslääkärille tilanteestasi :( Ihan totta.

Siis lomakorvaukset saat aina koko vanhempainvapaan ajalta. Myös sitten jos ja kun jäät uudelleen äitiyslomalle. Siitä napsahtaa tilille aika iso raha just niihin aikoihin kun muuten tiput kodinhoidontuelle!

Oletko varma että saat äitiyspäivärahan 2 vuoden takaisten tulojen perusteella? Odota ainakin ensin päätöstä - mulla se ehto ei juuri ja juuri täyttynyt vaikka sitä alunperin anoin, joten laskettiin laskettua aikaa/äitiysloman alkua edeltävien tulojen perusteella.

Tsemppiä, TSEMPPIÄ! Haleja ja voimia ihan HIRVEESTI!

adsf: kiitos kovasti sinulle!

Järkeviä kirjoitit ja en tosiaan ole varma yhtään mistään.. kaikki nuo päiväraha-asiat on mulle vielä hepreaa.. neuvolasta vaan sanoivat et voidaan laskea sen mukaan mitä olen tienannut 2vuotta takaperin..

Juuri nyt vaan tuntuu siltä ettei mikään rahallinen korvaus saa mua enää jaksamaan tuota.. ei tämä tosiaan voi tehdä hyvää vauvallekaan =( ..kyllä mun on vain lähdettävä sieltä, kävi miten kävi.. =(

Mulla oli myös syksyllä samanlainen tilanne. Ihan kuin omia juttuja lukisi tuosta ylhäältä.

Valitsin äitiysloman alkavaksi 50 päivää ennen la:ta, koska tiedän etten tule samaan taloon enää palaamaan, niin ei ole valiä että lyhenee toisesta päästä. Hoitovapaalle jään joka tapauksessa.
Sairaslomalla olin ensin reilun parin viikon jakson + joulun pyhät. Sitten muutaman viikon töissä ja loppujen lopuksi jäin kokonaan pois n. 3kk ennen la:ta. Fyysisen voinnin puolesta ei olisi tarvinnut sairaslomaa.
Eli suosittelen hakemaan sairaslomaa. Ei kenenkään tarvitse työn takia kärsiä.

Lopputiliä ei kannata ottaa, vaan kaikki hyöty irti huonosta työpaikasta.
Mulla on siis vakituinen työ ja sanon itseni irti sitten kun taas työelämään haluan palata.
Nyt toiveissa toinen lapsi ja joskus ehkä kolmas. Uuden äitiysloman alkaessa saan kolme ensimmäistä kuukautta palkan ja päivärahan erotuksen.

Olen siis työnantajan kannalta mulkku työntekijä, mutta sen verran huonosti siellä työntekijöitä kohdeltiin/kohdellaan, että nyt kaikki mahdolliset korvaukset pois siitä talosta.

Anteeksi melko kärkäs mielipiteeni.

mene ihmeessä työterveyslääkärille puhuun tilanteestasi ja kerro,että olet henkisesti loppu ja kerro että olet jopa miettinyt irtisanoutumista.

jos et saa sairaslomaa,niin mieti asiat uudelleen. älä nyt suoriltakäsin irtisanoudu.
mulla oli alkuvuodesta kova kriisi ja sain 1kk sairaslomaa.

Sä voit hakea äitiyspäivärahaa sen edellisen verotuksen pohjalta. Ei sillä ole mitään väliä mitä tienaat just ennen äitiyslomaa. Lomathan niiden pitää maksaa sulle mitä on kertynyt. Jos otat loparit niin varmaan saat rahana tai lomana siihen sopparin loppuun.
Mutta kannattaa sinnitellä. Tai käydä puhumassa lääkärille. Ymmärrän hyvin tilanteen. Olin erittäin riitaisassa työpaikassa, missä oli mahdotonta tehdä mitään töitä. Työpaikkalääkäri määräsi mut sopimuksen muutamaksi viime kuukaudeksi saikulle. Ei siitä tule mitään jos saa parkua päivät pitkät ja lopun aikaa pulssi hakkaa tuhatta ja sataa kun koko ajan joku huutaa tai räyhää tai saa itse karjua jollekin älyvapaalle idiootille että olis hiljaa eikä soittelis mun asiakkaille hulluja puheluita iltaisin. Ja pomo yritti vedättää palkoissa...
Todellakin, saikku on hyvästä. Stressi ei ole vauvalle hyvästä.

No meillä on käytännössä päivät nyt tota mitä kotilohikäärme sanoi... ensin räyhätään työpaikalla, kiusataan, etsitään syyllisiä joka asiaan, itketään töissä ja töiden jälkeen, soitellan kotiin ja jatketaan siitä mihin töissä jäätiin ja kaiken muun p***an lisäksi palkoissakin vedätetään... onneks liitto jo puuttui siihen asiaan ettei mun tarvii siitä sentään enää yrittää taistella vahvempaa vastaan..

kaikki nuo päiväraha-asiat on mulle vielä hepreaa.. neuvolasta vaan sanoivat et voidaan laskea sen mukaan mitä olen tienannut 2vuotta takaperin..
Mulla ainakin kävi niin että koska tuloni 2v sitten eivät olleen yli 20% korkeammat kuin nyt niin en voinut saada niiden perusteella päivärahaa. En muista miten se ihan tarkalleen määriteltiin, mutta muistan että anoin alunperin 2v takaisten tulojen perusteella eikä se sitten mennyt läpi ja siitä tuli Kelan päätös kotiin perusteluineen. Ja siinä oli jotain hämminkiä vielä työsuhde-etujen laskemisessa ja muussa niin etten ollut osannut ihan arvioida miten ne tulot vertautuivat.

Tuossa on oikein hyviä syitä hakea sairaslomaa.
Meillä ei edes ole työterveydenhuoltoa(paitsi pakollinen terveystarkastus sopimus) eli ihan terveyskeskuslääkärille varasin ajan. Sain sen vielä neuvolalääkärille, koska olin raskaana. Kerroin ihan suoraan miten asiat ovat ja sain reilut kaksi viikkoa.
Stressi ei todellakaan ole hyväksi vauvalle ja voi aiheuttaan ennen aikaisia supistuksia.

Minäkin olen sitä mieltä, että älä irtisanoudu. Mene sinne lääkärille ja kerro ihan rehellisesti tuosta tilanteestasi, voi olla, että saat saikkua ihan valehtemattakin.

Lisäksi pikkujuttuja: Illoiksi puhelin kiinni, et vastaa. Tai ääni pois ja miehesi antaa puhelimen sinulle, jos siellä on joku muu kuin töistä. Yritä olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti, vaikka se on varmasti todella vaikeaa: Tuolla tavalla käyttäytyvillä ihmisillä on joku vika itsellä, sinussa ei ole nyt vikaa, satut vain olemaan väärässä paikassa väärään aikaan.

En tiedä tarkalleen millaista kiusaaminen on, mutta tee työsi ja kieltäydy vaikka täysin keskustelemasta, kun kiusataan. Vastaa asiallisesti, mutta älä ala perustelemaan, kun tiedät, ettei ole oikeaa syytä. Sitten jätät asian sikseen ja annat toisen räyhätä omia aikojaan. Teet töitäsi ja olet hiljaa.

Yhteistyössä