Haluan laihtua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva valas?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva valas?

Vieras
Olen 23-vuotias. Olin käyttänyt e-pillereitä yhtäjaksoisesti 16-vuotiaasta asti. Syynä tähän oli 10-vuotiaana alkanut vaikea akne johon eivät auttaneet toistuvat Roacuttan-kuurit muista lääkkeistä puhumattakaan.
Olen käyttänyt (jos oikein muistan) seitsemää eri pillerimerkkiä ja ehkäisyrengasta päälle. Pillereistä kaikki Yasminellea lukuun ottamatta aiheuttivat niin pahaa limakalvojen ohenemista (paikallisista estrogeenihoidoista huolimatta,) että oli pakko lopettaa. Yasminellet taas eivät puolestaan auttaneet akneeni yhtään.

Yritin olla ilman pillereitä viime vuonna, mutta kuukautisia ei kuulunut yli puoleen vuoteen. Lopulta ne alkoivat tulla 6-8 viikon välein hyvin niukkoina. Viimeinen niitti oli lopulta kuukautiset jotka jatkuivat yhtäjaksoisesti niukkina kolmen viikon ajan. Sitten hakeuduin lääkärille ja PCOS:han sieltä löytyi. Se oli ilmeisesti pysynyt piilossa käyttämieni e-pillereiden vuoksi. Kumma kun kukaan ei epäillyt sitä akneni syyksi?

Diagnoosin jälkeen söin kaksi Primolut Nor-kuuria, jotka turvottivat aivan älyttömästi.
Olen aina ollut hoikka (painoindeksi 19-20) mutta nyt lihoin valehtelematta kolmen kuukauden sisällä 10 kg, elintapojeni ollessa samat kuin aina ennenkin.

Nyt olen käyttänyt jonkin aikaa NuvaRingiä (joka sekin tosin kuivattaa limakalvoja) että olisi edes kuukautisten tapaiset ja akneenhan tämä auttaa ihan mukavasti.

Olen yrittänyt saada tuota kymmentä kiloa pois. En syö klo 18 jälkeen kuin korkeintaan hedelmiä, syön makeaa vain yhtenä päivänä viikossa, olen kasvissyöjä (ollut tosin jo vuosia) jne.
Liikun kaikki asiointi-ja koulumatkat pyörällä ja jumppaan (kaikkia lihasryhmiä) itseni hikeen useampana iltana viikossa.
Silti mitään ei tapahdu. Sukulaiset ovat alkaneet huomautella painostani mikä sattuu ennen niin hoikan tytön mieleen. Minua pidetään lepsuna herkkuperseenä ja jotkut ovat epäilleet jo minun olevan raskaanakin! En enää mahdu samoihin housuihin kuin kesällä -07.

Mitä voisin tehdä että saisin kilot karistettua? En enää tiedä mitä kokeilla, kun kuuluisat "liikuntaa ja kevyttä ruokaa" on jo kokeiltu, kuten mainitsin, laihoin tuloksin. Onko olemassa muuta lääkettä kuin e-pillerit?
Tämä lihominen on mitä ilmeisimmin PCO:n ja hormonitasapainon muutoksen syytä, sillä eihän näin nopea elintavoista riippumaton lihominen oikein ole muilla syillä selitettävissä, eihän?

Olen joskus miettinyt karppaamisenkin aloittamista, mutta toisaalta en nykyisellänikään syö vaaleita viljoja, vaaleaa pastaa tai paljoa sokeria. Riisiäkin syön harvemmin kuin kerran viikossa.
Ruokavalion aloittamista hankaloittaisi sekin, että koulumme lounasravintolan ruoka on kovin hiilaripitoista (ruoka saattaa koostua kukkakaalista ja riisistä) ja minulla ei läheskään joka päivä olisi
aikaa laittaa ruokaa (koulupäivä saattaa päättyä vasta 19.00) ja siten ottaa omia eväitä, eikä niitä oikein voi säilytelläkään missään päivän aikana.

Suvussani varmaan joka toisella on 2. tyypin diabetes, joten syy-yhteyttä voi hakea jo siitä. Tuntuu epäreilulta, että nuori, normaalivartaloinen ja terveitä elämäntapoja noudattava ihminen sairastuisi. Kuin omilla valinnoillani ei olisi mitään tekemistä asian kanssa!
Kaikki diabetestä sairastavat sukulaiseni ovat reilusti ylipainoisia.
Itselläni ei ole mitattu sokeriarvoja, mutta toisaalta minulla ei ole mielestäni ollut klassisia oireitakaan (jos lihomista ei lasketa.)

Tulipa pitkä vuodatus, mutta olisi mukavaa kuulla neuvoja ja kenties samassa tilanteessa elävien kokemuksiakin!