Haluan antaa pojalleni venäläisen nimen - mikä paras näistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wannabe-ryssä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wannabe-ryssä

Vieras
Eli haluamme siis antaa tulevalle pojallemme venäläisen nimen. Meillä on joitain vaihtoehtoja jo, mikä näistä on sinun mielestäsi paras? Voi ehdottaa myös muita nimiä.

Kirjoitan ensin virallisen nimen, ja sen jälkeen venäläisen "hellittelynimen" rli lempinimen.

Aleksandr - Sasha

Nikolai - Kolja

Aleksei - Ljosha

Mihail - Misha

Anton - Antosha

Mikä siis näistä paras?

Itse asiassa tykkään Sergei-nimestä todella, mutta kun sen lausuu vaikka anerikkalaisittain, niin minulle tulee aina mieleen "Sir Gay", vaikka näin homohypetyksen aikaanhan sen ei saisi ollenkaan häiritä, mutta... Siksi en pidä sitä vaihtoehtona.

Mihail, Alexandr ja Anton on näistä kivemmat lempinimiensä puolesta, muuten Nikolai tai Aleksei. Käytetäänkö sitä lempinimeä siis aina puhuttaessa, vai miten nämä venäläiset nimet menee? Onko Nikolai Nikolai vai Kolja?

Mihail, Alexandr ja Anton on näistä kivemmat lempinimiensä puolesta, muuten Nikolai tai Aleksei. Käytetäänkö sitä lempinimeä siis aina puhuttaessa, vai miten nämä venäläiset nimet menee? Onko Nikolai Nikolai vai Kolja?

Lempinimeä käytetään etenkin lapsista tosi yleisesti, mutta emme asu Venäjällä, joten päiväkodissa, koulussa, työelämässä ja sosiaalisessa elämässä käytettäisiin ihan sitä virallista nimeä. Itse kutsuisimme poikaa lempinimellä.

Käytännössä Nikolai on siis Kolja kaikille lapsena, ja aikuisenakin perheen ja ystävien kesken.

Nikolai - Kolja ... ihan OK etenkin Nikolai
Aleksei - Ljosha ... Ljosha suloinen, Aleksei aika tylsä
Mihail - Misha .... Mihail mielestäni tosi suloinen samoin Misha

muista en tykännyt yhtään

Alkuperäinen kirjoittaja Wannabe-ryssä;30373868:
Eli haluamme siis antaa tulevalle pojallemme venäläisen nimen. Meillä on joitain vaihtoehtoja jo, mikä näistä on sinun mielestäsi paras? Voi ehdottaa myös muita nimiä.

Kirjoitan ensin virallisen nimen, ja sen jälkeen venäläisen "hellittelynimen" rli lempinimen.

Aleksandr - Sasha

????????? kirjoitetaan ja lausutaan Alexander. Tämä on suosituin poikien nimi venäjällä.

No meillä on Anton ja kutsumme sitä Tosha:ksi :). Mä ehkä ottaisin jonkun sellaisen 'kansanvälisen' nimen, miä on käytössä sekä venäjällä että suomessa. Aleksandr on kiva kun puhuttelunimi voi olla Alex..

[QUOTE="danila";30374022]????????? kirjoitetaan ja lausutaan Alexander. Tämä on suosituin poikien nimi venäjällä.[/QUOTE]

Siis tuo venäläinen nimihän nimenomaan sekä translitteroidaan että lausutaan Akeksandr, ei Alexander. Mitään E:tä ei tule D:n ja R:n väliin, ja venäjän kielessä ei ole kirjainta X.

[QUOTE="zxc";30374033]No meillä on Anton ja kutsumme sitä Tosha:ksi :). Mä ehkä ottaisin jonkun sellaisen 'kansanvälisen' nimen, miä on käytössä sekä venäjällä että suomessa. Aleksandr on kiva kun puhuttelunimi voi olla Alex..[/QUOTE]

En asu Suomessa, mutta toki haluaisin, ettei nimestä tule suomalaisillekaan liian rankkoja ennakkoluuloja tai että se olisi todella hankala lausua (esim. vaikka Vjatsheslav...). Suht' kansainvälisen nimen haluan, mutta olisi kiva, että nimi olisi kuitenkin tunnistettavasti venäläinen. :) mutta mielestäni nuo mainitsemani ovatkin melko helppoja lausua, ja aika kansainvälisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Wannabe-ryssä;30374054:
Siis tuo venäläinen nimihän nimenomaan sekä translitteroidaan että lausutaan Akeksandr, ei Alexander. Mitään E:tä ei tule D:n ja R:n väliin, ja venäjän kielessä ei ole kirjainta X.

Lausutaan e:llä ja kirjoitetaan Alexander.

Alkuperäinen kirjoittaja aito ryssä;30374079:
Lausutaan e:llä ja kirjoitetaan Alexander.

Olet yksinkertaisesti väärässä. Opettele translitterointi, ja siinä samalla vaikka se lausuminen. Mitenkähän X-kirjain venäjäksi kirjoitetaan, jos ei KS? ;)

Yhteistyössä