Haluan alkaa taas pitkän matkan juoksijaksi,vinkkejä kaipaan aloitukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hölkkääjäksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hölkkääjäksi

Vieras
Kunto on ihan ok, vaikka ylipainoa on vielä. Olen ennen juossut ihan omaksi huvikseni pitkää matkaa ja juokseminen on ihanaa ja tulee ihan juoksuhumala.

Nyt kaipaisin vinkkejä, miten jaksaa taas juosta 30-1h lenkkejä tulevaisuudessa. Tässä olisi mieluisa keino pitää kunto hyvänä ja kroppa hoikkana. Nyt en vielä vain jaksa juosta muutamaa metriä enempää. Ps. juoksua harrastavat, kuinka pitkiä lenkkejä yleensä juokset ja monta kertaa viikossa?

Mä olen muutaman kerran aloittanut juoksun uudelleen. Mun mielestä paras tapa on aloittaa vaikka viiden kilsan lenkeistä ja aluksi juosta vaikka kymmenen sekuntia ja sit kävllä kunnes jaksaa taas juosta sen kymmenen sekkaa ja sitä rataa. Sit kun tuntuu että jaksaa pidempiä juoksupyrähdyksiä, pidentää niitä.

Jos heti yrittää juosta mahd pitkään, hajoavat vain polvet ja sit ollaan parin viikon levon kuluttua lähtökuopissa.

Minä aloitin rapakunnosta kävelemässä ja väliin pieniä juoksupyrähdyksiä. Lisäsin juoksun osuutta pikkuhiljaa, kunnes lopulta jaksoin juosta koko kierroksen. Aloitin 2,2 km lenkillä. Kunnon kasvaessa tuplasin matkan ja lopulta olen jaksoin juosta 6,5 km putkeen. Siihen tasoon olen tyytyväinen. Tuohon matkaan menee melkein 40 minuuttia, jos pidän reipasta vauhtia yllä.

Juoksen n. 5 kertaa viikossa 4,5 - 6-5 km lenkin. Useimmiten lenkkini on reilu 5 km ja se kestää vähän yli puoli tuntia. Sen lisäksi muutakin liikuntaa.

Tärkeintä on aloittaa maltillisesti, koska muuten saat penikat kipeiksi ja koko touhu loppuu siihen.

Yhteistyössä