Haluaisin tietoa pph:ksi alkamisesta?

Eli mitä eroa ja palkallisesti yksityisellä ja kunnallisella. Pitääkö myös yksityiseen käydä koulu? Mikä on ollut motiivisi alkaa yksityiseksi hoitajaksi? asiallisia vastauksia kiitos!
 
Luuppijalka
Yksityisenä sun ei tarvitse käydä mitään kouluja, siihen hommaan voi ryhtyä melkein kuka vain. Kunnalliseksi jos ryhtyy, niin pitää olla koulutus yms. Rahaahan tulee vain siitä, montako lasta sulla on hoidossa. Yksityisenä joudut itse huolehtimaan kaikki vero+vakuutusasiat kuntoon. Yksityisenä palkan sulle maksaa kela+vanhemmat kun kunnallisella kaupunki.

Mä oon ollu yksityisenä pph:na sillon, kun lapseni oli vielä pieni, enkä halunnut häntä laittaa vielä hoitoon muualle. Palkka on kyllä todella surkea, että tätä hommaa ei kyllä rahan takia voi tehdä..
 
eläkkeelle
Lapset on ihania ja heidän kanssaan tulee toimeen, mutta vanhemmat...laitanpa tähän mitä kaikkea olen vuosien saatossa ottanut vastaan:

-vanhemmat ovat ilmoittaneet hoitoajaksi klo 7-17. Ovikelloa on pimputettu kuitenkin jo klo 06:30.
-lapsi on tuotu sairaana hoitoon ja ilmoitettu että olisi hyvä jos olisimme sen päivän sisällä kun on niin kova nuha/yskä
-lapselle on tuotu omat eväät kun hoitopaikan ruoka ei maistu
-kun perjantaina on lähdetty sadevaatteet päällä hoidosta, on maanantaina tuotu hoitoon sadevaatteet muovipussissa, likaisina, haisevina, pesemättöminä
-vanhemmat kulkevat hienoissa vaatteissa mutta lapselle ei osteta sopivan kokoisia kenkiä
-on valitettu liiasta ulkoilusta
-on valitettu liian vähästä ulkoilusta
-on toistuvasti haettu lapsi myöhässä
-ei olla ilmoitettu jos lapsi ei tule hoitoon
-tullaan aamupalalle vaikka sopimuksessa lukee ettei lapsi syö aamupalaa hoidossa
-jos lapsi ei ole syönyt aamupalaa kotona, on edellyetty että lounas on sitten aikaisemmin

...kaikkea tätä ja vähän muutakin. Ja nyt niille, jotka vetäisevät sen "sulla on asenneongelma"-kortin esiin niin kehoitan lukemaan viestini ensimmäisen virkkeen uudelleen.
 
Luuppijalka
Alkuperäinen kirjoittaja eläkkeelle;24634488:
Lapset on ihania ja heidän kanssaan tulee toimeen, mutta vanhemmat...laitanpa tähän mitä kaikkea olen vuosien saatossa ottanut vastaan:

-vanhemmat ovat ilmoittaneet hoitoajaksi klo 7-17. Ovikelloa on pimputettu kuitenkin jo klo 06:30.
-lapsi on tuotu sairaana hoitoon ja ilmoitettu että olisi hyvä jos olisimme sen päivän sisällä kun on niin kova nuha/yskä
-lapselle on tuotu omat eväät kun hoitopaikan ruoka ei maistu
-kun perjantaina on lähdetty sadevaatteet päällä hoidosta, on maanantaina tuotu hoitoon sadevaatteet muovipussissa, likaisina, haisevina, pesemättöminä
-vanhemmat kulkevat hienoissa vaatteissa mutta lapselle ei osteta sopivan kokoisia kenkiä
-on valitettu liiasta ulkoilusta
-on valitettu liian vähästä ulkoilusta
-on toistuvasti haettu lapsi myöhässä
-ei olla ilmoitettu jos lapsi ei tule hoitoon
-tullaan aamupalalle vaikka sopimuksessa lukee ettei lapsi syö aamupalaa hoidossa
-jos lapsi ei ole syönyt aamupalaa kotona, on edellyetty että lounas on sitten aikaisemmin

...kaikkea tätä ja vähän muutakin. Ja nyt niille, jotka vetäisevät sen "sulla on asenneongelma"-kortin esiin niin kehoitan lukemaan viestini ensimmäisen virkkeen uudelleen.
Tuo on kyllä niiiiiin totta joka sana.

-Ja sitten kun vanhemmat hakee myöhässä (15-20min) siitä ei edes ilmoiteta etukäteen (esim. vaikka soittaisi ennen hoitoajan päättymistä, että myöhästyy) vaan haetaan hymyissä suin eikä edes pyydetä anteeksi myöhästymistä..
-Ja se, ettei lapsella ole säänmukaisia vaatteita päällä/mukana. Vaatteet eivät täsmää säähän, talvivaatteet näillä keleillä, talvella t-paita haalarin alla.
- Liian isot tai liian pienet kengät, saappaat.
- Ei varavaatteita
- Vanhemmat vähättelevät lapsen flunssaa. " Ei se sairas ole, hyvin jaksaa", vaikka lapsesta jo näkee, ettei ole kunnossa.
 
okei..ehkä en sittenkään harkitse. Mulla oli kaks viikkoa kaverin tenavat hoidossa ja sillon oli just tuota, et kun mä olin kaveri niin se haki ne tosi myöhässä ja sitte jäi vielä juoruamaan, vaikka mä en olis enää jaksanut jutella vaan olisin halunnu jo olla omanki perheen kanssa. Jos olis eri tilat samassa talossa niin ehkä olis eri asia, et olis vähän niinku "töissä". Olen aina ajatellut, et mun luonne ei sovi lasten hoitoon, ku mulla menee niin nopsaan hermot, jos ei esim. totella. Mut ku olen seurannut tossa naapurissa yhden kunnallisen hoitajan hommaa, niin en mä kyllä noin toimisi. Se puhuu lasten kuullen niistä lapsista, jos ne on esim. vaikeita ja on tosi tyly ja sellanen kylmä niille lapsille. Ja lisäks juoruaa mulle niitten asioita. Mä en toki niitä levittele, mut en kehtaa sille sanoo, et "sä et sais noita puhua" kun se on tosi kova suustansa. Et siihen olen verrannut ja ajatellu, et ehkä mä en kuitenkaan tollanen olis.

Mä vain ajattelin, et voisin sen koulun käydä, mut ku en tiedä, et kannattaako sellaseen alkaa, jos ei ole sydämestään sellanen "lapsfani" että jos sitte kaduttaaki koko homma. Kun mä olen työttömänä nyt niin meinasin, et voishan ton käydä, jos on pakko ittensä jotenki työllistää.
 

Yhteistyössä