haluaisin kertoa miedän köyhästä perheestä, kivittäkää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
minä, mies ja kaksi alle kouluikäistä lasta.
tulot : mulle kotihoidontuki sisarkorotuksella on käteen 466euroa kuussa. Miehelle työkkärinraha 520euroa kuussa käteen. Lisäksi lapsilisät 210euroa kuussa ja asumistuki 290euroa kuussa.

menot : vuokra kuussa 600e, sähkö kolmen kuukauden välein n.105 euroa, puhelimet 10euroa kuussa, joustoluotto 90e kuussa, opintotukien maksut 50e kuussa,vapaaehtoinen eläkevakuutus 50e kuussa. Lisäks satunnaisesti aamulehden maksu ja vakuutuksia ( koti- ja lastenvakuutukset )

Ollaan näillä pärjäilty jo yli vuosi, saa nähdä kauan vielä pärjäillään ilman sossuja tai muita tukia. Tiukkaa ei ole ollut mitenkään - mies on joskus heittänyt pimeää keikkaa töitä, lisäksi säästöjä on löytynyt.

Salaisuus on myös meillä ollut se rahojen riittämiseen, että ostetaan kerralla hyvää ja laatua - esim. lasten vaatteet siten et kestävät todennäkösesti toisellekin hyvänä.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
jäähän teille sitten ruokaan ym. 580?, joten hyvin varmasti pärjäätte.

miksei mies ole töissä?

Mies ei oo löytänyt mieluisaa työtä. Kyllä, hän on nimenomaan vitkutellut listoilla työttömänä siksi ja onnistunut jo vuoden olemaan työllistymättä ( mikä toisaalta olis ihmekin jos työkkäri töitä löytäs ;) ) . Mutta kokoajan on ollut mahis palata vanhaan työhön ja sinne varmaan palaakin aikanaan tässä.
Meillä on helvetin hyvin kaikki mennyt, ollaan saatu tosi paljon ja ollaan onnekkaita monessa mielin. :) Esim. netin on miehen vanha työpaikka aina maksellut meille, nytkin tän vuoden ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
jos meinaatte joskus tt-tukea hakea, niin kaikki säästöt pitää kuluttaa loppuun,koska muuten ne katsotaan teille käyttökelpoiseksi valuutaksi.

Ai jaa. No me ei varmaan haeta mitään tt-tukea kuitenkaan :) En usko.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

miksei mies ole töissä?

Mies ei oo löytänyt mieluisaa työtä. Kyllä, hän on nimenomaan vitkutellut listoilla työttömänä siksi ja onnistunut jo vuoden olemaan työllistymättä ( mikä toisaalta olis ihmekin jos työkkäri töitä löytäs ;) ) . Mutta kokoajan on ollut mahis palata vanhaan työhön ja sinne varmaan palaakin aikanaan tässä.
Meillä on helvetin hyvin kaikki mennyt, ollaan saatu tosi paljon ja ollaan onnekkaita monessa mielin. :) Esim. netin on miehen vanha työpaikka aina maksellut meille, nytkin tän vuoden ajan.

ok. mun on vaan tosi vaikea tajuta, ettei ole töissä, jos kerran on mahdollisuus.

Käy kateeksi. Meille ei kukaan ole antanut mitään. Päinvastoin kaikki soittelevat ja lähettävät miehelle paperilappusia jotka häne pitää täyttää ja tehdä tai kirjoittaa ja tekee ne yöllä (päivät töissä ja illat lasten kanssa) ja omat asiat jäävät hoitamatta. Yhdenkin oman tärkeän paperin lähetti myöhässä ja menetimme monta tonnia.

Kun on tavisperhe (2+2), molemmat vanhemmat korkeasti koulutettuja ja edes toinen töissä, kukaan ei anna mitään. Eri asia jos meistä jompi kumpi olisi joku ulkomaalainen tai jso emme olisi koulutettuja.

Sama juttu llasten kanssa. Muistan itse lapsena yh-perheen lapsena saaneeni asemani vuoksi suopeaa kohtelua. Minuun suhtauduttiin ymmärtämyksellä ja nostettiin jalustalle jopa jollain tapaa kun menestyin hyvin. siis sellaista että opettajan perhe otti minut hiihtämään kanssaan jne.

Koska meilä on koulutus, omat lapsemme eivät saa koskaan mitään tällaista, vaan ajatellaan että olemme jotenkin parempiosaisia. Oikeasti köyhiä akateemisia koska köyhät lähtökohdat. hyväpalkkaiset duunit menevät niille joilla suhteita. me tulemme molemmat duunariperheistä.

Siis tuon vuodatuksen pointti oli, että joskus lähestulkoon ajan autolla 10 km jotta saisin ilmaiset pullakahvit autoliikkeessä tai ilmaisen makkaran.

kukaan ei ole antanut mitään vaa kaikki on omasta selkänahasta. Jopa lasten isovanhemmat lähettävät lapsille pari kertaa vuodessa kortit... siinä kaikki.

juuri sanoin töissä, että JOS 18-v täyttänyt nuori hakee tt-tukea, niin hän ei tule saamaan tt-tukea mistään,jos vanhemmilla on hyvät tulot..Yhteiskunta ei ota huomioon,että tämän nuoren vanhemmat ovat silti mitoittaneet elämänsä niin,että voivat elää "leveämpää" elämää, eikä heille välttämättä jää esim suurien lainojen jälkeen kuitenkaan mitään erikoista nettosummaa tilille,josta voisi kustantaa lapsensa elämistä..

Alkuperäinen kirjoittaja hiemankade:
Siis tuon vuodatuksen pointti oli, että joskus lähestulkoon ajan autolla 10 km jotta saisin ilmaiset pullakahvit autoliikkeessä tai ilmaisen makkaran.

kukaan ei ole antanut mitään vaa kaikki on omasta selkänahasta. Jopa lasten isovanhemmat lähettävät lapsille pari kertaa vuodessa kortit... siinä kaikki.

mutta miksi pitää olla kade siitä, että joku toinen ei osaa talouttaan hoitaa, tai ansaitse itse elantoaan?

mä olen ainakin tyytyväinen siihen, että olemme alusta asti pärjänneet omillamme, ollaan duunareita molemmat, pystyin olemaan lastenkin kanssa 4vuotta kotona, niin että kumpikaan ei joutunut alle 3vuotiaana päiväkotiin.
säästettiin 5v. asuntotilille ja nyt meillä on "oma" talo, takaajia ei tarvittu kun oli säästöjä.
pystymme ostamaan lapsillemme vaatteet, urheiluvälineet yms. itse, emme tarvitse keneltäkään apua näihin hankintoihin, kAúpassakaan ei ihan kamalasti tarvitse miettiä mitä sinne ostoskärryyn laittaa ja joskus voi ostaa heräteostoksena jotakin kivaa.

Miksi saatte noin vähän asumistukea? Ja pimeästä työstä en minäkään taputa käsiäni vaikka tavallaan ymmärränkin miksi joku sitä tekee. Sitä en tajua että itse nuorena saan alle 400?/kk tukea ja ukkosi nostelee satasen enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja norre:
Miksi saatte noin vähän asumistukea? Ja pimeästä työstä en minäkään taputa käsiäni vaikka tavallaan ymmärränkin miksi joku sitä tekee. Sitä en tajua että itse nuorena saan alle 400?/kk tukea ja ukkosi nostelee satasen enemmän.

minusta meidän asumistuki - miltei 300e - on tosi paljon. Onhan se melkein puole koko vuokran määrästä !

Alkuperäinen kirjoittaja töihin mars:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:

miksei mies ole töissä?

ok. mun on vaan tosi vaikea tajuta, ettei ole töissä, jos kerran on mahdollisuus.

Mä en taas käsitä, miksi pitäisi olla töissä, jos on mahdollisuus olla kotona.

no, urpo, siks että saadaan verorahoja, millä maksetaan mm julkinen sairaanhoito. täs vaihees kannatan taas sitä, että sairaanhoito maksulliseks kaikille, köyhät pummit virukoon himassa!

Alkuperäinen kirjoittaja Weeeee:
Alkuperäinen kirjoittaja hiemankade:

mutta miksi pitää olla kade siitä, että joku toinen ei osaa talouttaan hoitaa, tai ansaitse itse elantoaan?

mä olen ainakin tyytyväinen siihen, että olemme alusta asti pärjänneet omillamme, ollaan duunareita molemmat, pystyin olemaan lastenkin kanssa 4vuotta kotona, niin että kumpikaan ei joutunut alle 3vuotiaana päiväkotiin.
säästettiin 5v. asuntotilille ja nyt meillä on "oma" talo, takaajia ei tarvittu kun oli säästöjä.
pystymme ostamaan lapsillemme vaatteet, urheiluvälineet yms. itse, emme tarvitse keneltäkään apua näihin hankintoihin, kAúpassakaan ei ihan kamalasti tarvitse miettiä mitä sinne ostoskärryyn laittaa ja joskus voi ostaa heräteostoksena jotakin kivaa.

en minä sitä kadehdikaan että he eivät osaa hoitaa taloutta tai eivät ansaitse itse elantoaan, vaan sitä tunnetta, että tuntee saavansa paljon. kun itse tunnen hyvin paljon väsymystä tunteesta että kaikki on omasta selkänahasta pois ja jos meihin ollaan yhteydessä niin se on vaan hyötymismielessä...

siis kyllä elämä voisi helpomaakin olla

Yhteistyössä