Haluaisin että hoitajat kertoisivat lapseni päivästä...

  • Viestiketjun aloittaja hankala äiti?
  • Ensimmäinen viesti
hankala äiti?
muutakin joskus kuin " ihan hyvin mennyt",siis hienoa,hyvä että on mennyt hyvin... mutta kun kiinnostaisi kuulla jotain "yksityiskohtiakin",vaikka kenen kanssa leikkinyt,miten nukkunut tms.
Mitä teille muille kerrotaan päiväkodista lasta hakiessanne? Kyseessä tässä siis muutama viikko sitten hoidon aloittanut vähän alle 3-vuotias,joka kyllä puhuu hyvin,mutta ei kyllä kerro hoitopäivästään juuri mitään.
 
ööööö, voithan sä kysyä????

varmasti hoitajat vastaa jos kysyt. yhtälailla hoitaja voi miettiä, että sua ei kiinnosta kun et kysele mitään....

meillä jotkus hoitajat kerto tosi yksityiskohtasesti ja toiset taas vain kysyessä. Kyllä mä lasta hakiessa kysyn miten kaikilla on päivä mennyt, mitä on syöneet/nukkunee yms yms.


kysyn myös miten hoitajien päivä on mennyt...
 
Kysele vähän aina kun menet hakemaan, niin huomaavat, että olet kiinnostunut tietämään tarkemmin. On myös niitä kiireisiä vanhempia jotka vaan nappaavat lapsensa nopeasti matkaan. Uskon, että hoitajat kyllä ymmärtävät vanhempien tarpeen ja kiinnostuksen tietää enemmän ja kertovat, jos niin haluat. Usein myös niissä vasu-keskusteluissa puhutaan siitä, minkälaisia asioita haluat, että kerrotaan.
 
"mölli"
Meidän lapsen ryhmässä 3 hoitajaa, joista kaksi kertoilee joka kerta muutakin kuin söikö hyvin ja nukkui. Ihan omaehtoisesti kertovat mitä lapsi on tehnyt tai sanonut jne. Yksi on taas niin mölli, että aina se sama "ihan hyvin xxx:llä on mennyt. Nukkui ja söi hyvin". Sitten seuraavana aamuna saatan kuulla omahoitajalta, että xxx ei esim. syönyt mitään tai oli muuten huono päivä. Meillä näin.
 
"lastenhoitaja"
Mikset ole kysynyt? Itse tykkään kertoa lasten päivän puuhista, mutta kaikilla vanhemmilla ei ole aikaa kuunnella. Tuntui tyhmältä selittää jo autolle kävelevälle vanhemmalle itseni mielestä tärkeitä asioita lapsen päivästä. Niinpä alkoi kyllästyttää ja mainitsenkin tyyliin "päivä mennyt hyvin, ruoka maistunut" ellei muuta kysytä.
Ei kannata näillä palstoilla ihmetellä näitä juttuja, VAAN KYSYÄ JA PUHUA IHAN NIIDEN HOITAJIEN KANSSA!!!
 
  • Tykkää
Reactions: aspartaami
Ymmärrän harmituksesi : / Ehdotapa päiväkotiin, että tekevät kyselyn esim. vanhempainillassa muillekin vanhemmille, että MITÄ ODOTAT/ TOIVOT KUULEVASI LAPSESI PÄIVÄKOTIPÄIVÄSTÄ? Luulis herättävän keskustelua?! Tai jos teidän pk:ssa toimii omahoitajuus, niin kerro toiveesi hänelle :) Aika perinteistä ja vanhaa tuo päivänkuulumiset-linja, että on syönyt ja nukkunut, mikä sinänsä ei oo mikään yllätys, kun kyseessä pieni lapsi ;)
 
"Xxxx"
Kysele aina välillä että miten unet sujuneet, toisella kertaa että mitä leikkejä leikkii eniten, tyttöjen vai poikien kanssa jne... Meillä ainakin toiset hoitajat kertoi enemmän kuin toiset. Välillä kyselin, välillä he kertoivat.
 
"vieras"
[QUOTE="mölli";24539858]Meidän lapsen ryhmässä 3 hoitajaa, joista kaksi kertoilee joka kerta muutakin kuin söikö hyvin ja nukkui. Ihan omaehtoisesti kertovat mitä lapsi on tehnyt tai sanonut jne. Yksi on taas niin mölli, että aina se sama "ihan hyvin xxx:llä on mennyt. Nukkui ja söi hyvin". Sitten seuraavana aamuna saatan kuulla omahoitajalta, että xxx ei esim. syönyt mitään tai oli muuten huono päivä. Meillä näin.[/QUOTE]

No varmaan hoitajan helpompi sanoa ympäripyöreesti, et hyvin on mennyt.. Voihan olla että ei juurikaan tiedä kyseisen lapsen päivästä mitään.. OIs aika noloa sanoa, että enpä tiedä miten on mennyt.
Lapsia ryhmässä on joskus niin paljon, ettei kaikkia ehdi yksityiskohtaisesti tarkkailemaan.
 
"vieras"
meidän päiväkodissa on 42 lasta, kaksi ryhmää.
Aika usein käy niin, että ulkovahtina on toisen ryhmän hoitaja - mistä hän voisi tietää mitä mun lapseni on tehnyt?

Ja mä olen ehkä niitä "lapsi mukaan ja kotiin" -vanhempia - mä en kestä niitä kehityskeskusteluja ja hoitosuunnitelmia... NE on siellä pk:ssa ammattilaisia, mä oon ekakertalainen... Mä tarviin vaan HYVÄN säilytyspaikan lapsille siksi aikaa kun olen töissä.
 
[QUOTE="vieras";24539896]meidän päiväkodissa on 42 lasta, kaksi ryhmää.
Aika usein käy niin, että ulkovahtina on toisen ryhmän hoitaja - mistä hän voisi tietää mitä mun lapseni on tehnyt?

Ja mä olen ehkä niitä "lapsi mukaan ja kotiin" -vanhempia - mä en kestä niitä kehityskeskusteluja ja hoitosuunnitelmia... NE on siellä pk:ssa ammattilaisia, mä oon ekakertalainen... Mä tarviin vaan HYVÄN säilytyspaikan lapsille siksi aikaa kun olen töissä.[/QUOTE]

No HUH HUH... :O
 
[QUOTE="vieras";24539894]No varmaan hoitajan helpompi sanoa ympäripyöreesti, et hyvin on mennyt.. Voihan olla että ei juurikaan tiedä kyseisen lapsen päivästä mitään.. OIs aika noloa sanoa, että enpä tiedä miten on mennyt.
Lapsia ryhmässä on joskus niin paljon, ettei kaikkia ehdi yksityiskohtaisesti tarkkailemaan.[/QUOTE]

Kyllä vanhemmillekin voi reilusti sanoa, että omahoitaja xxx ei kertonut sen kummempia viestejä, joten varmastikin ihan normi päivä. :)Tuolloin ei tarvii puolin ja toisin ihmetellä...
 
"vieras"
No HUH HUH... :O
Mä en kestä töissäkään niitä perhanan tavoitekeskusteluja (ja varttivuosittain väliarviointeja) ja kehityskeskusteluja ja osavuosikatsauksia.

Miten ois, et mä vaan teen niitä töitä mitä varten mut on sinne palkattu?
Mun koulutuksella ei pääse "ylemmäs", mulla ei ole mitään mielenkiintoa lähteä enää opiskelemaan ja mut valittiin hommaan hyvän kielitaitoni takia - eli siinäkin on vaikea "kehittyä" kun oon osaston paras.

Ja sama juttu koulussa. Kai ne OPET ny tietää miten opetetaan jsätipäisintäkin kersaa. näen kyllä todistuksesta jos jotain on pielessä.

OIKEAT ongelmatilanteet on asia erikseen, niistä haluankin tietää. Sitten ne korjataan. Mutta muuten ope hoitaa asiat koulussa ja minä hoidan asiat kotona.
 
"Xxxx"
[QUOTE="vieras";24539970]Mä en kestä töissäkään niitä perhanan tavoitekeskusteluja (ja varttivuosittain väliarviointeja) ja kehityskeskusteluja ja osavuosikatsauksia.

Miten ois, et mä vaan teen niitä töitä mitä varten mut on sinne palkattu?
Mun koulutuksella ei pääse "ylemmäs", mulla ei ole mitään mielenkiintoa lähteä enää opiskelemaan ja mut valittiin hommaan hyvän kielitaitoni takia - eli siinäkin on vaikea "kehittyä" kun oon osaston paras.

Ja sama juttu koulussa. Kai ne OPET ny tietää miten opetetaan jsätipäisintäkin kersaa. näen kyllä todistuksesta jos jotain on pielessä.

OIKEAT ongelmatilanteet on asia erikseen, niistä haluankin tietää. Sitten ne korjataan. Mutta muuten ope hoitaa asiat koulussa ja minä hoidan asiat kotona.[/QUOTE]
Mä olen samaa mieltä, kun kysyttiin lapussa että mitä haluat lapsesi kasvatussuunnitelman tai mikä se olikaan opeetava lapselle hoidossa; vastasin että AIKAA LEIKKIÄ.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";24539970]Mä en kestä töissäkään niitä perhanan tavoitekeskusteluja (ja varttivuosittain väliarviointeja) ja kehityskeskusteluja ja osavuosikatsauksia.

Miten ois, et mä vaan teen niitä töitä mitä varten mut on sinne palkattu?
Mun koulutuksella ei pääse "ylemmäs", mulla ei ole mitään mielenkiintoa lähteä enää opiskelemaan ja mut valittiin hommaan hyvän kielitaitoni takia - eli siinäkin on vaikea "kehittyä" kun oon osaston paras.

Ja sama juttu koulussa. Kai ne OPET ny tietää miten opetetaan jsätipäisintäkin kersaa. näen kyllä todistuksesta jos jotain on pielessä.

OIKEAT ongelmatilanteet on asia erikseen, niistä haluankin tietää. Sitten ne korjataan. Mutta muuten ope hoitaa asiat koulussa ja minä hoidan asiat kotona.[/QUOTE]

Mä ajattelin omien lasteni kohdalla ihan samoin. Päiväkodissa oli töissä ammattilaiset. Minä olin ihan muun alan ammattilainen ja lapsiini nähden heidän äitinsä. Luotin siihen, että päiväkodissa työskentelevät ammattilaiset osasivat hoitaa lastani. Heillä sentään oli koulutus siihen, mulla ei :D Ymmärtäisin erilaiset hosut ja vosut, JOS niiden mukaan lasta voisi suuressa ryhmässä hoitaa yksilöllisesti. Mutta ainakin silloin ryhmäkoot olivat niin isoja, että lapsen piti sopeutua sihen ryhmään eivätkä vanhemmat voineet sanoa, miten juuri heidän kultamussukkaansa piti hoitaa. Eihän siitä olisi tullut yhtään mitään, jos joka tenavaa olisi pitänyt hoitaa eri tavalla. Yksilöllistä kohtelua sai sitten kotona.
 
neljän kultakimpaleen äiti
mulla yhen hoitolapsen äiti sanoi heti hoitosuhteen alussa että "en sitten halua kuullua miten on kakannut,nukkunut ja syönyt" (joka tuntui minusta oudolle!) mutta empä sitten viitsinyt väkisinkään kertoa hoitopäivästä vaikka olisi ollut mukava kertoilla.Kaikilla ei vaan kiinnosta :( Mutta jos sinulla kiinnostaa niin kannattaa mainita siitä hoitajille(vaikka niissä keskusteluissa tai lasta hakiessa) jotta he tietävät että sinä olet niitä äitejä jolla kiinnostaa
 
"aloittaja"
[QUOTE="lastenhoitaja";24539876]Mikset ole kysynyt? Itse tykkään kertoa lasten päivän puuhista, mutta kaikilla vanhemmilla ei ole aikaa kuunnella. Tuntui tyhmältä selittää jo autolle kävelevälle vanhemmalle itseni mielestä tärkeitä asioita lapsen päivästä. Niinpä alkoi kyllästyttää ja mainitsenkin tyyliin "päivä mennyt hyvin, ruoka maistunut" ellei muuta kysytä.
Ei kannata näillä palstoilla ihmetellä näitä juttuja, VAAN KYSYÄ JA PUHUA IHAN NIIDEN HOITAJIEN KANSSA!!![/QUOTE]

Piti käydä syömässä välillä...
Joo olen kyllä kysynyt,mutta aina vaan tuo "ihan hyvin",tai no,kerran oli itkenyt kun ei ollut pukeminen onnistunut... Ja mulla ei ole kiirettä,jään aina hetkeksi siihen odottelee jos jotain kerrottais.Siks kait oon niin vaativa,kun ollaan lapsen kanssa niin vähän oltu erillään ja kun on vasta pari viikkoa hoidossa ollut.
 
"vieras"
Mä olin joskus vähän aikaa töissä päiväkodissa, ja siellä merkattiin ylös jotain perusjuttuja lasten päivästä. Esimerkiksi päiväunien pituus ja söikö ruokaa, tai jos oli sattunut jotain ikävää tai erityisen mukavaa. En tiedä onko kaikkialla samanlaista systeemiä, mutta musta se oli hyvä, kun en aina ollut esimerkiksi ruokailutilanteessa paikalla enkä olisi osannut sanoa vanhemman kysyessä mitään lapsen syömisestä. Kannattaa kysyä ihan suoraan niitä asioita mitä haluaa tietää, osa vanhemmista vain haluaa nopeasti kotiin niin itse en ainakaan jäänyt kamalasti juttelemaan.

Niin ja joillekin se kysymys "miten on mennyt" tuntui olevan vain sellainen muodollisuus, johon vastattiin että "ihan hyvin", jos ei tosiaan ollut mitään erityistä. Kannattaa kysyä ihan tarkkoja kysymyksiä, kuten kenen kanssa lapsi yleensä leikkii tai söikö lautasen tyhjäksi tmv. Mä aloin kertoa tuollaisia asioita sitten ihan automaattisesti niille vanhemmille jotka osoittivat kiinnostusta.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24540167]Mä olin joskus vähän aikaa töissä päiväkodissa, ja siellä merkattiin ylös jotain perusjuttuja lasten päivästä. Esimerkiksi päiväunien pituus ja söikö ruokaa, tai jos oli sattunut jotain ikävää tai erityisen mukavaa. En tiedä onko kaikkialla samanlaista systeemiä, mutta musta se oli hyvä, kun en aina ollut esimerkiksi ruokailutilanteessa paikalla enkä olisi osannut sanoa vanhemman kysyessä mitään lapsen syömisestä. Kannattaa kysyä ihan suoraan niitä asioita mitä haluaa tietää, osa vanhemmista vain haluaa nopeasti kotiin niin itse en ainakaan jäänyt kamalasti juttelemaan.

Niin ja joillekin se kysymys "miten on mennyt" tuntui olevan vain sellainen muodollisuus, johon vastattiin että "ihan hyvin", jos ei tosiaan ollut mitään erityistä. Kannattaa kysyä ihan tarkkoja kysymyksiä, kuten kenen kanssa lapsi yleensä leikkii tai söikö lautasen tyhjäksi tmv. Mä aloin kertoa tuollaisia asioita sitten ihan automaattisesti niille vanhemmille jotka osoittivat kiinnostusta.[/QUOTE]

Tuo kuulostaa hyvältä systeemiltä.
 
"hoitaja"
aamupalalla söi hyvin 2 dl puuroa ja joi pienen lasin maitoa. Siirtyi leikkiin autoilla nico-petterin kanssa. Aamuhetkessä istui jessican viereen, hieman pylly pyöri penkissä. Siitä siirryimme vessaan ja pisut tuli. Ja ei muuta kuin pukemaan vaatteet niin päästään ulkoilemaan. Itse puki mutta hieman piti autelle jotta kaikki menee oikein päin. Takin nyörejä ei osannut solmia vaikka olisi halunnut. Ulkona tykkäsi keinua,keinua. Kehotettu kokeileen liukumäkeä: Ei innostunut. Meni hiekkalaatikolle......

Siis haluut kuulla tälläsen litanian jonka tiedä itsekin suurin piirtein.
 
!
Itse olen pph ja koitan muistaa kertoa jokaisesta lapsesta jotain yksityiskohtaistakin, enkä vain vastaa, että hyvin meni. Mutta toisaalta taas, iltapäivästä kun hakemaan tullaan, niin voi jo osa asioista unohtua tms. Ja itse tykkään, että vanhemmat kysyvät päivästä ja erittelevät, että miten söi? miten nukkui? miten meni toisten lasten kanssa? jne =)
Ja ihan ymmärrettävää, että päiväkodissa unohtuu vielä helpommin.. Mutta kysy hyvä ihminen!! =)
 

Yhteistyössä