Haloo ,eppuluokkalaisille annettu koulussa seksivalistusta!!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Juu
Mun mielestä ihan ok kertomus. Kauheempaa musta ois jos kerrottais jotain ihan ihmeellisiä selityksiä jostain haikarasta, ja sit sais lapselle selitellä että ei kun ope juksas teitä.

Jos tunnilla joku lapsi kysyy että miten vauvat joutuu äitinsä masuun, niin mitä open pitäis vastata? Mites ne "vauvansiemenet" sinne menee?

(plus että enempi oisin huolissani siitä, että nykypäivän ekaluokkalainen on mitä suuremmalla todennäköisyydellä nähny sekä seksiä että lukemattomia murhia telkkarista)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Mun mielestä ihan ok kertomus. Kauheempaa musta ois jos kerrottais jotain ihan ihmeellisiä selityksiä jostain haikarasta, ja sit sais lapselle selitellä että ei kun ope juksas teitä.

Jos tunnilla joku lapsi kysyy että miten vauvat joutuu äitinsä masuun, niin mitä open pitäis vastata? Mites ne "vauvansiemenet" sinne menee?

(plus että enempi oisin huolissani siitä, että nykypäivän ekaluokkalainen on mitä suuremmalla todennäköisyydellä nähny sekä seksiä että lukemattomia murhia telkkarista)
Pitänee vaan sanoa ettei sellasia saa lapsille kertoa. Kyllähän noita asioita lapset puhuvat jo päiväkodissa ja pitäskö siellä jo hyssytellä?
 
Mitäs
Ehkä pientä ylihysterisointia. "Seksivalistusta" kun puhutaan vauvansiemenistä?

Jokainen 7 vuotias tietää että tytöillä ja äiskällä on pimppi ja pojilla ja iskällä pippeli. Jos ei tiedä niin jo oli aikakin tietää.

Eli uutisena tuossa tuli ainoastaan en vauvansiemenet ja se että touhu tuntuu hyvältä. Voi hurja ja kamala. Oisko pitäny sanoa että se on ihan kauheeta ja äiti kirkui tuskasta?

Ja tuolla perusteella (siitä tulee vauvoja) en nyt ihan äkkiseltään lähtisi povaamaan seksikokeiluja noille vauvansiemenistä kuulleille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mitäs:
Ehkä pientä ylihysterisointia. "Seksivalistusta" kun puhutaan vauvansiemenistä?

Jokainen 7 vuotias tietää että tytöillä ja äiskällä on pimppi ja pojilla ja iskällä pippeli. Jos ei tiedä niin jo oli aikakin tietää.

Eli uutisena tuossa tuli ainoastaan en vauvansiemenet ja se että touhu tuntuu hyvältä. Voi hurja ja kamala. Oisko pitäny sanoa että se on ihan kauheeta ja äiti kirkui tuskasta?

Ja tuolla perusteella (siitä tulee vauvoja) en nyt ihan äkkiseltään lähtisi povaamaan seksikokeiluja noille vauvansiemenistä kuulleille.
Niimpä. Kuinka moni meistä on kokeillut seksiä liian aikasin siksi että on tiennyt asioista ekalla/alle kouluiässä? Minä tiesin ja ei se kyllä mitään haittaa oo tehnyt eikä ajanut kokeilemaan käytännössä turhan aikasin.
 
Opettaja
Kaikkea ei kannata uskoa, mitä lapsi kotona puhuu koulussa tapahtuneista asioista...Jo ekaluokkalainen osaa "värittää" asiat parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mikäli vanhempaa häiritsee tämä koulussa käyty keskustelu, voi hän ottaa yhteyttä opettajaan ja YSTÄVÄLLISEEN sävyyn koettaa selvittää minkälaisesta opetustuokiosta oli kyse.
 
Anteeksi vain, mutta minä olen luullut että lapset tietävät nämä asiat jo ENNEN kouluunmenoa. Lapsilla kun yleensä se kyselyikä, ja joko omien tai kavereiden pikkusisarusten syntyessä he ihan luonnollisesti kysyvät kuinka vauva sinne masuun pääsee. Onko todella joku, joka ei sitä rehellisesti lapselleen kerro?
 
PilKULLInen leppis
Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja:
Kaikkea ei kannata uskoa, mitä lapsi kotona puhuu koulussa tapahtuneista asioista...Jo ekaluokkalainen osaa "värittää" asiat parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mikäli vanhempaa häiritsee tämä koulussa käyty keskustelu, voi hän ottaa yhteyttä opettajaan ja YSTÄVÄLLISEEN sävyyn koettaa selvittää minkälaisesta opetustuokiosta oli kyse.
Mun mielestä ei kuulosta opetustuokiolta, jos tietoa on noinkin vähän annettu, kuulostaa enemmänkin siltä että ope ois vastannu kysymykseen kun joku lapsista on ottanu asian puheeksi.

Muistan ekaluokalla kun ope hyvin asiallisesti selitti mikä on kulli ja mihin sellaista tarvitaan. Kyllä, KULLI. Eikö ole järkyttävää?

Ai miksikö selitti? No kun kirjassa luki, että leppis on pilkullinen, ja takarivin pojat hihittelivät ja ympyröivät kirjoistaan sen pilKULLInen, ja esittelivät tytöille. Ja ope totes että jaahas, pojat on löytäneet uuden sanan, tietääkös pojat mitä se tarkoittaa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Ketä on eppuluokkalaiset? :ashamed:
Erityislapsia? Erityisluokkalaisia?
Tämä oli minullakin päällimmäisenä mielessä... Mikä ihmeen eppuluokkalainen? Eppu Normaali? Onko myös jippuluokkalaisia? Tai chisuluokkalaisia?
 
Katso ympärillesi: Tv, netti, ym. mediat ovat täynnä seksiin liittyviä asioita, joilta ei edes ekaluokkalainen voi millään välttyä. Itse muistan elävästi sen, kuinka itseäni ahdistivat sen ikäisenä seksiasiat ja nimenomaan siksi, kun en oikein tiennyt niistä mitään eivätkä vanhempani halunneet niitä minulle selittää vaikka pyysin. Pitkään minulla oli sellainen olo, että seksiin ja lisääntymiseen liittyvät asiat olivat jotenkin pelottavia ja salamyhkäisiä, kunnes niistä sitten alettiin joskus ala-asteen viidennellä ja kuudennellä luokalla kunnolla puhua biologiantunnilla.

Minusta seksivalistuksen voi hyvin aloittaa jo ekalla luokalla, mutta tietysti se pitää tehdä sen ikäisille sopivalla tavalla. Seksi on kuitenkin yksi maailman luonnollisimmista asioista, joten on hyvä että lasten suhtautuminen siihen on terveellä pohjalla jo pienestä lähtien. Valistus ei myöskään tarkoita automaattisesti sitä, että lapsia kannustettaisiin aloittamaan seksielämä, vaan sen idea on puhtaasti lisätä lasten tietoisuutta ja ymmärrystä. Minusta seksivalistus voi myös edesauttaa sitä, etteivät lapset ja nuoret joudu hyväksikäytetyiksi, mikäli valistuksessa tehdään selväksi nimenomaan se että seksistä on oikeus (ja pitää halutessaan) kieltäytyä ja että se kuuluu jokaisen itsemääräämisoikeuteen.
 
Helmi S
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Niimpä. Kuinka moni meistä on kokeillut seksiä liian aikasin siksi että on tiennyt asioista ekalla/alle kouluiässä? Minä tiesin ja ei se kyllä mitään haittaa oo tehnyt eikä ajanut kokeilemaan käytännössä turhan aikasin.
Ei ehkä kovin moni, mutta esim. mieheni kavereineen oli (ihan oikeesti) naapurintyttöjen kanssa harjoitellut jo eka - tokaluokkalaisina. Ihan järkyttynyt olin kun kuulin. Tyttöjen ideasta ja toivomuksesta tällaista leikkivät. Tuskn mistään koulun seksivalistuksesta johtui - kotiolot ne mietityttää...
 
...
että kerrotaan mistä ja miten vauvat tulevat ei ole sama kuin että kerrotaan miten harrastetaan seksiä. itse olen ainakin kertonut lapselleni jo esikouluiässä mistä lapset tulevat jne...
 
vieras
Jyväskylässä on valistus ollut ennenkin omituista. 15 vuotta sitten sielä oli hyvää tarkoittavia tätejä pitämässä seksuaalivalistusta ala-asteikäisille. Tädit sitten esittelivät tekopeniksiä ja muuta vastaavaa. Samaan aikaan eräässä koulussa 5-luokkalaiset saivat nimettömänä kysyä seksistä, ja kysymykset olivat tasoa "mitä eroa on peniksellä ja munalla, tai mikä on emätin". Jyväskylässä oli myös Alaston minä -taide-esittely, jossa kävivät lähes kaikki alakoulujen oppilaat. Taidenäyttelyssä taulut olivat 99% alastomia aikuisia naisia alapää levällään. Kuinkahan moni lapsi löysi alastoman minänsä, mikä oli muka selityksenä sille, että näyttelyä esiteltiin koululaisille.

Seksivalistuksessa suositellaan, että asioista kerrotaan sitä mukaa kun lapsi kyselee. Jos alle kouluikäiselle kertoo koko tarinan, voi olla että lapsi ei enää uskalla käydä vessassa (tiedän tällaisia lapsia). Alakoulaisellekin voi tulla järkytystä ja ahdistusta liian aikaisesta tiedottamisesta. Muistan kun meille yläasteella jaettiin aikoinaan kortsuja koulussa. Se tuntui kuin joku olisi sanonut, että menkää ja tehkää se jo. Valistus on ok, ehdottomasti, mutta pitäisi kyllä miettiä miten sen tekee. Huumevalistuksessa on jo tajuttu, että hyvää tarkoittavia ihmisiä ei saa päästää kouluihin tarinoimaan, koska heiltä puuttuu tieto, miten lapsi vastaanottaa kerrotut asiat. Seksivalistus kai jo toimii paremmin, ja sen hoitavat terveydenhoitajat ja opettajat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko järkee vai ei??musta ei-kaverin lapselle oli puhuttu kolulussa että kuinka vauvat saa alkunsa...mun kaveri oli ollut aivan järkyttynyt...näin jyväskylässä!!oikeesti ,mistäköhän johtuu aikaiset seksikokeilut:(
Tuo kuuluu ekaluokan opetusuunitelmaan. Me näytettiin viime vuonna olipa kerran elämästä jakso joka käsitteli ihmisen lisääntymistä :)
Kieltämättä se on aina varhaista........mutta näin on.
 
Nipsu
Kyllä meidänkin ekaluokkalaisille oli vauvan saanti kerrottu. Ihan alusta loppuun niin kuin se menee, mutta termit tietysti iän mukaisia.

Meillä kyllä tiesivätkin jo. Kaksoset oli sitten opelle kertonu ettei ne ole syntynyt vauvareiästä vaan mahasta. Äidillä on suljettu ovi mahan päällä :) Tietävät kyllä, että se on leikkaus arpi, mutta puhuvat siitä ovena maailmaan.
 
vieras
Niimpä. Kuinka moni meistä on kokeillut seksiä liian aikasin siksi että on tiennyt asioista ekalla/alle kouluiässä? Minä tiesin ja ei se kyllä mitään haittaa oo tehnyt eikä ajanut kokeilemaan käytännössä turhan aikasin. [/quote]

Meillä kyllä veljeni halusi kokeilla seksiä, kun siitä oli kerrottu koulussa. Yritti laittaa pippeliä mun pimppiin ja valitti, että minä en osaa. Itsellään hällä ei vielä edes seisonut. Joten tällainen "insesti"muisto. Ei kyllä ole jäänyt tuosta traumoja, lähinnä huvittaa. Vartioikaahan lapsianne, jos on perheessä molempia sukupuolia.
 
Kannattaa tutustua siihen ekaluokkalaisen yllin kirjaan -jos valvoo lapsensa läksyjen tekoa niin pääsee tarkistamaan osaako lapsi kirjoittaa kuvaan oikeille viivoille sanat: sikiö, kohtu, napanuora. Eipä tuo meillä millään lailla kohahdusta aiheuttanut, luonnollisista asioista kuitenkin on kyse.. :whistle:
 
Meidän ekaluokkalaisille aikoinaan luettiin joku lasten kirja aiheesta, kun asia oli luokasa ajankohtainen, useampaankin perheesen oli tulossa vauva. Mun mielestä ei ole seksivalistusta kertoa lapselle, mitä vauvat tulee ja jos vanhemmat ei ole tuon ikäuiselle sitä osaanu kertoa, niin kyllä se on koulusa kerrottava jo sen vuoksi, mettä tulee noloja tilanteita kavereiden kanssa, jos ei ole käsitystä mistä lapset tulee.
 
Muakin järkytti tässä aloituksessa eniten tuo "eppuluokkalainen" :kieh:
Menee samaan kastiin "masuasukin" ja "meidän neidin" kanssa ärsyttävyydessään.
Mutta itse asiaan, kyllä meille on jo 4 vuotiaalle kerrottu lapsen kielellä perusfaktoja lisääntymisestä ja kun ikää tulee lisää niin myös kerrotaan lisää. En puhuisi tässä yhteydessä seksivalistuksesta kuitenkaan.
 

Yhteistyössä