Hallitus suunnittelee lisää veroja töitä tekevälle väestönosalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Iltasanomat:

AUTOT
Ministeriön veroryhmä esittää työpysäköinnin muuttamista jopa 3 600 euron arvoiseksi verotettavaksi etuudeksi
Työnantajan tarjoama ilmainen tai alihinnoiteltu pysäköintipaikka on varsin tavallinen työsuhde-etu. Pian siitä saatetaan ryhtyä perimään myös veroa.

Tällä hetkellä voimassa olevassa verotuskäytännössä veronalaiseksi etuudeksi katsotaan vain työntekijän kodin lähellä sijaitseva ja työnantajan maksama talli- tai lämmityspistokepaikka. Uudessa mallissa parkkipaikkaverotusta ehdotetaan vanhaa käytäntöä huomattavasti laajemmaksi.
Tommi Lempinen

10:41

Liikenteen päästöpohjaista verotusmuutosta suunnitteleva valtiovarainministeriön (VM) työryhmä esittää tuoreessa raportissaan työpaikalla tapahtuvan pysäköinnin muuttamista veronalaiseksi luontaiseduksi.

Päästötyöryhmän arvion mukaan työpaikkapysäköinnin tämänhetkinen verottomuus johtaa autoilun kysynnän kasvuun muiden liikennemuotojen suosion kustannuksella, mikä lisää muun muassa liikenteen ruuhkautumista sekä yksityisautoilun tuottamia hiilidioksidi- ja lähipäästöjä.

”Vaikka pysäköintiedun verotusarvon määrittämiseen liittyy huomattavia ongelmia, edun jäämistä kokonaan verottamatta ei voida pitää tyydyttävänä tilanteena, jos tuloverotuksella pyritään tavoittelemaan liikenteen päästöjen vähentämistä.”

”Jos pysäköintietua ei veroteta, voidaan sitä pitää epäsuorana tukena työmatkaliikenteelle henkilöautolla”, pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen käyttöön tilattu valtiovarainministeriön päästöveroraportti toteaa.

VM:n laskelmien mukaan palkansaaja voi tällä hetkellä saada verottoman pysäköintiedun myötä korkeimmillaan jopa 3600 euron edestä verotonta ansiotuloa.

Raportin mukaan pysäköintietu työpaikoilla sekä siten myös sen muuttaminen nykyistä laajemmin verotettavaksi koskee ”hyvin laajaa joukkoa” palkansaajia.

Mitään tarkkaa verolle pantavien kansalaisten määrälukua raportti ei kuitenkaan mainitse.

Mikäköhän ihmeen "etu" se on, että pääsee töihin?! Mä sanoisin, että etu on jäädä nukkumaan ja katselemaan netflixiä kotiin. Työttömille pitäisikin näin ollen kehittää kotonamakaamisen vero 5000e vuodessa. On tämä hallitus vaan uskomattoman hullu. Niin hullu ettei edes osannut arvata.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja Echo
Etu? Siis se että pääsee töihin tekemään töitä? Kyllä ei hulluudella ole taas mitään rajoja. Mutta persujen laariinhan tämä(kin) sataa.
Itse pääsen vallan hyvin tekemään töitä vaikka minulla ei ole autoa. Kenties olen jollain tapaa viallinen, kun tämä kerran on mahdollista?

Kunnon kansallismieliseltä ja perinteisiin arvoihin uskovalta persulta autoton työssäkäynti tuskin onnistuisi.

Itse pääsen vallan hyvin tekemään töitä vaikka minulla ei ole autoa. Kenties olen jollain tapaa viallinen, kun tämä kerran on mahdollista?

Kunnon kansallismieliseltä ja perinteisiin arvoihin uskovalta persulta autoton työssäkäynti tuskin onnistuisi.
Sinun työmatkat maksetaan autoiluun liittyvistä veroista, olet siis siipeilijä.

Jossakin bussilla matkaaminen onnistuu, toisaalla ei.

Tällä hetkellä on kaikkien etu, jos ei tarvitse bussin kaltaiseen pöpöpesäkkeeseen astua. Se tarkoittanee sitä, että autoilevat ihmiset säästävät terveydenhoitokuluissa, joten pitäisikö pöpöisissä busseissa kulkevia ihmisiä alkaa verottaa isommin tietoisista terveysriskeistä?

Jossakin bussilla matkaaminen onnistuu, toisaalla ei.

Tällä hetkellä on kaikkien etu, jos ei tarvitse bussin kaltaiseen pöpöpesäkkeeseen astua. Se tarkoittanee sitä, että autoilevat ihmiset säästävät terveydenhoitokuluissa, joten pitäisikö pöpöisissä busseissa kulkevia ihmisiä alkaa verottaa isommin tietoisista terveysriskeistä?
Lienen taikuri, kun pääsen töihin ilman sen paremmin autoa kuin bussiakaan. :)

Joko pitää verottaa vain nimettyjä paikkoja, joita siis ei ole kovinkaan paljon, tai sitten pitää verottaa myös autottomia, joilla on mahdollisuus auto pysäköintialueelle parkkeerata. Eihän se etu sillä poistu, että päättää jättää sen käyttämättä.

Mihin sitä autoa tarvitsee, kun on jalat. Meillä ei kotona ole sähköjäkään. Vaimo polkee pyörällä dynamoon valoa, että nähdään lasten kanssa olla. Välillä käyn vähän piiskaamaassa, jos menee valo liian himmeäksi. Vaikeampaako tämä tällain on? No mutta hyväähän se tekee, vai miten se sanamuoto meni...

Mihin sitä autoa tarvitsee, kun on jalat. Meillä ei kotona ole sähköjäkään. Vaimo polkee pyörällä dynamoon valoa, että nähdään lasten kanssa olla. Välillä käyn vähän piiskaamaassa, jos menee valo liian himmeäksi. Vaikeampaako tämä tällain on? No mutta hyväähän se tekee, vai miten se sanamuoto meni...
Ajat varmaan 100 metrin matkatkin autolla, jotta ei tule vanhanaikainen olo?

Siis että tästälähtien työnantajan maksama korvaus parkkilipusta onkin tuloa mistä maksetaan vero?

Vai koskeeko tää vain noista työpaikalla olevia vakiparkkipaikkoja?

Ihan sama oikeastaan. Taidan ihan vaan varmuuden vuoksi pitää vielä yhden vapaapäivän ni onpahan vähemmän verotettavaa. :)

Onhan sitä vaikka 200 kilometrin työmatkoja. Joten ilman muuta tulee kaikki sovittaa siihen oletukseen, että työmatka on juuri 200 km.

Sinähän se otit esiin oletuksen 15 km työmatkasta, koska sen tekee tunnissa fillarilla.
Totesin siihen, että työmatkoja on pidempiäkin, joten sinun kommenttisi oli käytännössä äärimmäisen typerä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä