Hallitus rajoittaa päivähoito-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja Että näin
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Ilmari";29745222]Valistakaa typerää. Jos olet vauvan kanssa kotona kotihoidontuella ja viet isompaa hoitoon, koska teet töitä tai opiskelet niin mihin se vauva laitetaan siksi aikaa?[/QUOTE]

No minä tein töitä silloin kun vauva nukkui. Joskus tosin saattoi olla satunnaisesti jollain hoidossa, esim. isovanhemmilla. Jotain työjuttuja olen tehnyt lapsen ollessa hereillä ja puuhaillessa jotain omiaan siinä vieressä - tämä ei tosin ole kauhean hyvä tapa tehdä töitä. Jotkut opiskelijat ottavat vauvan luennolle, toimii ainakin jos se nukkuu tai esim. vauvaa imetetään,ettei huuda...
 
[QUOTE="Lissu";29745272]K Osapäiväinen hoito riittää kyllä virikehoidoksi tai äidin pieneksi lepotauoksi, eiköhän se kokopäiväinen hoito kuitenkin järjesty sitä tarvitseville sossun lähettteellä kuten ennenkin (masennustaustaa jne).[/QUOTE]

Jakaako sossu asiakkailleen kaiken muun lisäksi vielä masennusdiagnoosejakin?! :O
 
Ken guru
[QUOTE="Ilmari";29745222]Valistakaa typerää. Jos olet vauvan kanssa kotona kotihoidontuella ja viet isompaa hoitoon, koska teet töitä tai opiskelet niin mihin se vauva laitetaan siksi aikaa?[/QUOTE]


Miten tuon muuten olisit järjestänyt? Saathan sinä edelleen viedä yli 9kk vanhan vauvan hoitoon, jos opiskelet tai teet töitä niin vaikka kokopäiväisesti. Sitten vaan et saa kh tukea. En oikein ymmärrä dilemmaasi.
 
[QUOTE="Lissu";29745343]Tunnen pari tapausta joilla perusteluna on se, että se töissäkäyvä vanhempi joka kulkee perheen ainoalla autolla, voi sitten viedä ja hakea lapsen. Ei tarvitse kotona olevan lähteä rattaiden kanssa hakemaan. Tosin näillä tapauksilla on useampi kilometri päiväkodille. Mutta silti, hankkikoot sitten toisen auton tai ratkaiskoon asian muuten, ei yhteiskunnan kaikkea tarvitse eteen hoitaa.[/QUOTE]

Jaa, no yleensä ne syyt ovat esimerkiksi perheenjäsenen sairaus ja sen vaatima hoito (tai esim. vanhemman sairaus), lapsen kuntoutustarve, tms.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29744769:
Entä, jos se kotihoidontuella oleva esimerkiksi opiskelee tai tekee töitä? Eli määrittyykö se hoitoajan rajoitus kotihoidontuen vai tosiasiallisen elämäntilanteen perusteella?

Niin, äitihän voi opiskella ollessaan vaikkapa äitiyslomalla. Pitääkö hänen sitten ottaa kaikki lapset mukaan luennoille...
 
Ken guru
[QUOTE="...";29746081]Niin, äitihän voi opiskella ollessaan vaikkapa äitiyslomalla. Pitääkö hänen sitten ottaa kaikki lapset mukaan luennoille...[/QUOTE]

En nyt taaskaan ymmärrä yhtään että miksi pitäisi. Jos opiskelee niin lapsille saa kyllä hoitopaikan.
 
dewafsdf
Tässä asiassa toivon olevan ensisijaisesti muitakin posiitvisia vaikutuksia kuin mahdolliset säästöt.
Onko niitä. Työttömyys lisääntyy, sosiaaliset ongelmat lisääntyy lapsilla kun ei jatkossa saa olla ikäistensä lasten parissa vaan pitää olla vanhempien kanssa koko ajan. Poliittinen ideologiahan tuo on kokoomukselta. Kaikki sosiaalinen toiminta pitää lopettaa jos kokkareilta kysytään, eläkkeet, tk:t, kirjastot, asumistukiien ie tietenkään saa koskea mut kaikki muut.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29746006:
No minä tein töitä silloin kun vauva nukkui. Joskus tosin saattoi olla satunnaisesti jollain hoidossa, esim. isovanhemmilla. Jotain työjuttuja olen tehnyt lapsen ollessa hereillä ja puuhaillessa jotain omiaan siinä vieressä - tämä ei tosin ole kauhean hyvä tapa tehdä töitä. Jotkut opiskelijat ottavat vauvan luennolle, toimii ainakin jos se nukkuu tai esim. vauvaa imetetään,ettei huuda...

Minä opiskelin vauvan kanssa äitiyslomalla. Hyvin onnistui:)
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
En nyt taaskaan ymmärrä yhtään että miksi pitäisi. Jos opiskelee niin lapsille saa kyllä hoitopaikan.
Niin, mutta jos hoitaa samalla vauvaa kotona, niin kysymys kuului että katsotaanko silloin kotona olevaksi (koska vanhempainvapaa tai hoitovapaa) vai opiskelijaksi? Noissa uutisissa nimittäin puhuttiin, että hoidon rajaaminen perustuisi esim. vanhempainvapaisiin.
 
Onko niitä. Työttömyys lisääntyy, sosiaaliset ongelmat lisääntyy lapsilla kun ei jatkossa saa olla ikäistensä lasten parissa vaan pitää olla vanhempien kanssa koko ajan. Poliittinen ideologiahan tuo on kokoomukselta. Kaikki sosiaalinen toiminta pitää lopettaa jos kokkareilta kysytään, eläkkeet, tk:t, kirjastot, asumistukiien ie tietenkään saa koskea mut kaikki muut.
Eihän subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittaminen ole poistamassa lapsilta päivähoitoa kokonaan, ainoastaan osa-aikaistamasta sitä. Itse ajattelen, että tätä päivähoitoa arvokkaampaa voi lapselle olla aika kotona sen kotona olevan vanhemman ja sisaruksen seurassa. Ja jos päivähoidolle tarvetta onkin, uskon niiden lapsen sosiaalisten kontaktien tarpeen ( joskin niitäkin osaksi kyseenalaistan ) tyydyttyvän vallan mainosti vähän lyhyemmänkin päiväkotipäivän ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: ansarikukka
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29746115:
Niin, mutta jos hoitaa samalla vauvaa kotona, niin kysymys kuului että katsotaanko silloin kotona olevaksi (koska vanhempainvapaa tai hoitovapaa) vai opiskelijaksi? Noissa uutisissa nimittäin puhuttiin, että hoidon rajaaminen perustuisi esim. vanhempainvapaisiin.
Jos opiskelet täyspäiväisesti olet opiskelija. Eihän näihin mitään muutoksia tule. Tietty määrä opintopisteitä pitää tulla täyteen että on täyspäiväinen opiskelija.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29746119:
Miten niin ei muka saa?
omasta äitiyslomasta on aikaa, mutta eivätkö edelleen äitiysloma ja vanhempaivapaa ole kaksi erillistä asiaa. Olen siinä käsityksessä, että äitiysloma olisi kestoltaan n. 4 kk mittainen jakso. Niin pientä lasta ei kyllä kunnallisiin päiväkoteihin oteta.
 
Ken guru
[QUOTE="...";29746121]No, kerroppa sitten, miten tuo asia tulee oikeasti menemään jos kerran osaat ennustaa tulevaisuutta.[/QUOTE]

Kerro sinä minulle ensin että mikä se ongelma on.
 
asdsd
omasta äitiyslomasta on aikaa, mutta eivätkö edelleen äitiysloma ja vanhempaivapaa ole kaksi erillistä asiaa. Olen siinä käsityksessä, että äitiysloma olisi kestoltaan n. 4 kk mittainen jakso. Niin pientä lasta ei kyllä kunnallisiin päiväkoteihin oteta.
Eikä sitä vanhempaakaan oteta hoitoon jos kotona on äiti, vaikka vauvan kanssa. Jos ei sitten palkkaa erikseen lastenhoitajaa, ne äidit vaan on erittäin harvassa joilla siihen varaa olisi.
Eikä ne perheet nyt mitenkään sosiaalisia tapauksia ole joilla on lapsi kotona joka päivä. Hoidossa sentään näkevät ikäisiään kavereita.
Tämä koko päätös on ihan vaan poliittista ideologiaa ja tarve romuttaa toimiva järjestelmä, jos säästöjä pitää hakea niin poistakoot itseltään ministerit vaikka veroetuja. Niistäkin kertyy helposti satamiljoonaa.
 
---
SEhän nyt on ihan fakta, että ne jotka oikeasti haluavat lapsilleen virikkeitä päivähoidon merkeissä niin varmasti tajuavat sen puolipäivähoidon riittävän.

Ja ne jotka haluavat sitä kokopäivähoitoa eivät viitsi itse lastaan hoitaa.
 
Jos opiskelet täyspäiväisesti olet opiskelija. Eihän näihin mitään muutoksia tule. Tietty määrä opintopisteitä pitää tulla täyteen että on täyspäiväinen opiskelija.
Niin, tuo on tärkeä tieto esim.opintotukea varten. Mutta katsotaanko opiskelijaksi, jos ei suorita sitä opintotukeen tarvittavaa minimimäärää, vaan opiskelee vauvan kanssa vain sen, minkä ehtii ja pystyy? Voisi kuvitella, että vauvan kanssa esim. tenttiin lukeminen olisi vähän hitaampaa kuin lapsettomalla. Mutta siis oppilaitoksen kannaltahan ihminen on opiskelija, kun on kirjoilla siellä. Tässä päivähoitoon liittyvässä uutisoinnissa vaan puhuttiin hoitoajan rajaamisesta ja kriteerinä oli mm. perhevapaat. Eli nyt kiinnostaisi, mitä sitten käy, jos se perhevapailla oleva (äitiysloma, vanhempainvapaa, hoitovapaa) on samaan aikaan opiskelija tai tekee myös töitä. Nimittäin uutisissa ei puhuttu mitään elämäntilanteista, vain siitä, onko perhevapailla.
 
"..."
omasta äitiyslomasta on aikaa, mutta eivätkö edelleen äitiysloma ja vanhempaivapaa ole kaksi erillistä asiaa. Olen siinä käsityksessä, että äitiysloma olisi kestoltaan n. 4 kk mittainen jakso. Niin pientä lasta ei kyllä kunnallisiin päiväkoteihin oteta.
No kyllä minä ainakin olen äitiyslomistani puhunut olevani äitiyslomalla, enkä ole erottanut loppuaikaa vanhempainvapaaksi...
 

Yhteistyössä