Hallituksen perhepaketti kaatui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuntuu olevan, jos kommentit ovat luokkaa "mies jäisi hoitamaan lapsia jos kuolisin". "lapsenhoito on naisten hommaa".

keskimäärin omassa tuttavapiirissäni niillä miehillä, jotka ovat käyttäneet osan hoitovapaasta, on läheisempi suhde lapsiinsa kuin heillä, jotka tekevät pitkää päivää ja joiden vaimot ovat kotona lapsia hoitamassa. Näissä perheissä ei todellakaan todeta, että lapsenhoito on naisten hommaa.

Ai sinä nyt kehitit siinä jonkun ongelman, että minä olen ensisijainen lastenhoitaja meidän perheessämme.?! Meillä ei, kuten sanoin, ole siinä mitään ongelmaa. Kuolemisspekulaatiolla halusin ilmaista, että mieheni tottakai hoitaa itse omat lapsensa, jos minä en pystyisi. Mutta ei mulla ole mitään esteitä jatkaa näin. Läheisyysongelmia meillä ei näy, johtuu varmaan sitten yleisistä elämänarvoista ja asenteesta.

Muiden perheiden valinnat ei minulle kuulu, en kiellä heitä jakamasta lastenhoidon miten itse haluavat, en minä ole heistä vastuussa.
Ymmärsit silti kyllä lauseeni ihan oikein, sitä en kiellä (Lastenhoito on naisten hommaa-lauseen), mutta minusta olisi epärehellistä ja pelkurimaista sanoa: minun mielestäni minun lapsieni hoito meidän perheessämme on minun hommaani. En minä sitä tarkoita. Vaan tarkoitan, että minun mielestäni lastenhoito on naisten hommaa. Ole sinä ihan rauhassa eri mieltä.

Nyt ei ole kyse siitä, että sinun pitäisi ajatella asiasta samoin kuin minun. Kyseenalaistin vaan sinun oman kirjoituksesi perusteella, että oliko tama oikeasti sinun valintasi vai jonkun muun asettama normi? Minusta valinnanvapaus on sitä, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja.

Mitä tarkoitat vaihtoehdoilla? Eikö se, että sinä olet eri mieltä, juuri tarkoita, että on todella mahdollista olla eri mieltä? Mutta kotihoidontuen jakaminen olisi kuitenkin sinun mielestäsi pitänyt tehdä niin, että ei olisi taloudellisesti kannattavaa olla eri mieltä sinun kanssasi.

Tosi kunnioittavaa kyseenalaistaa toisen mielipide siksi, ettei ole sun kanssas samaa mieltä. Pitäiskö mun vannoa joku vala sulle, että uskoisit. Sä et vaikuta nyt hirveen avarakatseiselta salli mun sanoa.
Miten sä edes irrotat erilaiset normit, perinteet, trendit yms. siitä mielipiteenmuodostuksesta? Meinaatsä, että vain luolassa yksin asuvalla on mahdollisuus itsenäiseen ajatteluun? Mitkä asiat vaikuttaa sun omaan mielipiteenmuodostukseen?

Tää on niin tyypillistä munattomuutta hallitukselta taas. Mitään ei uskalleta tehdä kun kansalaiset älähtää heti jos saavutettuihin etuihin yritetään koskea - meanwhile, Suomi velkaantuu minkä ehtii. Mutta pääasia että MINUN etuihini ei koske KUKAAN.

[QUOTE="Jenis";30632965]Tää on niin tyypillistä munattomuutta hallitukselta taas. Mitään ei uskalleta tehdä kun kansalaiset älähtää heti jos saavutettuihin etuihin yritetään koskea - meanwhile, Suomi velkaantuu minkä ehtii. Mutta pääasia että MINUN etuihini ei koske KUKAAN.[/QUOTE]

Ilouutinen!
Oliks se 60 miljoona, mitä tää homma ois MAKSANU.. Tosi kannattavaa. Velkaa tarvii ottaa nyt sitten sen 60 milj. vähemmän.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus yksinään ois varmaan tuonutkin säästöjä, joten sitä olisi ollut loogista ajaa läpi asti. Mutta toi epätasa-arvoistava perhevapaalaki olis ollut kaikin puolin askel väärään suuntaan. Sekä taloudellisesti ja valinnanvapauden kannalta.

[QUOTE="huja";30632982]Ilouutinen!
Oliks se 60 miljoona, mitä tää homma ois MAKSANU.. Tosi kannattavaa. Velkaa tarvii ottaa nyt sitten sen 60 milj. vähemmän.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus yksinään ois varmaan tuonutkin säästöjä, joten sitä olisi ollut loogista ajaa läpi asti. Mutta toi epätasa-arvoistava perhevapaalaki olis ollut kaikin puolin askel väärään suuntaan. Sekä taloudellisesti ja valinnanvapauden kannalta.[/QUOTE]

Niin. Noi tyypit on valittu tuonne tekemään järkeviä esityksiä ja niiden pohjalta järkeviä päätöksiä. Kuinkahan monta miljoonaa euroa tähän farssiin tällä kertaa paloi? Ja käteen ei jäänyt mitään.

Kukaan ei oikeasti voi sanoa mitä toi ois läpi mennessään maksanut tai ollut maksamatta, mutta se voidaan sanoa että taaskaan mikään ei muuttunut.

[QUOTE="Jenis";30633018]Niin. Noi tyypit on valittu tuonne tekemään järkeviä esityksiä ja niiden pohjalta järkeviä päätöksiä. Kuinkahan monta miljoonaa euroa tähän farssiin tällä kertaa paloi? Ja käteen ei jäänyt mitään.

Kukaan ei oikeasti voi sanoa mitä toi ois läpi mennessään maksanut tai ollut maksamatta, mutta se voidaan sanoa että taaskaan mikään ei muuttunut.[/QUOTE]

No toi oli jo lähtökohtaisesti niin epäoikeudenmukaista, että ihan sama mitä olisi säästänyt. Miksi jotain noin typerää on edes ehdotettu ja otettu ohjelmaan mukaan.
(En puhu siitä subj. päivähoito-oikeudesta, koska mun on vaikea ymmärtää mitä etua siitä on joutua päiväkotiin. Otan kantaa lähinnä siihen perhevapaan jakamiseen).

Säästämistä voi harjoittaa myös oikeudenmukaisilla päätöksillä. Jos talous vaatii niin lyhennetään sitä perhevapaata. Ihan vaan lyhennetään eikä ruveta sanelemaan kenen pitää kotona leipoa aamusämpylät, hyvänen aika.

[QUOTE="huja";30633036]No toi oli jo lähtökohtaisesti niin epäoikeudenmukaista, että ihan sama mitä olisi säästänyt. Miksi jotain noin typerää on edes ehdotettu ja otettu ohjelmaan mukaan.
(En puhu siitä subj. päivähoito-oikeudesta, koska mun on vaikea ymmärtää mitä etua siitä on joutua päiväkotiin. Otan kantaa lähinnä siihen perhevapaan jakamiseen).

Säästämistä voi harjoittaa myös oikeudenmukaisilla päätöksillä. Jos talous vaatii niin lyhennetään sitä perhevapaata. Ihan vaan lyhennetään eikä ruveta sanelemaan kenen pitää kotona leipoa aamusämpylät, hyvänen aika.[/QUOTE]

No tuskin siinä aamusämpylöihin sentään ois puututtu ;) Eikä ilmeisesti oikeuteen olla kotona 3 vuottakaan, vaan ainoastaan kotihoidontukeen ja siihen, kuka sitä voi perheessä nostaa. Aika pienestä, muutaman sadan euron kuukausisummasta on se lapsen paras kiinni taas.

[QUOTE="Jenis";30633042]No tuskin siinä aamusämpylöihin sentään ois puututtu ;) Eikä ilmeisesti oikeuteen olla kotona 3 vuottakaan, vaan ainoastaan kotihoidontukeen ja siihen, kuka sitä voi perheessä nostaa. Aika pienestä, muutaman sadan euron kuukausisummasta on se lapsen paras kiinni taas.[/QUOTE]

Miten se lapsen parhaaseen vaikuttaa, kenen tilille kht missäkin kuussa tipahtaa? Avaisitko hiukan muutenkin tota lapsen paras -ajatustasi?
Aamusämpylöihin se liittyi siten, että ainakin väitettiin, että isät jäisi enempi kotiin, jos lapsi pitäisi perheen mielestä liian aikaisin laittaa hoitoon.
Siis ehdotuksen mukaan:
1. Äiti leipomassa aamusämpylöitä 3 vuotta = EI KÄY.
2. Äiti ja isä leipomassa sämpylöitä vuorollaan = IHANTEELLISTA.

Se, että nyt sinne sämpylöitä leipomaan voi jäädä kumpi tahansa, perheen oman päätöksen mukaan ei vaan kelpaa näille idealisteille.

[QUOTE="kahden äiti";30632873]Ei tämä ole vain minun perheeni kokemus, vaan melkein kaikissa tuntemissani perheissä on ollut sama tilanne. Miehet eivät ole halunneet pitää lastenhoitovapaita syystä tai toisesta.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kyllä lähipiirissä on keskusteltu ihan avoimesti siitäkin että isä jää kotiin, mutta lopputulema on yleensä aina se että joko äiti pitää koko vapaan, tai sitten isä pitää pienen pätkän/ei ollenkaan ja lapsi menee aiemmin hoitoon. Monet äidit myös työskentelee osittain hoitovapaalla tai opiskelee. Ja syy ei aina ole se että isä ei halua, vaan syitä on monenlaisia eikä tilanteetkaan ole mustavalkoisia. Toisaalta monet isät ei vaan halua, enkä näe siinäkään mitään VÄÄRÄÄ.

Ja millainen äiti "löllyy" kotona? Anteeksi vaan, mutta jos joku täällä kokee olleensa täydellinen laiskaperse hoitovapaan aikana, niin ei se tarkoita että kaikki muutkin on.

Minusta on hyvä että molemmat päätökset kumottiin. Ihan hölynpuppua että tuo mitään tasa-arvoa edistää tai nostaa naisten asemaa työmarkkinoilla. Löpölöpö. Arvostus ansaitaan siellä ihan itse omilla ansioilla.

Minusta päivähoito-oikeuttakaan ei tarvitse rajoittaa, jos joku kokee että lapsen on parempi siellä päikyssä niin asia varmasti on niin.

Yhteistyössä