Halla-aholla on asiaa suomalaisesta yliopistomaailmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mutta ei pidä kuvitella, että Matti Nykäsen ponnistusvoima olisi vain lahjakkuutta. Se huipulle pääsy on kaikilta vaatinut lahjakkuuden lisäksi epäinhimillisen määrän työtä. Niinku 5% sitä lahjakkuutta ja 95% työtä.

Höpö höpö

Minä olin luonnonlahjakkuus teininä jo, täysin treenaamatta pesin jo vuosia harjoitelleita kilpakumppaneita satasen sileällä -70 luvulla. Pyysivät tuomaan pisteitä seuralle piirimestaruuskisoissa, ja toinkin. Ponnistusvoimanikin oli huippua, treenaamatta.

Olen edelleenkin, pesen enemmistön 20-30 v minua nuoremmista, kun pitää itseään liikuttaa omin lihasvoimin. Kävellen maastossa, juosten tai vaikka jyrkkiä rinteitä kiipeillen. Ja treenaamatta, pelkällä hyötyliikunnalla ylläpidän itseäni.

Montakos kertaa Mensan testeihin saa osallistua ennen kuin oppii osallistumaan testiin?
Sen olisit saanut selville sieltä Mensan sivuilta, jos olisit älynnyt tai viitsinyt: Testi on luonteeltaan kertatesti. Halutessasi voit osallistua testiin uudelleen yhden kerran, mutta yhteensä kaksi testikertaa on ehdoton maksimi.
Johanna Suurpää on tullut äitiinsä joka oli englanninopettajani ja kaunein ja viisain nainen jonka olen tavannut. Topi Kärjen tytär.
Hän uskoi ihmisissä mahdollisuuksiin eikä kukaan ole kanssani riemuinnut siitä yhtä paljon, että kaltaiseni tollo kirjoittaa englannista laudaturin. Enkä ollut ainoa vaan kahdestakymmenestä muistaakseni kaksitoista teki saman tempun.
Johannalla on geeniperimä kunnossa ja hänellä on järkeä vaikka muille jakaa.
Mukavaa, että sinulla on positiivisia koulumuistoja Anna-Liisa Suurpäästä. Se ei kuitenkaan tee Johanna Suurpään lausuntoa todeksi tai älykkääksi. Tosin ideologisen propagandan suoltaminenkin vaatii jonkinlaisia (pokkana valehtelun) lahjoja.

Hyvä opettaja
2c2c92d6ddef4da3b9dbe1e400c78ef6.jpg

Persulogiassa taas järjenkäyttö on kielletty. Se on jotenkin uskonnonvastaista.
Minä en ole persu, vaikka heidän puheenjohtajaansa hyvänä argumentoijana ja asiapuhujana pidänkin. Halla-aho on selkeästi sinua parempi järjenkäyttäjä - pahoittelen. Sinä olet ehkä Suurpää-tasoa (y)?

En koskaan ole ollut Mensan testissä. Olen kuitenkin tehnyt erään toisen testin joukossa, jossa oli myös Mensan jäseniä. Tulosta en kerro, koska suomalaiset (ja siis myös palstalaiset) ovat kovin taipuvaisia kateellisuuteen ;)

Sen olisit saanut selville sieltä Mensan sivuilta, jos olisit älynnyt tai viitsinyt: Testi on luonteeltaan kertatesti. Halutessasi voit osallistua testiin uudelleen yhden kerran, mutta yhteensä kaksi testikertaa on ehdoton maksimi.

Mukavaa, että sinulla on positiivisia koulumuistoja Anna-Liisa Suurpäästä. Se ei kuitenkaan tee Johanna Suurpään lausuntoa todeksi tai älykkääksi. Tosin ideologisen propagandan suoltaminenkin vaatii jonkinlaisia (pokkana valehtelun) lahjoja.

Minä en ole persu, vaikka heidän puheenjohtajaansa hyvänä argumentoijana ja asiapuhujana pidänkin. Halla-aho on selkeästi sinua parempi järjenkäyttäjä - pahoittelen. Sinä olet ehkä Suurpää-tasoa (y)?

En koskaan ole ollut Mensan testissä. Olen kuitenkin tehnyt erään toisen testin joukossa, jossa oli myös Mensan jäseniä. Tulosta en kerro, koska suomalaiset (ja siis myös palstalaiset) ovat kovin taipuvaisia kateellisuuteen ;)

Hienoa m1es, puhtaasti 6-0 sulle matsissa tätä "meidän" propagandan suoltajaa vastaan (y)

Yliopistomaailma on aina ollut vasemmistolainen. Aina. Tässä ei ole mitään uutta. Sama kuin toimittajakunta. Se on alusta pitäen ollut aina vasemmistolainen. Ei tämä ole uutinen.

Yliopistomaailma on aina ollut vasemmistolainen. Aina. Tässä ei ole mitään uutta. Sama kuin toimittajakunta. Se on alusta pitäen ollut aina vasemmistolainen. Ei tämä ole uutinen.

Ja opettajat yleensäkin. Itse nuorempana toimin pari vuotta sijaisopena ala-asteilla. Varmaan 15 opettajanhuonetta tullut tutuksi ja ihan kaikki vasemmistolaisia. Toki yksittäinen opettaja voi olla eri mieltä, mutta vasurihenki elää vahvasti opettajakunnassa. Siellä on 1-3 kunnon stalinistiopettajaa ja iso joukko joka myötäilee. Aavistuksenkin oikealle menevä mielipide ja et tule enää kutsutuksi sinne sijaiseksi.

Ei pidä paikkaansa. Sata vuotta sitten yliopistomaailma oli hyvin oikeistolainen Jääkäriliikkeineen ja Akateemisine Karjalaseuroineen. Vasemmistolainen siitä tuli vasta toisen maailmansodan jälkeen. Aalto-yliopiston tekniikka- ja kaupallinen puoli on vieläkin varsin oikeistolainen ja sen opiskelijoista aniharva on punikki.

Ei pidä paikkaansa. Sata vuotta sitten yliopistomaailma oli hyvin oikeistolainen Jääkäriliikkeineen ja Akateemisine Karjalaseuroineen. Vasemmistolainen siitä tuli vasta toisen maailmansodan jälkeen. Aalto-yliopiston tekniikka- ja kaupallinen puoli on vieläkin varsin oikeistolainen ja sen opiskelijoista aniharva on punikki.

Sama havainto. Olin myös aikoinani sijaisena puoli vuotta ja rohkenin ehdottaa, että kaikki laittaisi 15e lippaaseen ja ostetaan/ostan kerralla kahvit. Se ei missään nimessä sopinut. Oli melkein härskiä että rohkenin ehdottaa moista. Jokainen tuo vuorollaan konkreettisesti kahvipaketin ja nimilista on seinällä :D

Sama havainto. Olin myös aikoinani sijaisena puoli vuotta ja rohkenin ehdottaa, että kaikki laittaisi 15e lippaaseen ja ostetaan/ostan kerralla kahvit. Se ei missään nimessä sopinut. Oli melkein härskiä että rohkenin ehdottaa moista. Jokainen tuo vuorollaan konkreettisesti kahvipaketin ja nimilista on seinällä :D

Tapahtuiko tuo Jääkäritalolla vai Akateemisessa Karjalaseurassa?

Juu, hävitty sota mädätti Suomen vasemmistoaatteella ml lehdistön.

Höpö höpö

Minä olin luonnonlahjakkuus teininä jo, täysin treenaamatta pesin jo vuosia harjoitelleita kilpakumppaneita satasen sileällä -70 luvulla. Pyysivät tuomaan pisteitä seuralle piirimestaruuskisoissa, ja toinkin. Ponnistusvoimanikin oli huippua, treenaamatta.

Olen edelleenkin, pesen enemmistön 20-30 v minua nuoremmista, kun pitää itseään liikuttaa omin lihasvoimin. Kävellen maastossa, juosten tai vaikka jyrkkiä rinteitä kiipeillen. Ja treenaamatta, pelkällä hyötyliikunnalla ylläpidän itseäni.
Ja montakos olympiamitalia sinulla onkaan?

Kun Jani Sievinen kauhoi 200m sekarissa maailmanennätyksen niin hänellä oli takanaan enemmän kilometrejä uimalla kuin sinulla autolla.
Matti Nykänen ei voittanut olympiakultiaan ryyppäämällä vaan siitä huolimatta enkä osaa edes kuvitella kuinka monta kertaa hän on elämässään kiivennyt hyppyrimäkeen oppiakseen tulemaan sieltä alas.

Lahjakkuudella voi heittää 30m keihästä piirimestaruuskisoissa.
Mutta kuten Seppo Räty aikanaan sanoi "viissataa tonnia käteen niin keppi lentää sata metriä". Ja tarkoitti mahdollisuutta kunnon harjoitteluun.

Niin. Siihen ei saa osallistua.
Älykäs ihminen oppii joten tekemällä testin useita kertoja älykkäällä tulos paranee. Väistämättä.

Mutta noin lähtökohtaisesti kertatestinä se kertoo vain mitä henkilö on siihen mennessä oppinut, tai saanut oppia.
Suomalaisella lukiolaisella on huomattavasti paremmat mahdollisuudet pärjätä testissä kuin kaksi vuotta kiertokoulua käyneellä karjapaimenella.

Niin ja kiitos, minulla todellakin on mitä parhaimmat muistot edesmenneestä Anna-Liisa Suurpäästä. Ihana ihminen ja loistava opettaja. Lähes jokainen lukioluokaltani kirjoitti englannista laudaturin. Se kertoo opettajasta aika paljon.
Jos jokainen opettaja olisi kaltaisensa niin suomalaisten älykkyys ja sivistys nousisi kohisten.

Periaatteessa olen varsin yhtä mieltä (kerrankin) Halla-Ahon kanssa.

Mutta se (ttas kerran) ärsyttää, että pitää väheksyä joitain oppiaineita. Somalia on kieli siinä kuin muutkin ja kaikkien uskontojen opiskelu on elintärkeää koska muutenhan ei osata edes aavistaa mitä kamalaa ääri-uskonnolliset ihmiset saattavat saada aikaan.

Jos se aika, mikä käytetään paheksuntaan ja väheksyntään käytettäisiin pohtien miten tehdä rahaa niin ettei mitään tarvitse lopettaa ois pallo parempi paikka tallata.

Mutta se (ttas kerran) ärsyttää, että pitää väheksyä joitain oppiaineita. Somalia on kieli siinä kuin muutkin ja kaikkien uskontojen opiskelu on elintärkeää koska muutenhan ei osata edes aavistaa mitä kamalaa ääri-uskonnolliset ihmiset saattavat saada aikaan.

Jos se aika, mikä käytetään paheksuntaan ja väheksyntään käytettäisiin pohtien miten tehdä rahaa niin ettei mitään tarvitse lopettaa ois pallo parempi paikka tallata.
Kuinkas tärkeä kieli somalia on Suomen ulkomaankaupan kannalta?

Eli kun tänne vapaaehtoisesti otetaan somaleja, niin suomalaisten olisi hyvä opiskella islamia ja somalin kieltä? Vähän kuin että toistuvasti raiskattavalle aviovaimolle voisi sanoa, että opettele nauttimaan siitä. Onhan se toki selviytymiskeino tuokin.

Eli kun tänne vapaaehtoisesti otetaan somaleja, niin suomalaisten olisi hyvä opiskella islamia ja somalin kieltä? Vähän kuin että toistuvasti raiskattavalle aviovaimolle voisi sanoa, että opettele nauttimaan siitä. Onhan se toki selviytymiskeino tuokin.

Höh. No otetaan vaikka toi toistuva raiskattava aviovaimo. Jos sä osaat puhua somaliaa, sä voit kertoa sille vaimorassulle että suomessa mies ei saa tehdä niin.

Ja mä ainakin olen opiskellut islamia sen verran että osaisin somaliankielentaidollani kertoa vaimolle myös sen, ettei uskontonsakaan oikeuta miestään moiseen.

Höh. No otetaan vaikka toi toistuva raiskattava aviovaimo. Jos sä osaat puhua somaliaa, sä voit kertoa sille vaimorassulle että suomessa mies ei saa tehdä niin.

Ja mä ainakin olen opiskellut islamia sen verran että osaisin somaliankielentaidollani kertoa vaimolle myös sen, ettei uskontonsakaan oikeuta miestään moiseen.

No höh. Ei oteta somaleja tänne, niin kenenkään ei tarvitse kertoa kenellekään mitään. Aika hyvä vaihtoehto.

Yhteistyössä